۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
قیمت جهانی غلات کاهش یافت

​​​​​​​ قیمت گندم و ذرت پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه اولین کشتی غلات اوکراین به مقصد خود رسید و انتظارات برای کاهش محدودیت‌ها بر صادرات محصولات کشاورزی روسیه، کاهش یافت.

به گزارش صدای بورس،قیمت گندم و ذرت در روز دوشنبه با انتشار اخباری مبنی بر اینکه اولین کشتی های غلات از اوکراین به مقصد خود رسیدند و انتظارات برای کاهش محدودیت ها بر صادرات محصولات کشاورزی روسیه، کاهش یافت.

در همین راستا معاملات آتی گندم در CBOT با ۱.۴ درصد کاهش به ۷.۶۴ دلار در هر بوشل رسید. ذرت با ۱.۱ درصد کاهش به ۶.۰۳ دلار در هر بشل معامله شد و دانه سویا با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۱۴.۰۷ دلار رسید. قیمت گندم از بالاترین سطح قیمت یعنی ۱۴.۲۵ دلاری امسال در ماه مارس تاکنون تقریباً به نصف کاهش یافته است.

از زمان امضای قرارداد مسکو-کیف در مورد صادرات غلات که با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل در ماه گذشته امضا شد، قیمت‌ها به طور پیوسته در حال کاهش بوده است.

روسیه و اوکراین سبدهای نان جهان محسوب می‌شوند و نزدیک به یک سوم عرضه جهانی غلات را به خود اختصاص می‌دهند.این قرارداد چارچوبی را برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه، که ماه‌ها به دلیل درگیری روسیه و اوکراین مسدود شده بود، تعیین کرد.


بیشتر بخوانید: ارزش گندم‌های خریداری شده در کشور بیش از ۲.۵ برابر شد


علاوه بر این، مسکو و سازمان ملل یادداشتی را امضا کردند که بر اساس آن مشارکت سازمان ملل در رفع محدودیت‌های صادرات غلات و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی را تصریح کرد.

به گفته مقامات، سازمان ملل متحد در رفع موانع ایجاد شده توسط تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر روی معاملات، بیمه و تدارکات مربوط به صادرات محصولات کشاورزی روسیه میانجیگری خواهد کرد.

به گزارش ایلنا - در مجموع ۱۰ کشتی حامل محصولات کشاورزی از روز دوشنبه بنادر دریای سیاه اوکراین را ترک کرده‌اند. اولین کشتی، Polarnet، در همان روز به بندر Derince نزدیک استانبول رسید. کشتی مملو از ۱۲۰۰۰ تن ذرت، اولین کشتی بود که در ۵ اوت اوکراین را ترک کرد.

کد خبر 457042

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • حمله چین به تایوان چه تاثیر اقتصادی دارد؟

    حمله چین به تایوان چه تاثیر اقتصادی دارد؟

    حالا که چین عملیات نظامی بی‌سابقه‌ای (ظاهرا در قالب یک رزمایش نظامی) را در اطراف جزیره تایوان به راه انداخته، آن پیش‌بینی‌ها هم صورت عمل به خود گرفته‌اند.

  • کدام استان‌ها پیشتاز خرید تضمینی گندم کشور هستند

    کدام استان‌ها پیشتاز خرید تضمینی گندم کشور هستند

    خرید تضمینی گندم از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به میزان خریدِ بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۵۱ درصد رشد داشته است و با ادامه روند تحویل این محصول در استان‌های مختلف کشور، پیش بینی می‌شود این روند تا پایانِ فصلِ زراعی سال ۱۴۰۱ افزایش ‌یابد.

  •  نان امسال گران نمی‌شود

    نان امسال گران نمی‌شود

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مردم با تمام کارت‌های بانکی امکان خرید نان یارانه‌دار را دارند، از عدم گران شدن نان در سالجاری خبر داد.

  • برنج با چه قیمتی به سفره ها برگشت؟

    برنج با چه قیمتی به سفره ها برگشت؟

    معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: امیدواریم در فصل برداشت برنج طبق روال سال‌های گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم.

  • جبران خسارت کشاورزان در مناطق سیل‌زده

    جبران خسارت کشاورزان در مناطق سیل‌زده

    وزیر جهاد کشاورزی دستور بسیج تمامی امکانات وزارت جهاد کشاورزی برای جبران خسارات کشاورزان و مدیریت بحران در مناطق سیل‌زده و آسیب دیده را صادر کرد.

  •  توضیح مشاور درباره فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه نان/ قیمت نان تغییر می‌کند؟

     توضیح مشاور درباره فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه نان/ قیمت نان تغییر می‌کند؟

     محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد و دارایی، با بیان اینکه بنای ما این بود قیمت نان تغییر نکند، گفت: از ابتدای شروع طرح هوشمندسازی یارانه نان، چون دولت مایل بود تا افرایش قیمت اتفاق نیفتد، باید این جبران را برای نانوایان انجام دهد. یک مبلغی را به عنوان کمک هزینه به نانوایان پرداخت کردیم. 

  • نان جهان سنگ می شود!

    نان جهان سنگ می شود!

    نارندا مودی نخست وزیر هند پس از حمله روسیه به اوکراین جسورانه اعلام کرد که کشورش آماده تأمین غذای جهان است ولی در کمتر از چهار ماه بعد اعلام شد که دولت باید واردات گندم را در نظر بگیرد.

  • خوشه های طلایی به بورس باز می گردند؟

    خوشه های طلایی به بورس باز می گردند؟

    سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالا می گوید: کشف نرخ بالاتر از میزان موردنظر سیاست گذار در یک تابلوی رسمی مورد قبول نبود و عملا عرضه‌ گندم در بورس کالا متوقف شده است.

  • غلات ارزان می شود

    غلات ارزان می شود

    با گذشت یک ماه از توافق میان مسکو و کی‌یف برای رفع محاصره بنادر اوکراین، وزارت کشاورزی این کشور در بیانیه‌ای از افزایش ۷۲۰ هزارتنی صادرات غلات نسبت به ماه گذشته میلادی خبر داد.

  •  تذکر نماینده مجلس به وزیر کشاورزی ؛فوری به داد کشاورزان برسید

     تذکر نماینده مجلس به وزیر کشاورزی ؛فوری به داد کشاورزان برسید

    نماینده شیراز و زرقان از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا در قالب یک لایحه، به کشاورزان و تولید کنندگان خسارت دیده مساعدت شود.

  • نفت؛ ویژگی مشترک اقتصاد ایران و قزاقستان

    نفت؛ ویژگی مشترک اقتصاد ایران و قزاقستان

    برخی از کارشناسان معتقدند که دولت آقای روحانی برخلاف استراتژی حال کشور، مهمترین توان و منابع دیپلماتیک کشور را برای توسعه روابط با کشورهای اروپایی و به سرانجام رساندن برجام به‌کار گرفتند که در نهایت به استراتژی حال کشور، نتیجه را باختند؛ اما در حال حاضر به نظر می رسد، دولت آیت الله رئیسی با درک اهمیت استراتژیک همسایگان ایران، قدم در مسیر روابط بیشتر با این همسایگان نهاده، که آرزو این است تا آورده‌های بسیار خوبی نصیب کشور کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =