توضیح تامین‌اجتماعی درباره نحوه افزایش حقوق‌ بازنشستگان و دستور رییس جمهور

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیرامون مطالبه افزایش حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش صدای بورس،میرهاشم موسوی ، در پاسخ به گلایه‌ها و انتقادات بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر از نحوه افزایش حقوق‌ها در سال جاری اظهار کرد: آنچه ما باید بر اساس قانون به عنوان سازمان تامین اجتماعی انجام می‌دادیم همان را انجام دادیم و همان مسیری بوده که تا کنون طی کرده‌ایم.

وی افزود: در ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی قید شده است که میزان افزایش حقوق غیرحداقلی‌بگیران باید بر اساس هزینه‌های زندگی تعیین و سپس در هیئت وزیران مصوب شود و به اجرا دربیاید. در ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی هم آمده است که میزان افزایش حقوق حداقلی‌بگیران نباید از حداقل دستمزد کارگران که در شورای عالی کار مصوب شده، کمتر باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ما بر اساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی مسیر افزایش حقوق‌ها را طی کرده و مصوبه هیئت امنای تامین اجتماعی را به دولت ارسال کردیم گفت: این تصمیم، تصمیمِ بخشی و سازمانی ما بود و هیئت امنا همین را پذیرفت و به هیئت دولت ارسال کرد اما اقتضائاتی که در هیئت دولت مطرح است، به علاوه نگاه بخشی ما در تامین اجتماعی است و طبیعتا قانونگذار هم این اختیار را بر اساس ماده ۹۶ به هیئت وزیران داده است که این ملاحظات و اقتضائات را درنظر بگیرد.

موسوی ادامه داد: آن پیشنهادی که ما ارائه دادیم، قانون است و اینکه باید اقتضائات در دولت دیده شود هم قانون است؛ هر دو قانون هستند و نمی‌توانیم یک سوی قانون را ببینیم و آن سوی قانون را نادیده بگیریم. خب تصمیم نهایی در هیئت دولت با توجه به ملاحظاتی که برای مابقی صندوق‌ها وجود داشت و همچنین دیگر موارد فرابخشی در اقتصاد کلان و بخش‌های مختلف، اتخاذ شد. آنجا هیئت وزیران است و همه باید نظر بدهند و تصمیم نهایی اخذ شود.

وی افزود: البته در جلسات کارشناسی مختلفی که ما حضور داشتیم، نظرات خود را ارائه کرده بودیم و تبیین کارشناسی خودمان را داشتیم. در نهایت تصمیمی که گرفته شد این بود که برای حداقلی بگیران ۵۷.۴ درصد افزایش داشته باشیم. برای سایر سطوح درآمدی نیز دو سطح قائل شدند، نخست حقوق بگیران زیر ۱۰ میلیون تومان که مشمول افزایش ۱۰ درصدی به علاوه ۶۵۰ هزار تومان مبلغ ثابت شدند و دوم حقوق‌بگیران بالای ۱۰ میلیون تومان که حقوقشان ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه برای بخشی از "سایر سطوح" که شاید چیزی حدود به ۹۰۰ هزار نفر بازنشسته را شامل می‌شود، این تصمیم برای افزایش حقوق، محل سوال شد و معترض بودند اظهار کرد: این موضوع در دولت در حال بررسی بود که هیئت تطبیق قوانین مجلس هم ورود پیدا کرد و نظرات خودشان را اعلام کردند.

موسوی درباره نحوه پرداخت‌های جبرانی به این گروه از بازنشستگان که پیش از این از سوی سرپرست وزارت رفاه وعده داده و در برخی رسانه‌ها منتشر شده است نیز توضیح داد و گفت: اکنون این موضوع در دولت در حال بررسی است. ما نمی‌توانیم بگوییم که با چه الگویی می‌خواهیم این را جبران کنیم. منتظر تصمیم نهایی هستیم که آنچه باید بر اساس قانون انجام دهیم را انجام دهیم و این آمادگی در تامین اجتماعی وجود دارد که وفق قانون هر تصمیمی گرفته شد را عمل کرده و اقدامی که باید برای این عزیزان در پرداخت مستمری‌ها اتفاق بیفتد را انجام دهد.


بیشتر بخوانید: افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟


وی در ادامه تصریح کرد: رئیس جمهور پس از طرح این گلایه‌ها از سوی بازنشستگان، اولین شخصی بود که دستور بررسی مجدد داد. رئیس جمهور نسبت به بازنشسته‌ها دغدغه‌ دارد و بعد از دستور ایشان، جلسه‌ای را با معاون اول رئیس جمهور داشتیم که نمایندگان بازنشستگان نیز حضور داشتند و آنجا هم این قول داده شد که بر اساس دستور رئیس جمهور این مسئله باید بررسی و مورد بازبینی و تصمیم قرار بگیرد. در این حین هیئت تطبیق مجلس ورورد پیدا کرد. ما اکنون بدون زمینه قانونی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و باید بستر قانونی اش فراهم شود.

به گزارش ایسنا - مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: به بازنشستگان اعلام کردم هم دولت و مجلس و هم ما به عنوان متولی امر، قطعا تصمیم‌مان، تصمیمی خواهد بود که حقوقشان ادا شود. ما اینجا هستیم که بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی حق بازنشستگان را ادا کنیم، آن هم در دولت مردمی سیزدهم که شعار اصلی اش عدالت بوده است و قطعا اتفاق خوب و میمونی خواهد بود. البته ملاحظات، فرابخشی هستند و حق هیئت وزیران بوده که این ملاحظات را داشته باشند و بعد از آن تصمیم، دستور رئیس جمهور را داشتیم که در آینده نزدیک اقداماتی برای این افراد انجام دهیم.

کد خبر 455289

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • انتقاد به افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان

    انتقاد به افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان

    یونس محمدی گفت: تصمیم دولت در زمینه افزایش ۵۷درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر در مقابل افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح مزدی، ناعادلانه بود.

  • پیشنهاد حقوق ۱۳ میلیون تومانی برای بازنشستگان

    پیشنهاد حقوق ۱۳ میلیون تومانی برای بازنشستگان

    بازنشستگان می‌گویند اول اجرای ماده ۹۶ بعد متناسب‌سازی، اول عمل به قانونی که می‌گوید افزایش سالانه مستمری‌ها باید به نسبت افزایش هزینه‌های زندگی باشد و امروز هزینه‌های حداقلی زندگی با حداقلی‌ترین معیارها کمتر از ۱۳ میلیون تومان نیست.

  •  کدام استان‌ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟ + اینفوگرافیک

    بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، در بهار امسال حدود ۷۵ هزار نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه شد. اما کدام استان‌ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟

  • اخبار جدید سهام عدالت

    اخبار جدید سهام عدالت

    سهام عدالت در هفته دوم تیرماه با کاهش ارزش روبه رو شد تا نسبت به دوران اوج بازار سرمایه در سال ۹۹، افت ۵۵ درصدی را داشته باشد.

  • سرمایه گذاران امیدی به رشد اقتصادی ندارند

    سرمایه گذاران امیدی به رشد اقتصادی ندارند

    سرمایه‌گذارانی که امیدوار بودند رشد اقتصادی در نیمه دوم سال پس از ۶ ماه فراز و نشیب بهبود یابد دیگر خوش‌بین نیستند.

  • خبر جدید در مورد بازنشستگان؛افزایش حقوق تورم را بالا می برد

    خبر جدید در مورد بازنشستگان؛افزایش حقوق تورم را بالا می برد

    معاون امور بین الملل خانه کارگر جمهوری اسلامی گفت: برخی فکر می‌کنند افزایش دستمزد منجر به تورم می‌شود درصورتیکه هر کشوری به حداقل دستمزد توجه کند و به بهداشت کار و کار شایسته توجه کند، اشتغال پایدار و پویا ایجاد کرده است.

  • وام 12میلیونی برای بازنشستگان

    وام 12میلیونی برای بازنشستگان

    میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، رقم جدید وام بازنشستگان را اعلام کرد. برای سال ۱۴۰۱ وام ضروری کارگران بازنشسته مبلغ دوازده میلیون تومان خواهد بود.

  • خبر خوش برای بیمه شدگان تأمین اجتماعی

    خبر خوش برای بیمه شدگان تأمین اجتماعی

    میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری که بعد از ظهر دوشنبه ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۱ در محل سالن کنفرانس سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص بدهی دولت به تأمین اجتماعی، گفت: سال گذشته ۸۰ هزار میلیارد تومان در قالب اوراق خزانه و سهام به تأمین اجتماعی واگذار شد.

  • عیدی ۲ میلیون و پانصد هزار تومانی برای این بازنشستگان

    عیدی ۲ میلیون و پانصد هزار تومانی برای این بازنشستگان

    مستمری بازنشستگان صنعت نفت به همراه سایر مزایا ازجمله هدیه تولد بازنشستگان، ماهانه کمکی معیشت و گردشگری نیز به حساب افراد تحت پوشش واریز شده است.

  • افزایش حقوق بازنشستگان، یک قدم تا نهایی شدن

    افزایش حقوق بازنشستگان، یک قدم تا نهایی شدن

    نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: موافقت‌های لازم برای جانمایی درمانگاه تامین اجتماعی در دو شهرستان چرداول و چوار کسب شده و فرمانداران این دو شهرستان باید زمین مناسب جهت احداث درمانگاه را تعیین کنند.

  • خبر سرپرست وزارت کار درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

    خبر سرپرست وزارت کار درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

    سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی آماده پرداخت‌های جبرانی به عنوان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است، افزود: میزان افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب هیات دولت رسیده و این مصوبه تصمیم شخصی نبوده است.

  • وضعیت نگران کننده اشتغال

    وضعیت نگران کننده اشتغال

    نرخ بیکاری در مناطق شهری کشور در بهار امسال ۱۰.۱ درصد به ثبت رسیده است، این در حالیست که در بهار ۱۴۰۰ این نرخ ۹.۶ درصد بوده است.

  • نباید دستمزد قشری ۱۰ درصد و قشر دیگر ۶۰ درصد افزایش داشته باشد

    نباید دستمزد قشری ۱۰ درصد و قشر دیگر ۶۰ درصد افزایش داشته باشد

     نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید دستمزد قشری ۱۰ درصد و قشر دیگر ۶۰ درصد افزایش داشته باشد زیرا همه جامعه در این تورم زندگی می‌کنند بنابراین در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنیم که حقوق‌ها بر اساس عدالت پرداخت شود.

  • کدام جاماندگان سهام عدالت می‌گیرند؟

    کدام جاماندگان سهام عدالت می‌گیرند؟

    آن‌طور که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده است از تابستان امسال فاز اول واگذاری سهام عدالت به جاماندگان آغاز و طبق آن به ۴ میلیون نفر از مشمولان سهام دولتی واگذار می‌شود.

  • افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

    افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

    حسن صادقی گفت: رئیس مجلس بین ۱۰ تا ۳۰ روز مهلت دارد تا تصمیم مجلس را برای اجرا به دولت ابلاغ کند.

  • از افزایش حقوق بازنشستگان خبری نیست

    از افزایش حقوق بازنشستگان خبری نیست

    به نظر می‌رسد که برای تیرماه نیز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به سیاق ماه گذشته محاسبه و پرداخت شود. موضوع غیرقانونی بودن مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان هنوز از طرف رئیس مجلس به دولت ابلاغ نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بازنشسته IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    0 0
    سلام یک بام ودوهوا چطوری هیات تطبیق 10 درصدافزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را مغایر قانون تشخیص میدهد لکن افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان کشوری با این تورم فضایی وسرسام اور با قانون مطابقت دارد.؟.(ماده 128 قانون مدیریت خدمات کشوری) میگوید حداقل افزایش به میزان تورم .. این 10 درصد حداقل میزان تورم است ؟ چگونه هیات تطبیق و مجلس شورای اسلامی جلوی زیرپا گذاشتن قانون ویا خم کردن ان توسط دولت باصطلاح عدالت محور را نمیگیرنذ که حق وحقوق این همه بازنشسته را پایمال میکند. غیرازشما که نمایندگان این ملت هستید کس دیگری هم هست ؟ لطفا بخود ایید رای مردم به شماها برای گرفتن حق است ...
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 0
    تامین اجتماعی ربطی به سایر صندوقها ندارد ما از جیب خودمان با تلاش و کارگری بیمه پرداخت کردیم که در دوران کهولت وپیری دستمان به سوی کسی دراز نباشد
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    با سلام نمایندگان در مجلس چکار می کنند بعضی نمایندها تماشا گر هستن این جواب رای ما هست این آخرین بار نیست باید جواب گو باشد
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    بهتر است رییس محترم مجلس هزچه سریعتر وارد گود شده به دل نگرانی بازنشتگان سایر سطوح پایان دهد چون رضایت خداوند در این امراست
  • غلامحسین IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    چطور آنسوی قانون را که دولت باشد تامین اجتماعی می بیند ولی این سوی قانون که تامین اجتماعی باشد دولت تره هم برایش خرد نمی کند و نمبیند اقای موسوی عدالت را بگو حتی اگر شده از ریاست تامین اجتماعی اخراج شوی
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    سلام عدالت کسی که در ارگان دولتی کار می کند۱۵ _۲۰ بگیره یکی ۵ بعد می‌شود گفت یک سان سازی و بعد نقش بیمه چیه دزدی از جیب مردم
  • م IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    با سی وپنج سال سابقه حقوق شده شیش میلیون تومان این هم عدالت