مقاصد صادرات محصولات کشاورزی در بهار + نمودار

مقصد اصلی صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی بر اساس میزان ارزش کل صادرات در سه ماه ابتدای سال جاری مشخص شد.

به گزارش صدای بورس، براساس آمار اعلام شده بیشترین سهم از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به میوه های خوراکی؛ پوست مرکبات یا پوست خربزه و ... اختصاص داشته است و این گروه ۳۵ درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۳۳۷ میلیون دلار را به نام خود ثبت کرده است. از سوی دیگر براساس فصل ۷ کتاب مقررات سهم گروه (سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی) برابر با ۲۱ درصد و سهم فصل ۴ نیز که شامل گروه (شیر و محصولات لبنی، تخم پرندگان و ...) می شود نیز ۱۴ درصد ثبت شده است.

ارزیابی ها نشان دهنده آن است که طی سه ماهه نخست ۱۴۰۱، ترکیب ۱۰ فصل ابتدایی که بیشترین سهم از ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی را دارند، نسبت به سه ماهه نخست ۱۴۰۰ تغییر قابل توجهی نداشته است. اگرچه طی این مدت، براساس سهم فصل ۸کتاب مقرارات (شامل میوه‌های خوراکی) از مجموع ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی، حدود ۱۴ واحد درصد کاهش یافته و در عین حال سهم محصولات دیگری از جمله فصل۴ کتاب مقرارت ( شامل شیر و محصولات لبنی، تخم پرندگان و ...) با افزایش همراه بوده است.

ترکیب صادرات بر اساس مقاصد

با توجه به داده های اعلام شده این سوال مطرح می شود که ترکیب صادرات بر اساس مقاصد صادراتی چگونه بوده است؟

براساس آمار اعلام شده در میان مقاصد عمده صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی طی فصل نخست ۱۴۰۱ به عراق اختصاص داشته است، این کشور در مدت مشابه سال قبل هم بیشترین سهم از صادرات به خود اختصاص داده بود. سهم ارزشی عراق حدود ۳۸ درصد بوده و پس از آن کشورهای امارات متحده عربی و افغانستان به ترتیب با سهم‌های حدود ۱۲ درصدی و ۸ درصدی قرار گرفته‌اند.

آمار اعلام شده نشان دهنده آن است که پنج کشور عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، پاکستان و روسیه مقاصد عمده صادرات کالاهای کشاورزی طی فصل نخست ۱۴۰۱، به لحاظ ارزش صادرات بوده‌اند که نزدیک به ۷۲ درصد از ارزش کل صادرات این اقلام، در مدت مذکور را به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به عراق حدود یک میلیون تن و به ارزش ۴۱۲ میلیون دلار بوده که از لحاظ ارزشی با افزایش ۳.۵ درصدی همراه شده است.

در میان ۵ مقصد عمده صادرات محصولات کشاورزی و غذایی، ارزش صادرات به کشورهای پاکستان، امارات متحده عربی و عراق به ترتیب با افزایش ۱۹ درصدی، ۷.۲ درصدی و ۳.۵ درصدی همراه بوده؛ در مقابل صادرات به کشورهای افغانستان و روسیه به ترتیب حدود ۳۳ درصد و ۲۳ درصد کاهش یافته است.

Untitled

منبع: اکو ایران

کد خبر 457341

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • جدیدترین قیمت میوه و تره بار اعلام شد

    جدیدترین قیمت میوه و تره بار اعلام شد

    تازه‌ترین قیمت انواع میوه و تره‌بار، امروز شنبه هشتم مردادماه ۱۴۰۱ در بازار تهران اعلام شد.

  • قیمت‌ میوه و تره‌بار در دومین روز هفته را ببینید

    قیمت‌ میوه و تره‌بار در دومین روز هفته را ببینید

    تازه‌ترین قیمت انواع میوه و تره‌بار، امروز یکشنبه نهم مردادماه ۱۴۰۱ در بازار تهران اعلام شد.

  • مسیر بانک‌های بین‌المللی برای تجار ایرانی باز نیست

    مسیر بانک‌های بین‌المللی برای تجار ایرانی باز نیست

    رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: مسیر بانک‌های بین‌المللی برای تجار ایرانی باز نیست از این‌رو آنها مجبورند ارز حاصل از صادرات را به صرافان محلی بدهند و آنها با ریال پول را واریز می‌کنند. ۹۵ درصد صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس به‌صورت امانی انجام می‌شود و فروش امانی را بازار کنترل می‌کند نه صادرکنندگان و ما باید با چندین کشور تولیدکننده چانه زنی کنیم که بتوانیم در نهایت موفق به صادرات شویم.

  • چهارمین ماه بدون تغییر قیمت شیر

    چهارمین ماه بدون تغییر قیمت شیر

    شیر ساده چهارمین ماه بدون تغییر قیمت را پشت سر گذاشت. قیمت لبنیات پرمصرف بعد از تغییر در اردیبهشت ماه طی ماه‌های پس از آن افزایش نداشته و ثابت بوده است.

  • میوه ایرانی به ویتنام می رود

    میوه ایرانی به ویتنام می رود

    معاون امور بین الملل وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام از آمادگی کشورش برای واردات میوه ایرانی خبر داد.

  • قیمت شیر برای وعده صبحانه چقدر است؟

    قیمت شیر برای وعده صبحانه چقدر است؟

    در این خبر به بررسی قیمت انواع شیر پاستوریزه در بازار پرداختیم.

  •  خرید دانه‌ای میوه افزایش یافت

    خرید دانه‌ای میوه افزایش یافت

    رئیس اتحادیه بارفروشان خاطر نشان کرد: قدرت خرید مردم کاهش چشم‌گیری کرده است در سال‌های گذشته که مردم حداقل ۲ کیلو میوه خریداری می‌کردند امروز خریدها دانه‌ای شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد کشاورزان متضرر خواهند شد.

  • «میر» روسیه به جای سوییفت

    «میر» روسیه به جای سوییفت

    مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد اظهار داشت: مذاکرات بین بانک مرکزی و طرف روسی در حال انجام است و با عضویت در این سامانه؛ خدمات دریافت، پرداخت و خرید بین ایران و روسیه را می‌توان با کارت میر انجام داد و رویه تبادلات مالی بین دو کشور آسان‌تر خواهد شد.

  • گرانی به موز رسید

    گرانی به موز رسید

    رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: موز در میدان میوه و تره‌بار کیلویی ۴۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که با احتساب سود قانونی در واحدهای خرده‌فروشی حداقل کیلویی ۵۰ هزار تومان عرضه خواهد شد.

  • زنگ خطر برای باغداران به صدا درآمد

    زنگ خطر برای باغداران به صدا درآمد

    رشد شدید قیمت میوه تقاضا برای آن را تا ۵۰ درصد کاهش داده است. تداوم این وضعیت باغداران و کشاورزان را زمین گیر می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =