برجام قیمت خودرو در آمریکا را بالا برد!

قیمت خودرو در بازار ایران در حالی روند نزولی به خود گرفته که شاهد هستیم قیمت محصولات تولیدی خودروسازان در بازار آمریکا رکورد می زند.

به گزارش صدای بورس،قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر امید به نهایی شدن مذاکرات احیای برجام و همچنین از سرگیری واردات خودرو روند نزولی به خود گرفته است. برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند چنانچه اخبار واضح تری از احیای توافق نامه برجام مخابره شود یا سیاست گذار خودرویی بعد از حدود چهار سال قفل را از در ورود خودرو به کشور بردارد و شاهد حضور محصولات جدید در بازار خودرو باشیم، شیب کاهش قیمت ها تندتر نیز خواهد شد. در شرایطی که قیمت خودرو در بازار ایران مسیر کاهشی را می پیماید شاهد هستیم که قیمت خودرو در بازار ایالات متحده آمریکا روندی صعودی به خود گرفته است؛ موضوعی که برخی به طنز آن را اثر برجام بر بازار خودرو در این کشور تلقی می کنند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط موسسه J.D. Power میانگین قیمت معاملات در بازار خودروی آمریکا به رکورد ۴۶ هزار دلار می‌رسد که ۱۱.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

انتظار می‌رود قیمت خودروهای جدید ایالات‌متحده در ماه آگوست به دلیل تقاضای بالا علیرغم افزایش نرخ‌های بهره به بالاترین حد خود برسد.

افزایش قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز در بازار آمریکا را می توان به دو دلیل دانست. دلیل اول رشد نرخ تورم در این کشور است و دلیل دیگر نیز کاهش تیراژ تولید خودرو به دلیل محدودیت های ناشی از بیماری کویید – 19 و همچنین مشکل تامین قطعات الکتریکی یا همان ریز تراشه ها است. این دو چالش گریبان خودروسازان رادر آمریکا گرفته و اجازه نمی دهد تا آنها به برنامه ریزی های خود برای تولید و عرضه عمل کنند.

همچنین کمبود موجودی انبار خودروسازان در ایالات متحده آمریکا فروش خودروهای جدید را محدود کرده است. کارشناسان موسسه J.D. Power می گوید که انتظار می‌رود خرده‌فروشی خودروهای جدید در ماه آگوست به ۹۸۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه برسد که ۲.۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.


بیشتر بخوانید : آیین نامه اجرایی واردات خودرو نهایی شد


برنامه های فدرال رزرو آمریکا برای کنترل نرخ تورم از طریق افزایش نرخ بهره هنوز تأثیر قابل‌توجهی بر صنعت خودروی این کشور نداشته است. دلیل این مساله را باید در گسترش تقاضا برای استفاده از خودروی شخصی به جای حمل و نقل عمومی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا جست و جو کرد.

توماس کینگ از کارشناس موسسه J.D. Power می گوید: انتظار می‌رود در ماه سپتامبر، محدودیت‌های یاد شده ادامه یابد و عرضه خودرو به بازار همچنان با مشکل مواجه شود.

به گزارش ایسنا، به رغم محدودیت عرضه خودرو در بازار آمریکا موسسه J.D. Power و موسسه LMC Automotive همچنین پیش‌بینی فروش جهانی خودروهای سبک در سال ۲۰۲۲ را با نزدیک به یک میلیون دستگاه به حدود ۸۱.۸ میلیون دستگاه افزایش دادند که دلیل آن نیز احیای بازار چین است و پیش‌بینی می‌شود نسبت به سال گذشته ۸ درصد رشد فروش داشته باشد.

کد خبر 458150

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تفاهم‌نامه همکاری برای تولید مشترک خودرو اقتصادی منعقد شد

    با امضای مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا

    تفاهم‌نامه همکاری برای تولید مشترک خودرو اقتصادی منعقد شد

    هم‌زمان با برپایی نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، تفاهم‌نامه همکاری تولید مشترک خودرو اقتصادی توسط ایران‌خودرو و سایپا به امضای مدیران عامل دو شرکت رسید.

  • مخبر  آیین‌نامه واردات خودرو را ابلاغ کرد

    مخبر آیین‌نامه واردات خودرو را ابلاغ کرد

    پس از چهار ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، در سومین روز از شهریور ماه، آیین‌نامه واردات خودرو که در ۲۶ مرداد ماه به تصویب هیات وزیران رسیده بود، توسط معاون اول رئیس جمهور نهایی و به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

  • تنها شرط موافقت بایدن برای توافق نهایی با ایران

    تنها شرط موافقت بایدن برای توافق نهایی با ایران

    سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که تنها شرط موافقت رئیس‌ جمهور آمریکا با توافق هسته‌ای منفعت داشتن این توافق برای واشنگتن است.

  • چرا برخی از لوازم خانگی خارجی ارزان‌تر از داخلی‌هاست؟

    چرا برخی از لوازم خانگی خارجی ارزان‌تر از داخلی‌هاست؟

    دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: علت اینکه برخی کالاهای قاچاق ارزان تر از کالاهای تولید داخل شده این است که مسئولیتی پای آن نیست؛ برای مثال مدتی که ارز دولتی به برخی کالاها اختصاص پیدا می‌کرد، کالاهای اساسی قاچاق و ارزان فروشی می‌شد و بعد به جای آن برخی کالاهای قاچاق به کشور وارد و زیر قیمت تولید داخل فروخته می‌شد.

  • قیمت خودروهای سایپا/ جدول

    قیمت خودروهای سایپا/ جدول

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • اعلام چارچوب اجرایی آیین نامه واردات خودرو

    اعلام چارچوب اجرایی آیین نامه واردات خودرو

    معاون‌ صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت چارچوب اجرایی شدن آئین‌نامه واردات خودرو را تشریح کرد.

  • فرش در مقابل خودرو

    فرش در مقابل خودرو

    عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: تقریبا چند سالی است که وضعیت فرش دستباف در حالت کماست زیرا میزان صادرات به حداقل رسیده و بسیار ناچیز است و اصلا قابل گفتن نیست. در واقع صادرات ما بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار به کل کشورهای دنیا در سال است. زمانی بود که ما ۴۰۰-۵۰۰ میلیون دلار در سال صادرات داشتیم و این مقدار را اندک می‌دانستیم و حالا به این مقدار بسیار خُرد و ناچیز رسیده است.

  • بگومگوی ایران و آمریکا تا تعیین تکلیف برجام

    بگومگوی ایران و آمریکا تا تعیین تکلیف برجام

    آمریکا بالاخره پس‌ از ۱۰ روز پاسخ خود را به پیش‌نویس ارائه شده از سوی اتحادیه اعلام کرد؛ پاسخی که اکنون در تهران در دست بررسی‌ های کارشناسی است تا در روزهای آینده به سطح تصمیم‌گیری برسد.

  • دو بچه بیاورید یک خودرو جایزه بگیرید!

    دو بچه بیاورید یک خودرو جایزه بگیرید!

    ۵۲ هزار و ۹۹۳ دستگاه خودرو به منتخبان طرح جوانی جمعیت در دو دوره تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه اختصاص یافت.

  • امیرعبداللهیان: در مراحل پایانی رفع تحریم هستیم

    امیرعبداللهیان: در مراحل پایانی رفع تحریم هستیم

    وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه برای رفع تحریم‌ها در دولت جدید تلاش زیادی کردیم و در حال طی کردن مراحل پایانی هستیم، گفت: اگر آمریکایی‌ها واقع‌‍بینانه برخورد کنند، فکر می‌کنم حل شدنی است.

  • خبر جدید درباره خودروی مشترک ایران و روسیه

    خبر جدید درباره خودروی مشترک ایران و روسیه

    مدیرعامل ایران خودرو گفت: در موضوع پلتفرم مشترک، با روس‌ها صحبت‌هایی انجام و مقرر شد که با مشخص شدن ۱۰۰ درصدی طرف خارجی، سرمایه‌گذاری مشترک در این زمینه انجام شود.

  • شهرک‌های صنعتی قبرستان سوله‌های متروکه

    شهرک‌های صنعتی قبرستان سوله‌های متروکه

    احیای واحدهای راکد و یا نیمه تعطیل شناسایی شده در شهرک های صنعتی یکی از راههای است که از آن با عنوان بازگشت سرمایه های خوابیده یا راکد یاد می شود؛ اما چند درصد از این سرمایه خوابیده و یا واحدهای راکد امکان بازگشت دارند؟

  • بازتاب حضور گسترده گروه صنعتی ایران خودرو و TARAدر رسانه های روسیه
  • همه محصولات لامبورگینی پیش پیش فروش رفت!

    همه محصولات لامبورگینی پیش پیش فروش رفت!

    گرچه هنوز ۶ ماه تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی مانده اما لامبورگینی اعلام کرده که ظرفیت خط تولید این خودروساز تا اواخر سال جاری تکمیل شده و دیگر امکان دریافت سفارش جدید برای ساخت ابرخودروهای لوکس خود را ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =