۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
غذا در ترکیه لاکچری شد!

سیاست‌های عجیب اردوغان برای کنترل تورم ترکیه هیچ‌گاه نتیجه‌بخش نبود و جای تعجب ندارد که این کشور را وارد تورم شدیدی کرده است. تورم ترکیه قیمت‌های غذا را دو برابر کرده است و پرداخت هزینه‌ مواد غذایی برای بسیاری از اقشار جامعه دشوار است.

به گزارش صدای بورس، افزایش تورم در ترکیه اکثر اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. تورم ماه آخر در این کشور ۷۴ درصد اعلام شد که در دو دهه اخیر بی‌سابقه است.اما برخی اقتصاددانان می‌گویند تورم در اصل ۱۶۰ درصد و در بالاترین حد خود در ۲۵ سال گذشته است. چنین تورمی به معنای افزایش قیمت غذا، مسکن، لباس، حمل و نقل و خدمات بهداشتی است.

در این وضعیت امکان پس‌انداز کردن برای مردم ترکیه وجود ندارد و کسی نمی‌تواند تفریحات مورد علاقه‌اش را انجام دهد زیرا بیشتر توجه آنها به تامین هزینه برای ادامه زندگی روزمره است.

تورم مشکلات اجتماعی را ایجاد کرده است که می‌تواند شکل زندگی‌ها را به کلی تغییر دهد. والدین از عهده مخارج فرزندان برنمی‌آیند و دانش‌آموزان و دانشجویان برای ورود به بازار کار، ترک تحصیل می‌کنند.

به نقل از ایندپندنت اکنون غذا به یک کالای لاکچری در ترکیه تبدیل شده است. قشر فقیر جامعه و افرادی که وضعیت مالی ضعیفی دارند قادر به خریداری مواد غذایی نیستند. آنها نه می‌توانند هزینه یک آپارتمان کوچک را بپردازند نه از عهده پرداخت هزینه گاز طبیعی برمی‌آیند. خرید گوشت یا شیر هم سخت است.

طبق روایتی از این خبرگزاری بسیاری از اقشار از جمله دانشجویان، بازنشستگان، زنان خانه‌دار، کارمندان و مغازه‌داران همگی برای خرید یک وعده غذای ارزان در مقابل یکی از غذاخوری‌های استانبول صف می‌بندند.

یک وعده غذا در این رستوران کوچک شامل آبگوشت مرغ، برنج، سوپ و سالاد، یک تکه نان و یک بطری آب است و تقریبا ۲۹ لیر (دو دلار) قیمت دارد که معادل قیمت یک فنجان قهوه در این کشور است.

شلوغی چنین غذاخوری‌هایی در ساعات ظهر نشان از وضعیت اقتصادی نابسمان مردم دارد. قیمت‌های غذا در یک سال گذشته در ترکیه دوبرابر شده‌اند البته آمارهای غیررسمی از افزایش بیشتری خبر می‌دهند.

علاوه بر قشر ضعیف جامعه که از عهده مخارجی چون دارو، خدمات و محصولات بهداشتی، گوشت، مرغ و شیر برنمی‌آیند، قشر متوسط جامعه نیز تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی استانداردهای زندگی پایین می‌آید و فقر رو به افزایش می‌رود.


بیشتر بخوانید :۶ شب اقامت در آنتالیا چقدر آب می‌خورد؟


مشکلات زنجیره منابع و افزایش قیمت بنزین، نگرانی‌ها در خصوص تورم را در سراسر جهان افزایش داده است اما در ترکیه عوامل دیگری نیز در ایجاد این تورم سنگین دخیل بوده‌اند.

اصلی‌ترین دلیل آن سیاست‌های انبساطی اردوغان و کاهش نرخ‌های بهره توسط اوست. سرانجام تصمیم رجب طیب اردوغان که معتقد بود با کاهش نرخ بهره می‌توان تورم را کنترل کرد، ایجاد این تورم بزرگ در ترکیه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، اخیرا حداقل دستمزد در ترکیه ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۵۰۰ لیر رسید که در زمان تنظیم این خبر معادل ۳۱۶ دلار است. اما هنوز حداقل دستمزد در این کشور زیر خط فقر است.

چندی پیش ترکیه در لیست ۱۰ کشوری قرار گرفت که بدترین شرایط را برای نیروی کار خود فراهم می‌کنند. در این کشور روزانه افراد زیادی از کار خود اخراج می‌شوند زیرا برای طلب حقوق خود به اتحادیه‌ها می‌پیوندند.

کد خبر 455702

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نظر رئیس  اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در مورد وزارت بازرگانی

    نظر رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در مورد وزارت بازرگانی

    وزیر اسبق بازرگانی معتقد است عملکرد ۱۰ ساله گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که بسیاری از اهداف ابتدایی تاسیس آن محقق نشده و از این‌رو بازگشت وزارت بازرگانی بهترین گزینه است.

  • وعده دارویی دولت

    وعده دارویی دولت

    رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ضمن اشاره به اینکه قیمت دارو به شهریور ۱۴۰۰ بر می گردد و مابه التفاوت آن از سوی بیمه‌ها پرداخت می‌شود، گفت که طرح دارویار وزارت بهداشت هیچ تاثیری بر قیمت تمام شده دارو برای مصرف کننده نخواهد داشت.

  • اعلام شیوه جدید قیمت‌گذاری کالاها

    اعلام شیوه جدید قیمت‌گذاری کالاها

    طبق اعلام سرپرست سازمان حمایت، از این به بعد باید درخواست افزایش قیمت کالاها در دفاتر تخصصی وزارت صمت و جهاد کشاورزی، سازمان حمایت، کمیسیون اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار بررسی و تایید شود و در نهایت به تایید رئیس جمهور برسد.

  • کدام بازنشستگان به افزایش ۱۰ درصدی حقوق رضایت دارند؟

    کدام بازنشستگان به افزایش ۱۰ درصدی حقوق رضایت دارند؟

    آیا مدیران رده بالا یا همان اعضای هیات مدیره شرکت‌های تامین اجتماعی و مقامات سازمان به اندازه‌ی بازنشستگان حقوق می‌گیرند و از افزایش حقوق و کلی مزایای مزدی خودشان را محروم می‌کنند که بازنشستگان به خاطر مساوات اجتماعی و برابری همگانی، تن به حداقل‌بگیرسازی اجباری بدهند؟

  • زندگی صنعت بر لبه پرتـگاه

    زندگی صنعت بر لبه پرتـگاه

    مشکلات و موانع توسعه صنعتی در شرایط سخت اقتصاد ایران در میزگردی آنلاین با حضور مهدی کرباسیان، از مدیران نام‌آشنا و کهنه‌کار صنعت کشور و علیرضا کلاهی‌صمدی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران بررسی شد.

  • از نیاوران تا فلاح متری چند؟

    از نیاوران تا فلاح متری چند؟

    قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

  • کاهش ساعات کاری نانوایی‌ ها تخلف است ؛ مردم اطلاع بدهند

    کاهش ساعات کاری نانوایی‌ ها تخلف است ؛ مردم اطلاع بدهند

    در پی اصلاح نرخ آرد و حذف یارانه این محصول، نانوایی‌های دولتی که آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند اقدام به کاهش ساعات کاری خود کرده‌اند که تداوم این موضوع نارضایتی شهروندان را موجب شده است.

  • کارت هوشمند یارانه آرد را حذف کرد

    کارت هوشمند یارانه آرد را حذف کرد

    مشاور وزیر اقتصاد و دارایی گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد موضوعیت خود را از دست می‌دهد یعنی نانوایی که علاقه‌مند به پخت نان است عملکرد آن بر پایه کارتخوان هوشمند ارزیابی می‌شود.

  • خبر جدید در مورد بازنشستگان؛افزایش حقوق تورم را بالا می برد

    خبر جدید در مورد بازنشستگان؛افزایش حقوق تورم را بالا می برد

    معاون امور بین الملل خانه کارگر جمهوری اسلامی گفت: برخی فکر می‌کنند افزایش دستمزد منجر به تورم می‌شود درصورتیکه هر کشوری به حداقل دستمزد توجه کند و به بهداشت کار و کار شایسته توجه کند، اشتغال پایدار و پویا ایجاد کرده است.

  • پیش بینی بازار کالاهای اساسی در هفته اول مرداد

    پیش بینی بازار کالاهای اساسی در هفته اول مرداد

    بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته اول مردادماه حاکی از ثبات نسبی قیمت اکثر کالاهاست ضمن اینکه گرانی قیمت ها منجر به کاهش استقبال مردم و رکود بازار شده است.

  • جوادیه متری ۲۵ میلیون تومان/میرداماد ۸۳ میلیون تومان

    جوادیه متری ۲۵ میلیون تومان/میرداماد ۸۳ میلیون تومان

    قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

  • روس‌ها، ماست ایرانی را یک دلار گران‌تر می‌خرند!

    روس‌ها، ماست ایرانی را یک دلار گران‌تر می‌خرند!

    رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید اصلاحات اقتصادی اخیر که به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی کالاها منجر شده، بازار صادراتی کشور را نیز با تغییراتی مواجه کرده است.

  • دلار شبانه ارزان شد

    دلار شبانه ارزان شد

    قیمت دلار در شب گذشته در همه بازارها با کاهش روبرو شد؛ گزارش تغییرات دلار را در بازارهای سلیمانیه، هرات و معاملات پشت خطی در این خبر بخوانید.

  •  قیمت این خانه حقوق ۵۰۰۰ سال یک کارمند است!

    قیمت این خانه حقوق ۵۰۰۰ سال یک کارمند است!

    در این گزارش به بررسی قیمت خانه هایی پرداخته‌ایم که شنیدن نرخ آنها شما را حیرت زده می‌کند.

  •  وضعیت شاخص تورم در کشورهای دیگر چگونه است؟

    وضعیت شاخص تورم در کشورهای دیگر چگونه است؟

    اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت شاخص تورم در تعدادی از کشورهای منتخب در فروردین و اردیبهشت امسال پرداخته است.

  • قیمت جدید گوشت مرغ چند؟

    قیمت جدید گوشت مرغ چند؟

    قیمت مرغ گرم بسته‌بندی کیسه‌ای امروز پنجشنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ در بازار تهران نسبت به روز گذشته تغییری نداشت و هر کیلو ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

  • شرط جدید افزایش قیمت کالاها

    شرط جدید افزایش قیمت کالاها

    سازمان حمایت شیوه جدید تعیین قیمت کالا را اعلام کرد.

  • هزینه دریافت وام ۴۸۰ میلیونی مسکن ۱۳۴ میلیون تومان شد

    هزینه دریافت وام ۴۸۰ میلیونی مسکن ۱۳۴ میلیون تومان شد

    با توجه به افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به هر برگه ۱۴۰ هزار تومان، متقاضیان دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن باید ۱۳۴ میلیون تومان برای دریافت این وام هزینه کنند.

  • گران فروشی مرغ تا ۶۴ هزار تومان

    گران فروشی مرغ تا ۶۴ هزار تومان

    در حالی که مرغداران مرغ زنده را زیر نرخ مصوب به فروش می رسانند اما بر اساس مشاهدات میدانی در برخی فروشگاه‌های تهران شاهد گران فروشی هستیم و هر کیلوگرم مرغ ۵۴ هزار تومان تا ۶۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

  • بازی «دو سر بُرد» امارات در بازار نفت

    ایران فرصت طلایی را از دست داد؟

    بازی «دو سر بُرد» امارات در بازار نفت

    سر و صداهای جنگ در اوکراین آرام‌تر از ۳ ماه پیش به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که جنگ در مسیرهایی متفاوت در حال سرعت گرفتن است و ای بسا آینده جهان را تغییر بدهد.

  • تولید بنزین کاهش یافت؟

    تولید بنزین کاهش یافت؟

    مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تشریح آخرین وضعیت صادرات بنزین گفت: در ماه‌های اول صادرات بنزین انجام شد اما اکنون بیشتر به دنبال تامین نیاز داخل و ذخیره‌سازی هستیم، با این حال در همین هفته صادرات گازوئیل (نفت گاز) و بعضی از فرآورده‌ها را داشته‌ایم.

  • جنگ چه اثری بر غول‌های بازار سهام در جهان گذاشت؟

    جنگ چه اثری بر غول‌های بازار سهام در جهان گذاشت؟

    پس از تهاجم روسیه، ما شاهد عملکرد مثبت در اقتصادهای نوظهور که مبتنی بر نفت و اصلاحات هستند (مانند امارات، کویت و عربستان سعودی) بودیم، درحالی‌که سایر کشورهای نوظهور (مانند روسیه، چین و ترکیه) عملکرد ضعیفی داشتند.

  •  برنجی که برای اعیان‌ها است / ۱۰ کیلو را بالای ۳ میلیون بخرید!

    برنجی که برای اعیان‌ها است / ۱۰ کیلو را بالای ۳ میلیون بخرید!

     بعد از افزایش نرخ انواع برنج‌های ایرانی که در مقایسه با سال‌ ۱۴۰۰ دوبرابر شده‌اند، در روزهای اخیر نرخ آن کمی کاهش داشته است. نرخ برخی از برنج‌های مرغوب ایرانی به هر کیلو۱۵۰هزارتومان نزدیک شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =