۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
فرش در مقابل خودرو

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: تقریبا چند سالی است که وضعیت فرش دستباف در حالت کماست زیرا میزان صادرات به حداقل رسیده و بسیار ناچیز است و اصلا قابل گفتن نیست. در واقع صادرات ما بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار به کل کشورهای دنیا در سال است. زمانی بود که ما ۴۰۰-۵۰۰ میلیون دلار در سال صادرات داشتیم و این مقدار را اندک می‌دانستیم و حالا به این مقدار بسیار خُرد و ناچیز رسیده است.

به گزارش صدای بورس سید رضی حاجی آقا میری ، در خصوص آخرین وضعیت صادرات فرش دستباف، گفت: تقریبا چند سالی است که وضعیت فرش دستباف در حالت کماست زیرا میزان صادرات به حداقل رسیده و بسیار ناچیز است و اصلا قابل گفتن نیست. در واقع صادرات ما بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار به کل کشورهای دنیا در سال است. زمانی بود که ما ۴۰۰-۵۰۰ میلیون دلار در سال صادرات داشتیم و این مقدار را اندک می‌دانستیم و حالا به این مقدار بسیار خُرد و ناچیز رسیده است.

وی در خصوص طرح پیشنهادی مرکز ملی فرش که از طریق آن می‌توان در قبال صادرات فرش دستباف، خودرو وارد کرد، گفت: من به صحت این موضوع چندان آگاهی ندارم اما من هم شنیده‌ام که خانم رافع رئیس مرکز ملی فرش گفته‌اند در قبال ۷۰ میلیون دلار صادرات فرش می‌شود واردات خودرو انجام داد که اگر کلی‌تر نگاه کنیم این همان دادن امتیاز واردات در برابر صادرات است که پیش از این هم ( در سال‌های آغازین انقلاب) وجود داشته و عمدتا وقتی که کشور دچار کمبود ارز می‌شد یا تعهد ارزی برقرار می‌شد، این طرح‌ها مورد بحث قرار می‌گرفت. من نه تنها با این طرح (صادرات در برابر واردات) به طور کلی مخالف نیستم بلکه آن را خیلی خوب می‌دانم اما شیوه انجام دادن آن مهم است. از نظر من این روشی که مطرح شده صحیح نیست و من آن را مورد انتقاد قرار می‌دهم.

رئیس هیات‌مدیره شرکت صادرات قالی در توضیح این مطلب گفت: زمانی تولیدکننده‌ای راسا اقدام به صادر محصول تولید شده خود را نیز می‌کند، سیستم آن مرکز تولیدی نیاز به لوازم یدکی و ماشین آلات و غیره دارد به همین علت می‌خواهد از محل صادراتی که انجام داده، واردات مایحتاج خود را را نیز انجام دهد. اما یک زمان است که کالای وارداتی سود خوبی دارد و واردکننده‌ای برای این که کالا را وارد کند و از محل آن سودی تسهیل کند، اقدام به ورود به عرصه صادرات کالایی می‌شود که آن را نمی‌شناسد و در آن رشته تخصص و سابقه ندارد را صادر می‌کند و بدون تخصص و با قیمتی غیرعرفی، کالا را خرید می‌کند و باعث می‌شود قیمت در بازار داخلی افزایش پیدا کند. از طرف دیگر وقتی که می‌خواهد آن را به خارج ببرد، به دلیل نداشتن تخصص و ناآشنائی با قواعد بازارِ آن کالا مجبور است برای دستیابی سریع به ارز حاصل از صادرات آن و خرید کالای وارداتیِ مورد نظرش کالای صادر شده را زیر قیمت بفروشد. در نتیجه هم در داخل یک افزایش غیر طبیعی صدمه زننده ایجاد کرده و هم در خارج کاهش تصنعی مضر به وجود می‌آورد که نهایتاً در نتیجه این فعالیت‌ها خلل قابل توجهی در بازار آن کالا به وجود می‌آید.

شاید در کوتاه مدت رشد قیمتی را برای آن کالا به وجود آورد اما در میان مدت و دراز مدت موجب توقف بازار آن کالا که البته در مورد بحث ما فرش دستباف است می‌شود.

وی افزود: این اتفاق قبلاً در خصوص فرش افتاد و ایران خودرو به عنوان مثال برای این که واردات خود را انجام دهد، به بازار فرش وارد شد و شروع به فرش خریدن کرد و چون مبلغ بالا بود، قیمت را افزایش داد و بعد در بازارهای هدف آن‌ها را با قیمت‌های پایین‌تری فروخت و به این ترتیب از نوع همین اخلال را در بازار به وجود آورد زیرا در بازار هدف آنچنان تقاضایی وجود نداشت.


بیشتر بخوانید : جزئیات واردات خودرو در مقابل صادرات فرش


به گزارش ایلنا- وی افزود: البته در حال حاضر محدودیت‌های زیادی در واردات نیز هست. به عنون مثال نمی‌دانیم چقدر می‌توانیم واردات انجام دهیم. به طور کلی در اقتصادی که همه چیز آن تحت کنترل دولت است و با فعالیت‌های اقتصادی بخش خصولتی و از این قبیل شرکت‌ها بی‌ارتباط نیست، ما هر روز با مشکلات عدیده مواجه می‌شویم و از حل آن مشکلات هم ناتوانیم.

کد خبر 458101

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =