موبایل ایرانی جای آیفون را می‌گیرد؟

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات اخیرا از تولید و صادرات مشارکتی موبایل ایرانی، آن هم از نوع هوشمند، خبر داد. اما محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل به تجارت‌نیوز گفت: اینکه همه قطعات یک دستگاه را بخریم و آن‌ها را مونتاژ کنیم کاری غیرمنطقی است و نام آن تولید نیست. حال گوشی هوشمند ایرانی جای خالی آیفون را در بازار پر می‌کند؟

به گزارش صدای بورس - بازار موبایل سال جاری را با خبر تغییر سیاست‌های نجاری آغاز کرد. طوری‌که پس از گذشت چند هفته واردات آیفون به کشور با چنان محدودیت‌هایی مواجه شد که درعمل امکان واردات آن به صورت رسمی از بین رفت. پس از این اتفاق شاهد رشد چهار برابری واردات آیفون مسافری به کشور بودیم. حال به نظر می‌رسد دولت قصد دارد با تولید موبایل ایرانی بخشی از نیاز بازار را تأمین کند.

در همین زمینه اخیراً داود ادیب، رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات، به روزنامه ایران اعلام کرد: ایران برای تولید گوشی از حالت انفعال خارج می‌شود. ما می‌توانیم به صادرات گوشی‌های هوشمند امیدوار باشیم.

او توضیح داد که ایران مانند دیگر کشورهای دنیا می‌تواند مونتاژکننده و صادرکننده گوشی‌های هوشمند باشد. مشروط بر اینکه برند برای موبایل ایرانی باشد و در این صورت ایران مانند کشور کره راهی را آغاز می‌کند که بتواند در بازار گوشی هوشمند حرفی برای گفتن پیدا کند.

ادیب معتقد است که با این روش می‌توانیم ۲۰ درصد از نیاز ۱۵ میلیونی بازار داخلی را از طریق تولید تأمین کنیم. البته مصوبه شورای عالی فضای مجازی نیز بر این موضوع تأکید دارد که تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۰ درصد از اقتصاد دیجیتال به تولیدات داخلی متکی باشد.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات اخیرا از تولید و صادرات مشارکتی موبایل ایرانی، آن هم از نوع هوشمند، خبر داد. اما محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل به تجارت‌نیوز گفت: اینکه همه قطعات یک دستگاه را بخریم و آن‌ها را مونتاژ کنیم کاری غیرمنطقی است و نام آن تولید نیست. حال گوشی هوشمند ایرانی جای خالی آیفون را در بازار پر می‌کند؟

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: ما هم آرزو می‌کنیم تمام صنایع به سمت تولید صادرات‌محور بروند. اما وقتی صحبت از تولید موبایل ایرانی یا مونتاژ گوشی می‌شود، یعنی ما درباره محصولی تکنولوژیک صحبت می‌کنیم. بنابراین با توجه به شرایط تکنولوژیک کشور، نمی‌توان با اطمینان درباره صادرات آن صحبت کرد.

محمدرضا عالیان ادامه داد: اگر ۲۰ سال گذشته را مرور کنیم، می‌بینیم که برندهای قوی مانند سونی، سونی اریکسون، آی‌میکس و … از بازار حذف شده‌اند. چراکه جهش در این تکنولوژی سرعتی داشت که آن‌ها را جا گذاشت. حال موبایل ایرانی می‌تواند قوی‌تر از این شرکت‌ها عمل کند؟

او با تاکید بر اینکه هر اقدامی در این رابطه باید با برنامه‌ریزی دقیق و سختگیرانه همراه باشد، بیان کرد: ابدا این حوزه چنین شرایطی ندارد که امروز تصمیم بگیرند و فردا شروع به تولید تیراژ چند هزارتایی گوشی هوشمند کنند. ما نگاه انحصاری نداریم که بگوییم فلان برند خاص به ایران بیاید و تولیدات را شروع کند. اما حداقل انتظار برای اینکه یک کالا تولیدی محسوب شود، این است که بخش قابل توجهی از این کالا در کشور تولید شود.


بیشتر بخوانید: کاهش شیب افزایش قیمت گوشی موبایل/ جدول


وی در واکنش به اظهارات داوود ادیب که گفته بود می‌توانیم ۴۰ درصد از قطعات گوشی را در داخل تولید کنیم، توضیح داد: موبایل چهار ماژول اصلی دارد. این ماژول‌ها عبارتند از مادربرد، ال‌سی‌دی، دوربین و باتری. مادربرد تولیدکنندگان محدودی در دنیا دارد. همه تولیدکنندگان هم از آن‌ها خرید انجام می‌دهند. ال‌سی‌دی و دوربین هم همین وضعیت را دارند. می‌ماند باتری که اگر آن را تولید کنیم، یعنی در بهترین حالت ۲۵ درصد گوشی را خودمان تولید کرده‌ایم. در نتیجه تولید ۴۰ درصد قطعات گوشی در ایران شدنی نیست.

مونتاژ موبایل منطقی نیست

عالیان تأکید کرد: واردکنندگان اصلا مخالف تولید نیستند. عمده واردکنندگان امروز موبایل، سابقا در تولید و سرمایه‌گذاری ناموفق بودند. اینکه همه قطعات یک دستگاه را در جای دیگری بخریم و مونتاژ آن را در ایران انجام دهیم، اقدام غیرمنطقی است. بشخصه درک نمی‌کنم که چرا باید این کار صورت بگیرد.

او در پاسخ به این پرسش که حتی اگر مونتاژ قطعات تحت برند ایرانی صورت بگیرد، با توجه به تحریم‌ها پوشش مناسب نرم‌افزاری خواهیم داشت؟ یادآور شد: این یک سوال بسیار جدی است. اینکه ما چگونه می‌توانیم سیستم عامل اندروید را بر گوشی‌های ساخت ایران نصب کنیم؟ در حال حاضر هم در یک سری برندها سرویس نرم‌افزاری درست و کاملی نداریم.

به گزارش تجارت نیوز -بر اساس این گزارش، در حال‌ حاضر شش تولیدکننده‌ ایرانی جی‌ال‌ایکس، جی‌پلاس، مجموعه‌ ارگ جدید بم، صاایران (ویرا)، مجموعه‌ انارستان و مجموعه‌ اُرُد در کشور در زمینه تولید گوشی موبایل و تبلت فعالیت می‌کنند. به تازگی نیز عمران‌تل به جمع آنها پیوسته و خبر از مونتاژ برند ویکو فرانسوی داده است. به‌رغم فعالیت این شرکت‌ها سهم موبایل ایرانی از بازار کشور به نیم درصد هم نمی‌رسد. اما اکنون با توجه به اخبار درزشده این شرکت‌ها می‌توانند جای خالی شرکت اپل را در کشور پر کنند؟

کد خبر 455892

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • شیائومی از گوشی ردمی K۵۰i رونمایی می‌کند

    شیائومی از گوشی ردمی K۵۰i رونمایی می‌کند

    طبق جدیدترین اخبار منتشر شده، شیائومی از جدیدترین گوشی هوشمند میان‌رده خود با نام ردمی K۵۰i در بازار هند رونمایی خواهد کرد.

  • آیفون بدون پورت وارد بازار می شود

    آیفون بدون پورت وارد بازار می شود

    با رشد روزافزون محبوبیت سیم‌کارت الکترونیکی، آیفون ۱۴ ممکن است پرچمدار استفاده از این فناوری شود.

  •  هنوز تکلیف واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار معلوم نیست

    هنوز تکلیف واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار معلوم نیست

    در حالی که قرار بود تکلیف تخصیص ارز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار تا ۲۱ تیر مشخص شود، پیگیری‌ها نشان می‌دهد که هنوز خبری از تعیین تکلیف واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار نیست.

  • احتمال کم یاب شدن گوشی های موبایل

    احتمال کم یاب شدن گوشی های موبایل

    دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفت: از خرداد ماه برای واردات موبایل تخصیص ارزی انجام نشده از این رو نگران تنظیم و تامین بازار در شهریور و مهر هستیم.

  • بی‌اعتنایی آیفون به رکود بازار تلفن هوشمند

    بی‌اعتنایی آیفون به رکود بازار تلفن هوشمند

    با این که بازار جهانی تلفن هوشمند وضعیت بغرنجی پیدا کرده، اما فروش آیفون ۱۳ همچنان خوب است و اپل انتظار دارد آیفون ۱۴ پس از عرضه به بازار، وضعیت بهتری از این داشته باشد.

  • آیفون هنوز متقاضی دارد

    آیفون هنوز متقاضی دارد

    اپل اعلام کرد کمبود قطعات تسهیل شده و تقاضا برای آیفون، با وجود محدود شدن هزینه مصرفی، توقف ناپذیر مانده است.

  • طلا نقد بفروشید، پولش را نسیه بگیرید

    طلا نقد بفروشید، پولش را نسیه بگیرید

    محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: بانک مرکزی باید توجه داشته باشد که یک کیلو طلا امروز حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان شده است. جا به جایی این رقم خیلی سخت است. نباید صنف طلا را همانند سایر اصناف ببینیم. باید شرایط و مسئولیت‌های مجزا برای صنف طلا ایجاد کنند تا طلافروش به راحتی پول جا به جا کند. امیدواریم بانک مرکزی کمک کند و این مشکلات برطرف شود.

  • پرداخت سامان تغییر هویت داد

    پرداخت سامان تغییر هویت داد

    از این به بعد هویت بصری شرکت پرداخت الکترونیک سامان به سپ تغییر می‌کند و تمام خدمات با نام تجاری سپ عرضه می‌شود.

  • قیمت موبایل سامسونگ و شیائومی امروز چند؟

    قیمت موبایل سامسونگ و شیائومی امروز چند؟

    در این گزارش قیمت انواع موبایل در بازار امروز ۶ مرداد ۱۴۰۱ آمده است.

  • رفع فیلتر تلگرام تکذیب شد

    رفع فیلتر تلگرام تکذیب شد

    مرکز ملی فضای مجازی خبر احتمال رفع فیلتر تلگرام را که در شبکه‌های مجازی منتشر شده بود، تکذیب کرد.

  • مردم چطور به بورس اعتماد می کنند؟

    مردم چطور به بورس اعتماد می کنند؟

    بازار سهام در تمامی کشورهای جهان از جمله حوزه‌هایی است که طی دو دهه اخیر تحولات سریعی را در حوزه تکنولوژی و همچنین آسان‌تر کردن خدمات برای مردم عادی یا شرکت‌ها شاهد بوده است.

  • تاکید رئیسی بر مبارزه با مافیای واردات

    تاکید رئیسی بر مبارزه با مافیای واردات

    ابراهیم رئیسی در جمع کارکنان هپکو گفت: وارداتی که موجب ایجاد مشکل برای تولید داخل شود ممنوع است.

  • واردات گوشی کم شد

    واردات گوشی کم شد

    اعلام معاون گمرک ایران از کاهش واردات گوشی تلفن همراه به ۷۲۷.۸ میلیون دلار در سه ماه اول امسال حکایت دارد.

  • آیفون ۱۳ پرومکس چند ؟

    آیفون ۱۳ پرومکس چند ؟

    قیمت گوشی آیفون ۱۳ پرومکس  بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۵۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سامسونگ GALAXY S۲۲ Ultra ۵G امروز ۴۱ میلیون تومان به فروش رسید.

  • پشت‌پرده لابی گری های اوبر

    پشت‌پرده لابی گری های اوبر

     افشای کم‌سابقه مجموعه‌ای از اسناد محرمانه، حالا اوبر را با بحرانی جدی روبه‌رو کرده است. نقض قانون، فریب پلیس، استثمار رانندگان و لابی‌گری با چهره‌های سرشناس سیاسی، رسانه‌ای، اولیگارش‌ها و میلیاردرها از جمله مهم‌ترین اتهامات اوبر است.

  • بازار کدام گوشی همراه در ایران داغ است؟

    بازار کدام گوشی همراه در ایران داغ است؟

    سامسونگ با ۲۳.۴ درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند، به تسلط خود در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند ادامه می‌دهد.

  • اجرای بی سروصدای ممنوعیت واردات گوشی آیفون

    اجرای بی سروصدای ممنوعیت واردات گوشی آیفون

    از ابتدای امسال، بارها موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مطرح و اقدامات سوال برانگیزی در این رابطه صورت گرفت ولی مسئولان مربوطه آن را تکذیب کردند، اما ابلاغ درآمدهای گمرکی قانون بودجه، نشان‌دهنده افت شدید حقوق ورودی این گوشی‌ها از ۲۵۰۰ میلیارد به ۱۰۰ میلیارد تومان است که می‌تواند مهر تائیدی بر اعمال محدودیت و ممنوعیت واردات باشد؛ مگر تصمیم دیگری اخذ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =