۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
بازگشت خرس‌ها به بازار نفت

هر بشکه نفت خام برنت امروز به قیمت ۹۹ دلار و ۴۳ سنت رسیده و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز ۹۵ دلار و ۶۶ سنت قیمت خورده است.

به گزارش صدای بورس، اوپک روز سه‌شنبه در اولین برآورد تقاضای خود برای سال آینده اعلام کرد که انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت از رشد ۳.۳۶میلیون بشکه در روز در سال جاری به ۲.۷میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد. این برآوردهای تقاضا در صبح روز سه‌شنبه همسو با نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی و قرنطینه مجدد در چین باعث سقوط بیش از هفت‌درصدی قیمت نفت شد.

این کارتل در گزارش ماهانه بازار نفت که در دقایق پایانی روز گذشته منتشر شد، اعلام کرد که رشد اقتصادی در کشورهای عمده مصرف‌کننده، بهبود تحولات ژئوپلیتیکی و مهار شیوع کرونا در چین از تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ حمایت می‌کند.

اگرچه پیش‌بینی می‌شود سرعت رشد سالانه از ۳.۳۶میلیون بشکه در روز در سال جاری به ۲.۷میلیون بشکه در روز در سال آینده کاهش یابد، انتظار می‌رود کل تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود، ۱۰۳میلیون بشکه در روز برسد که از ۱۰۰.۲۹میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۲۲ بالاتر است. اوپک تقاضای جهانی نفت در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ را ۱۰۵.۴میلیون بشکه در روز می‌بیند.


بیشتر بخوانید :دلایل کاهش صادرات طلای سیاه ایران و موانع بازگشت به بازار جهانی چه هستند؟


اوپک فرض می‌کند که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ رشد خواهد کرد و کووید، جنگ در اوکراین، یا تشدید سیاست‌های پولی «تا حد زیادی» بر رشد اقتصادی تأثیر نخواهد گذاشت. برآوردهای اوپک از تقاضای جهانی نفت حاکی از آن است که اقتصادهای بزرگ به‌سمت رشد بازمی‌گردند.

ماه گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در اولین چشم‌انداز خود برای سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که رشد تقاضای نفت در سال آینده شتاب می‌گیرد؛ به‌طوری که تقاضای جهانی به‌طور متوسط به رکورد ۱۰۱.۶میلیون بشکه در روز رسیده و از سطح قبل از کووید۱۹ فراتر می‌رود.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار نفت خود گفت: «در حالی که قیمت‌های بالاتر و چشم‌انداز اقتصادی ضعیف‌تر، افزایش مصرف را تعدیل می‌کند، چین در حال احیا، باعث رشد تقاضا سال آینده خواهد شد و رشد از ۱.۸میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ به ۲.۲میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ شتاب می‌گیرد.»

گفتنی است که از نظر عرضه، اوپک امروز اعلام کرد که انتظار دارد تولید مایعات آمریکا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۱میلیون بشکه در روز رشد کند.

ترس از رکود تشدید شد

نفت برنت در ماه گذشته بیش از بیست دلار در هر بشکه قیمت از دست داد و قیمت وست تگزاس اینترمدیت در زمان نگارش این مقاله نزدیک به ۲۵ دلار در هر بشکه کاهش یافته است. به‌نظر می‌رسد ترس از رکود بزرگ‌ترین عامل کاهش قیمت باشد.

پیش‌بینی‌های رکود به‌ویژه در ایالات متحده هر لحظه قوی‌تر می‌شود. آخرین مورد در این هفته از سوی TD Securities منتشر شد که اعلام کرد احتمال سقوط ایالات متحده به رکود تا آغاز سال ۲۰۲۳ بیش از پنجاه درصد است.

ریچارد کلی، رئیس استراتژی جهانی این شرکت، سه عامل را فهرست کرد که مسیر نزولی اقتصاد ایالات متحده را تعیین می‌کنند: قیمت بنزین، سیاست فدرال رزرو برای مهار تورم و به‌طور کلی کاهش رشد اقتصادی.

تولیدکنندگان در تولید نفت کم آوردند

لیبی هفته گذشته یک فورس‌ماژور دیگر در صادرات نفت اعلام کرد. ظرفیت واقعی تولید نفت مازاد عربستان سعودی به بحث تبدیل شده است، بسیاری آشکارا در توانایی پادشاهی برای افزایش تولید به روشی معنادار، یعنی راهی که منجر به کاهش قیمت‌ها در سطح جهانی شود، تردید دارند.

روسیه به تغییر مسیر صادرات نفت خود به سایر خریداران ادامه می‌دهد در حالی که غرب در حال بررسی چگونگی اعمال سقف قیمتی است که برای حفظ جریان نفت روسیه به بازارهای بین‌المللی و در عین حال کاهش درآمدهای این کشور از این کالا طراحی شده است.

با این حال، خرس‌های بازار نفت به‌تازگی از چین وارد بازار شده‌اند. چین این هفته گزارش داد اولین مورد از یک نوع جدید و بسیار قابل‌انتقال کووید را شناسایی کرده است که بسیاری انتظار دارند منجر به آزمایش‌های انبوه و محدودیت‌های حرکتی احتمالی بر اساس سیاست کووید صفر در این کشور شود.

از روز سه‌شنبه، به‌نظر می‌رسد که نگرانی‌های تقاضا، نگرانی‌های خاص در مورد قرنطینه‌های کرونا در چین، در کانون توجه قرار گرفته است.

در جبهه نزولی، حتی اگر پرزیدنت بایدن بتواند با ریاض برای تولید نفت بالاتر توافق کند، تردید در مورد امکان‌پذیر بودن تولید بالاتر احتمالاً تأثیر چنین توافقی را کاهش می‌دهد.

به گزارش قرن نو، در جبهه صعودی، هیچ نشانه‌ای از عرضه جدید وجود ندارد و آخرین نسخه ذخایر استراتژیک نفت خام به‌زودی تمام می‌شود.

کد خبر 455487

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تولید نفت ایران ۳۱ هزار بشکه بیشتر شد

    تولید نفت ایران ۳۱ هزار بشکه بیشتر شد

    بر اساس آخرین گزارش اوپک، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی در مقایسه با ماه قبل از آن ۳۱ هزار بشکه بالا رفت که با توجه به ثبات ظرفیت پالایشی کشور، این افزایش تولید راهی بازارهای صادراتی شده و ایران توانسته این بازارها را توسعه دهد.

  • بنزین کم شد

    بنزین کم شد

    دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: احتمال اینکه در فصل تابستان با کمبود مواجه و مجبور شویم بنزین پالایشگاهی را با شناسایی نقاط آسیب دوباره فعال کنیم و یا شروع به واردات فرآورده‌های نفتی بکنیم، وجود دارد.

  • ورود اولین قطار ترانزیتی روسیه-هند از مرز سرخس به کشور

    ورود اولین قطار ترانزیتی روسیه-هند از مرز سرخس به کشور

    اولین قطار ترانزیت کانتینری روسیه به هند ظهر امروز (سه شنبه) با دستور معاون اول رییس جمهور از مرز ریلی سرخس وارد کشورمان شد.

  • قیمت جدید سی ان جی اعلام شد

    قیمت جدید سی ان جی اعلام شد

    مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در حوزه سی ان جی با توجه به اینکه این سوخت اکنون در نقطه سر به سری قرار دارد یعنی مبلغی که از مردم دریافت می‌شود با کارمزد یکی است، برای اینکه بتوان هزینه‌های بهره‌برداری را پوشش داد افزایش نرخ اعمال شده اما بحث افزایش نرخ در سوخت‌های مایع همچون بنزین، نفت گاز و نفت سفید منتفی است.

  • سهام عدالت پایین کشید

    سهام عدالت پایین کشید

    وضعیت شرکت‌های بورسی سهام عدالت و نوسان قیمت هر سهم در این گزارش قابل مشاهده است.

  • کرونایی ها ۵ روز در خانه بمانند

    کرونایی ها ۵ روز در خانه بمانند

    فرماندار رفسنجان گفت: افرادی که مبتلا به زیر سویه جدید کرونا می شوند می توانند به مدت ۵ روز مرخصی داشته باشند.

  • دو هفته بعد طلا بخرید

    دو هفته بعد طلا بخرید

    نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته ۱۰۰ دلار کاهش یافت و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود قیمت فلز زرد در داخل کشور طی دو هفته آینده افت داشته باشد.

  • مصرف بنزین در ایران رکورد زد

    مصرف بنزین در ایران رکورد زد

    اکنون حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز در کشور تولید و مصرف می‌شود که نیروگاه‌ها بیشترین سهم مصرف را دارند. سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده حدود روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب و صنایع عمده ۱۴۵ میلیون مترمکعب در روز است و محدودیتی در گازرسانی به صنایع نیز وجود ندارد.با توجه به این تأمین حداکثری سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و همینطور تولید بالاترین میزان تاریخی برق در کشور، خاموشی‌ها در تابستان جاری رقم نخورده است و شبکه برق کشور شرایط پایداری دارد.

  • طلا امروز چند ؟

    طلا امروز چند ؟

    بازار امروز شاهد رشد قیمت طلا ۱۸ عیار است که هر گرم آن با ۷۰۰ تومان پیشروی، ۱,۳۸۹,۸۰۰ (یک میلیون و سیصد و هشتاد و نه هزار و هشتصد) تومان نرخ گذاری و معامله شد.

  • نرخ رسمی ۱۹ ارز افزایش یافت

    نرخ رسمی ۱۹ ارز افزایش یافت

    بانک مرکزی امروز، ‌پنجشنبه (۲۳ تیر)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۹ ارز افزایش و نرخ ۱۲ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =