اعلام چارچوب اجرایی آیین نامه واردات خودرو

معاون‌ صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت چارچوب اجرایی شدن آئین‌نامه واردات خودرو را تشریح کرد.

به گزارش صدای بورس، منوچهر منطقی اظهار کرد: واردات خودرو در راستای تنظیم بازار بوده که آئین‌نامه آن توسط هیئت دولت تصویب شد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بر مبنای قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب مجلس، واردات خودرو باید همراه با انتقال فناوری باشد، افزود: اجرایی شدن آئین‌نامه واردات خودرو حائز شرایطی است که باید احراز شود.

منطقی طی اطلاعیه‌ای شرایط اجرایی شدن آئین‌نامه واردات خودرو را به شرح زیر اعلام کرد.

الف) ایجاد و یا استفاده از شبکه خدمات پس از فروش موجود با شرایط زیر:
۱- به ازای واردات هر ۱۰۰۰ خودرو یک نمایندگی پس از فروش (برای واردات زیر ۱۰۰۰ خودرو یک نمایندگی الزامی است.)
۲- تأمین قطعات یدکی ضروری قبل از واردات که لیست آن به تأیید مراجع ذیصلاح می‌رسد.
۳- تأمین تجهیزات، اسناد و آموزش نفرات خدمات پس از فروش
۴- اعلام فناوری‌های انتقال یافته در خدمات پس از فروش


بیشتر بخوانید:دو ایراد به آیین‌نامه واردات خودرو


ب) داشتن مجوز رسمی از تولیدکننده محصول جهت تضمین ارائه خدمات پس از فروش و یا انتقال فناوری

ج) داشتن تجربه در واردات خودرو و یا به کارگیری شرکت‌های دارای تجربه در این زمینه

د) ارائه سطح انتقال فناوری در خودروهای اقتصادی برای تولید در کشور

ه) اعلام مشخصات فنی خودرو و قیمت آن

با توجه به اولویت داشتن واردات خودروی اقتصادی متقاضیان تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ اسناد و مدارک بند ۳ را به مدیرکل خودرویی وزرات صمت تحویل و تا آخر شهریور ماه در کارگروه تخصصی اسناد بررسی و اولویت‌ها جهت سیر مراحل اجرایی معرفی می‌شود.

و) جهت سرمایه گذاری در صنعت خودرو، سرمایه گذاران می‌توانند اقدام به واردات خودرو کرده و از محل فروش آن نحوه سرمایه گذاری در صنعت خودرو را مشخص کنند. پیشنهادهایی در این بخش تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ به مدیرکل خودرویی وزارت صمت داده می‌شود. به موازات این امر جهت سرمایه گذاری مراحل لازم در سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران توسط متقاضی طی خواهد شد.

جهت مناطق آزاد پیشنهادهای برای واردات خودروی برقی و نحوه اجرای زیرساخت‌ها تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ به مدیرکل خودرویی وزارت صمت تحویل داده شود.

به گزارش مهر ،شرایط واردات سایر خودروها در ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ اعلام می‌شود.

کد خبر 458281

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • مخبر  آیین‌نامه واردات خودرو را ابلاغ کرد

    مخبر آیین‌نامه واردات خودرو را ابلاغ کرد

    پس از چهار ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، در سومین روز از شهریور ماه، آیین‌نامه واردات خودرو که در ۲۶ مرداد ماه به تصویب هیات وزیران رسیده بود، توسط معاون اول رئیس جمهور نهایی و به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

  • برجام قیمت خودرو در آمریکا را بالا برد!

    برجام قیمت خودرو در آمریکا را بالا برد!

    قیمت خودرو در بازار ایران در حالی روند نزولی به خود گرفته که شاهد هستیم قیمت محصولات تولیدی خودروسازان در بازار آمریکا رکورد می زند.

  • سهم مناطق آزاد در صادرات غیرنفتی و تولید یک درصد؛ واردات ۲ برابر!

    سهم مناطق آزاد در صادرات غیرنفتی و تولید یک درصد؛ واردات ۲ برابر!

    برخی کارشناسان از مناطق آزاد با تعابیری مانند دروازه خطاها یا واردات، محملی برای قاچاق کالا، زمینه‌ساز رانت و فساد و امثال آنها یاد می‌کنند که البته همواره از سوی مسئولان مربوطه رد می‌شود.

  • کدام خودروها وارد ایران می شوند؟

    کدام خودروها وارد ایران می شوند؟

    به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، واردات با سقف قیمتی تعیین شده، امری نشدنی نخواهد بود، اما سایر شرایط آیین‌نامه و الزام ایجاد نمایندگی برای خدمات پس از فروش و مهمتر از همه تعرفه واردات که هنوز عدد مشخص ندارد، در اینکه کدام خودروها قطعا وارد می‌شوند، تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین گزارش زیر صرفا به معرفی خودروهای زیر ۲۰ هزار یورو می‌پردازد و قطعیتی برای اینکه این خودروها وارد شوند، وجود ندارد.

  • فاطمی امین: اجازه نمی دهیم در واردات خودرو رانت ایجاد شود

    فاطمی امین: اجازه نمی دهیم در واردات خودرو رانت ایجاد شود

    وزیر صمت گفت: ما نمی‌خواهیم رانتی برای یک واردکننده ایجاد شود، بنابراین پس از واردات خودرو، به صورت پیش‌فرض و علی الحساب یک سود بازرگانی پیش‌بینی می‌شود و متقاضی خودرو را وارد می‌کند.

  • فراخوان وزارت صمت برای ثبت نام متقاضیان واردات خودرو تا ۱۹ شهریور

    فراخوان وزارت صمت برای ثبت نام متقاضیان واردات خودرو تا ۱۹ شهریور

    سخنگوی وزارت صمت از آغاز مرحله اجرایی واردات خودرو از اول مهر خبر داد و گفت: واجدین شرایط واردات خودرو تا ۱۹ شهریور فرصت دارند درخواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند.

  • دو ایراد به آیین‌نامه واردات خودرو

    دو ایراد به آیین‌نامه واردات خودرو

    تعیین سقف منابع ارزی برای واردات خودرو یعنی اعمال محدویت و باز گذاشتن دست وزارت صمت برای مهندسی کردن واردات خودرو. وزارت صمت یا سیاست‌گذار باید تعرفه واردات خودرو را مشخص کند، چراکه تعیین تعرفه شناور ابهام‌آمیز است.

  • فرش در مقابل خودرو

    فرش در مقابل خودرو

    عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: تقریبا چند سالی است که وضعیت فرش دستباف در حالت کماست زیرا میزان صادرات به حداقل رسیده و بسیار ناچیز است و اصلا قابل گفتن نیست. در واقع صادرات ما بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار به کل کشورهای دنیا در سال است. زمانی بود که ما ۴۰۰-۵۰۰ میلیون دلار در سال صادرات داشتیم و این مقدار را اندک می‌دانستیم و حالا به این مقدار بسیار خُرد و ناچیز رسیده است.

  • در جلسه وزارت صمت با واردکنندگان چه گذشت؟

    در جلسه وزارت صمت با واردکنندگان چه گذشت؟

     آیین‌نامه واردات خودرو شرایط پیچیده‌ای پیش روی واردکنندگان خودرو به‌ویژه فعالان پیشین این حوزه قرار داده است از جمله واردات به شرط انتقال فناوری و همچنین فروش در بورس کالا که گلایه واردکنندگان را در پی داشته است. فعالان بازار معتقدند که دولت با ابلاغ آیین‌نامه واردات به دنبال درآمدی است که در لایحه بودجه امسال پیش‌بینی اما به ضرورت حذف شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =