مرمت‌کاران فرش دستباف هم مهاجرت کردند

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف از تداوم مهاجرت مرمت کاران و طراحان فرش دستباف به ترکیه و پاکستان خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۷ اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش و اتاق اصناف با مرکز ملی فرش توافقی امضا کردند و بر اساس آن مقرر شد لایحه‌ای تدوین و ماده ۱۱۹ و ۶۵ قانون اصلاح شود، اما یک مشاور در وزارتخانه جلوی این کار را گرفته است.

به گزارش صدای بورس، در سال‌های اخیر دست‌اندکاران فرش دستباف بارها اعلام کرده‌اند که هزینه بالای ورود فرش مستعمل باعث شده تولیدکنندگان برای تعمیر و خدمات پس از فروش با مشکل مواجه و نیروی کار مرمت کار مجبور به مهاجرت به ترکیه شوند.

بر اساس ماده ۱۲۱ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، برگشت هر کالای مستعمل به کشور مستلزم پرداخت حقوق گمرکی بوده که پرهزینه است. این موضوع باعث شده فرش‌های ایرانی که در بازارهای مختلف انباشته شده و حالا می‌تواند به کشور برگردد و با ارزش افزوده بیشتری صادر شود، امکان ورود پیدا نکنند و تولیدکنندگان برای تعمیر و خدمات پس از فروش نیز با مشکل مواجه باشند. در چنین شرایطی نیروی کار مرمت کار مجبور به مهاجرت به ترکیه و برخی کشورهای دیگر مثل پاکستان، ترکمنستان و آذربایجان شده است.

فرحناز رافع هم در ماه‌های اخیر بارها از پیگیری این موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) خبر داده، اما هنوز مشکل برطرف نشده است.

در این رابطه مرتضی میری در گفت‌وگو با ایسنا، با اینکه آمار دقیقی از اینکه چند نفر تاکنون به دلیل مشکلات مربوط به مرمت فرش دستباف در کشور، مهاجرت کردند، وجود ندارد، تصریح کرد: این افراد شامل مرمت کاران و طراحان مجبور شده اند به ترکیه و پاکستان مهاجرت کنند.


بیشتر بخوانید: سهم کمتر از یک درصدی فرش و صنایع دستی از صادرات غیرنفتی


از سال ۹۷ قرار است این مشکل برطرف شود!

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود وعده‌های وزارت صمت و مرکز ملی فرش، این مشکل برطرف نمی‌شود، گفت: وزارت صمت باید به این مسئله پاسخ دهد. از سال ۱۳۹۷ اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش، اتاق اصناف تهران و اتاق اصناف ایران با مرکز ملی فرش توافقی امضا کردند و بر اساس آن مقرر شد لایحه‌ای تدوین و ماده ۱۱۹ و ۶۵ قانون اصلاح شود، اما یک مشاور در وزارتخانه جلوی این کار را گرفته و اجازه نمی‌دهد لایحه تنظیم و به مجلس ارسال شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف افزود: صحبت‌های اتحادیه با نمایندگان مجلس هم نشان می‌دهد که آنها منتظر رسیدن لایحه هستند اما این لایحه از وزارت صمت خارج نمی‌شود.

به گزارش ایسنا ، وی در پاسخ به اینکه آیا جلوگیری از ارسال این لایحه دلیل خاصی دارد؟ تصریح کرد: این فرد حاضر به صحبت با تولیدکنندگان نشده و بنابراین استدلال او برای این مخالفت مشخص نیست. اما به هر حال این موضوع که چرا لایحه تنظیم و ارسال نمی‌شود باید از وزارت صمت مطالبه شود.

کد خبر 458975

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • فرش در مقابل خودرو

    فرش در مقابل خودرو

    عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: تقریبا چند سالی است که وضعیت فرش دستباف در حالت کماست زیرا میزان صادرات به حداقل رسیده و بسیار ناچیز است و اصلا قابل گفتن نیست. در واقع صادرات ما بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار به کل کشورهای دنیا در سال است. زمانی بود که ما ۴۰۰-۵۰۰ میلیون دلار در سال صادرات داشتیم و این مقدار را اندک می‌دانستیم و حالا به این مقدار بسیار خُرد و ناچیز رسیده است.

  • کاهش ۸ درصدی صادرات ایران به عراق

    کاهش ۸ درصدی صادرات ایران به عراق

    دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: متاسفانه کالاهای ایرانی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از قیمت پایه جهانی بالاتر رفت و اولین واکنش خریداران بعد از تحول قیمتی مقاومت و نخریدن بود.

  • ایجاد منطقه انرژی خزر بدون اجازه روس‌ها امکان‌پذیر نیست

    ایجاد منطقه انرژی خزر بدون اجازه روس‌ها امکان‌پذیر نیست

    یک کارشناس منطقه قفقاز گفت: ایجاد منطقه انرژی خزر و آذربایجان بدون اجازه روس‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود، چون روس‌ها ذی‌نفع هستند و همیشه به دنبال این بودند که قره‌باغ را مانند کریمه به خاک خود ملحق کنند و به این ترتیب هم با ایران هم‌مرز شوند و هم اینکه در منطقه معادلات انرژی حضور داشته و منطقه را در کنترل داشته باشند.

  • جزئیات واردات خودرو در مقابل صادرات فرش

    جزئیات واردات خودرو در مقابل صادرات فرش

    رئیس مرکز ملی فرش ایران ضمن اشاره به اینکه فرشی که گفته شده از طلا بوده و به پوتین هدیه دادیم در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود و خواهید دید که از ابریشم بوده، در مورد واردات خودرو در مقابل صادرات گفت: افرادی که ۷۰ میلیون دلار صادرات فرش داشته باشند، می‌توانند در مقابل آن خودرو وارد کنند.

  • پیش بینی از بازار سرمایه/صنایع ریالی و خودرویی پیشتازان بازار

    پیش بینی از بازار سرمایه/صنایع ریالی و خودرویی پیشتازان بازار

    مدیرعامل سبدگردان داریک پارس عنوان کرد: تا پایان سال و در بلندمدت برجام مسیر مشخصی را پیدا خواهد کرد و این موضوع بعنوان مهمترین عامل باقی عوامل را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.وضعیت این روزهای بازارسرمایه تحت تاثیر عوامل مختلفی است که در راس آن موضوع توافق برجام و یا عدم توافق برجام وجود دارد که در بلندمدت و با فرض توافق صنایع مختلفی همچون خودرویی‌ها با رشد مواجه می‌شوند.

  • ترمز جدید بانک ها برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

    ترمز جدید بانک ها برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

    در حالی که در قانون جهش تولید مسکن اشاره‌ای به آورده متقاضیان نشده، اعلام شده که شرط بانک ها برای پرداخت تسهیلات، تکمیل آورده متقاضیان است.

  • عدم دسترسی به سوئیفت بازارهای جهانی را از ما گرفت

    عدم دسترسی به سوئیفت بازارهای جهانی را از ما گرفت

    ​​​​​​​نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: تحریم‌های مالی و قطع دسترسی به سوئیفت باعث شد که بخش از بازارهای جهانی را از دست بدهیم؛ علاوه بر این دولت‌ها نیز در ایران فرصت سوزی‌ می‌کنند و در باز شدن درهای بازار روسیه و چین برای تجار ایرانی اقدام شایسته و به‌موقعی انجام نمی‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =