جزییات صادرات مرکبات ایرانی به چین

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان کرد: دیپلماسی اقتصادی وزارت کشاورزی برای صادرات محصولات به چین قابل توجه است. بدون تردید بعد از چشیده شدن طعم و مزه محصولات کشاورزی ایرانی در چین، آنها مشتری دائمی ما خواهند شد. در حال حاضر لیست ارقامی که به چین صادر خواهند شد منتشر نشده است.

به گزارش صدای بورس، چندی پیش وزارت کشاورزی از انعقاد تفاهم‌نامه صادرات مرکبات ایران به چین خبر داد این مهم در حالی رخ خواهد داد که تولید میوه در سال جاری 1.5 برابر بیشتر از سال گذشته است همچنین همزمانی افزایش تولید با کاهش مصرف از سوی مردم لزوم صادرات این محصولات فسادپذیر را دوچندان کرده است.

در همین رابطه ذبیح‌الله اعظمی ساردویی ، در پاسخ به این پرسش که وزارت کشاورزی طی خبری اعلام کرد که زمینه‌های صادرات مرکبات به چین فراهم شده است این در حالیست که در سنوات گذشته صادرات میوه به چین رونقی نداشت آیا ما توانستیم گواهی‌های بهداشت چین را رعایت کنیم؟ گفت: مرکبات شمال و جنوب تولید شده در کشور جزو سالم‌ترین محصولات کشاورزی ما محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان عبارت تولید ارگانیک را برای مرکبات ایرانی به‌کار برد، افزود: کود شیمیایی و سموم علف‌کش در باغات استفاده می‌شود؛ اما میزان استفاده از آفت‌کش‌ها در باغات جنوب کشور بر روی مرکبات آفت‌کش‌ها بسیار ناچیز است از این‌رو می‌توان گفت که این محصولات سالم هستند از این‌رو آیتم‌های مد نظر دولت چین در تولید مرکبات در ایران رعایت می‌شود.

اعظمی ساردویی ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی وزارت کشاورزی برای صادرات محصولات به چین قابل توجه است. بدون تردید بعد از چشیده شدن طعم و مزه محصولات کشاورزی ایرانی در چین مشتری آنها دائمی ما خواهند شد. در حال حاضر لیست ارقامی که به چین صادر خواهند شد منتشر نشده است.


بیشتر بخوانید: لبنیات به سفره چینی ها پرکشید


وی در پاسخ به این پرسش که ارز حاصل از صادرات مرکبات به چین در غالب تهاتر بازمی‌گردد و یا در ازای آن یوان دریافت می‌کنیم؟ گفت: سه هفته پیش با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نمایندگان بانک مرکزی ایران در روسیه مقرر شد تمهیداتی اندیشیده شود که روبل روسیه در بازار ایران مبادله و تجار ایرانی و روسی با روبل مبادله کنند؛ به عبارت دیگر بازار متشکل ارزی بین این دو کشور تشکیل شد اگر این اتفاق رخ بدهد بدون تردید می‌توان یوان را نیز وارد چرخه اقتصادی خود کنیم.

وی چین را به عنوان یکی از مزیت‌های صادراتی مرکبات ایرانی عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد باز شدن بازار چین بر روی مرکبات ایرانی باعث توسعه روند صادرات خواهد شد. مشکل این بود که بسترهای تولید در ایران شناسنامه‌دار نبودیم از این‌رو در این زمینه ورود و در بخش سورتینگ‌، بسته‌بندی‌، لیبل‌زنی‌ مشکلات موجود را رفع کردیم.

به گزارش ایلنا، این مقام مسئول عدد صادرات مرکبات به چین را محدود دانست و افزود: این احتمال وجود دارد که در سال نخست صادرات مرکبات به چین عدد صادرات در محدوده 130 تا 140 هزار تن باشد.

کد خبر 457846

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  خرید دانه‌ای میوه افزایش یافت

    خرید دانه‌ای میوه افزایش یافت

    رئیس اتحادیه بارفروشان خاطر نشان کرد: قدرت خرید مردم کاهش چشم‌گیری کرده است در سال‌های گذشته که مردم حداقل ۲ کیلو میوه خریداری می‌کردند امروز خریدها دانه‌ای شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد کشاورزان متضرر خواهند شد.

  • تقاضا برای خرید میوه کاهش یافت

    تقاضا برای خرید میوه کاهش یافت

    رئیس اتحادیه بارفروشان‌ گفت: با توجه به کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تقاضا، قیمت میوه نسبت به هفته قبل ۱۰ درصد ارزان شده است.

  • میوه ایرانی در راه هند

    میوه ایرانی در راه هند

    وزارت بازرگانی هند از افزایش ۵۳ درصدی تجارت با ایران در نیمه نخست ۲۰۲۲ خبر داد و میوه و فرآورده‌های نفتی را مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به این کشور اعلام کرد.

  • هدفمندی یارانه؛ به سود صادرکننده به زیان مصرف کننده

    هدفمندی یارانه؛ به سود صادرکننده به زیان مصرف کننده

    عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی خاطر نشان کرد: آمار گمرک حاکی از این مهم است که میزان صادرات محصولات لبنی بر پایه شیر رشد کرده است؛ در واقع کاهش مصرف‌ لبنیات در بازار داخلی، توسعه صادرات را به همراه آورده است.

  • مسیر بانک‌های بین‌المللی برای تجار ایرانی باز نیست

    مسیر بانک‌های بین‌المللی برای تجار ایرانی باز نیست

    رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: مسیر بانک‌های بین‌المللی برای تجار ایرانی باز نیست از این‌رو آنها مجبورند ارز حاصل از صادرات را به صرافان محلی بدهند و آنها با ریال پول را واریز می‌کنند. ۹۵ درصد صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس به‌صورت امانی انجام می‌شود و فروش امانی را بازار کنترل می‌کند نه صادرکنندگان و ما باید با چندین کشور تولیدکننده چانه زنی کنیم که بتوانیم در نهایت موفق به صادرات شویم.

  • چرا سرانه مصرف محصولات پروتئینی پایین آمد؟

    چرا سرانه مصرف محصولات پروتئینی پایین آمد؟

    با اصلاح نظام یارانه، سرانه مصرف محصولات پروتئینی کاهش داشته که به گفته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد، این افت تقاضا می‌تواند با تخصیص کالابرگ الکترونیکی جبران شود.

  • قاچاق آب در پوشش هندوانه!

    قاچاق آب در پوشش هندوانه!

    روزانه میلیون ها لیتر آب مصرفی کشور در قالب محصولات کشاورزی آب بر از کشور صادر می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =