به جای دلار و سکه نفت خام بخرید

بر اساس طرح جدیدی که در دستور کار دولت است، بازار جدیدی برای سرمایه‌گذاری آحاد جامعه ایجاد خواهد شد تا مردم به جای خرید طلا و ارز و یا سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن، سرمایه خود را به خرید نفت‌خام اختصاص داده و در بازار نفت سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش صدای بورس، ابتدای خردادماه سال جاری بود که محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگویی اعلام کرد: "پیشنهاد جدیدی را در شرکت ملی نفت ایران و یک مدل جدید فروش نفت ارائه کردیم که فرآیند کارشناسی آن رو به اتمام است و آن هم انتشار اوراق مربوط به گواهی سپرده کالایی است که با انتشار این اوراق، بخش داخلی کشور می‌تواند منابع در دسترس خود را در اختیار وزارت نفت به‌منظور انجام سرمایه‌گذاری قرار دهند. همچنین تملک معادل نفت خام آن، نقدینگی را متناسب با بخشی از نفتی که عرضه می‌کنیم در اختیار این شرکت قرار خواهد داد و به صورت واقعی بخش مهمی از منابع مالی مورد نیاز را تامین خواهیم کرد. جزییات این طرح با تکمیل فرآیند کارشناسی به اطلاع مردم می‌رسد."

بنابر گفته این مقام مسئول، قرار است با انتشار اوراق به روش گواهی سپرده کالایی، شرکت‌های حقوقی و افراد حقیقی و البته آحاد جامعه در خرید و فروش نفت وارد شوند. اوراق سپرده کالایی اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداری است که توسط انبارهای مورد تأیید بورس صادر می‌شود.


بیشتر بخوانید: هزینه و فایده انتشار اوراق گواهی سپرده کالایی نفت ‌خام چیست؟


به‌نظر می‌رسد در طرح اوراق نفتی جدید، علاوه بر نفت موجود در مخازن نفتی کشور، قرار است منابع قابل استحصال نفت کشور پشتوانه ارائه گواهی سپرده کالایی باشد.

اینکه گواهی‌های ارائه شده چه تاریخ انقضایی دارد و در چه پلتفرمی قابل داد و ستد بوده و هر برگ، موید چه مقدار نفت است، جزئیاتی است که هنوز از سوی شرکت ملی نفت ایران اعلام نشده است اما بررسی‌های تسنیم نشان می دهد، این جزئیات در جلسات کارشناسی بین شرکت ملی نفت، بورس انرژی و وزارت اقتصاد در حال نهایی سازی است و در آینده‌ای نزدیک قرار است مراسم رونمایی از این طرح، با حضور وزرای اقتصاد و نفت برگزار شود.

این طرح هم می‌تواند در زمینه فروش نفت و تأمین منابع مالی برای طرح‌های نفتی مفید باشد و هم بازار جدیدی برای سرمایه‌گذاری آحاد جامعه ایجاد خواهد شد تا مردم به جای خرید طلا و ارز و یا سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن، سرمایه خود را به خرید نفت‌خام اختصاص داده و در بازار نفت سرمایه‌گذاری کنند.

کد خبر 455438

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سهام عدالت پایین کشید

    سهام عدالت پایین کشید

    وضعیت شرکت‌های بورسی سهام عدالت و نوسان قیمت هر سهم در این گزارش قابل مشاهده است.

  • از قیطریه تا تهرانسر آپارتمان متری چند؟

    از قیطریه تا تهرانسر آپارتمان متری چند؟

    قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

  • سکه ارزان شد

    سکه ارزان شد

    قیمت سکه همچنان بالای مرز ۱۵ میلیون تومان قرار دارد و سکه بازان به دلیل انتظارات تورمی به راحتی در موقعیت فروش قرار نمی گیرند. آنها نسبت به فروش کالای سرمایه ای خود شک و تردید دارند.

  • دعوای حق کمیسیون در بنگاههای املاک

    دعوای حق کمیسیون در بنگاههای املاک

    مشاهدات میدانی نشان می دهد مشاوران املاک در مناطق مختلف، به تعیین نرخ کمیسیون های متفاوت می پردازند.

  • سیمان گران نیست!/ به نام کارگزاری به کام دلال

    اختصاصی صدای بورس

    سیمان گران نیست!/ به نام کارگزاری به کام دلال

    درحالی که دلیل گرانی سیمان کارمزد 12 درصدی کارگزاری ها اعلام شد، دبیر انجمن سیمان این موضوع را رد کرد.

  • وزیر اقتصاد مقصران مشکلات بورس را معرفی کرد

    وزیر اقتصاد مقصران مشکلات بورس را معرفی کرد

    وزیر اقتصاد با اشاره به اختصاص سهام عدالت به جاماندگان اظهارداشت: با همکاری وزارت رفاه این تکلیف قانون بودجه را با اولویت دهک‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی پیگیری می‌کنیم و پیش نویس مصوبه آن آماده و به کمیسیون اقتصادی ارسال شده و به محض تصویب به اجرا می‌رسد

  • انتشار اوراق سپرده کالایی بر حامل‌های انرژی مختلف تا پایان سال

    انتشار اوراق سپرده کالایی بر حامل‌های انرژی مختلف تا پایان سال

    مدیرعامل بورس انرژی گفت: با تصویب معافیت مالیات بر ارزش افزوده اوراق سپرده کالایی تا پایان سال گواهی های سپرده بر حامل های انرژی گوناگون منتشر می‌شود.

  • سازندگان خانه‌های نهضت ملی  چقدر گرفتند ؟

    سازندگان خانه‌های نهضت ملی چقدر گرفتند ؟

    مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد: ۲۱.۴ هزار میلیارد تومان به حساب سازندگان نهضت ملی مسکن واریز شد که ۹.۹ هزار میلیارد تومان آورده متقاضیان و ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات است.

  • حداقل حقوق معلمان با رتبه بندی چقدر می‌شود؟

    حداقل حقوق معلمان با رتبه بندی چقدر می‌شود؟

    سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در کمترین رتبه یعنی در بدترین حالت ۴۵ درصد حقوق و مزایای معلمان افزایش خواهد یافت.

  • حق‌العمل خدمات جایگاه‌های سوخت ۴۵ درصد افزایش یافت

    حق‌العمل خدمات جایگاه‌های سوخت ۴۵ درصد افزایش یافت

    دولت مصوبه مربوط به تعیین حق‌العمل خدمات جایگاه‌های سوخت در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد که براساس آن، این حق‌العمل نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵ درصد افزایش یافته است.

  • دلار، هم‌قیمت یورو شد

    دلار، هم‌قیمت یورو شد

    امروزنرخ تبدیل دو ارز دلار و یورو تقریبا برابر شد. امروز هر یورو به قیمت ۱٫۰۰۷ دلار معامله شد. رکود اقتصادی اروپا و بحران بازار گاز در این کشورها از دلایل ضعیف شدن یورو است.

  • متقاضیان نهضت مسکن بی‌دلیل حذف نشوند

    متقاضیان نهضت مسکن بی‌دلیل حذف نشوند

    بنا بر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، حذف متقاضیان نهضت ملی مسکن بدون دلیل موجه قابل قبول نیست و در صورتی که اشتباها برخی افراد حذف شوند با کارگزار مربوطه برخورد می‌شود.

  • نگاه بازار سکه به سفر بایدن و تحرکات دلار 

    نگاه بازار سکه به سفر بایدن و تحرکات دلار 

    عده ای از معامله گران به سفر بایدن به خاورمیانه چشم دوخته اند و معتقدند در صورتی که نرخ دلار با توجه به این سفر رشد را تجربه کند ممکن است قیمت سکه هم اندکی جان بگیرد .

  • طلا نقد بفروشید، پولش را نسیه بگیرید

    طلا نقد بفروشید، پولش را نسیه بگیرید

    محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: بانک مرکزی باید توجه داشته باشد که یک کیلو طلا امروز حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان شده است. جا به جایی این رقم خیلی سخت است. نباید صنف طلا را همانند سایر اصناف ببینیم. باید شرایط و مسئولیت‌های مجزا برای صنف طلا ایجاد کنند تا طلافروش به راحتی پول جا به جا کند. امیدواریم بانک مرکزی کمک کند و این مشکلات برطرف شود.

  • تولید نفت ایران ۳۱ هزار بشکه بیشتر شد

    تولید نفت ایران ۳۱ هزار بشکه بیشتر شد

    بر اساس آخرین گزارش اوپک، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی در مقایسه با ماه قبل از آن ۳۱ هزار بشکه بالا رفت که با توجه به ثبات ظرفیت پالایشی کشور، این افزایش تولید راهی بازارهای صادراتی شده و ایران توانسته این بازارها را توسعه دهد.

  • ضرایب مالیاتی اصناف قرار بود محرمانه بماند!

    ضرایب مالیاتی اصناف قرار بود محرمانه بماند!

    ضریب مالیاتی یا همان اینتاکد، مهم‌ترین بخش اعتراض اصناف به شیوه جدید اخذ مالیات است. فعالان صنفی معتقدند این ضرایب با هزینه و درآمد فعالیت آن‌ها در تضاد است. حتی طبق گفته مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران قرار بود اینتاکد محرمانه بماند که با پیگیری اصناف، از حالت محرمانگی خارج شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =