۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
کاهش ۸ درصدی صادرات ایران به عراق

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: متاسفانه کالاهای ایرانی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از قیمت پایه جهانی بالاتر رفت و اولین واکنش خریداران بعد از تحول قیمتی مقاومت و نخریدن بود.

به گزارش صدای بورس، جهانبخش سنجابی با تایید خبر کاهش صادرات ایران به عراق در ۵ ماه نخست سال جاری، گفت: این فرضیه که ما در ۵ ماه نخست سال جاری با افزایش حجم تجارت مواجه شدیم درست نیست و با شک باید به آن نگریست.

وی تصاعدی شدن حجم تجارت خارجی را ناشی از افزایش‌ها قیمت‌ها دانست و افزود: در ۵ ماه نخست سال جاری ۴۴ میلیون و ۷۵ هزار تن کالا صادر کردیم که از محل صادرات آن ۲۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار درآمد ارزی به‌دست آوردیم. این در حالیست در مدت مشابه سال گذشته رقم صادرات ما ۴۵ میلیون و ۶۷۴ هزار تن کالا بود. این آمار نشان می دهد که بیش از ۱ میلیون ۶۰۰ هزار تن افت در تناژ کالای صادراتی داشتیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در ۵ ماه نخست سال صادرات ما حدود ۱۷ میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار بود و این آمار به معنای این است که اگر چه از نظر ارزش کالای صادراتی ۲۱ درصد رشد داشتیم اما از نظر وزنی منفی ۳.۵ درصد کاهش داشتیم و این اختلاف در اثر گران شدن قیمت‌های جهانی است و کالای صادراتی ما هم از این مستثنی نبودند.

سنجابی با بیان اینکه افت صادرات با تیترهای افزایش آن در دولت فعلی در تضاد است، خاطر نشان کرد : عراق دومین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود که از عدد ۴۴ میلیون و ۷۵ هزار تن حدود حجم صادرات ۳۱ میلیون ۳۸۴ هزار تن را به ۵ کشور چین، عراق، امارات، ترکیه و هند صادر می‌شود و معنای سخن من این است که در سهم عراق از حجم صادرات ۱۹.۶۴درصد وزنی و ۱۴.۱۵ ارزشی است. در سال گذشته صادرات به عراق ۲۶.۶۱ درصد از نظر وزنی و ۱۸.۶۷ درصد از ارزش کل صادراتی ما بوده، بنابراین در وزن و ارزش با کاهش صادرات مواجه شدیم.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق با مقایسه آمار صادراتی به عراق در ۵ ماه نخست ۲ سال اخیر، تصریح کرد: در ۵ ماه نخست ۸ میلیون ۶۶۵ میلیون کالا به عراق صادر کردیم که در ۵ ماه مشابه سال گذشته ۱۲ میلیون ۱۵۲ میلیون تن بوده است. در ارزش کالای صادراتی ۲ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار کالا صادر کردیم که سال گذشته ۳ میلیارد ۲۲۰ میلیون دلار بود یعنی ۸ درصد از نظر ارزش و حدود ۲۸ درصد از نظر تناژ افت صادرات داشتیم.


بیشتر بخوانید: کمبود کانتینرهای یخچالی چالشی پیش روی صادرات محصولات کشاورزی


وی با بیان اینکه در مرداد عقب ماندگی صادراتی در ۴ ماه گذشته را جبران کردیم گفت: بیش از ۱۰ درصد از عقب ماندگی صادرات را جبران کردیم و این نوید را می‌دهیم تا پایان سال میزان صادرات به عدد سال گذشته برسد و حتی شاهد درصدی رشد هم باشیم.

وی ۴ ماه نخست هر سال را ماه‌های ممنوعیت صادراتی کالا به عراق معرفی کرد و افزود: با حذف ارز ترجیحی فرصت صادرات کالاهایی که مشمول ممنوعیت صادراتی بودند به حداقل رسید و اگر وضعیت تورم در ترکیه سیر صعودی خود را دنبال کند در نیمه دوم سال به دلیل کاهش ارزش لیر مزیت رقابتی برای ترک‌ها که کالا را با قیمت پایین‌تر به عراقی‌ها عرضه می‌کردند و ما بخشی از مزیت رقابتی قیمتی را از دست دادیم را باز خواهیم یافت و بخشی از عوامل مخدوش کننده بازار صادراتی از بین خواهد رفت و ضعف عملکردی ما در ۵ ماه را جبران خواهیم کرد.

وی با اشاره به تاثیر حذف ترجیحی در حوزه عراق، خاطر نشان کرد: عراقی‌ها کف بازار ایران را می‌شناسند و از آنجایی که بیش از ۵۰ درصد تجارت ما با عراق به‌صورت پیله‌وری است تولیدکنندگان برند اختصاصی صادراتی برای عراق تهیه و تدارک نکردند و همان برند را ‌با بسته‌بندی عربی برای عراق تولید و صادر می‌کنند. زمانی‌که خریدار عراقی به آنها مراجعه می‌کند قیمت‌ها تابعی از قیمت داخلی است، آنها از طریق شبکه‌های پخش مویرگی و بنکداری‌های عمده نیاز را خریداری و از طریق پیله‌ورها به عراق منتقل می‌کنند. متاسفانه کالاهای ایرانی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از قیمت پایه جهانی بالاتر رفت و اولین واکنش خریداران بعد از تحول قیمتی مقاومت و نخریدن بود.

به گزارش ایلنا، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد: در کوتاه مدت حذف این ارز در روند صادرات به عراق تاثیر منفی گذاشته و میزان تقاضا برای خرید کالای ایرانی کاهش پیدا کرده است به خصوص در حوزه لبنیات و کربوهیدارت‌های مبتنی بر آرد مانند ماکارونی. همچنین گزارش‌های دال بر کاهش مصرف این محصولات در بازار داخلی نیز ارائه شده است.

کد خبر 459033

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • مرمت‌کاران فرش دستباف هم مهاجرت کردند

    مرمت‌کاران فرش دستباف هم مهاجرت کردند

    عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف از تداوم مهاجرت مرمت کاران و طراحان فرش دستباف به ترکیه و پاکستان خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۷ اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش و اتاق اصناف با مرکز ملی فرش توافقی امضا کردند و بر اساس آن مقرر شد لایحه‌ای تدوین و ماده ۱۱۹ و ۶۵ قانون اصلاح شود، اما یک مشاور در وزارتخانه جلوی این کار را گرفته است.

  • سقوط ین برای سومین اقتصاد بزرگ جهان دردسرآفرین شد!

    سقوط ین برای سومین اقتصاد بزرگ جهان دردسرآفرین شد!

    نظرسنجی رویترز در روز جمعه نشان داد که ژاپن احتمالاً بزرگ‌ترین کسری تجاری خود را در نزدیک به ۹ سال گذشته در ماه اگوست به ثبت رساند زیرا سقوط ین به پایین ترین حد در ۲۴ سال گذشته هزینه‌های واردات را افزایش داد.

  • پیش‌بینی عجیب از تورم در ترکیه

    پیش‌بینی عجیب از تورم در ترکیه

    رجب طیب اردوغان گفت: تورم یک تهدید اقتصادی غیرقابل حل نیست و پس از پایان سال کاهش خواهد یافت.

  • خبر مهم وزیر صمت برای بازار خودرو

    خبر مهم وزیر صمت برای بازار خودرو

    وزیر صمت با بیان اینکه امسال صادرات خودرو کمتر از ۲۰ هزار دستگاه خواهد بود، گفت: امسال بر بازار داخل تمرکز کرده‌ایم و برنامه صادرات خودرو از سال آینده اجرایی می‌شود.

  • ریزش قیمت نفت متوقف شد

    ریزش قیمت نفت متوقف شد

    قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر تهدید روسیه مبنی بر توقف صادرات نفت و گاز به بعضی خریداران، افزایش یافت اما تحت تاثیر چشم‌انداز تیره تقاضا، در مسیر ثبت دومین کاهش هفتگی متوالی قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =