۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
دولت وعده نان ارزان داد

محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد با اعلام این خبر که ۶۳ درصد نانوایی‌ها به کارتخوان هوشمند مجهز شده‌اند، تأکید کرد: افزایش قیمت نان و محدودیت خرید نان برای مردم نداریم و نه حتی ابزار خاصی تحت عنوان کارت نان یا چیزی شبیه این برای مردم وجود خواهد داشت.

به گزارش صدای بورس، با گذشت ۳ماه از آغاز اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد، یک مقام دولتی اعلام کرد تاکنون ۶۳درصد نانوایی‌های ایران به این طرح موسوم به مهیا پیوسته‌اند و قرار است تا پایان تیرماه فروش نان در همه نانوایی‌های کشور با کارتخوان‌های ویژه صورت گیرد و صدور کارت نان هم منتفی است. همزمان رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفته مشکل عرضه نان به اتباع خارجی برطرف شده و نانوایان می‌توانند با کارت خود نان را به این شهروندان بفروشند.

دولت سیزدهم با هدف هوشمندسازی یارانه نان درصدد است جلوی انحراف در مصرف آرد یارانه‌ای را بگیرد و همزمان سیاست خرید تضمینی گندم از گندم‌کاران به عاملیت بانک کشاورزی سرعت گرفته تا جایی که میزان خرید گندم به قیمت تولیدی از ۵ میلیون تن عبور کرده است. پیش‌بینی می‌شود با این روند ایران از چالش تامین گندم و نان که پس از جنگ اوکراین در جهان به بحران تبدیل شده، گذر کند.


بیشتر بخوانید: کارت نان شایعه است؟


رفع نگرانی اتباع خارجی

بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: در مواردی مانند خرید نان اتباع افغانستان که فاقد کارت بانکی هستند نانوا می‌تواند با کارت خود نان بفروشد تا در ثبت سیستمی اشکالی ایجاد نشود.

او در عین حال تأکید کرد: مردم با تمام کارت‌های بانکی می‌توانند نان بخرند، اما آنچه مبنای دریافت آرد سهمیه‌ای به نانواست میزان فروش نانوا براساس ثبت گزارش دستگاه کارتخوان نانوایان است و آنها به همین دلیل از دریافت مبالغ نقدی از سوی مردم اجتناب می‌کنند و در مواردی مانند خرید نان ازسوی اتباع افغانستان که فاقد کارت بانکی هستند نانوا می‌تواند با کارت خود نان بفروشد تا در ثبت سیستمی اشکالی ایجاد نشود.

او در عین حال تأکید کرد: هوشمندسازی فروش نان طرح خوبی است چرا که در طول ۱۲ سال فقط ۴ بار نرخ نان تغییر کرده است. درحالی‌ که همه واحدهای صنفی هر سال متناسب با افزایش نرخ تورم افزایش نرخ داشتند.

نوروزمقدم گفت: هزینه‌های یک واحد نانوایی متناسب با نرخ تورم هر سال افزایش داشته؛ درحالی‌که نانواها مجاز به افزایش قیمت تولیدات خود نبودند و با مواردی مانند افزایش اجاره بها، دستمزد کارگر و هزینه‌های آب و برق و گاز روبه‌رو بودند.

صرفه‌جویی ۱.۵میلیارد دلاری

محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد با اعلام این خبر که ۶۳ درصد نانوایی‌ها به کارتخوان هوشمند مجهز شده‌اند، تأکید کرد: افزایش قیمت نان و محدودیت خرید نان برای مردم نداریم و نه حتی ابزار خاصی تحت عنوان کارت نان یا چیزی شبیه این برای مردم وجود خواهد داشت.

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به برآورد صرفه‌جویی ۱.۵میلیارد یورویی سالانه با اجرای این طرح گفت: با گذشت ۵۵ روز از این طرح، ما از نظر تعداد کارتخوان ۶۳درصد از کل کشور را و از نظر تعداد تراکنش‌های فروش نان نانوایی‌ها ۸۹درصد نانوایی‌ها را پوشش داده‌ایم.

این مشاور وزیر اقتصاد افزود: قبل از شروع طرح، روزانه ۷میلیون تراکنش فروش نان در کارتخوان‌های نانوایی‌های سراسر کشور داشتیم که مبتنی بر آمارهای بانک مرکزی است و الان بیش از ۶ میلیون تراکنش را روزانه در سامانه مشاهده می‌کنیم.

دولت در کنار کشاورزان

همزمان وزارت جهاد کشاورزی هم اعلام کرد: تمام استان‌ها تحت پوشش عملیات خرید تضمینی گندم درآمده‌اند. طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی میزان خرید گندم از ۵ میلیون تن عبور کرده است. بر این اساس ارزش گندم خریداری شده به ۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که با احتساب ۱۱ هزار میلیارد تومان واریزی در روزهای اخیر، تاکنون ۴۵ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: برای تشویق کشاورزان به کشت گندم در سال آینده، قیمت تضمینی خرید این محصول تا اواخر ماه آینده اعلام می‌شود.

علت تأخیر در پرداخت پول

در شرایطی که برخی گندم‌کاران از تأخیر در پرداخت رقم فروش محصولشان گلایه دارند، مرتضی سعادتی، مدیرکل هماهنگی خرید شرکت بازرگانی دولتی، علت دیرکرد پرداخت مطالبات کشاورزان را، تامین پول گندم‌کاران از منابع مختلف اعلام کرد.

او گفت: ۴۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و مابقی مطالبات گندم‌کاران تا اواخر هفته آینده پرداخت خواهد شد.

او اعلام کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی بود که بانک کشاورزی پرداخت کرده و در روزهای گذشته به‌حساب کشاورزان واریز شده است و ۷ هزار میلیارد تومان نیز مجموعه تخصیص‌های سازمان برنامه و بودجه است که همین رقم از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها دریافت و به‌حساب کشاورزان واریز شده و مابه‌التفاوت آن از محل شرکت بازرگانی دولتی تامین شده است.

گندم‌کاران ۲۰درصد طلبکارند

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران می‌گوید: افزایش قیمت نهاده‌های دامی باعث شد حجمی از گندم تولیدشده برای مصارف خوراک دام مصرف شود.

عطاءالله هاشمی، میزان خرید تضمینی گندم را ۴میلیون و ۹۰۰هزار تن اعلام و تأکید کرد: خرید گندم در سال‌جاری ۵۰۰هزار تن بیشتر از سال گذشته است؛ این در حالی است که پیش‌بینی تولید ۸.۵تا ۹میلیون تن برآورد شده است.

او با بیان اینکه دولت مطالبات گندم‌کاران را با تأخیر پرداخت کرد، گفت: هزینه خرید ۴میلیون و ۹۰۰هزار تن گندم، ۵۷هزار میلیارد تومان شده که دولت ۴۴هزار میلیارد تومان را پرداخت کرده و۲۰درصد از مطالبات گندم‌کاران پرداخت نشده است.

به گزارش همشهری آنلاین ،رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران نمره ۱۵را به خرید تضمینی گندم در سال ‌جاری داد و افزود: قرار بود حداکثر مطالبات گندم‌کاران در عرض یک هفته پرداخت شود، اما متأسفانه این مهم رخ نداد.

کد خبر 455666

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نان گران شد؟

    نان گران شد؟

    سخنگوی دولت درباره یارانه نان گفت: امروز در سراسر کشور دستگاه‌های خرید نان نصب شده است. تا امروز ۶۰ درصد زیرساخت‌ها آماده شده و گفته می‌شود صرفه‌جویی صورت گرفته است.

  • افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی گندم در کشور

    افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی گندم در کشور

    مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از رشد ۳۰ درصدی میزان و افزایش ۲۰۲ درصدی ارزش گندم‌های خریداری شده در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: خرید تضمینی گندم از ۵ میلیون تن فراتر رفته است.

  • اخبار جدید از قیمت دارو

    اخبار جدید از قیمت دارو

    وزیر بهداشت دولت رییسی اعلام کرد قرار است اعتبار مالی ۸ هزار میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه به بیمه‌ها تخصیص یابد، علاوه بر آن نیز اعتبارات بیمه‌ها به مرور افزایش یابد تا اولا داروهای بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و ثانیا مبلغ پرداختی از جیب مردم کاهش یابد.

  • دلار شبانه ارزان شد

    دلار شبانه ارزان شد

    قیمت دلار در شب گذشته در همه بازارها با کاهش روبرو شد؛ گزارش تغییرات دلار را در بازارهای سلیمانیه، هرات و معاملات پشت خطی در این خبر بخوانید.

  • خبر جدید برای جاماندگان یارانه معیشتی

    خبر جدید برای جاماندگان یارانه معیشتی

    سومین مرحله از یارانه نقدی جدید هفته گذشته واریز شد و انتظار می‌رود که یارانه جاماندگان هم تا فردا ۲۷ تیر ماه واریز شود. اما گروهی همچنان نتوانسته‌اند این یارانه را دریافت کنند. مهلت اعتراض به یارانه معیشتی ۱۴۰۱ تا چه زمان است؟

  • همه آنچه باید در مورد رمزریال بدانید

    همه آنچه باید در مورد رمزریال بدانید

    یک کارشناس اقتصادی با ارائه توضیحاتی درباره رمزریال ماهیت آن در اقتصاد ایران را تشریح کرده و عملا آن را بدون منفعتی برای کشور دانست.

  • هنوز فرصت ثبت نام یارانه وجود دارد

    هنوز فرصت ثبت نام یارانه وجود دارد

    با وجود بررسی‌های صورت گرفته و تعیین‌تکلیف اعتراض‌ها و درخواست‌های جدید، همچنان متقاضیان یارانه فرصت دارند برای ثبت‌نام یا اعلام اعتراض نسبت به حذف یارانه خود از طریق سامانه‌های تعیین شده اقدام کنند.

  • کارت هوشمند یارانه آرد را حذف کرد

    کارت هوشمند یارانه آرد را حذف کرد

    مشاور وزیر اقتصاد و دارایی گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد موضوعیت خود را از دست می‌دهد یعنی نانوایی که علاقه‌مند به پخت نان است عملکرد آن بر پایه کارتخوان هوشمند ارزیابی می‌شود.

  • ۴ عامل تامین روشنایی کشور در اولین ماه تابستان

    ۴ عامل تامین روشنایی کشور در اولین ماه تابستان

      راز مهار بی‌برقی در ماه ابتدایی تابستان۱۴۰۱ چیست؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد دست‌کم ۴عامل در تداوم روشنایی کشور در تیرماه تاثیر عمده داشته است.

  • خرید گندم به ۵.۵ میلیون تن رسید

    خرید گندم به ۵.۵ میلیون تن رسید

    رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه خرید تضمینی گندم به ۵.۵ میلیون تن رسیده است، گفت: هنوز ۲۴ درصد از مطالبات کشاورزان تسویه نشده و این روند نگران کننده است.

  • ثبت اجاره بدون کد رهگیری مجازات دارد

    ثبت اجاره بدون کد رهگیری مجازات دارد

    نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه اخذ کد رهگیری برای معاملات مسکن رایگان است، گفت: قرارداد با کد رهگیری یا بدون آن نداریم و هر نوع قراردادی در دفاتر مشاور املاک اعم از رهن، اجاره، خریدوفروش باید با ثبت کد رهگیری تنظیم شود.

  • با تشکیل وزارت خانه جدید دولت را سنگین تر نکنید

    با تشکیل وزارت خانه جدید دولت را سنگین تر نکنید

    معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی با تصریح بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی، دادن آدرس غلط است و با تفکیک بازرگانی، مشکل بازار ما حل نمی شود گفت:‌ این اقدام مغایر با سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی است.

  • جزئیات مسیر اقدام جاماندگان برای دریافت یارانه نقدی

    جزئیات مسیر اقدام جاماندگان برای دریافت یارانه نقدی

    افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی در صورتی که در دهک دهم قرار گرفته باشند، مجددا فرصت اعتراض به این دهک بندی را خواهند داشت.

  • هشدار وزارت نیرو برای خاموشی

    هشدار وزارت نیرو برای خاموشی

    سخنگوی صنعت برق گفت: رکورد مصرف برق شب با ثبت عدد ۶۵ هزار و ۳۷۸ مگاوات در تاریخ ۲۸ تیر ماه شکسته شد.

  • کاهش ساعات کاری نانوایی‌ ها تخلف است ؛ مردم اطلاع بدهند

    کاهش ساعات کاری نانوایی‌ ها تخلف است ؛ مردم اطلاع بدهند

    در پی اصلاح نرخ آرد و حذف یارانه این محصول، نانوایی‌های دولتی که آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند اقدام به کاهش ساعات کاری خود کرده‌اند که تداوم این موضوع نارضایتی شهروندان را موجب شده است.

  • پرداخت یارانه عید غدیر صحت دارد؟

    پرداخت یارانه عید غدیر صحت دارد؟

    همزمان با فرارسیدن عید غدیر برخی از رسانه‌ها مساله یارانه و یا عیدی عید غدیر را مطرح کرده‌اند. اما یارانه عید غدیر صحت دارد و قرار است دولت به مردم یارانه و یا عیدی جدیدی بدهد؟

  • چقدر شعبه بانکی غیرمجاز داریم؟

    چقدر شعبه بانکی غیرمجاز داریم؟

    مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی گفت: برخی از شعب بانک‌های دولتی به دلیل طی نکردن فرآیندهای لازم، در مقاطعی فاقد مجوز فعالیت می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =