۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
برنج ارزان بخرید

مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی از تثبیت قیمت محصولات پروتئینی و لبنی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و کاهش قیمت برنج خبر داد و علت گران شدن حبوبات را افزایش دو برابری قیمت‌های جهانی آن اعلام کرد.

به گزارش صدای بورس، مجید حسنی مقدم گفت: تا قبل از اجرای طرح مردمی سازی و اصلاح نظام یارانه‌ها که ۲۱ اردیبهشت ماه اجرایی شد، نهاده‌های دامی برای تولید مرغ و تخم مرغ با ارز ترجیحی تامین می‌شد اما هزینه تمام شده این دو کالا صرفا نهاده دامی نیست.

وی افزود: نهاده‌های ذرت و کنجاله تنها ۶۰ درصد از هزینه تمام شده مرغ گوشتی را شامل می‌شود و مابقی آن مربوط به دستمزد، متیونین، داروهای دامپزشکی، هزینه‌های انرژی و... است. قیمت‌های مرغ و تخم مرغ کاملا مدیریت شده بود و با هماهنگی سازمان حمایت تعیین می‌شد؛ به عنوان مثال قیمت مرغ در طول یک سال گذشته یک بار ۲۴ هزار ۹۰۰ تومان، پس از آن ۳۱ هزار تومان برای مصرف‌کننده تعیین شد و پس از طرح اصلاح یارانه‌ها و با توجه به اینکه ارز تخصیصی به نهاده‌ها به نیمایی تغییر کرد، قیمت مرغ و تخم مرغ توسط سازمان حمایت برای مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت تخم مرغ هم به ازای هرکیلو گرم ۳۹ هزار ۸۰۰ تومان تعیین شده است.


بیشتربخوانید:دلیل گرانی برنج چیست؟


حسنی مقدم یادآور شد: قیمت تخم مرغ هم پیش از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلو گرم بود و قیمت‌ها به مرور افزایش یافت؛ و هم‌اکنون متوسط قیمت ۳۸۰۰۰ تومان است. طبق گزارشات ما قیمت مرغ به طور متوسط بین ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان است البته ممکن است مصداقی و موردی برخی واحدهای صنفی کالا را با قیمت نامتعارف عرضه کنند که ناظران ما در صورت مشاهده حتما برخورد خواهند کرد. اما متوسط قیمت که ملاک تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است، متوسط قیمت‌ها است که تا به امروز زیر قیمت مصوب است.

آغاز کاهش قیمت برنج

حسنی مقدم درباره بالا بودن قیمت برنج ایرانی تصریح کرد: سالانه حدود ۳ میلیون تن برنج در کشور مصرف می‌شود که از این میزان یک میلیون و ۸۰۰ تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و طبق آخرین قیمت‌ها، در استان مازندران که قطب اصلی تولید برنج کشور محسوب می‌شود، قیمت عمده فروشی برای برنج طارم مرغوب تقریبا ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان و در میانگین کشوری هم ۱۲۷ هزار تومان قیمت خرده فروشی برنج اعلا بوده است. برنج هاشمی گیلان در عمده فروشی‌های استان تقریبا ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان و در خرده فروشی استان گیلان ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه پس از اتمام برداشت دوم برنج در مهرماه، هر چه به سال جدید نزدیک می‌شویم حجم موجودی برنج کاهش می‌یابد و قیمت آن طبیعتا افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: حجم موجودی برنج در ابتدای سال جدید کاهش پیدا می‌کند اما از روز ۲۱ تیرماه که اولین برداشت برنج در مازندران انجام شده است قیمت‌ها روند کاهشی داشته است. قیمت برنج در مازندران نسبت به هفته گذشته ۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده است و هر چه پیش برویم حجم بیشتری برنج برداشت می‌شود و طبیعتا با افزایش عرضه، قیمت آن روند نزولی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا،مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در مورد قیمت برنج خارجی گفت: ثبت سفارش برای برنج خارجی نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته و میزان واردات نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است، قیمت برنج خارجی در سطح خرده فروشی حداکثر تا ۳۹ هزار تومان است اما در رابطه با برنج ترکیبی چنین برنجی را قبول نداریم و اگر هم در بازار موجود باشد مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی نیست.

کد خبر 455757

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • برنج ارزان شد

    برنج ارزان شد

    معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی قیمت برنج عمده فروشی در استان گیلان را بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: امروز اولین برداشت برنج در استان مازندران است و هر چقدر به پیک برداشت می رسیم با اوج عرضه قیمت هم کاهش می یابد.

  • پرداخت یارانه عید غدیر صحت دارد؟

    پرداخت یارانه عید غدیر صحت دارد؟

    همزمان با فرارسیدن عید غدیر برخی از رسانه‌ها مساله یارانه و یا عیدی عید غدیر را مطرح کرده‌اند. اما یارانه عید غدیر صحت دارد و قرار است دولت به مردم یارانه و یا عیدی جدیدی بدهد؟

  • با تشکیل وزارت خانه جدید دولت را سنگین تر نکنید

    با تشکیل وزارت خانه جدید دولت را سنگین تر نکنید

    معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی با تصریح بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی، دادن آدرس غلط است و با تفکیک بازرگانی، مشکل بازار ما حل نمی شود گفت:‌ این اقدام مغایر با سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی است.

  • برنج ایرانی کیلویی ۱۵۰ هزار تومان شد

    برنج ایرانی کیلویی ۱۵۰ هزار تومان شد

    دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: برنج‌ ناخالص را با قیمت ۱۵۰ هزار تومان می‌فروشند و سازمان استاندارد هیچ نظارتی ندارد. در حال حاضر برنج خالص و بدون اختلاط ایرانی را کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نمی‌توان خرید.

  •  تقاضا برای مرغ در بازار مصرف پایین آمد

    تقاضا برای مرغ در بازار مصرف پایین آمد

    مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با اشاره به عرضه زیاد و کاهش تقاضا برای مرغ در بازار مصرف گفت: این مسأله منجر به افت قیمت مرغ و زیان تولیدکنندگان شده است.

  • چرا اقتصاد سریلانکا سقوط کرد ؟

    چرا اقتصاد سریلانکا سقوط کرد ؟

    سریلانکایی‌ها به دلیل کمبود مواد غذایی و اقلام اولیه وعده‌های غذایی خود را حذف کرده و ساعت‌ها برای خرید سوخت کمیاب صف می‌کشند. این یک واقعیت تلخ برای کشوری است که اقتصاد آن به سرعت در حال رشد بود و با طبقه متوسط رو به رشد چشم‌انداز خوبی را برای خود متصور بود تا زمانی که بحران سالیان اخیر عمیق‌تر شد.                     

  • قیمت‌ها با دستور کنترل نمی‌شوند

    قیمت‌ها با دستور کنترل نمی‌شوند

    قیمت‌گذاری امری منسوخ شده در تمام دنیا است زیرا تاثیر مثبتی در کنترل تورم ندارد. وقتی به طور عادی نرخ عمومی تورم کنترل شود، دیگر نیازی به کنترل دستوری قیمت‌ها نخواهد بود. قیمت‌ها با امر و نهی کنترل نمی‌شوند بلکه نظام عرضه و تقاضا و تورم اصلی‌ترین عوامل اثرگذار بر تعیین قیمت‌ها هستند.

  • خبر جدید رئیس بانک مرکزی در مورد ارز نیمایی

    خبر جدید رئیس بانک مرکزی در مورد ارز نیمایی

    رئیس بانک مرکزی گفت: این اطمینان را به بازار سرمایه می‌دهیم که نرخ بهره بین بانکی کنترل و مدیریت شده و بازار نرخ‌های بالاتری را نخواهد دید.

  • توضیحات مدیرعامل بورس انرژی در مورد  فروش مازاد گاز در بورس

    توضیحات مدیرعامل بورس انرژی در مورد فروش مازاد گاز در بورس

    مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی فراهم است، اظهار کرد: گواهی سپرده حامل‌های انرژی با اوراق سلف نفتی متفاوت است.

  • قیمت جدید گوشت مرغ چند؟

    قیمت جدید گوشت مرغ چند؟

    قیمت مرغ گرم بسته‌بندی کیسه‌ای امروز پنجشنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ در بازار تهران نسبت به روز گذشته تغییری نداشت و هر کیلو ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

  • منتظر باشید؛‌ برنج ارزان می شود

    منتظر باشید؛‌ برنج ارزان می شود

    فعالان بازار برنج پیش‌بینی می‌کند که با توجه به لغو ممنوعیت واردات برنج،‌ از این پس فرصتی هم برای سودجویی دلالان وجود ندارد چون واردات به شکل مستمر در حال انجام است. همچنین در نتیجه رقابت واردکنندگان و قرار داشتن در فصل برداشت برنج ایرانی و نخریدن مردم دست به دست هم خواهد داد تا در کمترین زمان شاهد کاهش قیمت در بازار برنج باشیم.

  • گران فروشی مرغ تا ۶۴ هزار تومان

    گران فروشی مرغ تا ۶۴ هزار تومان

    در حالی که مرغداران مرغ زنده را زیر نرخ مصوب به فروش می رسانند اما بر اساس مشاهدات میدانی در برخی فروشگاه‌های تهران شاهد گران فروشی هستیم و هر کیلوگرم مرغ ۵۴ هزار تومان تا ۶۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

  • ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت لغو شد

    ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت لغو شد

    طبق اعلام معاون گمرک ایران ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری لغو و اجرایی نخواهد شد؛ بر این اساس واردات این کالا به روال قبل ادامه دارد. 

  • چطور دهک درآمدی خانوارمان را تشخیص دهیم؟ 

    چطور دهک درآمدی خانوارمان را تشخیص دهیم؟ 

    افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی در صورتی که در دهک دهم قرار گرفته باشند، مجددا فرصت اعتراض به این دهک بندی را خواهند داشت.

  •  برنجی که برای اعیان‌ها است / ۱۰ کیلو را بالای ۳ میلیون بخرید!

    برنجی که برای اعیان‌ها است / ۱۰ کیلو را بالای ۳ میلیون بخرید!

     بعد از افزایش نرخ انواع برنج‌های ایرانی که در مقایسه با سال‌ ۱۴۰۰ دوبرابر شده‌اند، در روزهای اخیر نرخ آن کمی کاهش داشته است. نرخ برخی از برنج‌های مرغوب ایرانی به هر کیلو۱۵۰هزارتومان نزدیک شد.

  • یک کیلو خورشتی گوسفندی ۲۸۳ هزار تومان

    یک کیلو خورشتی گوسفندی ۲۸۳ هزار تومان

    قیمت‌های گوشت گرم گوسفندی و گوساله امروز سه‌شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران اعلام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =