کدام جاماندگان سهام عدالت می‌گیرند؟

آن‌طور که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده است از تابستان امسال فاز اول واگذاری سهام عدالت به جاماندگان آغاز و طبق آن به ۴ میلیون نفر از مشمولان سهام دولتی واگذار می‌شود.

به گزارش صدای بورس، برآوردها نشان می‌دهد ۲۱میلیون نفر طبق تعاریف قانونی، مشمول سهام عدالت هستند که تاکنون سهامی دریافت نکرده‌اند. واگذاری سهام عدالت با هدف کمک به ۶دهک درآمدی پایین جامعه که سطح درآمد کمتری دارند انجام شد اما مطابق بررسی‌های به عمل آمده این هدف نه فقط محقق نشده و بسیاری از مشمولان واقعی از دریافت سهام عدالت جا مانده‌اند بلکه در عوض سهام عدالت به جای فقرا به طیف وسیعی از ثروتمندان داده شده است.

گزارش‌های آماری وزارت کار، برمبنای داده‌های پایگاه رفاه ایرانیان، نشان می‌دهد ۲۸ درصد از افراد تحت پوشش بهزیستی یعنی یک میلیون نفر سهام عدالت ندارند. این آمار در خصوص افراد تحت پوشش کمیته امداد بیشتر است. ۲۱درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد یعنی ۲میلیون نفر سهام عدالت ندارند.

براساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان ۴۲درصد یعنی ۲۱میلیون نفر از افراد واقع در دهک‌های یک تا ۶ که گروه‌های هدف سهام عدالت بودند فاقد سهام عدالت هستند اما در مقابل ۱۰میلیون نفر از پردرآمدترین گروه‌های جامعه سهام عدالت دارند.


بیشتر بخوانید: سه تصمیم جدید در مورد سهام عدالت


تصویب طرح جدید

به‌دنبال جا ماندن برخی از مشمولان سهام عدالت، کمیسیون اقتصادی مجلس در سال۱۳۹۹ طرحی را با عنوان طرح ساماندهی سهام عدالت تصویب کرد که براساس آن باید به سایر مشمولان سهام عدالت نیز سهام اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیش از این به همشهری گفته بود: طبق بررسی‌های کمیسیون اقتصادی مجلس یک‌میلیون‌ و ۲۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و ۲‌میلیون‌و۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند. کارگران هم بخش زیادی، سهام نگرفته‌اند. این اعداد، اعداد بزرگی است.

محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد: در مجلس بحث کردیم و طرح جاماندگان سهام عدالت تدوین و در صحن، اعلام وصول شد. پنج، شش جلسه کار کردیم و جمع‌بندی این بود که با اولویت دهک‌های کم‌درآمد به‌ویژه جمعیت تحت پوشش نهادهای حمایتی، سهام عدالت اختصاص یابد.

به‌گفته او این طرح ابتدای شهریور ماه۱۳۹۹ به وزارت کار ارجاع و قرار شد این وزارتخانه ظرف ۶ماه براساس اطلاعات مشمولان افراد جامانده را شناسایی کند.

اختصاص سهام تا پایان تابستان

مطابق بند الف تبصره۲ قانون بودجه سال۱۴۰۱ دولت موظف است تا پایان سال۱۴۰۱ از محل سهام باقی مانده خود در شرکت‌ها نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین همه افراد واجد شرایط اقدام کند.

این قانون اما مشخص نکرده است که افراد مشمول دریافت سهام عدالت چه تعداد هستند اما با توجه به بررسی‌ها و گزارش‌های وزارت کار که از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به‌دست آمده است به‌نظر می‌رسد گزارش‌های این وزارتخانه برای واگذاری سهام عدالت به مشمولان جامانده مبنای کار قرار گیرد.

محمدرضا پورابراهیمی در این‌باره توضیح داد: جاماندگان سهام عدالت براساس قانون بودجه۱۴۰۱ از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی هستند که تاکنون ۴میلیون نفر شناسایی شده و مشمول دریافت سهام عدالت در فاز اول هستند. بخش دوم از جاماندگان را دهک‌های بعدی تا دهک ششم درآمدی تشکیل می‌دهند که از دریافت سهام عدالت جامانده‌اند.

او ادامه داد: تاکنون ۱۸۵هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولت شناسایی شده است که می‌تواند به مشمولان اختصاص پیدا کند، البته دارایی‌های بورسی وغیربورسی دولت را هم، سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد ظرف چند روز آینده اعلام می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین ، او اضافه کرد: براساس محاسبات انجام شده، قرار است تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان تخصیص یابد. در مرحله بعدی هم کارگران فصلی و بازنشستگان، شناسایی می‌شوند و کسانی که از سهام عدالت جا مانده‌اند، سهام عدالتشان را دریافت خواهند کرد.

کد خبر 454904

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نامه تند سعید اسلامی بیدگلی به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

    نامه تند سعید اسلامی بیدگلی به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

    سعیداسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در نامه ای به  پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نسبت به پیش‌نویس جدید اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، انتقاداتی کرد.

  • خبر جدید در مورد بازنشستگان؛افزایش حقوق تورم را بالا می برد

    خبر جدید در مورد بازنشستگان؛افزایش حقوق تورم را بالا می برد

    معاون امور بین الملل خانه کارگر جمهوری اسلامی گفت: برخی فکر می‌کنند افزایش دستمزد منجر به تورم می‌شود درصورتیکه هر کشوری به حداقل دستمزد توجه کند و به بهداشت کار و کار شایسته توجه کند، اشتغال پایدار و پویا ایجاد کرده است.

  • حذف شرکت های سودده از سهام عدالت در دولت روحانی

    حذف شرکت های سودده از سهام عدالت در دولت روحانی

    رییس فراکسیون سهام عدالت مجلس از تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای سهام عدالت با دستور وزیر اقتصاد خبر داد و گفت: در دولت قبل چند شرکت سودده مانند پالایشگاه شازند، پتروشیمی کرمانشاه و شرکت‌های ملی گاز و ملی حفاری توسط سازمان خصوصی‌سازی، به زیان مردم از پرتفوی سهام عدالت حذف شد.

  • فعلاً امکان فروش سهام عدالت وجود ندارد

    فعلاً امکان فروش سهام عدالت وجود ندارد

    مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه اکنون هیچ تصمیمی برای فروش سهام عدالت به روش مستقیم و غیرمستقیم اتخاذ نشده است، گفت: از همان ابتدا ماهیت سهام عدالت نگهداری از این سهام توسط سهامداران بود تا بتوانند به صورت سالانه از محل سود این سهام منتفع شوند.

  • انتقاد به افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان

    انتقاد به افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان

    یونس محمدی گفت: تصمیم دولت در زمینه افزایش ۵۷درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر در مقابل افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح مزدی، ناعادلانه بود.

  • خبر سرپرست وزارت کار درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

    خبر سرپرست وزارت کار درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

    سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی آماده پرداخت‌های جبرانی به عنوان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است، افزود: میزان افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب هیات دولت رسیده و این مصوبه تصمیم شخصی نبوده است.

  • با سهام عدالت وام بگیرید

    با سهام عدالت وام بگیرید

    از مدتی قبل قرار شد مردم بتوانند با استفاده از سهام عدالت خود وام بگیرند. اما هم مبلغ وام سهام عدالت اندک است و هم این وام در قالب کارت اعتباری است که استفاده از آن شرایط خاص خود را دارد. شرایط دریافت وام سهام عدالت چیست؟

  • تعیین تکلیف تعاونی‌های سهام عدالت تا یک ماه دیگر

    تعیین تکلیف تعاونی‌های سهام عدالت تا یک ماه دیگر

    رئیس فراکسیون سهام عدالت از تعیین تکلیف تعاونی‌های سهام عدالت در مجلس شورای اسلامی تا یک ماه آینده خبر داد.

  • اخبار جدید سهام عدالت

    اخبار جدید سهام عدالت

    سهام عدالت در هفته دوم تیرماه با کاهش ارزش روبه رو شد تا نسبت به دوران اوج بازار سرمایه در سال ۹۹، افت ۵۵ درصدی را داشته باشد.

  • ۴۰۰ میلیارد تومان در جیب ۳ میلیون سهامدار

    ۴۰۰ میلیارد تومان در جیب ۳ میلیون سهامدار

    شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اعلام کرد: از ابتدای سال تا پایان خرداد ۱۴۰۱، سود سنواتی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار سهامدار به مبلغ بیش از ۴ هزار میلیارد ریال، از ۴۴ شرکت دریافت و به حساب مردم واریز شده است.

  • شناسایی ۳.۵ میلیون جامانده سهام عدالت

    شناسایی ۳.۵ میلیون جامانده سهام عدالت

    رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: فهرست افراد جامانده از سهام عدالت و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی استخراج شده که حدود ۳.۵ میلیون نفر هستند.

  • توضیح تامین‌اجتماعی درباره نحوه افزایش حقوق‌ بازنشستگان و دستور رییس جمهور

    توضیح تامین‌اجتماعی درباره نحوه افزایش حقوق‌ بازنشستگان و دستور رییس جمهور

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیرامون مطالبه افزایش حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =