مردم به خاطر گرانی پوشاک نمی خرند

بعد از ۲ سال کسادی و رکود، بازار لباس‌های تابستانه امسال دوباره گرم شده و رونق گرفته است. گرچه این گرما با رونقی که فروشندگان از سال‌ها قبل سراغ داشتند فاصله دارد، اما هرچه هست، خوشحالند که «فروش دارند».

به گزارش صدای بورس،در پرترددترین و شلوغ‌ترین زمان یک عصر تابستانی، راهروهای تمام طبقات یکی از پاساژهای پرطرفدار غرب تهران مملو از جمعیت است و به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها دست‌کم پاساژگردی را از سکه نینداخته است. مثل همیشه لباس‌فروشی‌های بچگانه و زنانه پرترددترین فروشگاه‌ها هستند و گرچه قیمت‌های بالا اجازه نمی‌دهد همه با دست پر از مغازه‌ها بیرون بیایند، اما بازار به وضوح نسبت به سال گذشته پررونق است. رونقی که به‌گفته فروشندگان یکی از دلایل آن گرمای شدید هوا و بیشتر شدن رفت‌وآمدهاست.

به‌گفته مغازه‌دارها ۲ سال قبل به‌دلیل آنلاین بودن کار و تحصیل، تردد در شهر کم بود و مردم نیاز زیادی به خرید لباس نداشتند، اما امسال با توجه به شرایط آب و هوا لباس‌هایی با طرح‌ها، مدل‌ها و رنگ‌های مناسب فصل به بازار آمده و جوان‌ها برای خرید بیشتر ترغیب می‌شوند. با این حال همه فعالان بازار بر این حقیقت تأکید دارند که رونق امسال فقط در قیاس با ۲ سال گذشته بیشتر شده و با آنچه باید باشد فاصله دارد، کما اینکه ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران به تازگی اعلام کرد که حضور پوشاک در لیست خرید خانواده‌ها کم شده است.


بیشتر بخوانید:۱۸ میلیارد دلار قاچاق ورودی و خروجی داریم


وجه اشتراک؛ قیمت‌های نجومی

قیمت بسیار بالا وجه اشتراک تمام لباس‌فروشی‌هاست؛ مانتوهایی که با یک سوزن‌دوزی از سادگی درآمده‌اند، اما همین سوزن‌دوزی کوچک، قیمتشان را از یک‌ میلیون تومان بالاتر برده، شومیزها و پیراهن‌هایی که به مانتو تغییر کاربری داده‌اند و حالا ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورده‌اند، مانتوهای پانچ ساده و بی‌هیچ پیچیدگی در دوخت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و شلوارهای ساده و خنک که بسته به جنس پارچه و تمیزی دوخت از ۴۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

حتی لباس‌های خنک خانگی هم کمترین قیمتی که دارند ۴۰۰ هزار تومان است. در بچگانه‌فروشی‌ها هم کمتر جنسی زیر ۳۰۰– ۴۰۰هزار تومان پیدا می‌شود. پیراهن نخی دخترانه ۴۵۰هزار تومان، سرهمی دخترانه ۵۵۰هزار تومان، پیراهن پسرانه آستین کوتاه ۳۰۰هزار تومان، ست تی‌شرت و شلوارک پسرانه‌ ۴۵۰هزار تومان، تی‌شرت با طرح چاپی ۲۵۰هزار تومان، شلوار جین ۶۰۰هزار تومان تا یک میلیون تومان و اگر سراغ مدل‌های مجلسی مثل ست پیراهن شلوار بروید قیمت از یک میلیون تومان بالاتر می‌رود.

در مردانه‌فروشی‌ها اگر سراغ برندها بروید از همان ابتدا باید دور قیمت‌های زیر ۱.۵میلیون تومان را خط بکشید؛ حتی برای یک پیراهن یا شلوار ساده، اما در مغازه‌های غیربرند هنوز هم می‌شود پیراهن مردانه ساده را از ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و شلوار پارچه‌ای را از ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان پیدا کرد. تی‌شرت‌های تابستانه از ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان و لباس‌های راحتی مثل شلوارک هم بسته به جنس از ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان.

این قیمت‌ها گرچه در یکی از پاساژهای نسبتا لوکس پایتخت چندان عجیب به‌ نظر نمی‌رسد، اما برای بسیاری از مراجعه‌کنندگان به همین مرکز خرید هم بسیار بالاست. بیشتر خریداران وقتی در برابر پرسش «آیا این قیمت برای شما گران نیست؟» قرار می‌گیرند می‌گویند که «تعداد» خریدشان را کمتر کرده‌اند تا بتوانند آنچه می‌خواهند و می‌پسندند را خریداری کنند.

فروش کم، اما «هست»

یک فروشنده لباس زنانه در توضیح وضعیت این روزهای بازار پوشاک می‌گوید: «همین‌ که از هر ۵ بازدید یکی به خرید منجر می‌شود، خدا را شاکریم.» او که وضعیت این روزهای بازار را قابل قیاس با هیچ دوره‌ای نمی‌داند، ادامه می‌دهد: اینکه بخواهیم بازار را با شرایط پیش از کرونا مقایسه کنیم، سنجش درستی نیست چون تا تابستان پارسال مردم کمتر از خانه خارج می‌شدند و فروش تقریبا صفر بود، اما اگر بخواهیم به روزهای قبل از کرونا برگردیم هم شرایط به کلی متفاوت است چون قیمت‌ها بسیار پایین‌تر بود؛ مثلا من در همین مغازه تی‌شرت را ۲۵هزار تومان می‌فروختم، اما امروز ۳۲۵هزار تومان کمترین قیمت تی‌شرت در این مغازه‌ است.

به گزارش همشهری آنلاین ، به‌گفته این فعال حوزه پوشاک، به‌دلیل رشد قیمت‌ها شاید درآمد مغازه‌دارها کم نشده باشد، اما تعداد فروش پایین آمده است: «قبلا ۲۰ تی‌شرت را ۳۰۰ هزار تومان می‌فروختیم و الان دو عدد را ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشیم.»

کد خبر 454747

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =