انحصاری شکنی در بازار سرمایه

با این شفاف‌سازی دستکاری در قیمت‌ها کمتر می‌شود یعنی کسانی که به واسطه سفارشات فیک در صف خرید و فروش قیمت‌های سهام را می‌خواهند دستکاری کنند، این شفافیت وجود دارد که در قیمت‌های پایین حمایت‌هایی وجود دارد یا در قیمت‌های بالاتر فروشنده‌هایی وجود دارد.

زمانی که از بازار کارا سخن می‌گوییم باید دسترسی به همه اطلاعات برای همه محقق شود. قبل از این فقط افرادی که به استیشن‌ها دسترسی داشتند می‌توانستند عمق مظنه‌ها را ببینند و دیگران نمی‌توانستند عمق بازار را ببینند که آیا بازار حمایت یا مقاومت دارد یا خیر. به نظر می‌رسد همه اینها در روند اینکه بازار به بازار کاراتر و شفاف‌تری تبدیل شود مهم است. از طرفی زمانی که همه دسترسی داشته باشند به عمق بازار قطعا می‌تواند تأثیرات مثبتی در خرید و فروش داشته باشد.
مزیت عمده این موضوع شفاف‌سازی معاملات بازار است که قبلا سفارشات خرید و فروش معاملات سهام انحصاری در دست کارگزاران بود. الان این انحصار کامل برداشته شده و همه معامله‌گران به تمامی سفارشات خرید و فروش دسترسی دارند. این رفع انحصار در راستای کارایی بازار است یعنی یکی از عوامل مهم بازار کارا همین اطلاعات شفاف است.
با این شفاف‌سازی دستکاری در قیمت‌ها کمتر می‌شود یعنی کسانی که به واسطه سفارشات فیک در صف خرید و فروش قیمت‌های سهام را می‌خواهند دستکاری کنند، این شفافیت وجود دارد که در قیمت‌های پایین حمایت‌هایی وجود دارد یا در قیمت‌های بالاتر فروشنده‌هایی وجود دارد. اگر بتوان اطلاعات سفارشات را به طور کامل دید، عیبی برای آن نمی‌توان متصور بود.

  • محمد رضا خانی - مدیر ابزارهای با درآمد ثابت کاریزما
کد خبر 450188

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =