۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
غلات ارزان می شود

با گذشت یک ماه از توافق میان مسکو و کی‌یف برای رفع محاصره بنادر اوکراین، وزارت کشاورزی این کشور در بیانیه‌ای از افزایش ۷۲۰ هزارتنی صادرات غلات نسبت به ماه گذشته میلادی خبر داد.

به گزارش صدای بورس،وزارت کشاورزی اوکراین امروز در بیانیه ای اعلام کرد که از زمان حصول توافق میان مسکو و کی‌یف برای رفع محاصره بنادر این کشور، در مجموع ۳۳ کشتی باری حامل نزدیک به ۷۱۹ هزار و ۵۴۹ تن مواد غذایی بر اساس توافقی که با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه برای رفع محاصره بنادر دریایی اوکراین به امضا رسیده، بنادر آن را ترک کرده اند.

مرکز هماهنگی مشترک مستقر در استانبول ترکیه که بر اجرای این توافق نظارت دارد، مجموع غلات و مواد غذایی صادر شده از سه بندر اوکراین را از زمان دستیابی به توافق، ۷۲۱ هزار و ۴۴۹ تن اعلام کرده است.

رویترز در ادامه نوشت: صادرات غلات اوکراین پس از آغاز جنگ در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند) و محاصره بنادر آن کاهش یافت و سبب جهش قیمت جهانی مواد غذایی و ترس از بروز قحطی و گرسنگی در آفریقا و خاورمیانه شد.

اما براساس توافقی که در تاریخ ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) میان مسکو و کی‌یف امضا شد، محاصره سه بندر اوکراین پایان یافته است.

طبق اعلام وزارت کشاورزی اوکراین، علاوه بر کشتی‌هایی که پیش‌تر بنادر این کشور را ترک کرده اند، ۱۸ کشتی دیگر نیز در حال بارگیری و یا منتظر مجوز برای خروج هستند.

این وزارتخانه تشریح کرده است که صادرات غلات اوکراین احتمالا تا پایان ماه جاری میلادی (اوت) به ۴ میلیون تن برسد و این در حالی است که در ماه گذشته (ژوئیه)صادرات غلات این کشور به سه میلیون تن رسیده بود.

به گزارش ایرنا-، این وزارتخانه در بیانیه‌ای دیگر یادآور شد که صادرات کالاهای مهم کشاورزی اوکراین از زمان آغاز جنگ در این کشور مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱، به نصف رسیده است.

کد خبر 457973

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نان جهان سنگ می شود!

    نان جهان سنگ می شود!

    نارندا مودی نخست وزیر هند پس از حمله روسیه به اوکراین جسورانه اعلام کرد که کشورش آماده تأمین غذای جهان است ولی در کمتر از چهار ماه بعد اعلام شد که دولت باید واردات گندم را در نظر بگیرد.

  • چرا استقلال بانک مرکزی مهم است؟

    چرا استقلال بانک مرکزی مهم است؟

     با وجود اینکه مساله استقلال بانک مرکزی در اقتصادهای بزرگ جهان پذیرفته شده است و دیگر بدیهی به نظر می‌رسد این مساله همچنان در اقتصاد ایران در مرحله امتناع قرار دارد.

  • ۱۵ هزارمیلیارد از مطالبات گندمکاران پرداخت نشد

    ۱۵ هزارمیلیارد از مطالبات گندمکاران پرداخت نشد

    رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: خشکسالی در سال جاری ۸۰ درصد از تولید گندم در مزارع آبی و دیمی استان‌های جنوبی و مرکزی را کاهش پیدا داد.

  • کدام استان‌ها پیشتاز خرید تضمینی گندم کشور هستند

    کدام استان‌ها پیشتاز خرید تضمینی گندم کشور هستند

    خرید تضمینی گندم از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به میزان خریدِ بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۵۱ درصد رشد داشته است و با ادامه روند تحویل این محصول در استان‌های مختلف کشور، پیش بینی می‌شود این روند تا پایانِ فصلِ زراعی سال ۱۴۰۱ افزایش ‌یابد.

  • قیمت جهانی غلات کاهش یافت

    قیمت جهانی غلات کاهش یافت

    ​​​​​​​ قیمت گندم و ذرت پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه اولین کشتی غلات اوکراین به مقصد خود رسید و انتظارات برای کاهش محدودیت‌ها بر صادرات محصولات کشاورزی روسیه، کاهش یافت.

  • حمله چین به تایوان چه تاثیر اقتصادی دارد؟

    حمله چین به تایوان چه تاثیر اقتصادی دارد؟

    حالا که چین عملیات نظامی بی‌سابقه‌ای (ظاهرا در قالب یک رزمایش نظامی) را در اطراف جزیره تایوان به راه انداخته، آن پیش‌بینی‌ها هم صورت عمل به خود گرفته‌اند.

  • انتشار اوراق اختیار معامله برای ۶ نماد متأثر از نرخ ارز

    رئیس اداره بازار مشتقات فرابورس ایران خبر داد

    انتشار اوراق اختیار معامله برای ۶ نماد متأثر از نرخ ارز

    رئیس اداره بازار مشتقات فرابورس ایران از ایجاد نماد اوراق اختیار معامله با سررسید کوتاه‌مدت برای ۶ نماد متأثر از نرخ ارز، هم‌زمان با موضوع مربوط به‌ توافق برجام خبر داد و گفت: ۶ نماد معاملاتی «آریا»، «ریشمک»، «زاگرس»، «فگستر»، «فروی» و «شپاس» در این زمینه شناسایی شدند که از هفته آینده معاملات قراردادهای اختیار روی آن‌ها در بازار فرابورس آغاز خواهد شد.

  • دامنه نوسان یک درصد دیگر افزایش یافت

    دامنه نوسان یک درصد دیگر افزایش یافت

    با تصویب هیات مدیره سازمان بورس، دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس، یک درصد افزایش یافت.

  •  نان امسال گران نمی‌شود

    نان امسال گران نمی‌شود

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مردم با تمام کارت‌های بانکی امکان خرید نان یارانه‌دار را دارند، از عدم گران شدن نان در سالجاری خبر داد.

  • برنج با چه قیمتی به سفره ها برگشت؟

    برنج با چه قیمتی به سفره ها برگشت؟

    معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: امیدواریم در فصل برداشت برنج طبق روال سال‌های گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =