ضرایب مالیاتی اصناف قرار بود محرمانه بماند!

ضریب مالیاتی یا همان اینتاکد، مهم‌ترین بخش اعتراض اصناف به شیوه جدید اخذ مالیات است. فعالان صنفی معتقدند این ضرایب با هزینه و درآمد فعالیت آن‌ها در تضاد است. حتی طبق گفته مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران قرار بود اینتاکد محرمانه بماند که با پیگیری اصناف، از حالت محرمانگی خارج شد.

به گزارش صدای بورس،در طول دو ماه اخیر، صدای اعتراض بسیاری از اصناف به دلیل شیوه جدید اخذ مالیات بلند شد. یکی از دلایل اعتراضات اصناف این است که ضریب مالیاتی تعیین‌شده، با واقعیت بازار همخوانی ندارد.

بسیاری از اصناف تاکید دارند به‌رغم افزایش چند برابری قیمت اغلب اجناس و کالاها سود فروشندگان روند نزولی دارد. به همین جهت اخذ مالیات به شیوه جدید را عادلانه نمی‌دانند. بسیاری از آن‌ها می‌گویند که حتی نمی‌دانند این مالیات‌ها کجا هزینه می‌شود. گویا با بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات برجام و به تبع آن کاهش درآمدهای نفتی، دولت این بار قصد دارد با تکیه بر مالیات اصناف کسری بودجه را جبران کند.

اما سازمان امور مالیاتی نظر دیگری دارد. معاون این سازمان در همین باره گفت: رصد نقل و انتقالات دستگاه‌های پوز و شاپرک موجب شد تا درآمد معدود اقشار دانه‌درشتی از اصناف که ارقام چشمگیری فرار مالیاتی داشتند، به طور واضح معلوم شود.

مهدی موحدی عنوان کرد: فردی را سراغ داشتیم که در سال گذشته فقط سه میلیون تومان مالیات پرداخت کرد. اما امسال مجموع درآمد حاصل از دستگاه‌های پوز وی مجموعاً ۸۰ میلیارد تومان بود. فرد دیگری را داشتیم که در سال گذشته فقط ۵۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت کرد. اما پس از شفافیت صورت‌های مالی او این رقم به ۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

در این بین برخی از کارشناسان معتقدند تراکنش‌ها در تعیین پرونده مؤدی مالیاتی اثرگذار است، ولی به‌تنهایی نباید مبنای محاسبات مالیاتی قرار بگیرد.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهرانبا بیان اینکه مالیات یکی از ابزارهای مهمی است که در اختیار دولت‌ها برای بازتوزیع ثروت بین جامعه قرار دارد، گفت: افرادی که کار اقتصادی می‌کنند در چارچوب قانون، از درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی خود باید بخشی را به عنوان مالیات به دولت بپردازند تا برای حفظ امنیت، زیرساخت‌ها و هزینه‌های جاری کشور هزینه شود.

محمدرضا جعفریان درباره دلیل اعتراض اصناف به مالیات توضیح داد: سازمان امور مالیاتی در یک بخش‌هایی مانند اینتاکد به جای ضریب مالیاتی که قانون‌گذار در سال ۱۳۹۴ بر اساس مصوبه قانونی ماده ۱۵۰ تا ۱۵۴ قانون مالیات‌ها، آن را حذف کرد، اعلام کرد که دیگر اصناف حق استفاده از ضریبی را به عنوان درآمد مالیاتی ندارند.

او اضافه کرد: بر همین اساس، مقرر شد که بین هزینه و درآمد یک تفریق مستقیمی انجام بگیرد و بخشی از مانده را به عنوان مالیات در نظر بگیرند. اما بسیاری از فعالان اقتصادی به اینتاکد (ضریب مالیاتی) اعتراض داشتند. چراکه متناسب با هزینه و درآمد نبود.

جعفریان ابراز داشت: فعالان اقتصادی که در ایام کرونا مشغول فعالیت بودند با توجه به افزایش شدید قیمت کالا و خدمات، حاشیه سود حداقلی داشتند. اما دولت یک‌سری وعده‌ به اصناف داد که متأسفانه نسبت به آن تعهدها اقدامی نشد.


بیشتر بخوانید: تفکیک حساب‌های شخصی مردم از حساب‌های تجاری


وی توضیح داد: وعده‌های دولت باعث شد که بسیاری از فعالان اقتصادی دل‌خوش به این وعده‌ها اقدام به تعدیل نیرو نکنند. اما به یک‌باره با مالیات‌های بسیار سنگین مواجه شدند که اصلاً با قیمت کالا و خدمات هم‌خوانی نداشت. همین موضوع باعث شد تا صدای اعتراض بسیاری از اصناف درآید.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران به بازنگری اینتاکد توسط سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و افزود: البته بنده اعتقاد دارم که به دلایل قانونی اینتاکد نباید گذاشته می‌شد.

به دنبال محرمانه‌کردن ضریب مالیاتی بودند

به گزارش تجارت‌نیوز، جعفریان خاطرنشان کرد: بدتر از همه این بود که عنوان می‌کردند ضریب مالیاتی محرمانه است و ما نمی‌توانیم به مردم اعلام کنیم. این در حالی است که طبق ماده ۳ قانون شفافیت، هیچ چیزی به عنوان محرمانه در بخش اقتصاد کشور نداریم. حتی اقتصادهایی که زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کنند با اذن ایشان می‌توانند اقدام به افشا کنند.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: اما خوشبختانه وزیر اقتصاد و نمایندگان مجلس با پیگیری اتاق اصناف تهران و ایران، وارد موضوع شدند و سازمان امور مالیاتی را مکلف به اعلام اینتاکد کردند.

کد خبر 455457

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پذیره‌نویسی صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما؛ به زودی

    پذیره‌نویسی صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما؛ به زودی

    اولین صندوق تضمین چند ضامنی بازار سرمایه توسط گروه مالی کاریزما معرفی شد.

  • مردم چطور به بورس اعتماد می کنند؟

    مردم چطور به بورس اعتماد می کنند؟

    بازار سهام در تمامی کشورهای جهان از جمله حوزه‌هایی است که طی دو دهه اخیر تحولات سریعی را در حوزه تکنولوژی و همچنین آسان‌تر کردن خدمات برای مردم عادی یا شرکت‌ها شاهد بوده است.

  • خبر خوش برجامی

    خبر خوش برجامی

    حسین امیرعبداللهیان گفت: ایران آماده توافق خوب و پایدار جدی است و در طول مذاکرات ابتکارات و انعطاف های مهمی را ارائه کرده است.

  • کرونای جدید چند روز قرنطینه دارد؟

    کرونای جدید چند روز قرنطینه دارد؟

    رییس اورژانس بیمارستان سینا تهران با بیان اینکه افزایش در فوتی‌ها، قاعدتا به دلیل افزایش تعداد مراجعین است و متاسفانه تاکنون آنطور که دیده‌ایم، اکثر مراجعین هم افراد مسن یا کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند، در عین حال درباره علامت‌درمانی کرونا در خانه و علائم خطر این بیماری توضیح داد.

  • طلافروشها می گویند درآمد ماهانه مان کمتر از ٩ میلیون تومان است

    طلافروشها می گویند درآمد ماهانه مان کمتر از ٩ میلیون تومان است

    در حالی که همه می‌دانند صاحبان مشاغلی، چون طلافروشی، پزشکان و دندانپزشک‌ها درآمدی به مراتب بالاتر از درآمد کارگران دارند، اما بررسی سرانه مالیات ابرازی آن‌ها نشان می‌دهد مالیات پرداختی‌شان گاه از برخی کارگران نیز کمتر است، به طور نمونه سرانه مالیاتی ابرازی واحد طلافروشی تنها ۶ میلیون تومان است، در صورتی که مالیات پرداختی برخی کارگران در سال از واحد طلافروشی نیز بیشتر است.

  • کرونایی ها ۵ روز در خانه بمانند

    کرونایی ها ۵ روز در خانه بمانند

    فرماندار رفسنجان گفت: افرادی که مبتلا به زیر سویه جدید کرونا می شوند می توانند به مدت ۵ روز مرخصی داشته باشند.

  • عوامل کاهنده رشد بخش صنعت در شرایط فعلی کدام‌اند؟

    عوامل کاهنده رشد بخش صنعت در شرایط فعلی کدام‌اند؟

    آمار و ارقام حاکی از آن است که در سال‌های اخیر بخش صنعت با روند رو به رشد اندکی مواجه بوده است و مهم‌ترین مشکل این رشد اندک عدم‌توجه به استراتژی توسعه صنعتی برای هر محصول صنعتی است؛ استراتژی که نقشه راه آن تدوین شده باشد و نشان دهد الان کجا هستیم و قرار است در افق زمانی مشخص آینده به کجا برسیم و با چه امکانات و الزامات و باید و نبایدهایی این مسیر را طی خواهیم کرد.

  • نظام بانکی در تسریع تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی نقشی مهم دارد

    مدیرعامل پترول در دیدار با مدیرعامل بانک شهر:

    نظام بانکی در تسریع تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی نقشی مهم دارد

    مدیرعامل پترول بر اهمیت تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای پترول از سوی نظام بانکی کشور به‌منظور تسریع اجرای آن‌ها و تکمیل زنجیره ارزش تأکید کرد. 

  • افزایش فروش ۹.۲۶ درصدی ذوب  در یک ماه

    افزایش فروش ۹.۲۶ درصدی ذوب در یک ماه

    گزارش ماهانه خرداد ذوب برای سال مالی ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ منتشر شد.

  • "ونفت" حداکثر سود را تقسیم کرد

    "ونفت" حداکثر سود را تقسیم کرد

    شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت زیر ارزش ذاتی معامله می‌شود ولی با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید سود شرکت افزایش خواهد یافت.

  • وسیستا درآمدی حاصل نکرد

    وسیستا درآمدی حاصل نکرد

    گزارش فعالیت ماهانه دوره یک ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۲/۳۱(اصلاحیه) وسیستا منتشر شد.

  • راه تکرار خطا را ببندیم

    راه تکرار خطا را ببندیم

    ارزیابی اثر سیاست‌های پولی و ارزی و سنیاست‌های مالی بر بخش صنعت در گفتگو با مهدی نصرتی، اقتصاددان و استاد دانشگاه. به اعتقاد این کارشناس اقتصادی در دنیای کنونی انجام اصلاحات اقتصادی بدون تعامل اقتصادی با دنیا کاری دشوار است. اما با ایجاد روابطی سازنده با دنیا می‌توان اصلاحات ارزی، مالیاتی و... را هم به‌درستی اجرایی کرد که در کنار آن اقتصاد و صنعت کشور رشد کند.

  • به جای دلار و سکه نفت خام بخرید

    به جای دلار و سکه نفت خام بخرید

    بر اساس طرح جدیدی که در دستور کار دولت است، بازار جدیدی برای سرمایه‌گذاری آحاد جامعه ایجاد خواهد شد تا مردم به جای خرید طلا و ارز و یا سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن، سرمایه خود را به خرید نفت‌خام اختصاص داده و در بازار نفت سرمایه‌گذاری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =