ترمز جدید بانک ها برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

در حالی که در قانون جهش تولید مسکن اشاره‌ای به آورده متقاضیان نشده، اعلام شده که شرط بانک ها برای پرداخت تسهیلات، تکمیل آورده متقاضیان است.

به گزارش صدای بورس، ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی به شمار می‌رود که پس از کشمش‌های بسیار زیاد و پیگیری وزیر راه وشهرسازی، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها مکلف هستند تسهیلات ساخت مسکن را متناسب با پیشرفت ساخت واحدها، به صورت مرحله‌ای به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کنند. طبق این قانون، متقاضیانی واجد شرایط دریافت تسهیلات ساخت مسکن هستند که پس از تکمیل مدارک، سهم آورده نقدی خود را واریز کنند.


به گفته مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی بدیهی است اگر بانکی پس از تکمیل مدارک و واریز حصه نقدی (آورده) از سوی متقاضی، سهم خود را نپردازد، مشمول جریمه مالیاتی لحاظ شده در قانون جهش تولید مسکن خواهد شد. بانک مرکزی پیش‌تر، بخشنامه مربوطه را به شبکه بانکی ابلاغ کرده بر حسن اجرای آن نظارت می‌کند.

طبق قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلف هستند حداقل بیست درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را بانرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اجرای قانون از حداقل سه میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی اعلام شده با افزایش درصد مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.


بیشتر بخوانید: ارزش واحدهای نهضت مسکن چقدر است؟


طبق این قانون تسیهلات اعلام شده بر اساس نیاز سالانه مسکن در طرح‌ها و برنامه‌های اعلام شده وزارت راه وشهرسازی پرداخت می‌شود در صورت ترکیب منابع بانک عامل با منابع صندوق ملی مسکن، نرخ سود تسیهلات براساس نسبت مشارکت منابع صندوق ملی مسکن با بانک عامل وبراساس نرخ سود مصوب شورای پول واعتبار، محاسبه می‌شود.

طبق بررسی‌های صورت گرفته در قانون جهش تولید مسکن به این نکته اشاره نشده بود که پرداخت تسهیلات منوط به واریز آورده متقاضی است که اعلام این موضوع خود می‌تواند زمینه ساز عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات شود.

بهانه بانک ها برای عدم پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

به گفته آقای فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در قانون جهش تولید مسکن هیچ اشاره ای به پرداخت آورده متقاضی نشده است و اعلام پیش شرط تامین آورده متقاضی طبق آیین نامه بانک مرکزی ممکن است زمینه ساز عدم پرداخت تسیهلات شود و ترمزی برای پرداخت باشد.

او می‌گوید: در صورتی که ۲۰ درصد آورده و ۲۰ درصد تسهیلات باشد می‌تواند در اجرایی شدن این طرح کمک کند.

هشدار وزیر راه: بانک‌ها همکاری نکنند، وعده مسکنی دولت محقق نمی‌شود


چندی پیش هم آقای رستم قاسمی وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده بود که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن همکاری نمی‌کنند.

او گفته بود در قانون جهش تولید مسکن پیش بینی شده که ۲۰ درصد منابع تسهیلاتی بانک‌ها به حوزه مسکن اختصاص پیدا کند در حالی که بانک‌ها همکاری لازم را ندارند، در صورتی که تسهیلات بخش تولید مسکن به موقع پرداخت نشود، در انجام تعهدات برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال با مشکل مواجه می‌شویم.

ساخت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در روستا مطابق با طرح نهضت ملی مسکن برنامه ریزی شده در همین راستا برای حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار زمین تأمین شده است.

هم اکنون زمین مورد نیاز برای ساخت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در حال تغییر کاربری در شورای برنامه ریزی استان و شورای عالی شهرسازی است که باید تا پایان شهریور انجام شود؛ ضمن اینکه موضوع تأمین زمین برای ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری تا پایان شهریور حل می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ،در حال حاضر با توجه به اعلام وزارت راه وشهرسازی مبنی بر تحویل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهریور ماه و متناسب با هفته دولت بنابراین باید روند اجرایی شدن هرچه سریعتر پروژه‌های نهضت ملی مسکن سرعت گیرد.

کد خبر 457469

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • چگونه با سهام بورسی وام بگیریم؟

    سهامداران بورسی می‌توانند به واسطه ضمانت سهام بورسی از سه بانک وام بگیرند. شرایط دریافت این وام به چه شکل است؟

  • واهمه خریدار و فروشنده مسکن بعد از توافق برجام

    واهمه خریدار و فروشنده مسکن بعد از توافق برجام

    طی چند روز اخیر همزمان با اخبار رسمی پیرامون توافق احتمالی بازار مسکن نیز واکنش نشان داد.

  • ارزش واحدهای نهضت مسکن چقدر است؟

    ارزش واحدهای نهضت مسکن چقدر است؟

    باتوجه به آخرین قیمت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن که چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده، اگر بعضی واحدها با همین نرخ به دست متقاضیان برسد قیمت یک واحد ۶۰ متری این پروژه ۲۸۲ میلیون تومان خواهد بود؛ البته برخی سازندگان مدعی هستند که به دلیل رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی قیمت هر متر به حدود ۸ میلیون تومان رسیده که در آن صورت نیز یک آپارتمان ۶۰ متری نهضت مسکن ۴۸۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت که بخش قابل توجهی از آن وام بانکی است.

  • افزایش نرخ سود بین بانکی بعد از ۳ هفته

    افزایش نرخ سود بین بانکی بعد از ۳ هفته

    درحالی نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۲۶ مرداد ماه افزایشی شده است که طی ۳ هفته گذشته و بعد از سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر کنترل این نرخ، روند نرخ سود بین بانکی نزولی بود.

  •  ۲۲ بانک یک ریال هم وام تسهیلات مسکن ندادند

    ۲۲ بانک یک ریال هم وام تسهیلات مسکن ندادند

    بررسی اطلاعات یک نهاد نظارتی بیانگر آن است که ۲۲ بانک از ۲۷ بانک عامل پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن، هیچ وام ساخت مسکنی پرداخت نکرده‌اند و ۴ بانک هم کمتر از ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات داده‌اند و بخش کمی از تسهیلات هم توسط بانک مسکن پرداخت شد.

  • مرمت‌کاران فرش دستباف هم مهاجرت کردند

    مرمت‌کاران فرش دستباف هم مهاجرت کردند

    عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف از تداوم مهاجرت مرمت کاران و طراحان فرش دستباف به ترکیه و پاکستان خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۷ اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش و اتاق اصناف با مرکز ملی فرش توافقی امضا کردند و بر اساس آن مقرر شد لایحه‌ای تدوین و ماده ۱۱۹ و ۶۵ قانون اصلاح شود، اما یک مشاور در وزارتخانه جلوی این کار را گرفته است.

  • ماراتن مسکن در۳۱ استان

    ماراتن مسکن در۳۱ استان

     آمار به‌روزرسانی شده درباره فاصله درآمدی خانوارها با کلید خانه، نشان‌دهنده کاهش مدت زمان انتظار خانه‌اولی‌ها برای خرید مسکن در سال۱۴۰۰ است.

  • برنامه مشخصی برای ساخت مسکن وجود ندارد!

    برنامه مشخصی برای ساخت مسکن وجود ندارد!

    شقاقی گفت: کند شدن آهنگ رشد تورم مسکن در حال حاضر نمی تواند علتی بر ثبات بازار باشد زیرا این اتفاق می تواند دلالی مختلفی مثل کاهش جذابیت بازار مسکن برای سرمایه گذاری و کاهش قدرت خرید مردم باشد. اکنون که یکسال از عمر دولت می گذرد باید تمام وعده ها با برنامه ریزی و شناخت زیر ساخت های کشور داده شود تا هیچ طرحی شکست نخورد و امید مردم برای خانه دار شدن کمرنگ نشود.

  • خانه های یک طبقه نواب متری چند؟

    خانه های یک طبقه نواب متری چند؟

    قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

  • فرش در مقابل خودرو

    فرش در مقابل خودرو

    عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: تقریبا چند سالی است که وضعیت فرش دستباف در حالت کماست زیرا میزان صادرات به حداقل رسیده و بسیار ناچیز است و اصلا قابل گفتن نیست. در واقع صادرات ما بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار به کل کشورهای دنیا در سال است. زمانی بود که ما ۴۰۰-۵۰۰ میلیون دلار در سال صادرات داشتیم و این مقدار را اندک می‌دانستیم و حالا به این مقدار بسیار خُرد و ناچیز رسیده است.

  • چگونه سهام بورسی را وثیقه وام کنیم؟

    چگونه سهام بورسی را وثیقه وام کنیم؟

    مدیر فنی پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی فرایند توثیق سهام برای دریافت وام را تشریح کرد.

  • بخش مسکن و اجاره را آب برده رستم قاسمی را خواب

    بخش مسکن و اجاره را آب برده رستم قاسمی را خواب

    در حالی یکسال از ابلاغ دستورالعمل احداث مسکن به بانک‌ها سپری می‌شود که هنوز وزارت راه و شهرسازی هیچ گزارشی از حجم آورده متقاضیان و پرونده تکمیلی مشارکت در ساخت آنها ارائه نداده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالعلیم‌شه‌نوازی NL ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    0 0
    سلام‌بنده‌فازپنجم‌مسکن‌ملی‌ثبت‌نام‌کردم‌درطرح‌خودمالکی‌این‌همه‌هزینه‌پروانه‌کار‌کردم‌بعدیک‌سال‌نیم‌درمرحله‌تخصیص‌پروژه‌‌هستم‌معرفی‌شدم‌بانک‌مسکن‌بانک‌مسکن‌شهرستان‌خاش‌برگشته‌میگه‌بروکارت‌پایان‌خدمت‌بیار‌‌وگرنه‌تسهیلات‌به‌بنیادمسکن‌نمیدهیم‌تاکارشماشروع‌بشه‌لطفا‌رسیدگی‌بفرمایید‌صاحب‌خانه‌بنده‌پنج‌روز‌به‌مامهلت‌داده‌که‌خانه‌اجاره‌ای‌راخالی‌کنیم‌‌لطفا‌رسیدگی‌کنید