با تشکیل وزارت خانه جدید دولت را سنگین تر نکنید

معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی با تصریح بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی، دادن آدرس غلط است و با تفکیک بازرگانی، مشکل بازار ما حل نمی شود گفت:‌ این اقدام مغایر با سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی است.

به گزارش صدای بورس، با توجه به وضعیت بازار این روزها زمزمه تشکیل وزارت بازرگانی شنیده می‌شود و برخی از مسئولین اجرایی و نمایندگان مجلس در سخنان خود به آن اشاره می‎کنند. تشکیل این وزارتخانه موافقان و مخالفان خود را دارد که برای همین منظور گفت‌وگویی با«حجت ورمزیاری» عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مدیریت کشاورزی و معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی کردیم.

وی با تصریح بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی، دادن آدرس غلط است و با تفکیک بازرگانی، مشکل بازار ما حل نمی شود گفت:‌ این اقدام مغایر با سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تصریح بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی محل ابهام و ایرادات فراوان است گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی گسترش تشکیلات دولت اتفاق می‌افتد و بار مالی برای دولت دارد؛ وزارتخانه جدید، معاون جدید، مدیرکل جدید و تابلوهای بسیاری که باید در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها تغییر کند و همه این موارد برای دولت هزینه دارد.

حجت ورمزیاری افزود: باید پرسید که چه دلایلی پشت این تصمیم است؟ موافقان تشکیل وزارت بازرگانی استدلال می‌کنند که هدف ساماندهی بازار است که قیمت‌ها رشد پیدا نکند، اما علت این نابسامانی‌ها را باید جستجو کرد.


بیشتر بخوانید: وزارت صمت باید به سه وزارتخانه تبدیل شود


معاون اسبق وزیر جهاد با طرح این پرسش که «آیا تشکیل وزارت مستقل می‌تواند این مشکل را حل کند یا خیر؟»، گفت: یکی از علل مشکلات فعلی وجود واسطه ها و دلالان است که که سالیان سال در بازار هستند و قیمت محصولات را از تولیدکننده تا مصرف‌کننده چند برابر افزایش می‌دهند.

وی افزود: نظارتی روی بازار دلالی و واسطه گری وجود ندارد و فقط ارزش افزوده و قیمت برای مصرف کننده افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی گروه مدیریت کشاورزی دانشگاه تهران ادامه داد: آیا تشکیل وزارت بازرگانی این مشکل را حل خواهد کرد یا خیر؟ حل مشکل در گرو قوی شدن تشکل‌های بخش کشاورزی، اتحادیه، تعاونی‌ها، شرکت‌های سهامی است؛ اگر این بخش‌ها تقویت شوند و نقدینگی خوب و متخصص بازار داشته باشند در ساماندهی بازار تاثیرگذار خواهد بود.

وی با طرح این پرسش که مگر ما نمی‌گوییم باید دولت کوچک و امور تصدی‌گرانه واگذار شود چرا ساختار جدای بازرگانی ایجاد می‌شود؟ افزود: آیا باید برای تنظیم بازار باید وزارتخانه جدا تشکیل دهیم.

این کارشناس حوزه کشاورزی گفت: اگر تنظیم بازار و تامین محصول را به خود مردم و خود تشکل ها واگذار کنیم قطعا درست تر است. باید تشکل‌ها و اتحادیه‌ها قوی شوند تا بتوانند محصول را تولید و به موقع از کشاورز خریداری کنند تا در اختیار مراکز عرضه مستقیم و شبکه‌های خرده فروشی موجود در بازار قرار گیرد.

ورمزیاری با تاکید بر اینکه باید بخش خصوصی با بخش خصوصی کار را پیش ببرد و دولت فقط نظارت را انجام دهد، افزود: علاوه بر واگذاری تصدی‌گری، باید هوشمندسازی شود که هیچ ارتباطی با تشکیل وزارتخانه مستقل ندارد.

وی ادامه داد: اکنون شبکه توزیع محصول هوشمند نیست به همین دلیل می‌بینیم که محصول خارج از شبکه، تولید می شود؛ باید هوشمند سازی و رصد کنیم یا مجازات جدیدتری برای مجرمین و متخلفین در نظر بگیریم که حاشیه امنیت آنها از بین برود.

به گفته این کارشناس حوزه کشاورزی؛ رفع مشکلات چرخه تولید و توزیع به وزارت بازرگانی ارتباطی ندارد.

وی گفت: سازمان تعاون روستایی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و نقش مهمی در بازرگانی دارد و در کنار بازرگانی کارهایی مانند یکپارچه سازی اراضی، توسعه نظام‌های بهره‌برداری، آموزش روستاییان را بر عهده دارد، با تشکیل وزارت بازرگانی آیا می‌خواهیم این بخش را از وزارت جهاد کشاورزی انتزاع و زیر مجموعه وزارت بازرگانی قراردهیم؟

به گزارش تسنیم ،این کارشناس حوزه کشاورزی ادامه داد: وزارت بازرگانی، وزارتخانه‌ای نیست که پای آن در روستاها باشد ما باید زنجیره داشته باشیم که بتواند از تولیدکننده محصول را بگیرد و به مراکز عرضه ارائه دهد البته این کار را نیز نباید دولت انجام دهد؛ وظیفه دولت نظارت و توانمندسازی است.

کد خبر 456008

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • برنج ارزان بخرید

    برنج ارزان بخرید

    مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی از تثبیت قیمت محصولات پروتئینی و لبنی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و کاهش قیمت برنج خبر داد و علت گران شدن حبوبات را افزایش دو برابری قیمت‌های جهانی آن اعلام کرد.

  • وعده دارویی دولت

    وعده دارویی دولت

    رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ضمن اشاره به اینکه قیمت دارو به شهریور ۱۴۰۰ بر می گردد و مابه التفاوت آن از سوی بیمه‌ها پرداخت می‌شود، گفت که طرح دارویار وزارت بهداشت هیچ تاثیری بر قیمت تمام شده دارو برای مصرف کننده نخواهد داشت.

  • یک وزارت خانه جدید در راه است

    یک وزارت خانه جدید در راه است

    دولت به تشکیل وزارت بازرگانی رای مثبت داد.

  • دولت وعده نان ارزان داد

    دولت وعده نان ارزان داد

    محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد با اعلام این خبر که ۶۳ درصد نانوایی‌ها به کارتخوان هوشمند مجهز شده‌اند، تأکید کرد: افزایش قیمت نان و محدودیت خرید نان برای مردم نداریم و نه حتی ابزار خاصی تحت عنوان کارت نان یا چیزی شبیه این برای مردم وجود خواهد داشت.

  • ۲۵ ارز گران شدند

    ۲۵ ارز گران شدند

    بانک مرکزی امروز، ‌شنبه (اول مرداد)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۵ ارز افزایش و نرخ ۱۰ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =