۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
 خرید دانه‌ای میوه افزایش یافت

رئیس اتحادیه بارفروشان خاطر نشان کرد: قدرت خرید مردم کاهش چشم‌گیری کرده است در سال‌های گذشته که مردم حداقل ۲ کیلو میوه خریداری می‌کردند امروز خریدها دانه‌ای شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد کشاورزان متضرر خواهند شد.

به گزارش صدای بورس، مصطفی دارایی‌نژاد ، با بیان اینکه رکود در ۱۰ روز محرم بر بازار میوه و تره‌بار حاکم می‌شود، گفت: در سال جاری تولید میوه ۱.۵ برابر بیشتر از سال گذشته شد؛ از این‌رو شاهد ریزش نرخ برخی از اقلام در بازار هستیم.

وی با اشاره به افزایش کشت هندوانه در سال زراعی ۱۴۰۱، گفت: سال گذشته هندوانه در دشت مغان در فضای بالغ بر ۱۵۰۰ هکتار کشت شد؛ این در حالیست که امسال کشت این محصول در این منطقه ۳ برابر افزایش پیدا کرد.

به گفته این فعال صنفی؛ کشاورزی در ایران نیازمند الگوی کشت است متاسفانه بالغ بر ۷۰ درصد محصولات کشت شده در ایران آب‌بر هستند و این موضوع با تنش‌های آبی که سالانه شدت آنها افزایش پیدا می‌کند در تضاد است.

دارایی‌نژاد با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی خرید میوه از سوی مردم، گفت: قدرت خرید مردم کاهش چشم‌گیری کرده است در سال‌های گذشته که مردم حداقل ۲ کیلو میوه خریداری می‌کردند امروز خریدها دانه‌ای شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد کشاورزان متضرر خواهند شد.


بیشتر بخوانید: لبنیات به سفره چینی ها پرکشید


رئیس اتحادیه بارفروشان از نصف شدن روند صادرات میوه و تره‌بار خبر داد و افزود: میوه و صیفی‌جات کشاورزان عراقی برداشت شده است از این‌رو حجم کمی از این محصول از ایران به این کشور صادر می‌شود، برای این مقدار کم نیز عراق تعرفه سنگین گمرکی وضع کرده که قیمت محصولات را بالا می‌برد به همین دلیل هم‌اکنون صادرات میوه و تره‌بار به عراق توجیه اقتصادی ندارد.

این فعال صنفی با بیان اینکه روند صادرات میوه از ۲۰ روز آینده بهبود می‌یابد، گفت: پیش‌بینی می‌شود که از شهریور ماه قیمت‌ها به نفع کشاورزان تغییر کند.

وی با اشاره به نبود برنامه‌ریزی اصولی درباره صادرات میوه وتره‌بار، خاطر نشان کرد: مسئولان در وزارت خارجه دیگر کشورها برای تصاحب بازارهای جدید در تلاش از یکدیگر سبقت می‌گیرند؛ ترکیه هم اکنون برای ۷۰ کشور محصولات کشاورزی صادر می‌کنند و دولت آنها برای صادرکنندگان مشوق‌های لازم را در نظر می‌گیرد این در حالیست که در ایران صادرکنندگان از چنین حمایت‌هایی برخوردار نیستند.

رئییس اتحادیه بارفروشان با اشاره به قیمت انواع میوه و صیفی‌ در میدان اصلی تره‌بار، گفت: سیب‌زمینی کیلویی ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان به‌فروش می‌رسد که با احتساب سود مشروع ۳۰ درصد قیمت این محصول در خرده‌فروشی‌ها باید کیلویی ۱۸ هزار تومان باشد. البته گزارش‌هایی از فروش سیب‌زمینی کیلویی ۲۰ هزار تومان نیز به‌دست اتحادیه رسیده است.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: هلو کیلویی ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان، شلیل کیلویی ۸ تا ۲۸ هزار تومان، هندوانه کیلویی ۳هزارتومان، خیار با افت شدید قیمت کیلویی ۳ تا ۴ هزارتومان، طالبی و ملون کیلویی ۶ هزار تومان، انبه کیلویی ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان، گوجه ربی کیلویی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و به خرده فروشی‌ها کیلویی ۷ تا ۸ هزار تومان، پیاز کیلویی ۶ تا ۸ هزار تومان به‌فروش رسید.

کد خبر 457555

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • گوشت بوقلمون در میادین چند شد؟ | جدول قیمت ها

    گوشت بوقلمون در میادین چند شد؟ | جدول قیمت ها

    قیمت گوشت بوقلمون طی یک ماه گذشته در میادین میوه و تره‌بار بدون تغییر بوده است.

  • با احیای برجام معیشت مردم بهتر می‌شود؟

    با احیای برجام معیشت مردم بهتر می‌شود؟

    در روزهایی که سیاستمداران به مذاکره بر سر یافتن راهی برای احیای برنامه برجام مشغولند، اقتصاددان و عموم مردم چشم انداز چندان روشنی از اقتصاد ایران ندارند.

  • زنگ خطر برای باغداران به صدا درآمد

    زنگ خطر برای باغداران به صدا درآمد

    رشد شدید قیمت میوه تقاضا برای آن را تا ۵۰ درصد کاهش داده است. تداوم این وضعیت باغداران و کشاورزان را زمین گیر می کند.

  • ۲۰ کشوری که رشد صادرات ایران را رقم زدند

    ۲۰ کشوری که رشد صادرات ایران را رقم زدند

    اکوایران: ۲۰ مقصد صادراتی با بالاترین مشارکت مثبت در ارزش صادرات در چهار ماه نخست ۱۴۰۱ معرفی شدند.

  • جزییات صادرات مرکبات ایرانی به چین

    جزییات صادرات مرکبات ایرانی به چین

    سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان کرد: دیپلماسی اقتصادی وزارت کشاورزی برای صادرات محصولات به چین قابل توجه است. بدون تردید بعد از چشیده شدن طعم و مزه محصولات کشاورزی ایرانی در چین، آنها مشتری دائمی ما خواهند شد. در حال حاضر لیست ارقامی که به چین صادر خواهند شد منتشر نشده است.

  • تصویر رسمی از سفره خانوار

    تصویر رسمی از سفره خانوار

    مرکز آمار ایران تصویر دخل و خرج ایرانیان در سال۱۴۰۰ را به‌روز کرد.

  • هدررفت آب در تهران چقدر است؟

    هدررفت آب در تهران چقدر است؟

    مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبفای استان تهران گفت: یکی از شاخص‌های ارتقای بهره‌وری شبکه‌های توزیع آب، میزان هدر رفت آب از شبکه توزیع بوده که این شاخص در شهر تهران هم اکنون ۲۲.۲۴ درصد است.

  • میوه ایرانی به ویتنام می رود

    میوه ایرانی به ویتنام می رود

    معاون امور بین الملل وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام از آمادگی کشورش برای واردات میوه ایرانی خبر داد.

  • گرانی به موز رسید

    گرانی به موز رسید

    رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: موز در میدان میوه و تره‌بار کیلویی ۴۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که با احتساب سود قانونی در واحدهای خرده‌فروشی حداقل کیلویی ۵۰ هزار تومان عرضه خواهد شد.

  • بزرگترین سامانه تامین آب شرب تاریخ وزارت نیرو افتتاح شد

    بزرگترین سامانه تامین آب شرب تاریخ وزارت نیرو افتتاح شد

    بزرگترین سامانه تامین آب شرب تاریخ وزارت نیرو با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو در خوزستان افتتاح شد.

  • میوه ایرانی در راه هند

    میوه ایرانی در راه هند

    وزارت بازرگانی هند از افزایش ۵۳ درصدی تجارت با ایران در نیمه نخست ۲۰۲۲ خبر داد و میوه و فرآورده‌های نفتی را مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به این کشور اعلام کرد.

  • اموال تملیکی شفاف سازی کند

    اموال تملیکی شفاف سازی کند

    دلایلی نظیر زمانبر بودن صدور کد رهگیری سبب افزایش قابل توجه تعداد محموله‌های متروکه شده است. تغییر نرخ محاسباتی در گمرک نیز باعث شده تا درآمدهای کارمزد ۲.۵ درصدی سازمان اموال تملیکی به شدت رشد کند که لازم است این سازمان در این خصوص شفاف‌سازی کند.

  • مقاصد صادرات محصولات کشاورزی در بهار + نمودار

    مقاصد صادرات محصولات کشاورزی در بهار + نمودار

    مقصد اصلی صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی بر اساس میزان ارزش کل صادرات در سه ماه ابتدای سال جاری مشخص شد.

  • تقاضا برای خرید میوه کاهش یافت

    تقاضا برای خرید میوه کاهش یافت

    رئیس اتحادیه بارفروشان‌ گفت: با توجه به کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تقاضا، قیمت میوه نسبت به هفته قبل ۱۰ درصد ارزان شده است.

  • ورود ضایعات میوه به سبد خانوار

    رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت

    ورود ضایعات میوه به سبد خانوار

    اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: مطابق آمارها برخی از خانوارها در شرایط کنونی اقدام به خرید ضایعات و دور ریزمیوه می‌کنند، اگرچه این موضوع در بین خانواده‌ها بسیار کم است، اما نباید از این اتفاق به‌راحتی گذشت و اجازه داد که میوه از سبد خانوارها کاهش پیدا کند.

  • هدفمندی یارانه؛ به سود صادرکننده به زیان مصرف کننده

    هدفمندی یارانه؛ به سود صادرکننده به زیان مصرف کننده

    عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی خاطر نشان کرد: آمار گمرک حاکی از این مهم است که میزان صادرات محصولات لبنی بر پایه شیر رشد کرده است؛ در واقع کاهش مصرف‌ لبنیات در بازار داخلی، توسعه صادرات را به همراه آورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =