پیش‌بینی افت تولید غلات در دنیا

فائو با پیش‌بینی افت ۰.۶ درصدی تولید غلات دنیا در سال جاری اعلام کرد: تولید غلات ایران در این سال ۱۳.۵ درصد افزایش می‌یابد و به ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.

به گزارش صدای بورس،سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های "دورنمای محصولات و وضعیت غذایی" که هر سه ماه یکبار منتشر می‌شود، پیش‌بینی کرد: تولید غلات دنیا در سال جاری با افت ۱۸ میلیون تنی معادل ۰.۶ درصد نسبت به سال قبل مواجه شود و به ۲۷۹۱ میلیون تن برسد. تولید غلات جهان در سال میلادی گذشته ۲۸۰۹ میلیون تن اعلام شده بود.

بر اساس برآورد فائو تراز تولید و مصرف غلات در دنیا طی امسال ۶ میلیون تن کسری خواهد داشت و در حالی که تولید ۲۷۹۱ میلیون تنی غلات برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی شده است؛ مصرف غلات در این سال با وجود کاهش ۰.۱ درصدی از ۲۷۹۷ میلیون تن کمتر نخواهد شد.

کسری ۶ میلیون تنی تراز تولید و مصرف غلات در سال جاری در حالی خواهد بود که دنیا طی سال ۲۰۲۱ با مازاد ۱۰ میلیون تنی تولید نسبت به مصرف غلات مواجه بود.

بر اساس این گزارش تجارت جهانی غلات نیز در سال جاری میلادی با افت ۲.۴ درصدی نسبت به سال قبل مواجه خواهد شد و به ۴۶۷ میلیون تن خواهد رسید. در سال قبل ۴۷۹ میلیون تن غلات روانه بازار جهانی شده بود.

کل ذخایر غلات دنیا در پایان سال گذشته ۸۵۹ میلیون تن بوده که انتظار می‌رود این رقم در پایان امسال ۰.۶ درصد کاهش یابد و به ۸۵۴ میلیون تن برسد.

فائو در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی وضعیت تولید غلات در ایران پرداخته و نوشته است اگرچه امسال بارش‌ها در مناطق جنوب مرکزی ایران خوب نبوده اما در سایر مناطق کشور بارش‌های نسبتاً خوبی باریده که در نتیجه پیش‌بینی می‌شود تولید غلات ایران در سال جاری نسبت به سال قبل ۲.۵ میلیون تن معادل ۱۳.۵ درصد افزایش یابد و به ۲۰.۳ میلیون تن برسد. در سال قبل تنها ۱۷.۸ میلیون تن غله در ایران تولید شده بود. متوسط ۵ساله تولید غلات در ایران ۲۱ میلیون تن بوده است.


بیشتر بخوانید: ارزش گندم‌های خریداری شده در کشور بیش از ۲.۵ برابر شد


پیش‌بینی شده است تولید گندم ایران به ۱۳ میلیون تن برسد که نسبت به تولید ۱۰.۴ میلیون تنی سال قبل ۲۵ درصد رشد خواهد داشت.

اما تولید شلتوک برنج در ایران ۱۰۰ هزار تن کاهش خواهد یافت و به ۳ میلیون تن می‌رسد. تولید سایر غلات نیز بدون تغییر در سطح ۴.۳ میلیون تن باقی خواهد ماند.

به گزارش ایرنا - فائو ذخایر غلات ایران در پایان سال ۲۰۲۱ را ۱۱.۵ میلیون تن برآورد کرده و انتظار دارد این رقم در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱.۳ میلیون تن افزایش یابد و به ۱۲.۸ میلیون تن برسد.

کد خبر 455173

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • امکانات اقتصادی برای نوه‌های ما

    امکانات اقتصادی برای نوه‌های ما

    مقاله ای از جان مینارد کینز اقتصاددان مطرح با ترجمه کیان فرحزا در ارتباط با معضلات قرن حاضر در باب رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد رفاه عمومی و مقایسه آن با سده های گذشته

  • برنج ایرانی کیلویی ۱۵۰ هزار تومان شد

    برنج ایرانی کیلویی ۱۵۰ هزار تومان شد

    دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: برنج‌ ناخالص را با قیمت ۱۵۰ هزار تومان می‌فروشند و سازمان استاندارد هیچ نظارتی ندارد. در حال حاضر برنج خالص و بدون اختلاط ایرانی را کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نمی‌توان خرید.

  • خرید تضمینی ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان

    خرید تضمینی ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان

    معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: از ابتدای اجرای طرح خرید تضمینی گندم تاکنون، بیش از ۴.۵ میلیون تن از این محصول از کشاورزان تحویل گرفته شد و ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب آنان پرداخت شده است.

  • دولت چگونه به تنگنای فضای کسب‌وکار دامن زد؟

    دولت چگونه به تنگنای فضای کسب‌وکار دامن زد؟

    دهه ۱۳۹۰ یکی از متلاطم‌ترین دهه‌های پس از انقلاب به لحاظ شاخص‌های اقتصادی است. متوسط نرخ تورم این دوره ۲۴ درصد بوده که به‌جز در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در بقیه سال‌ها دورقمی‌است. این نرخ تورم بالا فعالان اقتصادی را با نااطمینانی و عدم توان تصمیم‌گیری مواجه کرده و بسیاری از بنگاه‌ها در این دهه غیرفعال یا نیمه‌فعال شده‌اند.

  • برنج ارزان شد

    برنج ارزان شد

    معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی قیمت برنج عمده فروشی در استان گیلان را بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: امروز اولین برداشت برنج در استان مازندران است و هر چقدر به پیک برداشت می رسیم با اوج عرضه قیمت هم کاهش می یابد.

  • خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ۵ میلیون تن رسید

    خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ۵ میلیون تن رسید

    شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید تضمینی ۴.۹ میلیون تن گندم از کشاورزان ۳۱ استان خبر داد و اعلام کرد : با پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندمکاران، میزان پرداخت پول خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان از مرز ۴۵ هزار میلیارد تومان گذشت.

  • ماکارونی تا 170 درصد افزایش قیمت دارد

    ماکارونی تا 170 درصد افزایش قیمت دارد

    طبق گزارش‌های رسمی، قیمت ماکارونی نسبت به سال گذشته تا مرز ۱۷۰ درصد افزایش یافته است.

  • جدیدترین قیمت انواع برنج در بازار

    جدیدترین قیمت انواع برنج در بازار

    این گزارش به بررسی قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی در بازار پرداخته است.

  • آیا تشدید تورم کالایی باعث گسترش ناآرامی‌های اجتماعی در جهان خواهد شد؟

    آیا تشدید تورم کالایی باعث گسترش ناآرامی‌های اجتماعی در جهان خواهد شد؟

    رشد تورم در جهان باعث ایجاد نارضایتی عمومی در کشورهای جهان می‌شود که بدون شک ریسک سرمایه‌گذاری در این مناطق را افزایش می‌دهد و این موضوع به‌خودی‌خود، مانع دیگری در مسیر رشد تولید ناخالص داخلی این کشورهاست.

  • صادرات ۳۰ میلیون تن گندم روسیه طی یک سال اخیر

    صادرات ۳۰ میلیون تن گندم روسیه طی یک سال اخیر

    وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرده است که این کشور طی یک سال اخیر ۳۸.۱ میلیون تن غلات از جمله ۳۰.۷ میلیون تن گندم صادر کرده است.

  • مصرف ماکارونی کاهش یافت

    مصرف ماکارونی کاهش یافت

    مشاور هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی گفت: قیمت تمام شده محصول ایرانی نسبت به رقبای ما از جمله ترکیه بالاتر است همچنین دور زدن تحریم‌ها و تحمیل شدن هزینه حمل ونقل بیشتر در دوره تحریم‌ها، باعث شد بسیاری از بازارهای خود از جمله آفریقا را از دست بدهیم.

  • افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی گندم در کشور

    افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی گندم در کشور

    مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از رشد ۳۰ درصدی میزان و افزایش ۲۰۲ درصدی ارزش گندم‌های خریداری شده در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: خرید تضمینی گندم از ۵ میلیون تن فراتر رفته است.

  • خرید گندم به ۵.۵ میلیون تن رسید

    خرید گندم به ۵.۵ میلیون تن رسید

    رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه خرید تضمینی گندم به ۵.۵ میلیون تن رسیده است، گفت: هنوز ۲۴ درصد از مطالبات کشاورزان تسویه نشده و این روند نگران کننده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =