۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
نان جهان سنگ می شود!

نارندا مودی نخست وزیر هند پس از حمله روسیه به اوکراین جسورانه اعلام کرد که کشورش آماده تأمین غذای جهان است ولی در کمتر از چهار ماه بعد اعلام شد که دولت باید واردات گندم را در نظر بگیرد.

به گزارش صدای بورس، موج گرمایی که در ماه مارس آغاز شد، تولید گندم را در هند تهدید کرد و موجب کاهش تولیدات گندم هند و افزایش قیمت آن در بازارهای محلی شد، این اتفاقات هزینه های زندگی صدها میلیون هندی را که از غلات برای تهیه غذاهای اصلی مانند نان و چاپاتیس استفاده می‌کنند را بیشتر کرده است.

دولت پس از آن که متوجه شد سرعت برداشت گندم مناسب نیست و کاهش یافته است، در اواسط ماه می تصمیم گرفت تا صادرات گندم را محدود کند بر اساس اعلام شرکت مواد غذایی هند، میزان ذخایر دولتی گندم در ماه آگوست به پایین ترین سطح در ۱۴ سال گذشته رسیده است و تورم گندم مصرفی نزدیک به ۱۲ درصد است.

کمبود گندم و افزایش قیمت آن مقامات هندی را محبور کرده است تا به واردات گندم بیندیشند، افراد مطلع خبر داده اند که مقامات به فکر کاهش یا لغو مالیات ۴۰ درصدی واردات گندم هستند. برای اولین بار رویترز این خبر را اعلام کرد ولی وزارت دارایی به ایمیلی که برای گرفتن پاسخ بود جواب نداد و سخنگوی وزارت غذا و بازرگانی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

سونال وارما، اقتصاددان در شرکت نورما هلدینگ، گفت: هند میتواند عرضه گندم داخلی خود را با واردات بیشتر تنظیم کند،کاهش عوارض واردات نیز برای کاهش قیمت گندم داخلی ضروری است تا واردات به یک گزینه مناسب تبدیل شود.

اوایل ماه مارس گندم در شیکاگو نزدیک به ۱۴ بشل در هر بشکه افزایش یافت زیرا جنگی که در اروپا به جود آمده منبع اصلی صادرات جهانی را تهدید می کرد. قیمت گندم به خاطر ترس از افزایش عرضه تمام مسیر رفته را بازگشته است و فشار بر اقتصاد های در حال توسعه که برای تامین تغذیه مردم خود تلاش می کنند را کاهش داده است.

هند بعد از چین دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان است، ولی این دو کشور هرگز صادرکننده عمده گندم نبوده اند و البته واردات چندانی هم در این زمینه ندارند زیرا گندم تولیدی را صرف تامین تغذیه مردم کشورشان می کنند و خریدهای های خارج از کشور هند سالانه حدوده ۰.۰۲ درصد از تولید سالانه بوده بود به همین دلیل کشور هند تقریبا در زمینه تامین گندم خودکفا عمل کرده است.


بیشتر بخوانید: ارزش گندم‌های خریداری شده در کشور بیش از ۲.۵ برابر شد


مقامات هند اکنون انتظار دارند برداشت ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۱۰۷ میلیون تن باشد که کمتر از برآورد ۱۱۱ میلیونی در فوریه است. البته این پیش بینی در مقابل پیش بینی تاجران کارخانه های آرد خیلی خوشبینانه است، تاجران هندی انتظار برداشت ۹۸-۱۰۲ میلیون تن را دارند.

به گفته وزارت غذا، پیش بینی می شود خرید گندم توسط دولت برای تامین امنیت غذایی مردم هند کمتر از نصف سال قبل صورت گیرد، این امر مقامات را مجبور کرده که برنج بیشتری در ایالت ها توزیع کنند و همچنین صادرات آرد و سایر محصولات را محدود کنند.

تورم سالانه گندم به بیش از ۹ درصد رسیده و در ماه جولای تورم گندم مصرفی در محدوده ۱۱.۷ درصد قرار گرفته است. داده های رسمی نیز نشان دهنده افزایش ۱۳.۶ درصدی قیمت عمده فروش در ماه جولای است. این اتفاق برای بانک مرکزی که سعی میکند تورم هفت درصدی را به زیر هدف ۶ درصدی خودش برساند دردسر ایجاد خواهد کرد.

گندم بزرگترین محصول زمستانی هند است که کاشت آن در ماه های اکتبر و نوامبر و برداشت در ماه های مارس و آوریل انجام می‌شود. خشکسالی و گرمای هند تولید برنج را نیز به خطر انداخته که می تواند چالش امنیت غذایی جهان را تشدید کند.

به گزارش بلومبرگ -سامیر نارنگ اقتصاد دان بانکی در بمبئی گفته تورم غلات به خاطر نگرانی موجود در زمین های کشاورزی است و افزایش قیمت غلات احتمالا برای مدتی ادامه دار خواهد بود.

هند جا زد؛ خبر بد برای بازار گندم

کد خبر 457848

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • چرا استقلال بانک مرکزی مهم است؟

    چرا استقلال بانک مرکزی مهم است؟

     با وجود اینکه مساله استقلال بانک مرکزی در اقتصادهای بزرگ جهان پذیرفته شده است و دیگر بدیهی به نظر می‌رسد این مساله همچنان در اقتصاد ایران در مرحله امتناع قرار دارد.

  • غلات ارزان می شود

    غلات ارزان می شود

    با گذشت یک ماه از توافق میان مسکو و کی‌یف برای رفع محاصره بنادر اوکراین، وزارت کشاورزی این کشور در بیانیه‌ای از افزایش ۷۲۰ هزارتنی صادرات غلات نسبت به ماه گذشته میلادی خبر داد.

  • واریز ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به حساب گندمکاران

    واریز ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به حساب گندمکاران

    همزمان با آغاز هفته دولت، مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان دیگر بابت خرید تضمینی گندم به حساب گندمکاران سراسر کشور واریز شد و به این ترتیب، تاکنون میزان پرداختی به کشاورزان به بیش از ۶۶ هزار و ۵۱۱ میلیارد تومان رسیده است.

  • تورم ماهانه در کف ۱۴۰۱

    تورم ماهانه در کف ۱۴۰۱

    گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم ماهانه در مردادماه سال جاری با ثبت رقم ۲درصد به کمترین مقدار طی‌ماه‌های گذشته از سال۱۴۰۱ رسیده است.

  • کدام کالاها در مرداد ارزان شدند / جدول

    کدام کالاها در مرداد ارزان شدند / جدول

    بررسی آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، سه گروه از مجموع کالاهایی که در دسته خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها قرار دارند طی یک ماه گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند.

  • ۱۵ هزارمیلیارد از مطالبات گندمکاران پرداخت نشد

    ۱۵ هزارمیلیارد از مطالبات گندمکاران پرداخت نشد

    رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: خشکسالی در سال جاری ۸۰ درصد از تولید گندم در مزارع آبی و دیمی استان‌های جنوبی و مرکزی را کاهش پیدا داد.

  • برای دومین دوره متوالی: گودرزی در سمت مدیرعامل بورس تهران ابقاء شد

    برای دومین دوره متوالی: گودرزی در سمت مدیرعامل بورس تهران ابقاء شد

    در نخستین جلسه هیات مدیره جدید بورس تهران، مدیرعامل، رییس هیأت مدیره و نایب رییس هیأت مدیره بورس تهران انتخاب شدند.

  • کدام استان‌ها پیشتاز خرید تضمینی گندم کشور هستند

    کدام استان‌ها پیشتاز خرید تضمینی گندم کشور هستند

    خرید تضمینی گندم از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به میزان خریدِ بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۵۱ درصد رشد داشته است و با ادامه روند تحویل این محصول در استان‌های مختلف کشور، پیش بینی می‌شود این روند تا پایانِ فصلِ زراعی سال ۱۴۰۱ افزایش ‌یابد.

  • قیمت جهانی غلات کاهش یافت

    قیمت جهانی غلات کاهش یافت

    ​​​​​​​ قیمت گندم و ذرت پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه اولین کشتی غلات اوکراین به مقصد خود رسید و انتظارات برای کاهش محدودیت‌ها بر صادرات محصولات کشاورزی روسیه، کاهش یافت.

  • حمله چین به تایوان چه تاثیر اقتصادی دارد؟

    حمله چین به تایوان چه تاثیر اقتصادی دارد؟

    حالا که چین عملیات نظامی بی‌سابقه‌ای (ظاهرا در قالب یک رزمایش نظامی) را در اطراف جزیره تایوان به راه انداخته، آن پیش‌بینی‌ها هم صورت عمل به خود گرفته‌اند.

  • روند نزولی انباشت ثروت در سال ۱۴۰۰

    روند نزولی انباشت ثروت در سال ۱۴۰۰

    رشد انباشت سرمایه ناخالص در سال های ۹۷ و ۹۸ به شدت منفی بوده، پس این برهه زمانی علی رغم اینکه این شاخص در دو سال اخیر روندی مثبت داشته، برای بار دیگر انباشت سرمایه در زمستان ۱۴۰۰ منفی شده است.

  •  نان امسال گران نمی‌شود

    نان امسال گران نمی‌شود

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مردم با تمام کارت‌های بانکی امکان خرید نان یارانه‌دار را دارند، از عدم گران شدن نان در سالجاری خبر داد.

  • برنج با چه قیمتی به سفره ها برگشت؟

    برنج با چه قیمتی به سفره ها برگشت؟

    معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: امیدواریم در فصل برداشت برنج طبق روال سال‌های گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم.

  • ساخت غذاهای تقلبی در ژاپن

    ساخت غذاهای تقلبی در ژاپن

    در سرتاسر ژاپن ویترین بسیاری از رستوران‌ها تولیدات پلاستیکی فوق العاده‌ای از ظروف شبیه غذا را به نمایش می‌گذارند که مشتریان می‌توانند شکل واقعی آن را در منوی خود پیدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =