۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
بنزین کم شد

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: احتمال اینکه در فصل تابستان با کمبود مواجه و مجبور شویم بنزین پالایشگاهی را با شناسایی نقاط آسیب دوباره فعال کنیم و یا شروع به واردات فرآورده‌های نفتی بکنیم، وجود دارد.

به گزارش صدای بورس،سیدحمید حسینی درباره امکان صادرات بنزین اظهار داشت: با توجه به اینکه مصرف بنزین به 120 میلیون لیتر در روز هم رسیده و پالایشگاه‌ها نیز توانی برای صادرات بنزین ندارند، در نتیجه کسی انتظار صادرات بنزین از پالایشگاه‌ها ندارد، اما برخی پتروپالایشگاه‌ها مثل شازند، بوعلی و نوری که واحدهای پتروشیمی دارند و برخی واحدهای مینی‌ریفاینری که بنزین و یا هیدروکربن سبک تولید می‌کنند. بعضا امکان صادرات دارند و عمده نیاز بازار افغانستان که ماهانه حدود 100 تا 150 هزار تن است از این محل تامین می‌شود و بخشی هم به بازارر عراق ارسال می‌شود و بخشی از مینی‌ریفاینری‌ها هم که کیفیت بهتری دارند بنزین و هیدروکربور سبک و سنگین خود را به امارات ارسال می‌کنند.

احتمال واردات بنزین

وی افزود: قطعا اکنون پالایشگاه‌ها با تمام ظرفیت کار می‌کنند ولی احتمال اینکه در فصل تابستان با کمبود مواجه شویم و مجبور شویم بنزین پالایشگاهی را با شناسایی نقاط آسیب دوباره فعال کنیم و یا شروع به واردات فراورده‌های نفتی بکنیم، وجود دارد.


بیشتر بخوانید: قیمت بنزین تغییر می‌کند؟


تولید بنزین و گازوئیل به صرفه است

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: قاعدتا اکنون پالایشگاه‌ها در بهترین وضعیت هستند و در صورتی که بتوانند بنزین و گازوئیل بیشتری تولید کنند، این کار را خواهند کرد. قاعدتا برای هیچ پالایشگاهی صرفه ندارد که نفتا تولید کند و با قیمت 700 تا 800 دلار در هر تن را بفروشد در حالی که می‌تواند گازوئیل را 1150 دلار و بنزین را هر بشکه 150 دلار بفروشد بنابراین ممکن است برخی پالایشگاه به ریفرمیت رغبت داشته باشند، اما غیر از ستاره خلیج‌فارس هیچ پالایشگاهی توان صادرات حجم بالایی از نفتا و یا ریفرمیت را ندارد.

دست اندازی روس‌ها به بازار قیر ایران

به گزارش ایلنا ،حسینی تصریح کرد: اکنون علاوه بر اینکه هند نفت‌خام روسیه را با قیمت ارزان‌تر می‌خرد، قیر ایران را نیز که عمده صادراتش به بازار هند است با مشکل مواجه کرده است، به طوری که طی سه ماه گذشته ماهانه حدود 100 هزار تن صادرات قیر ما کاهش یافته یعنی از 430 هزار تن به 330 هزار تن کاهش پیدا کرده است، همچنین برخی محصولات دیگر هم چالش‌هایی دارند، در مجموع صادرات فراورده‌های نفتی ایران باتوجه به رشد قیمت و ارزش جهانی تنها به لحاظ ارزشی افزایش صادرات داشته است.

کد خبر 455637

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بازگشت خرس‌ها به بازار نفت

    بازگشت خرس‌ها به بازار نفت

    هر بشکه نفت خام برنت امروز به قیمت ۹۹ دلار و ۴۳ سنت رسیده و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز ۹۵ دلار و ۶۶ سنت قیمت خورده است.

  • قیمت جدید سی ان جی اعلام شد

    قیمت جدید سی ان جی اعلام شد

    مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در حوزه سی ان جی با توجه به اینکه این سوخت اکنون در نقطه سر به سری قرار دارد یعنی مبلغی که از مردم دریافت می‌شود با کارمزد یکی است، برای اینکه بتوان هزینه‌های بهره‌برداری را پوشش داد افزایش نرخ اعمال شده اما بحث افزایش نرخ در سوخت‌های مایع همچون بنزین، نفت گاز و نفت سفید منتفی است.

  • مصرف بنزین در ایران رکورد زد

    مصرف بنزین در ایران رکورد زد

    اکنون حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز در کشور تولید و مصرف می‌شود که نیروگاه‌ها بیشترین سهم مصرف را دارند. سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده حدود روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب و صنایع عمده ۱۴۵ میلیون مترمکعب در روز است و محدودیتی در گازرسانی به صنایع نیز وجود ندارد.با توجه به این تأمین حداکثری سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و همینطور تولید بالاترین میزان تاریخی برق در کشور، خاموشی‌ها در تابستان جاری رقم نخورده است و شبکه برق کشور شرایط پایداری دارد.

  • چرا قیمت تریاک ۶ برابر شد؟

    چرا قیمت تریاک ۶ برابر شد؟

    کوچ معتادان از بازار مواد مخدر سنتی به صنعتی به دلیل افزایش شش برابری قیمت تریاک بسیاری از فعالان حوزه اعتیاد را به ارائه هشدارهای جدی واداشت. آن‌طور که فعالان این صنعت می‌گویند معتادان سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین مواد مخدر هزینه می‌کنند. حال با ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان احتمالاً این رقم بالاتر هم برود.

  • راه تکرار خطا را ببندیم

    راه تکرار خطا را ببندیم

    ارزیابی اثر سیاست‌های پولی و ارزی و سنیاست‌های مالی بر بخش صنعت در گفتگو با مهدی نصرتی، اقتصاددان و استاد دانشگاه. به اعتقاد این کارشناس اقتصادی در دنیای کنونی انجام اصلاحات اقتصادی بدون تعامل اقتصادی با دنیا کاری دشوار است. اما با ایجاد روابطی سازنده با دنیا می‌توان اصلاحات ارزی، مالیاتی و... را هم به‌درستی اجرایی کرد که در کنار آن اقتصاد و صنعت کشور رشد کند.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو را ببینید/جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو را ببینید/جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • قیمت طلای سیاه افزایش یافت

    قیمت طلای سیاه افزایش یافت

    بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال (نفت پایه اروپا) برای تحویل در ماه سپتامبر با ۲۰ صدم درصد افزایش در مقایسه با پایان معاملات روز پنجشنبه (۹۹ دلار و ۱۰ سنت)، به رقم ۹۹ دلار و ۴۸ سنت رسید.

  • الگوی توسعه متوازن و پایدار صنعت پتروشیمی در مکران اجرا می‌شود

    الگوی توسعه متوازن و پایدار صنعت پتروشیمی در مکران اجرا می‌شود

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با هماهنگی وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت توسعه‌دهنده منطقه مکران، الگوی درستی از توسعه متوازن صنعت پتروشیمی در این منطقه تعریف و اجرا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =