سرگردانی فعالان اقتصادی با تغییر مکرر سیاست‌ها

براساس آمارها از ابتدای سال، ۱۴۵ بخشنامه از سوی دستگاه‌های مختلف در حوزه تجارت خارجی صادر شده است، به این معنا که در هر روز کاری این بازه زمانی حدود دو بخشنامه در خصوص تغییر قوانین مقررات صادر شده است.

به گزارش صدای بورس، براساس آمارهای موجود از ابتدای سال تا روز دوشنبه، ۱۴۵ بخشنامه در حوزه تجارت خارجی صادر شده است. در صورتی که تنها روزهای کاری را در نظر بگیریم می‌توان نتیجه گرفت که طی این مدت روزانه حدود دو بخشنامه در حوزه تغییر قوانین و مقررات صادر شده است.

نکته دیگر این است که عمده این بخشنامه‌ها مربوط به محدودیت‌های صادراتی است. به این معنا که براساس آمار گمرک ایران، از ۱۴۵ بخشنامه‌ای که به آن اشاره شد ۸۰ تا ۹۰ بخشنامه تنها توسط مدیر کل صنایع معدنی وزارت صمت امضا شده است. این بخشنامه‌ها از نظر محتوایی شامل مجوز واردات برخی شرکت‌ها در بازه‌های زمانی ۱۵ روزه تا سه ماهه است.

در واقع به صورت دائم بخشنامه‌های محدودکننده و کنترلی توسط وزارت صمت ارسال می‌شود. راهکار که کارشناسان مربوط برای این موضوع ارائه می‌کنند، این است که وزارت صمت به جای ارائه فهرست شرکت‌های مجاز به واردات، شرکت‌هایی که به تعهدات ارزی خود عمل نکردند را اعلام کند. یعنی به جای اعلام شرکت‌هایی که مجاز به واردات هستند، شرکت‌هایی که مجاز به واردات نیستند را اعلام کند.

در این حالت دیگر نیازی نیست که فهرست‌ها مدام عوض شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد بخش قابل توجهی از این بخشنامه‌ها کاهش پیدا می‌کند. دفتر صنایع معدنی وزارت صمت هر ماه یکبار ۱۰ تا ۱۵ بخشنامه صادر می‌کند. به طور این دفتر مثال برای واردات شمش قوسی(فولاد)، شمش روی، سیمان، مقاطع طویل(نظیر میلگرد)، لوله پروفیل، مقاطع تخت(نظیر ورق‌های فولادی)، شیشه و مس بخشنامه‌های مختلف صادر می‌کند. هر ماه نیز اعلام می‌کند که کدام شرکت‌ها امکان واردات را دارند.

۹۰ درصد بخشنامه‌هایی که در حوزه تجارت خارجی صادر می‌شود مربوط به وزارت صمت، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی است. بخش کوچکی از بخشنامه‌های ابلاغی در اجرای وظایف گمرک صادر می‌شود که عموما جنبه کنترلی دارد. سایر سازمان‌ها معمولا بخشنامه‌های کمی صادر می‌کنند. حدود پنج درصد از بخشنامه‌ها در سال جاری نیز مربوط به سازمان امور مالیاتی بوده که علت آن نیز تغییر قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

در خصوص تناقض بخشنامه‌های صادر شده از سوی دستگاه‌های مختلف نیز باید گفت که چنین مواردی وجود دارد که باعث سردرگمی دستگاه‌های اجرایی و مردم می‌شود. به طور مثال بخشنامه‌ای داریم که براساس آن در سال ۱۳۹۷ محدودیت‌هایی وضع شده اما در حال حاضر بخشنامه جدیدی صادر شده که محدودیت‌ها را نقض کرده است. این در حالی است بخشنامه قبلی ملغی نشده و همچنان وجود دارد.

به گزارش تسنیم، گفتنی است که براساس بخشنامه‌ای که اخیرا از سوی معاون حقوقی رییس جمهور صادر شده است، دستگاه‌های دولتی مکلف شدند تا ۴ ضابطه مشخص را در راستای صدور بخشنامه‌ها و تغییر دستور العمل‌ها رعایت کنند. هدف از این موضوع افزایش ثبات در فرآیندهای اقتصادی و رشد امنیت سرمایه‌گذاری ذکر شده است. باید دید که این بخشنامه چه تغییری را در ماه‌های آینده در خصوص صدور بخشنامه‌های متعدد ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 457504

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • «ریسک امضاء زدن» عامل طولانی شدن قیمت گذاری خودروسازان

    کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

    «ریسک امضاء زدن» عامل طولانی شدن قیمت گذاری خودروسازان

    طبق اطلاعیه منتشره از سوی ایران‌خودرو در سایت کدال، «این خودروساز در راستای راهبردهای رئیس‌جمهور برای خصوصی‌سازی‌های شفاف و تحقق سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و اهداف و ماموریت‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فروش سهام دولت، قصد دارد سهام شرکت‌های ایران‌خودروی فارس، ایران‌خودروی خراسان، ایران‌خودروی‌ تبریز، تولید خودروی صنعت خزر و ایران‌خودروی کرمانشاه متعلق به گروه صنعتی ایران‌خودرو را به‌ صورت بلوکی به اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات واگذار ‌کند».

  • احتمال کاهش تعرفه حقوق گمرکی ماشین آلات

    احتمال کاهش تعرفه حقوق گمرکی ماشین آلات

    معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد که تعرفه واردات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی هفته آینده در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف می‌شود و احتمالا تعرفه حقوق گمرکی این کالاها به یک درصد کاهش می‌یابد.

  • انتظار شکست سطح مقاومتی از وصنعت

    انتظار شکست سطح مقاومتی از وصنعت

    گزارش تحلیل تکنیکال وصنعت در تایم فریم روزانه بررسی شد.

  • لحظه به لحظه با بازار سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

    روز گذشته شاخص کل با ۴۴ واحد رشد به ۱ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۶۹۷ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با رشد ۱ هزار و ۷۷۹ واحدی به ۳۹۷ هزار و ۲۲۷ واحد رسید. نمادهای «فولاد»، «فملی»، «فارس»، «کگل» بیشترین تاثیر منفی و نمادهای «وبملت»، «اخابر» و «خودرو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. این روزها بورس گوش به زنگ اخبار برجامی است،اخبار مثبت از روند مذاکرات سمت و سوی معاملات امروز را تغییر خواهد.

  • اثر خنثای تغییر دو تا سه درصدی نرخ بهره بین بانکی بر بازار پول و سرمایه

    اثر خنثای تغییر دو تا سه درصدی نرخ بهره بین بانکی بر بازار پول و سرمایه

    یک کارشناس اقتصادی عقیده دارند که برخی از بانک‌ها مصوبات بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند، کدام یک از مصوبات رعایت نمی‌شود؟

  • سرپرست معاونت توسعه سرمایه انسانی و سیستم‌های اطلاعاتی منصوب شد

    با حکم مدیرعامل شرکت مس

    سرپرست معاونت توسعه سرمایه انسانی و سیستم‌های اطلاعاتی منصوب شد

    با حکم دکتر علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران دکتر امید طیاری به عنوان سرپرست معاونت توسعه سرمایه انسانی و سیستم‌های اطلاعاتی شرکت مس منصوب شد.

  • اموال تملیکی شفاف سازی کند

    اموال تملیکی شفاف سازی کند

    دلایلی نظیر زمانبر بودن صدور کد رهگیری سبب افزایش قابل توجه تعداد محموله‌های متروکه شده است. تغییر نرخ محاسباتی در گمرک نیز باعث شده تا درآمدهای کارمزد ۲.۵ درصدی سازمان اموال تملیکی به شدت رشد کند که لازم است این سازمان در این خصوص شفاف‌سازی کند.

  • سرمایه مردم در ۱۴ نماد فرابورسی سوخت/ دلیل ادامه تعلیق نماد "تپسی" مشخص شد

    سرمایه مردم در ۱۴ نماد فرابورسی سوخت/ دلیل ادامه تعلیق نماد "تپسی" مشخص شد

    یکی از ریسک‌های بازار سرمایه، بسته شدن طولانی مدت نمادهاست. سرمایه سهامداران در بسیاری از شرکت‌های قدیمی و تازه وارد بورس قفل شده است و خبری از بازگشایی نیست.

  • میوه ایرانی در راه هند

    میوه ایرانی در راه هند

    وزارت بازرگانی هند از افزایش ۵۳ درصدی تجارت با ایران در نیمه نخست ۲۰۲۲ خبر داد و میوه و فرآورده‌های نفتی را مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به این کشور اعلام کرد.

  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای تولیدکنندگان را گروگان گرفته‌اند!

    فروشگاه‌های زنجیره‌ای تولیدکنندگان را گروگان گرفته‌اند!

    یک تولیدکننده از تعویق فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان خبر داد و گفت که بیشتر تامین کنندگان در حال حاضر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و توانایی شکایت هم ندارند.

  • دستمزد کارگران افزایش می‌یابد؟

    دستمزد کارگران افزایش می‌یابد؟

    در تیر و مرداد امسال مرکز آمار ایران برای حقوق بگیران اخبار امیدوارکننده‌ای نداشت. در گزارش‌های این سازمان نرخ تورم نقطه‌ای هر ماه بالای ۵۰ درصد بود، درحالی که غایت افزایش دستمزد کارگران رقم ثابت ۳۸ درصد برای تمام ماه‌های سال ۱۴۰۱ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =