۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
ریزش قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر تهدید روسیه مبنی بر توقف صادرات نفت و گاز به بعضی خریداران، افزایش یافت اما تحت تاثیر چشم‌انداز تیره تقاضا، در مسیر ثبت دومین کاهش هفتگی متوالی قرار گرفت.

به گزارش صدای بورس،بهای معاملات نفت برنت با ۲۷ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۸۹ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۳ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید.

معاملات نفت برنت شب گذشته با ۱.۳ درصد افزایش و شاخص نفت آمریکا با دو درصد افزایش، بسته شد. هر دو شاخص روز چهارشنبه بیش از پنج درصد سقوط کرده بودند و وست تگزاس اینترمدیت برای نخستین بار در یک ماه گذشته، از نظر فنی در وضعیت بیش فروش قرار گرفته بود.

تیا تِنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره گفت: تصور می‌کنم ریزش قیمت نفت به دلیل بهبود فضای ریسک، فعلا متوقف شده است. دلار ضعیف‌تر و کاهش بازده اوراق قرضه هم از بهبود دارایی‌های پرریسک پشتیبانی کرده است. از نظر بنیادین، کاهش چشمگیر در ذخایر نفت استراتژیک آمریکا نشان می‌دهد کمبود عرضه همچنان مسئله برجسته‌ای در بازارهای نفت فیزیکی مانده است اما نگرانیها نسبت به رکود اقتصادی، همچنان سنگینی می‌کند.


بیشتر بخوانید: سهم مناطق آزاد در صادرات غیرنفتی و تولید یک درصد؛ واردات ۲ برابر!


جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا به رویترز گفت: دولت بایدن سرگرم بررسی نیاز برای برداشت بیشتر نفت از ذخایر اضطراری این کشور پس از پایان برنامه فعلی برداشت در اکتبر، است.

یک مقام وزارت انرژی بعدا اعلام کرد کاخ سفید پس از آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت که چند ماه پیش اعلام کرد، قصد ندارد در مقطع فعلی، برداشت جدیدی از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا را اعلام کند.

دولت بایدن امسال برای کمک به کاهش قیمت سوخت و مقابله با تورم انرژی، روزانه یک میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک فروخته است. این اقدام کمک کرد قیمت بنزین در آمریکا هفته جاری به سه دلار و ۷۵ سنت در هر گالن در مقایسه با پنج دلار در ژوئن، کاهش پیدا کند اما همچنین باعث شد ذخایر نفت اضطراری آمریکا به پایین ۴۵۰ میلیون بشکه سقوط کند که پایین‌ترین میزان از سال ۱۹۸۴ است.

هر دو شاخص در مسیر ثبت حدود چهار درصد کاهش هفتگی هستند. قیمت‌ها هفته جاری در مقطعی، به پایین‌ترین رکورد از ژانویه سقوط کردند.

عاملی که مانع سقوط بیشتر قیمت‌ها بود، تهدید روسیه بود که هشدار داد صادرات نفت به هر کشوری که از تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه حمایت کند را متوقف خواهد کرد. همچنین اوپک پلاس کاهش سطح تولید اکتبر را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز تصویب کرد و دورنمای رشد تولید نفت آمریکا، ضعیف‌تر شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز پنج شنبه پیش بینی کرد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۲، به میزان ۵۴۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده و به ۱۱.۷۹ میلیون بشکه در روز می‌رسد که کمتر از پیش بینی اولیه رشد تولید به میزان ۶۱۰ هزار بشکه در روز است.

تحلیلگران اظهار کردند: در پی دورنمای عرضه، ریزش بازار که میانگین ۵۰ روزه قیمت را به پایین میانگین ۲۰۰ روزه فرستاد، ممکن است بیش از حد بوده باشد زیرا تقاضا در چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، ممکن است فورا بهبود پیدا کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رویترز، در حال حاضر، محدودیت‌ها در چین تشدید شده‌اند. شهر چنگدو روز پنج شنبه قرنطینه بیش از ۲۱ میلیون سکنه این شهر را گسترش داد و همزمان از میلیون‌ها نفر در بخشهای دیگر چین خواسته شد در ایام تعطیلات، به سفر نروند.

منبع: ایسنا

کد خبر 458889

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • قانون جدید بنزین

    قانون جدید بنزین

    ممکن است در آینده دولت واردات بنزین توسط بخشی خصوصی را آزاد کند که در پی قانون جدید بنزین ممکن است این سوخت سه نرخی شود. نکته‌ای که بر اساس صحبت‌های وزیر اقتصاد و عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌توان به طور قطع آن را تایید کرد این است که بنزین تا پایان امسال گران نمی‌شود.

  • با صرفه‌جویی در مصرف تا دو سال آینده نیاز به واردات بنزین نداریم

    یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در مسیر صرفه جویی، بهینه سازی و فرهنگسازی در مصرف سوخت گام برداریم تا چندین سال آینده نیازمند واردات بنزین نخواهیم بود اما با ادامه روند موجود تا دو سال آینده میزان تقاضا از میزان تولید پیشی خواهد گرفت.

  • کارکنان دولت صاحبخانه می شوند | دستور مهم مخبر به همه وزرا

    کارکنان دولت صاحبخانه می شوند | دستور مهم مخبر به همه وزرا

    معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تمام وزرای دولت موظف هستند تا یک بسته و برنامه مشخص از نحوه تأمین منابع و زمین مورد نیاز برای خانه‌دار شدن کارکنان وزارتخانه خود ارائه دهند.

  • قیمت نفت دوباره افزایش یافت

    قیمت نفت دوباره افزایش یافت

    قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر تهدید واقعی کاهش عرضه، حدود چهار درصد صعود کرد

  • ضوابط جدید خرید و فروش فلزات گرانبها و گوهر سنگ ها + سند

    ضوابط جدید خرید و فروش فلزات گرانبها و گوهر سنگ ها + سند

    معاون صنایع عمومی وزارت صنعت بر اساس بخشنامه ای جدید ضوابط اختصاصی خرید و فروش و حمل و نگهداری گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهر سنگ ها را ابلاغ کرد.

  • امتیازاتی که بایدن از رییسی خواسته کدامند؟

    امتیازاتی که بایدن از رییسی خواسته کدامند؟

    خضریان ضمن انتقاد از برخی پنهان‌کاری‌ها و کلی‌گویی‌ها که منجر به انحراف از محتوای متن می‌شود، بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت فعالان سیاسی و دانشگاهی در جهت بررسی و نقادی با هدف رسیدن به یک ‎توافق خوب تأکید شد

  • ایجاد منطقه انرژی خزر بدون اجازه روس‌ها امکان‌پذیر نیست

    ایجاد منطقه انرژی خزر بدون اجازه روس‌ها امکان‌پذیر نیست

    یک کارشناس منطقه قفقاز گفت: ایجاد منطقه انرژی خزر و آذربایجان بدون اجازه روس‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود، چون روس‌ها ذی‌نفع هستند و همیشه به دنبال این بودند که قره‌باغ را مانند کریمه به خاک خود ملحق کنند و به این ترتیب هم با ایران هم‌مرز شوند و هم اینکه در منطقه معادلات انرژی حضور داشته و منطقه را در کنترل داشته باشند.

  • جزئیات برنامه وزارت راه برای رفع دغدغه رهبری در حوزه مسکن

    جزئیات برنامه وزارت راه برای رفع دغدغه رهبری در حوزه مسکن

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به شناسایی ۸۰۰ هکتار زمین وزارت علوم برای نهضت ملی مسکن برنامه این سازمان برای رفع دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره مسکن را تشریح کرد.

  • کاهش ۸ درصدی صادرات ایران به عراق

    کاهش ۸ درصدی صادرات ایران به عراق

    دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: متاسفانه کالاهای ایرانی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از قیمت پایه جهانی بالاتر رفت و اولین واکنش خریداران بعد از تحول قیمتی مقاومت و نخریدن بود.

  • کارشناسان بازار درباره  افزایش قیمت بنزین چه  ییش بینی کردند؟

    کارشناسان بازار درباره افزایش قیمت بنزین چه ییش بینی کردند؟

    کارشناسان و تحلیلگران حوزه انرژی اعتقاد دارند که تغییرات قیمتی بنزین در سال آینده بسیار محتمل است و همین امر می‌تواند زمینه را برای بالاتر بردن انتظارات تورمی مهیا کند.

  • عقبگرد بازار سهام تداوم یافت

    عقبگرد بازار سهام تداوم یافت

    شاخص بورس اوراق‌بهادار تهران در معاملات روز یک‌شنبه ۴۸/ ۰درصد از ارتفاع خود را از دست داد و دماسنج بازار مجبور به بازگشت به محدوده یک‌میلیون و ۳۹۰‌هزار واحدی شد. دیروز شاخص‌کل هم‌وزن نیز از خروج پول سرمایه‌گذاران از نمادهای کوچک حکایت داشت به‌طوری که در پی تشدید فشار فروش از سوی عرضه‌کنندگان، این نماگر با ۶۳/ ۰‌درصد افت نسبت به‌ روز ماقبل معاملاتی همراه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =