۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
قاچاق آب در پوشش هندوانه!

روزانه میلیون ها لیتر آب مصرفی کشور در قالب محصولات کشاورزی آب بر از کشور صادر می شود.

به گزارش صدای بورس، کاشت محصولات آب‌بر مانند هندوانه در ایران و صادرات آن به سایر کشورها همیشه حاشیه‌هایی به همراه داشته است. اقلیم خشک ایران و کمبود آب در کنار روش‌های سنتی کشاورزی، حتی تأمین آب شرب را هم به مخاطره انداخته است.

تصاویری از هرمزگان منتشر شده که در آن لنج‌های باری در حال بارگیری انبوهی از هندوانه‌ها به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند. مطابق این تصاویر، هرمزگان میزبان محموله‌های هندوانه و صیفی‌جات برای صادرات از طریق بندر شهید باهنر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. این محصولات در شهرهای حاجی‌آباد، میناب و جاسک تولید و صادر می‌شود.
چندین سال است که شهرهای کویری و خشک ایران با کاشت هندوانه و خربزه و صادرات این محصولات به سایر کشورها، عملاً آب مورد نیاز ایران را، آن هم در این شرایط بحرانی، به طور رسمی سرقت می‌کنند.


بیشتر بخوانید:سهم ۳ درصدی ایران از بازار میوه روسیه


بر اساس گزارش‌ها، برای تولید هر کیلو هندوانه و خربزه بیش از ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌شود. این یعنی برای تولید یک هندوانه معمولی به وزن ۴ کیلوگرم، هزار لیتر آب صرف شده است. مدت‌هاست که کارشناسان هشدار کم‌آبی می‌دهند. از یک طرف کشورهای ترکیه و افغانستان با سدسازی مانع ورود آب به ایران شده و ریزگرد و گردوغبار را روانه کشورمان کرده‌اند، از طرف دیگر کم‌آبی و کم‌بارشی در داخل کشور هم باعث شده زاینده‌رود و بسیاری دیگر از رودها و تالاب‌های مهم خشک شوند. پدیده فرونشست هم به‌صورت وحشتناکی در حال گسترش است.

به گزارش روزنامه جوان، در چنین شرایطی واقعاً چه اصراری به ادامه کشت هندوانه و خربزه وجود دارد؟! از این وضعیت حتی کشاورزان هم سود نمی‌برند، چون در نهایت با قحطی آب، آن‌ها هم نخواهند توانست دیگر کشاورزی کنند و محصولات عادی و کم‌آب‌بر را هم کشت کنند. بحران‌های متعدد اجتماعی در اثر این سرقت رسمی آب با کشت هندوانه و خربزه و صادرات آن به سایر کشورها هم که قصه پرغصه دیگری است. واقعاً هیچ نهاد ناظری نیست که جلوی این صادرات رسمی، اما غیرقابل توجیه و کُشنده را بگیرد و کشورمان را بیش از این درگیر جنگ آب نکند؟!

کد خبر 456620

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سیب به پاکستان می رود

    سیب به پاکستان می رود

    رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: صادرات سیب به کشور پاکستان از شهریور ماه امسال انجام می شود.

  • سهم ۳ درصدی ایران از بازار میوه روسیه

    ۳۰ درصد محصولات کشاورزی کشور دورریز می‌شود

    سهم ۳ درصدی ایران از بازار میوه روسیه

    نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی میزان دورریزی محصولات کشاورزی در ایران را حدود ۳۰ درصد دانست و افزود: مطابق با آمار گمرک و وزارت کشاورزی حدود ۵ درصد از محصولات کشاورزی صادر می‌شود و اگر ۲۵ درصد از تولید را صادر کنیم در بازار داخلی خللی ایجاد نمی‌شود و از ضایعات و دورریزها جلوگیری می‌کنیم. اما همانگونه که اشاره کردم زیرساخت‌های لجستیک برای حمل محصولات کشاورزی را نداریم و آن‌ها را دور می‌ریزیم.

  • کمبودی در عرضه میوه نداریم

    کمبودی در عرضه میوه نداریم

    رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: با توجه به حجم عرضه و تنوع میوه، کمبودی در توزیع هیچ یک از اقلام‌ میوه و صیفی نداریم.

  • حمله چین به تایوان چه تاثیر اقتصادی دارد؟

    حمله چین به تایوان چه تاثیر اقتصادی دارد؟

    حالا که چین عملیات نظامی بی‌سابقه‌ای (ظاهرا در قالب یک رزمایش نظامی) را در اطراف جزیره تایوان به راه انداخته، آن پیش‌بینی‌ها هم صورت عمل به خود گرفته‌اند.

  • ۳۰ درصد محصولات کشاورزی کشور دورریز می‌شود

    ۳۰ درصد محصولات کشاورزی کشور دورریز می‌شود

    نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی میزان دورریزی محصولات کشاورزی در ایران را حدود ۳۰ درصد دانست و افزود: مطابق با آمار گمرک و وزارت کشاورزی حدود ۵ درصد از محصولات کشاورزی صادر می‌شود و اگر ۲۵ درصد از تولید را صادر کنیم در بازار داخلی خللی ایجاد نمی‌شود و از ضایعات و دورریزها جلوگیری می‌کنیم. اما همانگونه که اشاره کردم زیرساخت‌های لجستیک برای حمل محصولات کشاورزی را نداریم و آن‌ها را دور می‌ریزیم.

  • کدام محصول کشاورزی ایران بیشترین صادرات را دارد؟

    کدام محصول کشاورزی ایران بیشترین صادرات را دارد؟

    رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید درآمدهای حاصل از صادرات مواد غذایی و نقش غیرقابل انکار صنایع غذایی در اشتغال‌زایی موجب شده، تا این صنعت به عنوان یکی از صنایع مهم در رشد اقتصادی کشورها، مورد توجه جدی قرار گیرد.

  • جزییات صادرات مرکبات ایرانی به چین

    جزییات صادرات مرکبات ایرانی به چین

    سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان کرد: دیپلماسی اقتصادی وزارت کشاورزی برای صادرات محصولات به چین قابل توجه است. بدون تردید بعد از چشیده شدن طعم و مزه محصولات کشاورزی ایرانی در چین، آنها مشتری دائمی ما خواهند شد. در حال حاضر لیست ارقامی که به چین صادر خواهند شد منتشر نشده است.

  • تهرانی ها منتظر بی آبی باشند

    تهرانی ها منتظر بی آبی باشند

    شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی کشور مبنی بر کاهش چشم‌گیر بارش‌ها در پاییز امسال از شهروندان تهرانی درخواست کرد با رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف، این شرکت را در تداوم تامین پایدار آب شرب یاری کنند.

  • افزایش ۷۹ درصدی تجارت ایران و ترکمنستان

    افزایش ۷۹ درصدی تجارت ایران و ترکمنستان

    گمرک ایران از افزایش بیش از ۷۹ درصدی تجارت ایران و ترکمنستان در ۹ ماهه امسال خبر داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =