پذیره‌نویسی صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما؛ به زودی

اولین صندوق تضمین چند ضامنی بازار سرمایه توسط گروه مالی کاریزما معرفی شد.

به گزارش صدای بورس، علی تیموری شندی، مدیرعامل گروه مالی کاریزما در نشست معرفی صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما گفت: گروه مالی کاریزما یکی از تکمیل‌ترین زنجیره‌های ارزش در اکوسیستم مالی است و رویکرد مجموعه در دو حوزه اصلی نوآوری در بخش‌های مختلف مالی و توسعه زیرساخت‌های تکنولوژیک استوار است.

او افزود: با زنجیره ارزش فعلی به دنبال آن هستیم سرویس‌های ترکیبی جدید متناسب با نیازهای پیچیده و جدید اکوسیستم اقتصادی به بازار ارائه کنیم که گام‌های اولیه در این زمینه برداشته شده است.

تیموری شندی تصریح کرد: سال گذشته صندوق اهرمی پذیره‌نویسی و عرضه شد که عملکرد موفقی داشت و به‌نظر می‌رسد این صندوق با ساختار و ترکیب جدید بتواند تجربه موفقی در بازار باشد تا بتوانیم نقشمان را در توسعه بازار سرمایه ایفا کنیم.

مدیرعامل گروه مالی کاریزما گفت: در حال حاضر بازار ارزنده و بهترین زمان برای پذیره‌نویسی صندوق‌ تضمین اصل سرمایه است ضمن آنکه وجود چنین صندوق‌هایی باعث می‌شود بازار به‌راحتی از فضای رکودی عبور کند.

عزت‌الله طیبی، مدیرعامل سبدگردان کاریزما درمورد این شرکت گفت: اولین شرکت سبدگردان ایران است که در سال ۱۳۹۰ تأسیس شد، سرمایه ثبتی و دارایی تحت مدیریت آن به‌ترتیب دو هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال است و همچنین مدیریت بیشترین تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ۱۵ نوع صندوق را برعهده دارد.

وی ادامه داد: از خدمات عمده ما مدیریت دارایی و بازارگردانی است که خدمات مدیریت دارایی شامل انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انواع سیدهای سرمایه‌گذاری اختصاصی PRX است و همچنین در خدمات بازارگردانی؛ بازارگردانی بیش از ۶۰ نماد بورسی و فرابورسی را انجام می‌دهیم.

طیبی درمورد انواع صندوق‌های کاریزما گفت: به‌طور کلی تنوع تعداد صندوق‌ها در دستور کار ما است که به نیازی از بازار پاسخ دهیم، مدیریت ۹ صندوق سرمایه‌گذاری شامل اهرمی، بازارگردانی، صندوق در صندوق، خصوصی، سهامی، طلا، درآمد ثابت، مختلط و نیکوکاری را برعهده داریم و به زودی پذیره‌نویسی صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما انجام می‌شود.

او افزود: صندوق اهرمی کاریزما با نماد "اهرم" توانسته در حدود چهار تا پنج ماه نزدیک به ۷۵۰ میلیارد تومان منابع جذب کند همچنین توان خرید هزار و ۵۰۰ میلیارد تن سهام هم دارد.

به گفته مدیرعامل سبدگردان کاریزما موافقت اصولی پذیره‌نویسی صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما گرفته شده است و در حال انجام فرآیند ثبت هستیم، احتمالا هفته اول مرداد ماه پذیره‌نویسی انجام می‌شود.

طیبی درمورد ساختار صندوق تضمین کاریزما گفت: این صندوق دارای دو واحد ممتاز و عادی است که واحد ممتاز دو نوع دارد؛ نوع اول مربوط به مؤسسان و نوع دوم به‌صورت پذیره‌نویسی و قابل معامله سهامی با نماد "تضمین" است همچنین در واحدهای عادی صندوق صدور و ابطالی سهامی از درگاه charisma.ir وجود دارد.

وی ادامه داد: واحدهای ممتاز اصل پول واحدهای عادی را از طریق حساب اندوخته ضمانت تضمین می‌کند و واحدهای عادی هم حق بیمه‌ای از طریق کارمزد ثابت و کارمزد ضمانت به آنها می‌دهد.

مدیرعامل سبدگردان کاریزما تصریح کرد: مجموع منابع واحدهای ممتاز و عادی صندوق مختلط با امکان سرمایه‌گذاری حداقل ۳۰ و حداکثر ۷۰ درصد سهام است.

به گفته طیبی کارمزد ضمانت واحدهای ممتاز صندوق تضمین کاریزما دو نوع کارمزد ثابت و متغیر است که کارمزد ثابت ۱۵ درصد از متوسط سهام صندوق و ۳ دهم درصد از متوسط اوراق و سپرده بانکی نسبت به واحدهای عادی است.

او افزود: در کارمزد متغیر بازدهی بین صفر تا ۲۰ درصد، کارمزد ضمانت صفر؛ بازدهی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد، کارمزد ضمانت ۱۰ درصد؛ بازدهی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد، کارمزد ضمانت ۲۰ درصد و بازدهی بیش از ۴۰ درصد، کارمزد ضمانت ۳۰ درصد است.

مدیرعامل سبدگردان کاریزما گفت: ارکان صندوق شامل مدیر صندوق، متولی، حسابرس و مدیر ثبت است.

طیبی ادامه داد: مجوز فعالیت با پذیره‌نویسی واحدهای ممتاز به مبلغ حداقل هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و حداکثر پنج هزار میلیارد ریال دریافت شده است و همچنین صدور واحدها عادی صرفا بعد از دریافت مجوز فعالیت حداکثر ۲۰ هزار میلیارد ریال انجام می‌شود.

به گفته وی این صندوق ابزار جدیدی است که با هدف تضمین اصل سرمایه در سهام برای اولین بار در بازار سرمایه پذیره‌نویسی می‌شود و پلی برای انتقال سرمایه‌گذاری جدید در بازار سرمایه است.

طیبی افزود: همچنین در صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما سرمایه‌گذاران ریسک پذیر و ریسک گریز کنار هم قرار می‌گیرند و همزمان دو صندوق قابل معامله و صدور ابطالی ایجاد می‌شود.

مدیرعامل سبدگردان کاریزما تصریح کرد: در این صندوق ترکیب منعطفی از سهام و اوراق بهادار با درامد ثابت برای کنترل ریسک وجود دارد و همچنین مدیریت پرتفوی صندوق به‌صورت فعال است یعنی در زمان‌هایی که روند بازار خوب است مدیر به سمت خرید سهام و در زمان نزول بازار می‌تواند سهامش را کم کند و بیشتر به سمت ابزارهای با درآمد ثابت روی آورد بنابراین در بلندمدت هم بازدهی دارندگان واحدهای عادی و هم دارندگان واحدهای ممتاز نسبت به بازار روند بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: تضمین اصل سرمایه واحدهای عادی از محل واحدها ممتاز در شرایط بازار نزولی، تعلق گرفتن مازاد بازدهی به واحدهای ممتاز از محل واحدهای عادی درصورت عبور بازدهی صندوق از حدود تعیین شده، قابلیت صدور واحدهای ممتاز توسط مدیر صندوق به منظور توسعه صندوق و امکان صدور واحدهای عادی تا چهار برابر تعداد کل واحدهای ممتاز ازجمله ویژگی‌های این صندوق است.

طیبی افزود: حداقل سرمایه‌گذاری هر فرد در واحدها ممتاز حدود ۱۰۰ میلیون تومان است چون این واحدها با ریسک همراه است و افرادی که سرمایه کمی دارند، وارد نشوند.

به گفته مدیرعامل سبدگردان کاریزما دوره زمانی نگهداری واحدهای عادی برای شمولیت تضمین حداقل ۹۰ روز است.

او تصریح کرد: کنترل ریسک صندوق با استفاده از پرتفوی بهینه و منعطف از ترکیب مختلف سهام و اوراق بهادار درآمد ثابت صورت می‌گیرد.

طیبی گفت: براساس مدلی روند بازدهی این صندوق از ابتدای سال ۹۶ با فرض ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در سهام بررسی شد، اگر این صندوق سال ۹۶ پذیره‌نویسی می‌شد در حال حاضر بازدهی واحدهای ممتاز تقریبا ۲۵ تا ۲۶ برابر شده بود یعنی بیش از بازدهی بازار چون روند بازار مثبت بوده و پرداخت حق بیمه واحدهای عادی به ممتاز باعث می‌شد روند صندوق و واحدهای ممتاز بهتر شود.

کد خبر 455453

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • اولین صندوق تضمین اصل سرمایه چندضامنی در یک قدمی پذیره‌نویسی

    اولین صندوق تضمین اصل سرمایه چندضامنی در یک قدمی پذیره‌نویسی

    پس از اتفاقات سال ۹۹ و در حالی که میلیون‌ها نفر به واسطه رشد شاخص به بازار سرمایه وارد شدند و سپس با ریزش‌هایی که پس از آن گریبان‌گیر شاخص شد با ضررهای هنگفتی مواجه شدند، وزارت اقتصاد و سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال به کارگیری ابزاری بودند که این ابزار بتواند از اصل سرمایه سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه حفاظت کند، ایده راه‌اندازی صندوق تضمین اصل سرمایه چندضامنی اولین بار توسط گروه مالی کاریزما ارائه و از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون طراحی سازوکار این صندوق‌ به طول انجامیده است.

  • ضرایب مالیاتی اصناف قرار بود محرمانه بماند!

    ضرایب مالیاتی اصناف قرار بود محرمانه بماند!

    ضریب مالیاتی یا همان اینتاکد، مهم‌ترین بخش اعتراض اصناف به شیوه جدید اخذ مالیات است. فعالان صنفی معتقدند این ضرایب با هزینه و درآمد فعالیت آن‌ها در تضاد است. حتی طبق گفته مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران قرار بود اینتاکد محرمانه بماند که با پیگیری اصناف، از حالت محرمانگی خارج شد.

  • سبدهای پیشنهادی هفته اول تیر ماه

    سبدهای پیشنهادی هفته اول تیر ماه

    ۸ مجموعه فعال در حوزه بازار سرمایه سبد پیشنهادی خود را برای هفته اول تیر ماه ارایه کردند.

  • بهره‌برداری ازپلی‌پروپیلن ارغوان گستر ایلام در تابستان ۱۴۰۲/ اشتغال زایی برای بیش از ۲۲۰۰ نفر

    بهره‌برداری ازپلی‌پروپیلن ارغوان گستر ایلام در تابستان ۱۴۰۲/ اشتغال زایی برای بیش از ۲۲۰۰ نفر

    طرح ارغوان گستر ایلام به‌عنوان تولیدکننده محصول ارزشمند پلی‌پروپیلن در هلدینگ خلیج‌فارس همسو با اهداف جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش، در تابستان ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد. 

  • رشد دلار چه زمانی  برسودآوری شرکت‌ها اثر می‌کند؟

    رشد دلار چه زمانی  برسودآوری شرکت‌ها اثر می‌کند؟

    زمانی‌ که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها اثری در سودآوری شرکت‌ها نداشته باشد، باعث افزایش سودآوری شرکت‌ها و نهایتا رشد شاخص‌ها در بازار سرمایه نمی‌شود ضمن‌اینکه در برخی مواقع می‌تواند تاثیر منفی بر روی برخی صنایع داشته باشد.

  • دامنه ۶ شد اتفاقی هم نیفتاد!

    نگاهی به اصلاح نگاهی به اصلاح ریزساختارهای بازار

    دامنه ۶ شد اتفاقی هم نیفتاد!

    اواخر فروردین ماه و براساس صورتجلسه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دامنه نوسان روزانه قیمت در بازار اول بورس تهران و فرابورس مثبت و منفی ۶ درصد شد در حالی که زمان تغییر دوباره آن مشخص نیست هرچند گفته شده ممکن است دوباره برای ۳ یا ۶ ماه آینده اجرایی شود و تا آخر سال ۱۴۰۱ به ۱۰ درصد برسد.

  • مثبت و منفی صندوق ها ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

    مثبت و منفی صندوق ها ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

    امروز در نقشه مندرج در سیات فیپیران قرمزترین بخش مختلط و سهامی بودند به طوری که تعداد صندوق با بازدهی مثبت در این دو بخش انگشت شمار بود.

  • طلا نقد بفروشید، پولش را نسیه بگیرید

    طلا نقد بفروشید، پولش را نسیه بگیرید

    محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: بانک مرکزی باید توجه داشته باشد که یک کیلو طلا امروز حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان شده است. جا به جایی این رقم خیلی سخت است. نباید صنف طلا را همانند سایر اصناف ببینیم. باید شرایط و مسئولیت‌های مجزا برای صنف طلا ایجاد کنند تا طلافروش به راحتی پول جا به جا کند. امیدواریم بانک مرکزی کمک کند و این مشکلات برطرف شود.

  • " دتوزیع " چقدر برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

    " دتوزیع " چقدر برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

    تحلیلی از وضعیت نماد معاملاتی دتوزیع را در این مطلب می خوانید.

  • کدام صندوق هفته گذشته بیشترین بازدهی را داشت؟

    کدام صندوق هفته گذشته بیشترین بازدهی را داشت؟

    در هفته منتهی به ۲۳ خرداد ‌ماه صندوق‌های قابل معامله سهامی در راس صندوق‌های پربازده قرار گرفتند.

  • مثبت و منفی صندوق ها ۱۰ خرداد ۱۴۰۱

    مثبت و منفی صندوق ها ۱۰ خرداد ۱۴۰۱

    امروز در نقشه مندرج در سایت فیپیران با فیلتر روزانه میان صندوق ها تعادل برقرار بود به طوری که میان صندوق های مثبت و منفی تعادل برقرار بود.

  • انحصاری شکنی در بازار سرمایه

    با توجه به تحقق مصوبه دسترسی به تمام مظنه‌ها؛

    انحصاری شکنی در بازار سرمایه

    با این شفاف‌سازی دستکاری در قیمت‌ها کمتر می‌شود یعنی کسانی که به واسطه سفارشات فیک در صف خرید و فروش قیمت‌های سهام را می‌خواهند دستکاری کنند، این شفافیت وجود دارد که در قیمت‌های پایین حمایت‌هایی وجود دارد یا در قیمت‌های بالاتر فروشنده‌هایی وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =