بر خلاف وعده ها تورم کم نمی شود

یک کارشناس امور بانکی اظهار داشت: اگر با کاهش نرخ نقدینگی در یک ماه این نتیجه گیری را داشته باشیم که نرخ تورم روند نزولی پیدا می‌کند بسیار خوشبینانه است چراکه در سه ماه اول سال نرخ تورم بسیار بالایی را تجربه کردیم و پیش‌بینی نزدیک به واقعیت این است که نرخ تورم سالانه ۱۴۰۱ بیش از ۴۰ درصد خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، کامران ندری درباره منفی شدن نرخ رشد نقدینگی و احتمال تداوم آن در ادامه سال جاری اظهار داشت: کاهش نرخ نقدینگی مربوط به فروردین ماه بوده و اساسا در فروردین ماه به دلیل تعطیلات نورزوی فعالیت‌های اقتصادی کاهش پیدا می‌کند. در واقع معمولا در تمام سال‌ها روند این است، از آنجاییکه در فروردین و اردیبهشت‌ ماه فعالیت وام‌دهی بانک‌ها تا حدی افت می‌کند، رشد نقدینگی کاهش می‌یابد اما امسال به منفی رسیده است. حال اینکه بسیار بعید است این روند در ماه‌های بعدی سال هم تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: منفی شدن نرخ رشد نقدینگی هر چند سابقه نداشته اما همانطور که گفته شد کاهش آن مسبوق به سابقه بوده و موضوع عجیبی نیست و ادامه این روند بعید است چراکه مسائل و مشکلات اقتصادی که باعث می‌شود افزایش رشد نقدینگی کنترل نشود، همچنان باقی است و اتفاق خاصی نیفتاده که شاهد تغییر روند باشیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این کاهش نرخ رشد نقدینگی در فروردین ‌ماه به دلیل پایین بودن ظریب تکاثر پولی بوده و نه کم شدن رشد پایه پولی که این کم شدن ظریب تکاثری در ماه‌های نخست سال به ویژه ماه اول، طبیعی است. هر سال نرخ رشد نقدینگی در فروردین ماه نزدیک به صفر اما مثبت بود، امسال هم نزدیک به صفر اما منفی بوده و میزان کاهش نرخ رشد نقدینگی عدد قابل توجه و معناداری هم نبوده‌ است. البته امیدواریم بانک مرکزی کاهش رشد نقدینگی را حفظ کند.


بیشتر بخوانید: با ترمز نقدینگی و پایه پولی قطار تورم متوقف می شود؟


ندری در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ رشد نقدینگی در فروردین ماه می‌تواند سیگنالی برای بهبود شرایط اقتصادی باشد، گفت: معتقدم بانک مرکزی عجولانه رفتار کرده با کاهش نرخ رشد نقدینگی در یک ماه نمی‌توان گفت این روند در کل سال ادامه پیدا می‌کند. به هر حال روشن است که بانک مرکزی بر روی رشد نقدینگی حساس شده و تصور می‌کند که اگر رشد نقدینگی کاهش پیدا کند احتمالا نرخ تورم کاهش پیدا می‌کند اما نکته مهم این است که اساسا در کوتاه مدت رابطه وثیقی بین رشد نقدینگی و نرخ تورم وجود ندارد.

وی افزود: اگر بر اهمیت کنترل رشد نقدینگی و مهار نرخ تورم تاکید می‌شود به دلیل تاثیر آن در بلندمدت است و در کوتاه مدت اساسا نه افزایش نقدینگی می‌تواند آثار فوری تورمی داشته باشد و نه کاهش آن اثر کاهشی بر روی نرخ تورم بگذارد. چنانکه با کاهش نرخ رشد نقدینگی در فروردین ماه شاهد افزایش ۱۲.۲ درصدی نرخ تورم در خرداد ماه بودیم و در خرداد ماه رکورد افزایش نرخ تورم شکست و در طول ۵۰ سال گذشته این میزان افزایش نرخ تورم بی‌سابقه بود. بنابراین کاهش نقدینگی در یک ماه را نمی‌توان علامت مثبتی برای اقتصاد دانست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با استناد به آمار یک ماه نتیجه گرفتن برای تدوام این آمار در کل سال بسیار خوشبینانه است، اظهار داشت: اگر با کاهش نرخ نقدینگی در یک ماه این نتیجه گیری را داشته باشیم که نرخ تورم روند نزولی پیدا می‌کند بسیار خوشبینانه است چراکه در سه ماه اول سال نرخ تورم بسیار بالایی را تجربه کردیم و پیش‌بینی نزدیک به واقعیت این است که نرخ تورم سالانه ۱۴۰۱ بیشتر از ۴۰ درصد خواهد بود.

به گزارش ایلنا، این کارشناس اقتصادی افزود: در کنترل نقدینگی، نرخ بهره واقعی اهمیت بیشتری دارد و می‌تواند نرخ رشد نقدینگی را تغییر دهد. اقتصادهای پیشرفته تاکیدی بر بحث رشد نقدینگی ندارند چراکه رشد نقدینگی در بلندمدت اهمیت پیدا می‌کند اما موضوع مهم در مهار رشد نقدینگی، کنترل نرخ بهره واقعی در اقتصاد است که در اقتصاد ایران نرخ بهره به شدت منفی است.

کد خبر 455167

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بلاتکلیفی مشمولان نهضت مسکن ملی

    بلاتکلیفی مشمولان نهضت مسکن ملی

    گرچه وزارت راه‌وشهرسازی از آغاز ثبت‌نام نهضت مسکن ملی از روز چهارشنبه خبر داد، اما مخاطبان تجارت‌نیوز از اختلال سامانه ثبت‌نام خبر می‌دهند. برخی مشمولان این طرح نیز می‌گویند به‌رغم پرداخت وجه هنوز خبری از زمین‌های طرح نیست.

  • چرا بلیت قطار سخت پیدا می‌شود؟

    کمبود بلیت قطار موضوعی است که در تابستان امسال به ویژه هفته‌های اخیر بیشتر به چشم می‌خورد و مسافران از آن حرف می‌زنند، مشکلی که به گفته کارشناسان به دلیل افزایش تقاضا برای سفر در دوران پس از کرونا و البته کاهش تعداد ناوگان ریلی اتفاق افتاده است.

  • خبر جدید در مورد بازنشستگان؛افزایش حقوق تورم را بالا می برد

    خبر جدید در مورد بازنشستگان؛افزایش حقوق تورم را بالا می برد

    معاون امور بین الملل خانه کارگر جمهوری اسلامی گفت: برخی فکر می‌کنند افزایش دستمزد منجر به تورم می‌شود درصورتیکه هر کشوری به حداقل دستمزد توجه کند و به بهداشت کار و کار شایسته توجه کند، اشتغال پایدار و پویا ایجاد کرده است.

  • عقب نشینی بانک ها از وام ودیعه مسکن

    عقب نشینی بانک ها از وام ودیعه مسکن

    بررسی‌های میدانی از وام ودیعه مسکن حاکی است ضریب نفوذ این تسهیلات بسیار پایین بوده و تنها ۳ هزار مستأجر توانسته‌اند تا کنون این تسهیلات را دریافت کنند؛ چند بانک هم متقاضی جدید نمی‌پذیرند.

  • حباب سکه ۸۰ هزار تومان کم شد

    حباب سکه ۸۰ هزار تومان کم شد

    نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با توجه به کاهش ۶۷ دلاری انس جهانی طلا، قیمت انواع سکه و طلا در بازار کاهشی بود و حباب سکه ۸۰ هزار تومان کم شد.

  • بانک‌های دولتی چقدر وام ودیعه پرداختند؟

    بانک‌های دولتی چقدر وام ودیعه پرداختند؟

    یک کارشناس اقتصادی درباره آمارهای بانک مرکزی مبنی بر منفی شدن نرخ رشد نقدینگی و احتمال تداوم این روند در ماه‌های آینده و طول سال جاری تاکید کرد: آمار خردادماه که منتشر شود می‌توان تحلیل قابل اتکایی در این باره ارائه کرد اما به نظر شخصی من این امر غیرعادی است و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

  • در ۵ سال قیمت ملک چه قدر افزایش داشته است ؟

    در ۵ سال قیمت ملک چه قدر افزایش داشته است ؟

    همزمان با اجرایی شدن احکامی در خصوص سرکوب قیمتی اجاره بها و ممنوعیت تخلیه واحدهای مسکونی توسط مستاجران نرخ‌های رهن و اجاره در نقاط مختلف پایتخت سر به فلک کشید و گاها میلیاردی شد.

  • تاکیدمجمع تشخیص مصلحت نظام برای کاهش نرخ رشد نقدینگی

    تاکیدمجمع تشخیص مصلحت نظام برای کاهش نرخ رشد نقدینگی

    مجمع تشخیص مقرر کرد کنترل نقدینگی و ایجاد تناسب در نرخ رشد آن و رشد ناخالص داخلی به گونه ای باشد که هر ساله ۲۰درصد از نرخ رشد نقدینگی کاسته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =