۲۰ کشوری که رشد صادرات ایران را رقم زدند

اکوایران: ۲۰ مقصد صادراتی با بالاترین مشارکت مثبت در ارزش صادرات در چهار ماه نخست ۱۴۰۱ معرفی شدند.

به گزارش صدای بورس، براساس ارزیابی های صورت گرفته در مدت زمان مورد بررسی «چین»، «ترکیه»، «امارات متحده عربی»، «عمان» و «آفریقای جنوبی» بالاترین مشارکت مثبت در رشد صادرات کشور را داشته اند. براساس گزارش اتاق بازرگانی ایران در این مدت چین با سهم ۸.۵ درصدی توانست بیشترین سهم در مشارکت مثبت رشد صادرات کشور را به خود اختصاص دهد و در جایگاه دوم هم ترکیه سهمی ۷.۹ درصدی را به خود اختصاص داد، همجنین سهم امارات متحده عربی نیز در جمع صادرکنندگان ۴.۴ درصد بوده است.

مجموع صادرات ۲۰ کشور موجب شده تا با ارزش ۱۲.۶ میلیارد دلاری صادرات ایران به آنها شاهد مشارکت ۲۸ واحد درصدی به این مقاصد صادراتی باشیم.

اما در مقابل کشورهایی که رشد صادراتی را در این مدت رقم زدند، ۲۰ مقصد نیز با بالاتری مشارکت منفی موجب شدند تا رشد صادراتی ایران در یک نقطه ایست کند. «عراق» یکی از کشورهای است که در مدت زمان مورد بررسی صادرات به آن به منفی ۲.۹۲ درصدی رسید. بطوریکه از آن به عنوان اولین سد صادراتی در مدت زمان مورد بررسی یاد می شود. افت صادرات به عراق در حالی است که در ماه های گذشته این کشور در صف ۲۰ کشور با رشد مثبت صادرات قرار داشت اما در ثلث اول سال جاری این روند تغییر کرد.

پس از عراق، افغانستان هم افتی ۱.۶۱ درصدی در روند واردات از ایران داشته و نکته جالب توجه اینجاست که این کشور نیز پیش از این در میان مقاصد اول صادراتی ایران قرار داشت.

با توجه به گزارش منتشر شده می توان گفت ۲۰ کشور با ارزش ۱۲.۶ میلیارد دلاری صادرات ایران به آنها مشارکت منفی ۳.۸ واحددرصدی در بین مقاصد صادراتی ایران رقم زدند.

Untitled

منبع: اکو ایران

کد خبر 457557

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  خرید دانه‌ای میوه افزایش یافت

    خرید دانه‌ای میوه افزایش یافت

    رئیس اتحادیه بارفروشان خاطر نشان کرد: قدرت خرید مردم کاهش چشم‌گیری کرده است در سال‌های گذشته که مردم حداقل ۲ کیلو میوه خریداری می‌کردند امروز خریدها دانه‌ای شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد کشاورزان متضرر خواهند شد.

  • چرا مرغ داران همیشه ناراضی اند/ضرر ۱۵ هزار تومانی مرغ ۵۰ هزار تومانی!

    چرا مرغ داران همیشه ناراضی اند/ضرر ۱۵ هزار تومانی مرغ ۵۰ هزار تومانی!

    مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی معتقد است با قیمت ۴۹ هزار تومانی مرغ ۱۵ هزار تومان زیان می بینند. چرا؟

  • یورو در تهران گرانتر از جهان!

    یورو در تهران گرانتر از جهان!

    دلار تهران با کانال ۲۹ ملاقات کرد/ سکه وارد کانال ۱۳ شد/ یورو در تهران گرانتر از جهان شد/ توافق شود دلار چقدر می‌ریزد؟

  • آخرین جزییات از صادرات دام زنده

    آخرین جزییات از صادرات دام زنده

    رییس هیئت مدیرت انجمن صنفی گاوداران گفت: شیوه نامه صادرات دام زنده نهایی شده و وزیر جهاد کشاورزی به معاون توسعه بازرگانی این وزارت خانه دستور داده تا آن را به گمرکات ابلاغ کند.

  • ۸ ایراد در ادغام وزارت صمت

    ۸ ایراد در ادغام وزارت صمت

    معاون طرح و برنامه وزارت صمت در دولت دوازدهم ضمن برشمردن ایرادات عدم تفکیک وزارت صمت، تاکید کرد که ادغام باعث شد در سالهای گذشته تصمیم گیری ها بر اساس سلایق و علاقه وزرا باشد.

  • میوه ایرانی در راه هند

    میوه ایرانی در راه هند

    وزارت بازرگانی هند از افزایش ۵۳ درصدی تجارت با ایران در نیمه نخست ۲۰۲۲ خبر داد و میوه و فرآورده‌های نفتی را مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به این کشور اعلام کرد.

  • کندی در روند صادرات دام زنده

    کندی در روند صادرات دام زنده

    مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: هنوز دامی صادر نشده است. متقاضیان در حال ارسال درخواست‌هایشان هستند و به دلیل ابهاماتی که در شیوه‌نامه صادرات دام وجود دارد این روند به کندی پیش می‌رود.

  • سقف صادرات دام محرمانه است/ ۴ میلیون دام مازاد داریم

    سقف صادرات دام محرمانه است/ ۴ میلیون دام مازاد داریم

    رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک خاطر نشان کرد: سقف صادرات دام در مصوبه شورای قیمت‌گذاری و شیوه‌نامه صادرات به دلیل احتمال تنش در بازار اعلام نشده است؛ ولی به صورت محرمانه به سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ شده تا بر اساس آن مجوز صادر کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =