افزایش ۷۹ درصدی تجارت ایران و ترکمنستان

گمرک ایران از افزایش بیش از ۷۹ درصدی تجارت ایران و ترکمنستان در ۹ ماهه امسال خبر داده است.

به گزارش صدای بورس، سخنگوی گمرک ایران همزمان با سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران، جزئیات تجارت غیر نفتی کشور با ترکمنستان از اول شهریور ماه ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت امسال (از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم) را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، یک میلیون و ۱۴هزار و ۴۷۴تن کالا به ارزش ۲۹۹میلیون و ۷۲۸هزار و ۵۳۵ دلار تجارت خارجی دو کشور بوده است که در مقایسه با دوره زمانی مشابه با رشد ۲۲.۴درصدی در وزن و ۷۹.۴درصدی در ارزش همراه بوده است.

سهم صادرات کالاهای ایرانی از این میزان تجارت غیرنفتی ۹۸۷هزار و ۷۵۵تن به ارزش ۲۷۶میلیون و ۶۳۷هزار دلار است که نسبت به مدت مشابه (ابتدای شهریور ۱۳۹۹تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰) رشد ۱۶درصدی در وزن و ۸۹درصدی در ارزش داشته است.


بیشتر بخوانید: افزایش ۱۲۶ درصدی صادرات ایران به عمان


در رابطه با سهم واردات از ترکمنستان در این ۹ماه نیز، ۳۵هزار و ۷۱۹تن کالا به ارزش ۲۳میلیون و ۹۱هزار و ۴۸۶دلار بوده که علی‌رغم کاهش ۳۸درصدی در وزن، رشد ۱۴درصدی در ارزش داشته است.

آنطور که سخنگوی گمرک گفته است، لبنیات، محصولات باغی و کشاورزی، سبزی و صیفی‌جات، خشکبار، مواد غذایی، آب میوه، شیرینی و شکلات، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، شوینده ها و محصولات بهداشتی و آرایشی، روغن‌های صنعتی، قیر، مواد شیمیایی، مشتقات نفتی، محصولات پتروشیمی، انواع اسانس، کف پوش ها، محصولات آهنی، محصولات صنعتی، لوازم خانگی، ظروف، وسایل آشپزخانه، پوشاک، کیف و کفش، کاغذ، پارچه، نخ، لوازم الکترونیکی، صنایع دستی، لوازم التحریر و لوازم بازی کودکان از مهمترین کالاهای صادره ایران به ترکمنستان در ۹ماه اخیر بوده است.

به گزارش ایلنا، همچنین پارچه، پنبه، پشم، نخ، حبوبات، کنجد، مواد معدنی، تسمه و اجزا و قطعات صنعتی، به عنوان عمده‌ترین کالاهای وارداتی از ترکمنستان ثبت شده است.

کد خبر 453464

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ۳۰ درصد محصولات کشاورزی کشور دورریز می‌شود

    ۳۰ درصد محصولات کشاورزی کشور دورریز می‌شود

    نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی میزان دورریزی محصولات کشاورزی در ایران را حدود ۳۰ درصد دانست و افزود: مطابق با آمار گمرک و وزارت کشاورزی حدود ۵ درصد از محصولات کشاورزی صادر می‌شود و اگر ۲۵ درصد از تولید را صادر کنیم در بازار داخلی خللی ایجاد نمی‌شود و از ضایعات و دورریزها جلوگیری می‌کنیم. اما همانگونه که اشاره کردم زیرساخت‌های لجستیک برای حمل محصولات کشاورزی را نداریم و آن‌ها را دور می‌ریزیم.

  • پیش بینی خرید میوه به صورت دانه ای/ کاهش ۳۰ درصدی مصرف میوه در هفته گذشته

    پیش بینی خرید میوه به صورت دانه ای/ کاهش ۳۰ درصدی مصرف میوه در هفته گذشته

    نائب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: کاهش درآمد سرانه تورم ناشی از مواد غذایی باعث شده مصرف سرانه میوه در کشور کاهش یابد و پیش بینی می شود در آینده مردم مانند کشورهای اروپایی میوه را به صورت دانه ای خرید کنند

  • مردم به خاطر گرانی پوشاک نمی خرند

    مردم به خاطر گرانی پوشاک نمی خرند

    بعد از ۲ سال کسادی و رکود، بازار لباس‌های تابستانه امسال دوباره گرم شده و رونق گرفته است. گرچه این گرما با رونقی که فروشندگان از سال‌ها قبل سراغ داشتند فاصله دارد، اما هرچه هست، خوشحالند که «فروش دارند».

  • خشکبار چقدر گران شد؟

    خشکبار چقدر گران شد؟

    در این خبر به بررسی قیمت انواع خشکبار در بازار پرداختیم.

  • فروشندگان لوازم خانگی به چه چیزهایی اعتراض دارند؟

    فروشندگان لوازم خانگی به چه چیزهایی اعتراض دارند؟

    عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت که فروشندگان لوازم خانگی نسبت به ضرایب مالیاتی، افزایش نرخ ارز و رکود در بازار اعتراض دارند.

  • قاچاق آب در پوشش هندوانه!

    قاچاق آب در پوشش هندوانه!

    روزانه میلیون ها لیتر آب مصرفی کشور در قالب محصولات کشاورزی آب بر از کشور صادر می شود.

  • کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید آجیل و خشکبار

    کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید آجیل و خشکبار

    مشاور اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد بارندگی‌ها و سیل‌های اخیر ۱۰ تا ۱۵ درصد بر میزان تولید خشکبار تاثیر گذاشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =