۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
اخبار جدید از قیمت دارو

وزیر بهداشت دولت رییسی اعلام کرد قرار است اعتبار مالی ۸ هزار میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه به بیمه‌ها تخصیص یابد، علاوه بر آن نیز اعتبارات بیمه‌ها به مرور افزایش یابد تا اولا داروهای بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و ثانیا مبلغ پرداختی از جیب مردم کاهش یابد.

به گزارش صدای بورس، روز جمعه بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از دستور رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص ۸۰۰۰ میلیارد تومان بابت پوشش بیمه‌ای دارو خبر داد. آیا این دستور با اجرای مراحل بعدی برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت مرتبط است؟

براین اساس قرار است اعتبار مالی مورد نظر از سوی سازمان برنامه و بودجه به بیمه‌ها تخصیص یابد، علاوه بر آن نیز اعتبارات بیمه‌ها به مرور افزایش یابد تا اولا داروهای بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و ثانیا مبلغ پرداختی از جیب مردم کاهش یابد.

در حالت عادی انتشار این نقل قول خبری مثبت تلقی می‌شود، اما از زمان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، انتشار چنین اخباری علاوه بر داشتن بار مثبت، می‌توانند سیگنال‌هایی از شروع فازهای بعدی این برنامه نیز باشند.


بیشتر بخوانید: مصائب یک تصمیم نابخردانه


از شامگاه نوزدهم اردیبهشت ماه که رئیس جمهوری شخصا اجرای برنامه موسوم به ارز ترجیحی را اعلان کرد، قرار شد تا ارز ترجیحی دارو، نان و بنزین دست نخورده باقی بماند، به صورت مشخص آن زمان ابراهیم رئیس در خصوص ارز ترجیحی دارو گفت: تا زمان فراهم شدن زیر ساخت‌های بیمه‌ای لازم، روال توزیع ارز ترجیحی دارو به سیاق قبل خواهد بود.

در ادامه شخص رئیس جمهور برای شامگاه چهارم تیرماه در تلویزیون‌ حاضر شد تا یکبار دیگر با شهروندان در خصوص مسائل مختلف از جمله موضوعات اقتصادی صحبت کند.

هرچند او این بار گفت که تا سال آینده از افزایش قیمت برخی کالاها خبری نیست، اما تاکید مجدد شخص رئیسی بر لزوم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن دارو و نیز اذعان او به فراهم نبودن زیر ساخت‌های بیمه‌ای، بیانگر تمایل وافر دولت برای تغییر روند کنونی توزیع ارز ترجیحی داروست.

در همین راستاست که می‌توان حرف‌های اخیر وزیر بهداشت را نشانه‌ای از خیز آرام دولت برای اجرای فازهای بعدی برنامه اصلاح ارز ترجیحی دانست.

نگاهی به اعتبارات دارویی بودجه ۱۴۰۱

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اعتباری هزار و شصت میلیارد ریالی برای ارز ترجیحی دارو و دیگر اقلام ضروری پیش بینی شده است. اصرار دولت بر توزیع ارز ترجیحی دارو از طریق شرکت‌های بیمه درحالی است که بیمه‌های پایه و تکمیلی درمانی عملکرد مطلوبی ندارند.

پیش از این کیومرث سرمدی واله از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به تجارت‌نیوز گفت: دولت قول داده بود تا برنامه اصلاح ارزترجیحی را به شرط ثابت نگهداشتن قیمت‌ اقلام ضروری اجرا کند، این شرط موافقت مجلس بود اما در حال حاضر قیمت همه اقلام از جمله دارو افزایش داشته است.

به گزارش تجارت نیوز، این روزها واژگانی مثل «دارو»، «ارز ترجیحی» و «بیمه» کلمات کلیدی محسوب می‌شوند که حضورهرکدامشان در صحبت‌های مقامات دولتی می‌تواند از وقوع یک تحول احتمالی اقتصادی در زندگی شهروندان خبر دهد.

کد خبر 455314

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • علائم کرونای جدید

    علائم کرونای جدید

    عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه زیرسویه‌های BA۴ و BA۵ امیکرون، بسیار مسری‌تر و واکسن‌گریز هستند، گفت: به نظر می‌رسد در حال ورود به موج جدید کرونا هستیم.

  • دولت در چه شرایطی می تواند به روابط موجر و مستأجر ورود کند؟

    دولت در چه شرایطی می تواند به روابط موجر و مستأجر ورود کند؟

    کارشناس حقوقی با بیان اینکه اصل در قانون و فقه، آزادی مالک برای تصرف در ملک است گفت: اما با توجه به شرایط اقتصادی خاص کشور، دولت می‌تواند در روابط موجر و مستأجر ورود کند.

  • دولت وعده نان ارزان داد

    دولت وعده نان ارزان داد

    محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد با اعلام این خبر که ۶۳ درصد نانوایی‌ها به کارتخوان هوشمند مجهز شده‌اند، تأکید کرد: افزایش قیمت نان و محدودیت خرید نان برای مردم نداریم و نه حتی ابزار خاصی تحت عنوان کارت نان یا چیزی شبیه این برای مردم وجود خواهد داشت.

  • ‌رئیسی:گرانی کالاها در سال آینده حرف من نبود

    ‌رئیسی:گرانی کالاها در سال آینده حرف من نبود

    رییس جمهور گفت: برخی از رسانه‌ها این حرف بنده را که گفتم انجام برخی از اقدامات را برای سال آینده می‌گذاریم، درست منعکس نکردند یا درست متوجه نشدند و گفتند قرار است برخی کالاها را گران کنند که این موضوع حرف بنده نبود، بلکه مفهوم سخن بنده این بود که بعضی از اقداماتی را که به موجب قانون باید آنها را اجرا کنیم و اجرای آنها موجب تورم می‌شود، انجام ندهیم.

  • برخلاف وعده های قبلی دولت دارو هم گران شد

    برخلاف وعده های قبلی دولت دارو هم گران شد

    با تصمیم ‎سازمان غذا و دارو شرکت‌های دارویی از پنجشنبه ۲۳ تیر مجاز شدند ۲۰ تا ۳۰ درصد به قیمت محصولات خود اضافه کنند.

  • بیشترین شکایت مردم در حوزه های مالیاتی و بانکی است

    بیشترین شکایت مردم در حوزه های مالیاتی و بانکی است

    وزیر امور اقتصاد و دارویی بیشترین نارضایتی و شکایت مردم را در حوزه های مالیاتی، بانکی و گمرکی بیان کرد.

  • حق‌العمل خدمات جایگاه‌های سوخت ۴۵ درصد افزایش یافت

    حق‌العمل خدمات جایگاه‌های سوخت ۴۵ درصد افزایش یافت

    دولت مصوبه مربوط به تعیین حق‌العمل خدمات جایگاه‌های سوخت در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد که براساس آن، این حق‌العمل نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵ درصد افزایش یافته است.

  • توضیحات سخنگوی دولت در مورد گرانی بنزین

    توضیحات سخنگوی دولت در مورد گرانی بنزین

    سخنگوی دولت با بیان اینکه دوره آزمایشی طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» در حال نهایی شدن است، گفت: گزارش نهایی این طرح هنوز تقدیم دولت نشده است.

  • طرح مجلس برای تشکیل کارگروه عرضه محصولات در بورس‌ کالا/نفی جایگاه سیاستی بورس

    طرح مجلس برای تشکیل کارگروه عرضه محصولات در بورس‌ کالا/نفی جایگاه سیاستی بورس

    مجلس طرحی را مبنی بر تشکیل کارگروه عرضه محصولات در بورس کالا با ۹ نفر عضو آماده کرده است که نقش وزارت صمت در آن پررنگ است و تشکیل کارگروهی با این ساختار با وجود شورای عالی بورس به صورت موازی عجیب به نظر می‌رسد و عجیب تر آن است که هر چند در طرح اولیه بورس‌های کالایی نماینده داشتند، در طرح پیشنهادی جدید بورس‌های کالایی و حتی سازمان بورس و اوراق بهادار هیچ نماینده‌ای ندارند.

  • صادرات گندم رکورد زد

    صادرات گندم رکورد زد

    در سال جاری گندم با سهم ۱۶ درصدی، رتبه اول واردات کالاهای اساسی را به خود اختصاص داده است، در حالی که پیش از این با وجود حجم بالا، هزینه این واردات بعد از چند کالای دیگر قرار داشت.

  • در جست و جوی داروی خارجی

    در جست و جوی داروی خارجی

    رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به اصلاح قیمت ۹۶۰ قلم دارو گفت: علت این جهش قیمت نوع ارز تخصیصی و یا بازه زمانی مشخصی است که قیمت این داروها دستخوش تغییر نشده است و حال احتیاج به افزایش قیمت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =