پیش بینی از بازار سرمایه/صنایع ریالی و خودرویی پیشتازان بازار

مدیرعامل سبدگردان داریک پارس عنوان کرد: تا پایان سال و در بلندمدت برجام مسیر مشخصی را پیدا خواهد کرد و این موضوع بعنوان مهمترین عامل باقی عوامل را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.وضعیت این روزهای بازارسرمایه تحت تاثیر عوامل مختلفی است که در راس آن موضوع توافق برجام و یا عدم توافق برجام وجود دارد که در بلندمدت و با فرض توافق صنایع مختلفی همچون خودرویی‌ها با رشد مواجه می‌شوند.

صدای بورس مرضیه حیدری: ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل سبدگردان داریک پارس گفت: به نظر می‌رسد تا پایان سال بازار متاثر از برخی موضوعات است که اتفاق افتادن و یا اتفاق نیفتادن آن‌ها اثرگذاری زیادی خواهد داشت، اولین آن بحث برجام است که توافق و یا عدم توافق آن بازار را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: به نظر در کوتاه‌مدت نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود اما تا پایان سال و در بلندمدت برجام مسیر مشخصی را پیدا خواهد کرد و این موضوع بعنوان مهمترین عامل باقی عوامل را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد چرا که بر عملکرد برخی صنایع و شرکت‌ها اثر زیادی دارد، کارکرد خود شرکت‌ها از نظر سودآوری هم تحت تاثیر این عامل است.
مدیرعامل سبدگردان داریک پارس عنوان کرد: قائدتا صنایع ریالی تاثیر مثبتی از برجام خواهند گرفت به طور مثال صنعت بانکداری که به واسطه گشایشی که در بحث سوییفت و درآمد ناشی از خدمات بانک‌ها اتفاق می‌افتد تاثیر مثبتی از برجام می‌گیرد، صنایع خودرویی، خودروسازها و قطعات آن‌ها تاثیر مستقیم و مثبت از برجام خواهند گرفت و باقی صنایع دلاری شاید در ابتدای کار مقداری با شوک منفی هم مواجه شوند اما بعد به سمت حالت بی‌تاثیری می روند اما با تاخیر کم‌کم صنایع دلاری که عمدتا پتروپالایش‌ها هستند هم از برجام تاثیر مثبت خواهند پذیرفت اما پیشرو صنایع پس از توافق برجام قطعا این صنایع هستند.


بیشتر بخوانید: محتمل‌ترین سناریوی هسته‌ای: توافق گام‌به‌گام



شهرآبادی با بیان اینکه بازارگردانی به صورت کلی امری خوب و مثبت است، اظهارداشت: در بورس‌های پیشرفته تمام دنیا این اقدام انجام می‌شود اما از نظر سازوکار به نظر می‌رسد در کشور ما به‌درستی انجام نشده است، این اقدام بر روی منابع مالی سهامدار عمده است که منابع مالی در شرایط یکی دوسال اخیر محدود بوده و محدودتر نیز شده است بنابراین باید دست بازارگردان ها برای ارائه وظایفشان با اعمال روش‌هایی بازتر شود و برای آن‌ها از طریق روش‌های موجود در بازار سرمایه تامین‌مالی انجام شود به طوری که دسترسی آن‌ها به این منابع بیشتر شود و اثرگذاری بسیار بهتری را داشته باشد.
وی ادامه داد: سازوکاری که تاکنون به کار رفته را به نوعی می توان گفت سازوکار ناقصی بوده است اما این بدین معنی نیست که غلط بوده تنها ناقص بوده است و نقصشان این بوده که بازارگردانان به منابع مالی لازم در این سازوکار دسترسی نداشته اند.
در حال حاضر روش‌هایی وجود دارد که برای شرکت‌های مختلف بورسی و غیربورسی تامین مالی انجام دهیم از جمله استفاده از صکوک، انتشار اوراق بدهی، بحث‌های افزایش سرمایه و مواردی مانند اوراق گام و مواردی که امروزه در حال انجام است.
همچنین از یکسری از این روش‌ها باید برای تامین مالی سهامدار عمده که پشتوانه مالی بازارگردان است استفاده کرد و یا همچنین تامین مالی خود بازارگردان که قابل انجام است تا نهادها را تامین مالی کند.

کد خبر 458989

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • افزایش سرمایه بوعلی تصویب شد

    افزایش سرمایه بوعلی تصویب شد

    گزارش جلسه مجمع فوق العاده شرکت بوعلی در خصوص افزایش سرمایه منتشر شد.

  • مرمت‌کاران فرش دستباف هم مهاجرت کردند

    مرمت‌کاران فرش دستباف هم مهاجرت کردند

    عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف از تداوم مهاجرت مرمت کاران و طراحان فرش دستباف به ترکیه و پاکستان خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۷ اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش و اتاق اصناف با مرکز ملی فرش توافقی امضا کردند و بر اساس آن مقرر شد لایحه‌ای تدوین و ماده ۱۱۹ و ۶۵ قانون اصلاح شود، اما یک مشاور در وزارتخانه جلوی این کار را گرفته است.

  • ادعای آمریکا: آماده بازگشت متقابل به برجام هستیم؛ ایران مشتاق نیست

    ادعای آمریکا: آماده بازگشت متقابل به برجام هستیم؛ ایران مشتاق نیست

    سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه تاکتیک مقصر نمایی ایران تکرار کرد که این کشور آماده بازگشت متقابل به برجام است اما ایران برای از سرگیری اجرای این توافق مشتاق نیست.

  • ۱۷ ارز گران شد

    ۱۷ ارز گران شد

    نرخ ارز در صرافی ملی و نرخ رسمی ۴۶ ارز اعلام‌ شده توسط بانک مرکزی، نشان‌دهنده افزایش نرخ ۱۷ ارز، کاهش قیمت ۱۳ ارز و ثبات قیمتی در ۱۶ نرخ دیگر است.

  •  اینوکس ۲۰۲۲، پنجره‌ای رو به فرصت‌های سرمایه‌گذاری

    اینوکس ۲۰۲۲، پنجره‌ای رو به فرصت‌های سرمایه‌گذاری

    حالی که حدود یک ماه به برگزاری کیش اینوکس ۲۰۲۲ مانده، حضور بیش از ۱۷۰ شرکت و نهاد اقتصادی دولتی و خصوصی در ویژه ترین رویداد اقتصادی کشور قطعی شده و بیش از ۱۰۰ شرکت دیگر نیز برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده اند.

  • اعلام نتایج قرعه‌کشی سومین مرحله تخصیص خودرو؛ امروز

    اعلام نتایج قرعه‌کشی سومین مرحله تخصیص خودرو؛ امروز

    سخنگوی وزارت صمت گفت: نتایج قرعه کشی سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صمت، امروز ۲۲ شهریور ماه اعلام می‌شود.

  • شهرداری چرا املاک خود را می‌فروشد و منابع آن کجا می رود؟

    شهرداری چرا املاک خود را می‌فروشد و منابع آن کجا می رود؟

    دو ملک از مجموعه املاک شهرداری تهران هفته قبل در بورس کالای ایران عرضه شده و مورد معامله قرار گرفتند و به این ترتیب شاهد خونی تازه در رگ‌های تالار املاک و مستغلات بورس کالا بودیم. اما آیا فروش املاک شهرداری در بورس کافی است؟

  • قیمت خودروهای سایپا /جدول

    قیمت خودروهای سایپا /جدول

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =