۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
اموال تملیکی شفاف سازی کند

دلایلی نظیر زمانبر بودن صدور کد رهگیری سبب افزایش قابل توجه تعداد محموله‌های متروکه شده است. تغییر نرخ محاسباتی در گمرک نیز باعث شده تا درآمدهای کارمزد ۲.۵ درصدی سازمان اموال تملیکی به شدت رشد کند که لازم است این سازمان در این خصوص شفاف‌سازی کند.

به گزارش صدای بورس،در حال حاضر و با توجه به دستورالعمل‌های صادر شده از سوی نهادهای بالادستی، مدت زمان متروکه شدن کالاها از پنج ماه که در قانون امور گمرکی تعیین شده بود، به دو ماه کاهش یافته است. ترکیب این موضوع با شرایط تحریمی و مشکلات ارزی کشور باعث شده تا روند صدور کدرهگیری برای واردکنندگان با کندی انجام شود.

به گفته مسئولان گمرک در شرایط فعلی حتی برخی شرکت‌های دولتی که وظیفه تامین کالاهای اساسی در کشور را بر عهده دارند برای ترخیص کالای خود از گمرکات به چهار ماه زمان نیاز دارند. با توجه به این مسئله حجم بسیار بالایی از کالاها که صاحبان آن به دنبال ترخیص کالای خود از گمرک هستند، متروکه و به سازمان اموال تملیکی معرفی می‌شود.

در این شرایط وقتی صاحب کالا قصد ترخیص کالا را دارد ابتدا باید به سازمان اموال تملیکی مراجعه کند و کالای خود را از حالت متروکه خارج کند. سازمان اموال تملیکی نیز براساس قانون به منظور بازگرداندن کالا به گمرک معادل ۲.۵ درصد ارزش ریالی کالا را به عنوان کارمزد دریافت می‌کند.

هدف از تعیین دریافت کارمزد در قوانین و مقررات کشور، جلوگیری از شکل‌گیری چرخه معیوب متروکه بوده است، به این معنا که صاحبان کالا بدون آنکه مستندات و مدارک لازم را فراهم کرده باشند برای بازگشت کالای متروکه به گمرک اقدام نکنند و بدانند برای این کار باید هزینه پرداخت کنند. ضمن اینکه این کارمزد هزینه نگهداری کالاهای متروکه و فرآیندهای اجرایی سازمان اموال تملیکی را تامین خواهد کرد.

در نتیجه اگر در حوزه تجارت کشور شرایط عادی را در نظر بگیریم، دریافت کارمزد ۲.۵ درصدی و حتی بیشتر برای جلوگیری از چرخه متروکه کاملا ضروری است اما در شرایط موجود وقتی که زمان ترخیص کالا دو ماهه است، نرخ محاسباتی ارز در گمرک افزایش یافته ، تخصیص ارز و صدور کد رهگیری نیز با کندی انجام می‌شود، دریافت کارمزد ۲.۵ درصدی آن هم از کالاهایی که بعضا حتی از انبارهای بنادر خارج نمی‌شوند و اساسا بسیاری از محموله‌ها متروکه واقعی نیستند، چندان معقول به نظر نمی‌رسد.

نکته دیگر اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ نرخ محاسباتی ارز در گمرک از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ETS که نزدیک به بازار آزاد است تغییر پیدا کرده و این موضوع سبب افزایش حدود ۶ برابری کارمزدهای دریافتی توسط سازمان اموال تملیکی شده است. ضمن اینکه این هزینه‌ها سبب اعتراض صاحبان کالا نیز شده است.

ضمن اینکه سازمان اموال تملیکی به دلیل افزایش قابل توجه حجم کالاهای متروکه ظرفیت و زیرساخت‌های لازم برای انتقال کالا به انبارهای خود را ندارد در نتیجه کالاها در انبار بنادر باقی می‌ماند و سازمان هزینه انبار داری آن را پرداخت می‌کند.

این مسئله، باعث می‌شود که هزینه‌های سازمان اموال تملیکی کاهش پیدا کند و عامل دیگری باشد برای آنکه این ضرورت را مطرح کنیم که سازمان اموال تملیکی باید میزان درآمدها و هزینه‌های خود را از محل ۲.۵ درصد کارمزد دریافتی به صورت شفاف مشخص کند.

لازم به ذکر است، سازمان اموال تملیکی در حال حاضر در حال تغییر ساختاری و تشکیل ادارات کل خود است که طبیعتا این موضوع هزینه‌هایی را در پی دارد. سوال اینجا است که آیا این سازمان بودجه‌ای از جانب دولت برای این منظور دریافت کرده یا اینکه از همان محل درآمدهای خود(تعیین تکلیف کالا و کارمزد) هزینه‌های جدید خود را تامین کرده است؟

گفتنی است که گمرک ایران پیشنهاد بازگشت زمان متروکه شدن کالاها از دو ماه به پنج ماه را به دولت ارسال کرده است که در نوبت بررسی قرار دارد اما به نظر نمی‌رسد که سازمان اموال تملیکی اقدامی در این خصوص انجام داده باشد تا روند تجارت تسهیل شود. این موضوع سبب شده تا این تصور ایجاد شود که این سازمان از شرایط موجود راضی است و تمایلی به تغییر آن ندارد.

به گزارش تسنیم، مواردی که به آن اشاره شد از جمله ابهاماتی است که سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی باید نسبت به آن پاسخگو باشد و نسبت به درآمدها و هزینه‌های خود شفاف‌سازی کند.

کد خبر 458016

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • گرانی به موز رسید

    گرانی به موز رسید

    رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: موز در میدان میوه و تره‌بار کیلویی ۴۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که با احتساب سود قانونی در واحدهای خرده‌فروشی حداقل کیلویی ۵۰ هزار تومان عرضه خواهد شد.

  • احتمال کاهش تعرفه حقوق گمرکی ماشین آلات

    احتمال کاهش تعرفه حقوق گمرکی ماشین آلات

    معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد که تعرفه واردات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی هفته آینده در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف می‌شود و احتمالا تعرفه حقوق گمرکی این کالاها به یک درصد کاهش می‌یابد.

  •  خرید دانه‌ای میوه افزایش یافت

    خرید دانه‌ای میوه افزایش یافت

    رئیس اتحادیه بارفروشان خاطر نشان کرد: قدرت خرید مردم کاهش چشم‌گیری کرده است در سال‌های گذشته که مردم حداقل ۲ کیلو میوه خریداری می‌کردند امروز خریدها دانه‌ای شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد کشاورزان متضرر خواهند شد.

  • سرگردانی فعالان اقتصادی با تغییر مکرر سیاست‌ها

    سرگردانی فعالان اقتصادی با تغییر مکرر سیاست‌ها

    براساس آمارها از ابتدای سال، ۱۴۵ بخشنامه از سوی دستگاه‌های مختلف در حوزه تجارت خارجی صادر شده است، به این معنا که در هر روز کاری این بازه زمانی حدود دو بخشنامه در خصوص تغییر قوانین مقررات صادر شده است.

  • شیرخشک گران شد

    شیرخشک گران شد

    رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد خاطر نشان کرد: اگر روند توقف تولید ادامه داشته باشد در نهایت تولیدکنندگان متهم خواهند شد که چرا تولید نمی‌کنند و در نهایت دولت اقدام به واردات می‌کنند این در حالیست که تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید ۹۵ درصد از نیاز کشور را دارند.

  • مسئولیت صادرات مفت بنزین با کیست؟

    مسئولیت صادرات مفت بنزین با کیست؟

    توپ صادرات ارزان بنزین شوت می‌شود؛ دستگاه‌های دولتی متولی تولید و صادرات بنزین یکدیگر را زیرسؤال می‌برند و معتقدند صادرات این فرآورده نفتی ارتباطی به آنها ندارد و سایر نهادها باید پاسخگو باشند. پاسخ‌هایی که طی روزهای گذشته ارائه شده، نه‌تنها نتوانسته به پرسش‌های ایجاد شده پاسخ دهد، بلکه حساسیت‌ها را بیشتر کرده و برای افکار عمومی این سؤال ایجاد شده که چه کسی بنزین ارزان صادر کرده است.

  • یک بورس جدید ایجاد شد

    دبیر شورای عالی بورس خبر داد؛

    یک بورس جدید ایجاد شد

    در جلسه شورای عالی بورس بحث تاسیس بورس بین‌المللی مطرح شد که شورا با راه‌اندازی آن به صورت اصولی موافقت کرد.

  • سود سهام عدالت بیشتر می شود

    سود سهام عدالت بیشتر می شود

    رئیس سازمان خصوصی‌سازی به تشریح آخرین وضعیت شناسایی جاماندگان سهام عدالت، پرداخت سود این سهام، واگذاری سایپا و ایران خودرو و همچنین هلدینگ خلیج فارس و هفت‌تپه پرداخت و با انتقاد از وضعیت قراردادهای سرخابی‌ها با کارگزاران، آینده مدیریت این دو تیم بعد از واگذاری را اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =