اثر خنثای تغییر دو تا سه درصدی نرخ بهره بین بانکی بر بازار پول و سرمایه

یک کارشناس اقتصادی عقیده دارند که برخی از بانک‌ها مصوبات بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند، کدام یک از مصوبات رعایت نمی‌شود؟

به گزارش صدای بورس، بانک مرکزی تعیین کننده مصوبات و اصول بانکداری است و تمامی بانک‌های خصوصی و دولتی باید از مصوبات بانک مرکزی پیروی کنند. سیاست‌های بانک‌ها در حوزه پولی و بانکی است که کارشناسان و فعالان اقتصادی و بازار سرمایه نسبت به برخی از این مصوبات اعتراض دارند و یک کارشناس اقتصادی علت انتقاد به این مصوبات را تشریح کرده است.

بهمن فلاح، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: افزایش نرخ بهره بین بانکی، در دامنه دو الی سه درصدی تاثیر آنچنانی در بازار پول ندارد. یعنی به لحاظ عملیات بین بانکی که بانک‌ها برای تراز پولی انجام می‌دهند دو تا اسه درصد تاثیری ندارد و نرمال است. نکته مهم اینجاست که این دو تا سه درصد در محدوده نرخ سود بانکی است و نمی‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی عقیده دارند که افزایش نرخ بهره بین بانکی در بازار سرمایه نیز اثر دارد اما این فرضیه اشتباه است. مهم‌ترین انتقادی که فعالان بازار سرمایه به بازار پول دارند این است که در برخی از سپرده‌های کوتاه مدت بازار پول به اندازه سپرده‌های یک سال سود می‌گیرند. در اصل می‌توان گفت که مصوبات بانک مرکزی درباره بازار پول رعایت نمی‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: برخی بانک‌ها در سپرده‌های دیداری، قوانین و مصوبات بانک مرکزی را رعایت نکرده‌اند و به نوعی با تخلف سود سپرده‌ یک سال را پرداخت کرده‌اند.


به گفته فلاح، پول از سمت بازار سرمایه به سمت بازار پول می‌رود؛ چرا که ریسک این بازار کم است.


بیشتر بخوانید:بازار مالی بازار پولی را فلج می کند؟


این کارشناس بازارهای مالی تشریح کرد: سیاست‌های پولی بانک مرکزی در زمان ریاست جدید کاملا منطقی و استاندارد بوده. اما به سیاست‌های ارزی کمی انتقاد وارد است و اغلب فعالان بازار سرمایه نیز به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی انتقاد دارند. سیاست‌های ارزی به علت چند نرخی بودن نرخ ارز و تفاوت زیادی که در این مدت نرخ نیما با نرخ اسمی ارز در بازار مورد اعتراض قرار گرفته است. در هر صورت نرخ ارز باید با نرخ اسمی ارز در بازار هماهنگ شود. یعنی تنها چند درصد پایین‌تر باشد، در مواقع مختلف این تفاوت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های بورسی ار دلار نیمایی استفاده می‌کنند گفت: با تفاوت عمده بین نرخ دلار بازار آزاد و نیمایی، یک سرکوب ارزی در حق شرکت‌های صادر کننده رخ می‌دهد. در نهایت نیز رانتی به برخی از افراد می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز،فلاح در پایان اظهار کرد: عمده وظایف بانک مرکزی نیز نظارت به سیاست‌ها است، باید یکی از سیاست‌های ارزی یا پولی نرمال باشد. اما اینطور نیست و سیاست‌های پولی بانک مرکزی تقریبا نرمال است و از سوی دیگر سیاست‌های ارزی ضربه زیادی به اقتصاد و بازار سرمایه وارد می‌کند.

کد خبر 457453

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =