۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
آیفون هنوز متقاضی دارد

اپل اعلام کرد کمبود قطعات تسهیل شده و تقاضا برای آیفون، با وجود محدود شدن هزینه مصرفی، توقف ناپذیر مانده است.

به گزارش صدای بورس، با وجود این که شاخص‌های اقتصادکلان در سراسر جهان، منفی شده اند، لوکا مائستری، مدیر مالی اپل به رویترز گفت: هیچ کندی در تقاضا برای آیفون که بزرگترین منبع درآمد اپل است، وجود نداشته است.

فروش تلفن اپل در سه ماهه مالی سوم این شرکت، سه درصد رشد کرد و به ۴۰.۷ میلیارد دلار رسید در حالی که وال استریت کاهش سه درصدی را پیش بینی کرده بود. در مقابل، آمار شرکت Canalys نشان داد فروش جهانی تلفن هوشمند در سه ماهه گذشته، ۹ درصد کاهش یافته است.

مشتریان وفادار و نسبتا مرفه اپل، در گذشته به این شرکت اجازه دادند کاهش هزینه مصرف کننده را بهتر از برندهای دیگر تحمل کند و نتایج مالی سه ماهه اخیر این شرکت، الگوی مشابه را نشان داد.

تحلیلگر شرکت Canalys در این باره گفت: اپل از این نظر، قدرتی دارد که اجازه می‌دهد کمتر از رقیبانش آسیب ببیند.


بیشتر بخوانید: اجرای بی سروصدای ممنوعیت واردات گوشی آیفون


مدیرمالی اپل گفت: کندی رشد اقتصادی، به فروش تبلیغات، لوازم جانبی و محصولات خانگی ضربه زده است اما خوشبخانه اپل محصولات بسیار متنوعی دارد و بنابراین می‌دانیم که این وضعیت را پشت سر خواهیم گذاشت.

نتایج مالی اپل نشان داد کسب و کار تبلیغات این شرکت که شامل فروش تبلیغات در کنار مقالات خبری و نتایج جست و جوی فروشگاه اپ استور است، در برابر کاهش هزینه تبلیغات به اندازه رقیبانی نظیر اسنپ و مِتا پلتفرمز، آسیب پذیر است.

مائستری گفت: کمبود قطعات همچنان روی فروش مک و آی پد تاثیر خواهد گذاشت؛ با این حال این تاثیر کمتر شده است. کمبود قطعات در سه ماهه منتهی به ۲۵ ژوئن، چهار میلیارد دلار به اپل ضرر زد که کمتر از میزان پیش بینی شده بود و این شرکت انتظار دارد میزان ضرر در سه ماهه جاری، محدودتر شود.

اما اگر مصرف کنندگان به دلیل افزایش نرخ تورم و نرخهای بهره دست از خرید بردارند، اپل ممکن است مانند رقیبانش با انبوهی از تبلتها و رایانه های فروش نرفته روبرو شود. تیم کوک، مدیرعامل اپل، به تحلیلگران گفت: از نظر تست تقاضا، نمی‌توانید تقاضا را امتحان کنید مگر این که عرضه داشته باشید و از آنچه در سه ماهه گذشته دیدیم، برآوردی از تقاضای که می‌تواند وجود داشته باشد، داریم اما این تنها یک برآورد است.

اپل با اشاره به ابهامات اقتصادی، هدف درآمد مشخصی ارائه نکرد اما اعلام کرد فروش در سه ماهه جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، باید رشد سریع‌تری در مقایسه با رشد دو درصدی در سه ماهه گذشته، داشته باشد.

طبق آمار رفینیتیو، در مجموع فروش اپل به ۸۳ میلیارد دلار و سودش به یک دلار و ۲۰ سنت به ازای هر سهم رسید که بالاتر از برآورد ۸۲.۸ میلیارد دلار و یک دلار و۱۶ سنت به ازای هر سهم بود.

رشد ارزش دلار آمریکا، به بسیاری از شرکتها مانند اپل که درآمد خارجی قابل توجهی دارند، ضربه زده است. اپل اعلام کرد نوسانات ارزی، فروش این شرکت در سه ماهه ژوئن را به میزان سه درصد کاهش داد و در سه ماهه جاری، شش درصد کاهش خواهد داد.

اپل مانند بسیاری از رقیبانش در مواجهه با فضای اقتصادی دشوار، روند استخدام را آهسته کرده و هزینه‌ها را کاهش داده است. تیم کوک اعلام کرد اپل با در نظر گرفتن واقعیتهای فضای جاری، در استخدام سنجیده‌تر عمل می‌کند.

مشکلات اقتصادی اخیر شامل اختلالات زنجیره تامین هستند که به تولید بعضی از محصولات اپل مانند آی پد و مک که مکان تولید آن نزدیک مناطق تحت قرنطینه کرونا در چین متمرکز شده، ضربه زده است.

اگرچه فروش آیفون و آی بهتر از حد مطلوب بود اما درآمد خدمات، رایانه های مک و لوازم جانبی ضعیف‌تر از حد انتظار وال استریت بود و فروش اپل در چین به دلیل قرنطینه‌های کرونایی، یک درصد کاهش پیدا کرد.

اپل با کندی رشد اقتصادی در چین روبرو شده و درآمد سه ماهه سوم مالی این شرکت در چین ۱۴.۶ میلیارد دلار بود. رشد درآمد بخش خدمات اپل که در سالهای اخیر فروش و سود این شرکت را تقویت کرده بود، ۱۲ درصد بود که کمتر از نرخ ۳۳ درصد در سال گذشته بود و به ۱۹.۶ میلیارد دلار رسید که کمتر از ۱۹.۷ میلیارد دلار پیش بینی شده بود.

اپل اکنون ۸۶۰ میلیون مشترک در خدماتش دارند که بالاتر از ۸۲۵ میلیون نفر در سه ماهه قبلی است.

فروش آی پد ۷.۲ میلیارد دلار و مک ۷.۴ میلیارد دلار بود. فروش رایانه های مک که تحت تاثیر دورکاری و استفاده از تراشه‌های اختصاصی اپل رکورد بالایی که در سال ۲۰۲۰ ثبت کرده بود، ۱۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، ارزش سهام اپل پس از انتشار نتایج مالی این شرکت، ۳.۵ درصد رشد کرد. ارزش سهام اپل حدود ۱۱ درصد از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون کاهش پیدا کرده است که کمتر از افت شاخص اس اند پی ۵۰۰ و همچنین کمتر از افت ارزش سهام سازندگان سخت افزاری دیگر مانند سونوس و سامسونگ الکترونیکس بوده است.

کد خبر 456501

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • رمز و راز سهام عدالت برای جاماندگان

    رمز و راز سهام عدالت برای جاماندگان

    افراد با راه‌اندازی سایت‌های جعلی، اقدام به فیشینگ می‌کنند و اشخاص را به سایت مشابه هدایت و به هر شکلی مجاب می‌کنند که اطلاعات بانکی خود را ارائه دهند در صورت مواجهه با چنین مواردی با سامانه ۱۵۶۹ تماس بگیرند.

  • نسخه روسی بانک مرکزی برای کنترل تورم

    نسخه روسی بانک مرکزی برای کنترل تورم

    نرخ بهره بین بانکی طی روزهای گذشته به محل مناقشه کارشناسان بانکی و بورسی تبدیل شده است به طوری که کارشناسان بانکی رشد نرخ بین بانکی را اقدامی منطقی در مواجه با رشد نرخ تورم می دانند.

  • رانندگان اسنپ در یزد از پرداخت کمیسیون معاف شدند

    همراهی اسنپ با سیل‌زدگان استان یزد

    رانندگان اسنپ در یزد از پرداخت کمیسیون معاف شدند

    اسنپ در نظر دارد تمامی سفرهای سرویس خودروی خود را در استان یزد از پرداخت کمیسیون معاف کند تا با کمک این طرح رانندگان بیشتری تشویق به خدمت‌رسانی شوند

  • آیفون ۱۳ پرومکس چند ؟

    آیفون ۱۳ پرومکس چند ؟

    قیمت گوشی آیفون ۱۳ پرومکس  بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۵۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سامسونگ GALAXY S۲۲ Ultra ۵G امروز ۴۱ میلیون تومان به فروش رسید.

  • موبایل ایرانی جای آیفون را می‌گیرد؟

    موبایل ایرانی جای آیفون را می‌گیرد؟

    رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات اخیرا از تولید و صادرات مشارکتی موبایل ایرانی، آن هم از نوع هوشمند، خبر داد. اما محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل به تجارت‌نیوز گفت: اینکه همه قطعات یک دستگاه را بخریم و آن‌ها را مونتاژ کنیم کاری غیرمنطقی است و نام آن تولید نیست. حال گوشی هوشمند ایرانی جای خالی آیفون را در بازار پر می‌کند؟

  • آیفون بازها بخوانند

    آیفون بازها بخوانند

    ورود ۳۸۰ میلیون دلار گوشی تلفن همراه در مدت کمتر از ۶ ماه نشان دهنده این است که همچنان عزمی جهت مدیریت بهینه منابع ارزی از سوی مسئولان وزارت صمت وجود ندارد.

  • سه داروی جدید کرونا را بشناسید

    سه داروی جدید کرونا را بشناسید

    بر اساس مطالعه‌ای که روز پنجشنبه در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، سه داروی ضد کرونا که در ژاپن تجویز می‌شوند، از جمله مولنوپیراویر، ممکن است در برابر واریانت فرعی Omicron BA.۵ مؤثر باشند.

  • چقدر از قطعات لوازم خانگی تولید داخل است؟

    چقدر از قطعات لوازم خانگی تولید داخل است؟

    رئیس انجمن قطعه‌سازان لوازم خانگی گفت که برآورد می‌شود در حال حاضر ۹۰ تا ۹۵ درصد از آغاز فرآیند مواد اولیه تا تبدیل به قطعات نهایی لوازم خانگی داخلی است.

  • چطور اطلاعات سهام عدالت سرقت می شوند؟

    چطور اطلاعات سهام عدالت سرقت می شوند؟

    مدیر امنیت اطلاعات سپرده گذاری مرکزی گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای واریز سود سهام عدالت پیامکی ارسال نمی‌کند.

  • هشدار ۱۴۰ فعال بازار به رئیس سازمان بورس

    هشدار ۱۴۰ فعال بازار به رئیس سازمان بورس

    ۱۴۰ نفر از فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس درباره خروج ۱۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه این بازار هشدار داده‌اند. در این نامه چه نکاتی اشاره شده است؟

  • بازی سیاستگذار با اعصاب بورس/افت ۱/۲ درصدی شاخص در دوشنبه

    بازی سیاستگذار با اعصاب بورس/افت ۱/۲ درصدی شاخص در دوشنبه

    بورس در روز یکشنبه تاوان رفتارهای مداخله‌گرانه دولت در امر فروش خودرو در بورس کالا را داد و به میزان ۲/ ۱درصد از ارتفاع شاخص آن کم شد.

  • مسافران اربعین بازار موبایل را در دست می گیرند؟

    مسافران اربعین بازار موبایل را در دست می گیرند؟

    به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به اربعین حسینی برخی از افراد سودجو که اقدام به قاچاق گوشی‌های تلفن می‌کنند به دنبال این هستند تا از رویه مسافری و با استفاده از اطلاعات زائران اربعین بتوانند اقدام به رجیستر موبایل‌های قاچاق خود کنند.

  • بی‌اعتنایی آیفون به رکود بازار تلفن هوشمند

    بی‌اعتنایی آیفون به رکود بازار تلفن هوشمند

    با این که بازار جهانی تلفن هوشمند وضعیت بغرنجی پیدا کرده، اما فروش آیفون ۱۳ همچنان خوب است و اپل انتظار دارد آیفون ۱۴ پس از عرضه به بازار، وضعیت بهتری از این داشته باشد.

  • چرا دستگاه‌های مسئول جلوی افزایش واردات آیفون را نگرفتند؟

    چرا دستگاه‌های مسئول جلوی افزایش واردات آیفون را نگرفتند؟

    بررسی آمار واردات اپل در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که برخی دستگاه های مسئول نسبت به اصل مدیریت بهینه منابع ارزی و همچنین تذکر رهبر انقلاب در خصوص واردات تلفن‌همراه لوکس آمریکایی بی‌توجه بوده اند.

  • قیمت موبایل سامسونگ و شیائومی امروز چند؟

    قیمت موبایل سامسونگ و شیائومی امروز چند؟

    در این گزارش قیمت انواع موبایل در بازار امروز ۶ مرداد ۱۴۰۱ آمده است.

  • تورم در استان‌های ‌ایران چقدر است؟

    تورم در استان‌های ‌ایران چقدر است؟

    طبق آمار، در تیرماه سال جاری کهگیلویه و بویراحمد از بیشترین تورم سالانه با نرخ ۴۷.۶ درصد بین استان‌های کشور برخوردار بود.

  • نرخ ارز/جدول

    نرخ ارز/جدول

    بانک مرکزی امروز، ‌یکشنبه (۹ مرداد)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۰ ارز افزایش و نرخ ۱۵ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =