حمله چین به تایوان چه تاثیر اقتصادی دارد؟

حالا که چین عملیات نظامی بی‌سابقه‌ای (ظاهرا در قالب یک رزمایش نظامی) را در اطراف جزیره تایوان به راه انداخته، آن پیش‌بینی‌ها هم صورت عمل به خود گرفته‌اند.

به گزارش صدای بورس،نه اوکراین و نه تایوان، هیچ کدام کشورهای کم اهمیتی در صحنه جهانی نبوده و نیستند و به همین دلیل، تغییر در نظم ژئوپولتیک در رابطه با این دو کشور، ابعادی جهانی هم خواهد داشت: اوکراین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گندم و روغن‌های گیاهی در جهان است و تایوان هم بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های رایانه‌ای در جهان.

اما از تنش نظامی-سیاسی میان چین و تایوان چه می‌دانیم و در روزهای آتی، باید منتظر کدام خبرها در این خصوص باشیم؟

زیر سایه «اژدها»

نقطه آغاز درگیری و تنش میان تایوان و چین، به نیمه نخست قرن بیستم بر می‌گردد.

در سال ۱۹۴۹ میلادی، چین هنوز هم در آتش جنگ جهانی دوم و آشوبِ پس از آن می‌سوخت و از جمله، گروه‌های سیاسی هنوز برای در اختیار گرفتن سکان اداره کشور با یکدیگر درگیر بودند.

«مائو تسه تونگ»، بنیان‌گذار «جمهوری خلق چین»، در نهایت موفق شد «چیانگ کای شک»، را شکست بدهد و این دومی، به تایوان گریخت و در آنجا حکومتی مستقل و نزدیک به آمریکا ایجاد کرد.

چینی‌ها و تایوانی‌ها عملا به یک ملت در دو سرزمین بدل شدند، حال آنکه فاصله دو کشور ۱۷۰ کیلومتر مسیر دریایی بیشتر نیست.

تا سال ۱۹۸۷ میلادی، تایوانی‌ها حتی اجازه نداشتند برای دیدار بستگان‌شان به خاک اصلی چین سفر کنند.

علاوه بر این، تایوان در حالی بر استقلال خود از چین تاکید داشته و دارد که چینی‌ها حق برخورد نظامی در صورت اعلام استقلال تایوان را برای خود محفوظ در نظر گرفته‌اند.

امروز هم تنها ۱۳ کشور در جهان، تایوان را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسند که در واقع بدان معنی است که تایوان در عمل کشوری مستقل شناخته نمی‌شود.

چین علیه تایوان آرایش نظامی گرفت.

چین چه می‌گوید؟

اما در حالی که این تنش امروز و دیروز ایجاد نشده، چرا حالا همه از احتمال حمله نظامی چین به تایوان صحبت می‌کنند؟

ماجرا از این قرار است که «نانسی پلوسی»، رییس دموکراتِ مجلس نمایندگان آمریکا، همین چند روز قبل به تایوان سفر کرد، آن هم در حالی که چین به شدت مخالف این سفر بود و آمریکا را تهدید کرده بود «که با آتش بازی نکند.»

رییس مجلس نمایندگان آمریکا بلندمرتبه‌ترین مقام آمریکایی بود که در طول ۲۵ سال اخیر به تایوان سفر می‌کرد.

چینی‌ها ۲۵ سال پیش به اندازه امروز قدرت نظامی و اقتصادی نداشتند که به سفر یک مقام آمریکایی به تایوان اعتراض کنند.

اما سفر «نانسی پلوسی» به تایوان چه یک بهانه برای چینی‌ها بوده باشد و چه یک امر واقعا حیثیتی، چین حالا شدیدترین پاسخ ممکن را داده و مشخص هم نیست که در ادامه چه خواهد کرد.

تا لحظه تنظیم این گزارش، خبرها حاکی از آن هستند که ۶۸ جنگنده و ۱۳ ناو چینی از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده‌اند و البته موقعیت آنها به گونه‌ای است که در واقع تایوان را تحت محاصره قرار داده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز ،روزنامه چینیِ «گلوبال تایمز» هم گزارش داده که برای نخستین بار قرار است موشک‌هایی از خاک چین شلیک شود که از آسمان تایوان عبور خواهند کرد.

کد خبر 456988

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • خبر نگران کننده درباره برنج هندی

    خبر نگران کننده درباره برنج هندی

    تاجران نگران هستند که کاهش تولید برنج محدودیت های صادراتی هند را افزایش دهد.

  • قیمت جهانی غلات کاهش یافت

    قیمت جهانی غلات کاهش یافت

    ​​​​​​​ قیمت گندم و ذرت پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه اولین کشتی غلات اوکراین به مقصد خود رسید و انتظارات برای کاهش محدودیت‌ها بر صادرات محصولات کشاورزی روسیه، کاهش یافت.

  • قاچاق آب در پوشش هندوانه!

    قاچاق آب در پوشش هندوانه!

    روزانه میلیون ها لیتر آب مصرفی کشور در قالب محصولات کشاورزی آب بر از کشور صادر می شود.

  • کدام استان‌ها پیشتاز خرید تضمینی گندم کشور هستند

    کدام استان‌ها پیشتاز خرید تضمینی گندم کشور هستند

    خرید تضمینی گندم از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به میزان خریدِ بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۵۱ درصد رشد داشته است و با ادامه روند تحویل این محصول در استان‌های مختلف کشور، پیش بینی می‌شود این روند تا پایانِ فصلِ زراعی سال ۱۴۰۱ افزایش ‌یابد.

  • نسخه روسی بانک مرکزی برای کنترل تورم

    نسخه روسی بانک مرکزی برای کنترل تورم

    نرخ بهره بین بانکی طی روزهای گذشته به محل مناقشه کارشناسان بانکی و بورسی تبدیل شده است به طوری که کارشناسان بانکی رشد نرخ بین بانکی را اقدامی منطقی در مواجه با رشد نرخ تورم می دانند.

  • برای نخستین بار تراز صادراتی و وارداتی کشور در حال برابر شدن است

    برای نخستین بار تراز صادراتی و وارداتی کشور در حال برابر شدن است

    اختلاف بین صادرات و واردات در کشور تنها به ۴ میلیارد دلار رسیده و این نرخ به زودی متعادل می گردد

  • خوشه های طلایی به بورس باز می گردند؟

    خوشه های طلایی به بورس باز می گردند؟

    سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالا می گوید: کشف نرخ بالاتر از میزان موردنظر سیاست گذار در یک تابلوی رسمی مورد قبول نبود و عملا عرضه‌ گندم در بورس کالا متوقف شده است.

  • نان جهان سنگ می شود!

    نان جهان سنگ می شود!

    نارندا مودی نخست وزیر هند پس از حمله روسیه به اوکراین جسورانه اعلام کرد که کشورش آماده تأمین غذای جهان است ولی در کمتر از چهار ماه بعد اعلام شد که دولت باید واردات گندم را در نظر بگیرد.

  • غلات ارزان می شود

    غلات ارزان می شود

    با گذشت یک ماه از توافق میان مسکو و کی‌یف برای رفع محاصره بنادر اوکراین، وزارت کشاورزی این کشور در بیانیه‌ای از افزایش ۷۲۰ هزارتنی صادرات غلات نسبت به ماه گذشته میلادی خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =