در ۵ سال قیمت ملک چه قدر افزایش داشته است ؟

همزمان با اجرایی شدن احکامی در خصوص سرکوب قیمتی اجاره بها و ممنوعیت تخلیه واحدهای مسکونی توسط مستاجران نرخ‌های رهن و اجاره در نقاط مختلف پایتخت سر به فلک کشید و گاها میلیاردی شد.

به گزارش صدای بورس،بنابر گفته نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک افزایش بیش از ۲۵ درصدی اجاره‌بها برای سال جاری غیرقانونی خواهد بود و به گفته وزیر راه و شهرسازی بر اساس مصوبات شورای اقتصادی سران قوا قراردادهای مستأجران و موجران به طور خودکار تمدید می‌شود و هیچ مستأجری واحد مسکونی خود را تخلیه نمی‌کند.

با وجود اقدامات ذکر شده اما نرخ رهن و اجاره در نقاط مختلف پایتخت و حتی کشور سربه فلک کشیده است و در برخی از نقاط پایتخت هزینه رهن واحدهای مسکونی به چند میلیارد تومان و هزینه اجاره آنها نیز به چند صد میلیون تومان رسیده است.

مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن با اشاره به این موضوع که این افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن قابل پیش‌بینی بوده است؛ گفت: یکی از دلایل بالا رفتن نرخ اجاره‌بها تورم عمومی است. قیمت‌ها معمولا هم‌پای تورم بالا می‌روند و میزان تورم در سال‌های اخیر روبه‌ افزایش بوده است.


بیشتر بخوانید: تکذیب عقب‌نشینی دولت از وعده ساخت ۴ میلیون مسکن


وی در ادامه افزود: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت اجاره‌بها نرخ واحدهای مسکونی است، از سال ۹۶ تاکنون متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران ۹ برابر شده است، از آنجایی که اجاره بازدهی سرمایه گذاری در بحش مسکن است به درجه‌ای از این افزایش قیمت تاثیر خواهد گرفت اما واقعیت این است که اجاره‌ها هم‌پای قیمت ملک افزایش پیدا نکرده‌اند و به دلایل زیادی در طول سال‌های اخیر اجاره هم‌پای تورم حرکت کرده است.
به گزارش قرن نو -این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: به طور معمول سرعت تغییرات اجاره کمتر از مسکن است چراکه با درآمد جاری خانوار ارتباط نزدیک‌تری دارد در نتیجه تاثیرپذیری آن فوری نیست و در نسبت با تورم بیشتر از درآمد خانوار متاثر می‌شود؛ در سال‌هایی که رشد قیمت مسکن شتاب بیشتری می‌گیرد رشد اجاره‌بها کمی عقب میافتد و در سال‌های بعد که رشد قیمت مسکن کمی آرام می‌شود، مانند امسال، اجاره‌بها آن عقب افتادگی را به درجاتی جبران می‌کند.

کد خبر 455098

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تهرانی‌ها برای نهضت مسکن ثبت نام کنند

    تهرانی‌ها برای نهضت مسکن ثبت نام کنند

    مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در شهر جدید ایوانکی امکان ثبت نام مجدد برای متقاضیان نهضت ملی مسکن فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد گفت: در تمامی شهرهای استان، تامین زمین صورت گرفته، پیمانکار انتخاب شده و به محض کلنگ‌زنی، متقاضیان به پروژه‌ها معرفی می‌شوند.

  • انتقاد امام جمعه کرمانشاه از بالا بودن برخی کرایه خانه‌ها

    انتقاد امام جمعه کرمانشاه از بالا بودن برخی کرایه خانه‌ها

    نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با انتقاد از بالا بودن برخی کرایه خانه‌ها، گفت: کرایه خانه‌ها گاهی بالاست این با مبانی اسلام سازگاری ندارد، زیرا باید واقف باشیم چرا که اسلام با معنویت پیش رفته است.

  • کدام کشورها بالاترین نرخ تورم را دارند؟

    کدام کشورها بالاترین نرخ تورم را دارند؟

    جهان درگیر ثبت رکوردهای جدید تورمی است و همین مر سبب شده بسیاری از کشورهایی که تا حدی توانسته بودند از پس مهار تورم برآیند، با بازگشت تورم روبرو باشند .

  •   بسته جدید مستأجران آبی روی آتش حباب مسکن؟

      بسته جدید مستأجران آبی روی آتش حباب مسکن؟

    با توجه به تصویب قانون رعایت ۲۵ درصدی نرخ اجاره و همچنین ارائه بسته جدید دیگری برای مستأجران به نظر می رسد که بازار جا به جایی ها به سمت کاهش التهاب حرکت می کند.

  • دولت در چه شرایطی می تواند به روابط موجر و مستأجر ورود کند؟

    دولت در چه شرایطی می تواند به روابط موجر و مستأجر ورود کند؟

    کارشناس حقوقی با بیان اینکه اصل در قانون و فقه، آزادی مالک برای تصرف در ملک است گفت: اما با توجه به شرایط اقتصادی خاص کشور، دولت می‌تواند در روابط موجر و مستأجر ورود کند.

  • از شهرری تا نیاوران خانه متری چند؟

    از شهرری تا نیاوران خانه متری چند؟

    این روزها بسیاری از مستاجران به دنبال رهن کامل خانه‌ هستند که البته نسبت به سال گذشته میزان ودیعه‌ها بسیار بالاتر رفته است.

  • ثبت اجاره بدون کد رهگیری مجازات دارد

    ثبت اجاره بدون کد رهگیری مجازات دارد

    نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه اخذ کد رهگیری برای معاملات مسکن رایگان است، گفت: قرارداد با کد رهگیری یا بدون آن نداریم و هر نوع قراردادی در دفاتر مشاور املاک اعم از رهن، اجاره، خریدوفروش باید با ثبت کد رهگیری تنظیم شود.

  • مصوبه امروز هیأت دولت درباره تسهیلات ازدواج و اشتغال

    مصوبه امروز هیأت دولت درباره تسهیلات ازدواج و اشتغال

    آیین‌نامه اجرایی مربوط به اعطای تسهیلات ازدواج، اشتغال و حمایتی در جلسه هیئت دولت به ریاست رئیس‌جمهور تصویب شد.

  • حق کمیسیون بنگاههای مسکن را چگونه پرداخت کنیم؟

    حق کمیسیون بنگاههای مسکن را چگونه پرداخت کنیم؟

    حق کمیسیون آژانس‌های مسکن برای معاملات ملکی، باید طبق نرخ‌نامه مصوب کمیسیون نظارت بر اصناف دریافت شود. در غیر این صورت تخلف صورت گرفته و می‌توان به روش‌های گوناگون در این خصوص شکایت کرد.

  • بر خلاف وعده ها تورم کم نمی شود

    بر خلاف وعده ها تورم کم نمی شود

    یک کارشناس امور بانکی اظهار داشت: اگر با کاهش نرخ نقدینگی در یک ماه این نتیجه گیری را داشته باشیم که نرخ تورم روند نزولی پیدا می‌کند بسیار خوشبینانه است چراکه در سه ماه اول سال نرخ تورم بسیار بالایی را تجربه کردیم و پیش‌بینی نزدیک به واقعیت این است که نرخ تورم سالانه ۱۴۰۱ بیش از ۴۰ درصد خواهد بود.

  • از سرگیری خوداظهاری مالکان و مستاجران در سامانه املاک و اسکان

    از سرگیری خوداظهاری مالکان و مستاجران در سامانه املاک و اسکان

    با اعلام مشروط شدن ارائه خدمات دستگاه‌های اجرایی به داشتن کدرهگیری سامانه املاک و اسکان، مالکان و مستاجران که در یکسال اخیر موفق به ثبت نام نشده‌اند باید اطلاعات سکونتی خود را در سامانه یاد شده ثبت کنند.

  • آیا بحران مالی سال ۲۰۰۸ در اقتصاد جهان تکرار می‌شود؟

    آیا بحران مالی سال ۲۰۰۸ در اقتصاد جهان تکرار می‌شود؟

    ۹ عضو اتحادیه اروپا تورم بیش ‌از ۱۰ درصد را تجربه کرده‌اند و بیشترین تورم متعلق به استونی بوده ‌است. قیمت مصرف‌کننده در این کشور ۱۹ درصد نسبت ‌به سال قبل افزایش‌ یافته است. نرخ تورم در انگلستان به ۹ درصد رسیده که این رقم بالاترین میزان تورم در این کشور از سال ۱۹۸۲ تاکنون است. روسیه نیز با تورم ۸/۱۷درصدی روبه‌رو است. این تورم‌های بالا زنگ خطری برای دولت و بانک مرکزی این کشورها است و باعث شده بسیاری از این کشورها شروع به اقداماتی برای کاهش تورم کنند. اما افزایش سطح عمومی ‌قیمت‌ها تنها مشکل پیش‌رو دولت‌ها نیست.