وضعیت شاخص تورم در کشورهای دیگر چگونه است؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت شاخص تورم در تعدادی از کشورهای منتخب در فروردین و اردیبهشت امسال پرداخته است.

به گزارش صدای بورس -به دنبال جنگ روسیه و اوکراین، بهای تمام شده برخی کالاها از جمله مواد غذایی در بسیاری از نقاط دنیا افزایشی شده و همین موضوع باعث ثبت رکوردهای جدید تورمی در هفته‌های اخیر بوده است.

با وجود آنکه هنوز بسیاری از کشورها با تورم دو رقمی فاصله دارند اما نرخ‌هایی که در هفته‌های گذشته به ثبت رسیده نشان از آغاز یک موج جدید تورمی در بسیاری از کشورها دارد.

در این میان اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تورم تعدادی از کشورهای منتخب در هفته‌های گذشته پرداخته است.

بر این اساس ترکیه که موج تورمی عجیبی را از چند ماه قبل تجربه می‌کند، به صدر فهرست کشورها با بالاترین تورم رسیده است. بر این اساس نرخ تورم ترکیه حدودا ۷۰ درصد بوده که فاصله‌ای قابل توجه با عدد میانگین oecd که ۹.۲ درصد اعلام شده است، دارد. پس از ترکیه، آرژانتین نیز همچنان با تورمی بالا مواجه است و نرخ تورم در این کشور به ۵۸ درصد رسیده است.

پس از این کشورها ایران با نرخ حدود ۳۵ درصد قرار گرفته که البته این آمار پیش از تورم خرداد ماه اعلام شده است. روسیه با ۱۷، پاکستان با ۱۳، لهستان با ۱۲ و شیلی با ۱۰ درصد در رده‌های بعدی این جدول قرار دارند.



بیشتر بخوانید :تورم کنترل خواهد شد


همچنین آمارها نشان می‌دهد که نرخ تورم آمریکا به ۸.۳ و تورم منطقه یورو به ۷.۴ درصد رسیده است.

در این مدت عراق تورمی ۵.۳ درصدی، عربستان سعودی ۲.۳ درصدی و چین ۲.۱ یک درصدی داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، به این ترتیب تورم ایران در این مدت حدودا ۱۶ برابر عربستان سعودی، ۶.۷ برابر عراق و ۲.۷ برابر پاکستان بوده است. همچنین تورم ترکیه نیز در این مدت حدودا دو برابر ایران اعلام شده است.

کد خبر 454323

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • عوامل تاثیرگذار بر تحولات اخیر بازار ارز بررسی شد / دلار سرگردان در باغ هزارتوی برجام

    عوامل تاثیرگذار بر تحولات اخیر بازار ارز بررسی شد / دلار سرگردان در باغ هزارتوی برجام

    احیای برجام می تواند بر درآمدهای نفتی تاثیر مثبت بگذارد و به بازار ارز آرامش تزریق کند. بانک مرکزی نیز باید مدیریت ارزی داشته باشد، با روال فعلی به صورت معنی دار اتفاقی نخواهد افتاد، بنابراین بازار سهام هم می‌تواند همزمان با مشکل نوسان نرخ ارز رشد کند.

  • آغاز تخلیه حباب انواع سکه / دلار ارزان‌تر می‌شود

    آغاز تخلیه حباب انواع سکه / دلار ارزان‌تر می‌شود

    کشتی آرای با تأکید براینکه اقدامات بانک مرکزی در بازار موجب کاهش قیمت ها شده است، گفت: قیمت سکه نسبت به دیروز ۴۵۰ هزار تومان و قیمت دلار نیز ۵۵۰ تومان ارزان شد.

  •  آیا تورم دولت قبل به ۶۰ درصد رسیده بود؟

     آیا تورم دولت قبل به ۶۰ درصد رسیده بود؟

    شب گذشته رئیس جمهور ادعا کرد کشور را با تورم ۶۰ درصدی تحویل گرفتیم. این در حالی است که نرخ تورم نه تنها در مرداد که در ماه‌های قبل از آن هیچگاه به ۶۰ درصد نرسیده است. آیا رئیسی به مردم آمار اشتباه داد؟

  • ۱۰ تدبیر دولت برای مهار بازار ارز

    ۱۰ تدبیر دولت برای مهار بازار ارز

    حضور و پایش مستمر بازارساز، کنترل بازار و حمایت از صادرکننده، مقاومت در مقابل پیاده‌سازی سیاست‌های دستوری، کنترل بازار و حفظ ذخایر ارزی و کنترل نقدینگی و جلوگیری از رشد بی ضابطه پایه پولی، از سیاست‌های موفقی است که در راستای مهار بازار ارز از سوی بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت.

  • تشکیل وزارت بازرگانی در دولت تصویب شد

    تشکیل وزارت بازرگانی در دولت تصویب شد

    دولت با طرح مجلس برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل دو وزارت خانه صنعت و معدن و همچنین وزارت بازرگانی موافقت کرد.

  • فاصله تورمی دهک‌ها افزایش یافت

    فاصله تورمی دهک‌ها افزایش یافت

    بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٤,٤ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٣.٤ واحد درصد) ١.٠ واحد درصد افزایش داشته است.

  • دستور رئیس جمهور برای تعیین تکلیف سریع جاماندگان یارانه

    رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی؛

    دستور رئیس جمهور برای تعیین تکلیف سریع جاماندگان یارانه

    رئیس جمهور با تاکید بر این که توزیع عادلانه یارانه ها گامی برای کاهش فاصله طبقاتی است، گفت: ۲۹ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل را در ۲۰ روز پرداخت کردیم.

  • پیش‌بینی نگران‌کننده از آینده طلا

    پیش‌بینی نگران‌کننده از آینده طلا

    باتوجه به افزایش قیمت‌ها در بازارهای مالی برای طلا و سکه چه آینده‌ای پیش‌بینی می‌شود؟ مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی گفت: روند فعلی طلا در محدوده‌ای است که اگر سد یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان را بشکند امکان دارد تا یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان پایین بیاید.

  • غذا در ترکیه لاکچری شد!

    غذا در ترکیه لاکچری شد!

    سیاست‌های عجیب اردوغان برای کنترل تورم ترکیه هیچ‌گاه نتیجه‌بخش نبود و جای تعجب ندارد که این کشور را وارد تورم شدیدی کرده است. تورم ترکیه قیمت‌های غذا را دو برابر کرده است و پرداخت هزینه‌ مواد غذایی برای بسیاری از اقشار جامعه دشوار است.

  • ادعای عجیب سخنگوی دولت درباره وضعیت اقتصادی؛ تورم رو به کاهش است

    ادعای عجیب سخنگوی دولت درباره وضعیت اقتصادی؛ تورم رو به کاهش است

    سخنگوی دولت با بیان اینکه قطعا با اجرای طرح اصلاح اقتصادی بخشی از تورم سالانه کاهش می یابد ، گفت: دولت طرح اصلاح اقتصادی را برای کاهش تورم اجرا کرد تا امیدوار باشیم در بلندمدت بخشی از تورم کاهش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =