دولت باید نظارت کند حتی اگر قیمت گذاری نکند

رییس سازمان تعزیرات در نشست خبری خود ماموریت های این سازمان را در دولت سیزدهم تشریح کرد.

به گزارش صدای بورس، احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری خود گفت: سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات است. از حیث نظارت و کشف تخلف نهادهای دیگر مانند اتاق اصناف، وزارت صمت نیز فعال است اما ما هم در قالب گشتهای مشترک همراه این سازمان‌ها هستیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: یک برداشت غلط از دوره گذشته در واحدهای تولیدی بوده که این بوده که دولت نظارتی بر قیمت گذاری ندارد فرض بر این بوده که یک سری کالاها قیمت گذاری دستوری دارند و بر سایر کالاها نظارت نیست. از قوانین چنین برداشت می شود که اساسا همه کالا و خدمات مشمول قیمت گذاری هستند البته این به معنای قیمت گذاری دستوری نیست. یعنی غیر از کالاهای ضروری برای سایر کالاها قیمت گذاری دستوری نداریم اما به این معنا نیست که هر واحد تولیدی هر قیمتی خواست برای محصول خود انتخاب کند و دولت هیچ حق نظارت ندارد.

اصانلو تصریح کرد: به طور مثال در ۴ کالا در حوزه لبنیات قیمت دستوری باید باشد اما سایر اقلام که مشمول قیمت گذاری دستوری نیستند مشمول نظارت هستند یعنی واحدهای تولیدی قیمت گذاری کرده اما با رعایت ضوابط. متاسفانه از گذشته این موضوع جا افتاده که اگر دولت قیمت گذاری دستوری ندارد حق نظارت هم ندارد.

وی ادامه داد: به طور مثال دولت برای پنیر یک قیمت تعیین می کند اما واحد تولیدی به بهانه های مختلف مانند افزودن یک ماده یا ویتامین به آن، این محصول را از قیمت گذاری دستوری خارج کرده و هر هفته برای آن یک قیمت تعیین می کند. در این دولت قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد.

او با اشاره به گشت‌های ملی گفت: در بخش لبنیات ۱۲۹ واحد مورد بررسی قرار گرفته و صرفا آن ۴ قلم که قیمت دستوری دارند مورد بررسی قرار نگرفتند و سایر اقلام نیز مورد بررسی قرار گرفتند که آیا ضوابط قیمت گذاری را رعایت کرده اند یا خیر؟۱۹ واحد متخلف شناسایی شده و پرونده تشکیل شد.

وی با بیان اینکه ده پرونده بررسی شد، گفت: ۱۵۶ میلیارد تومان برای ۱۰ شرکت محکومیت صادر شده است. ۹ پرونده دیگر نیز در دست بررسی است.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه از حیث نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: ۲۱۰ شهرستان کشور فاقد تعزیرات هستند.با این حال روسای تعزیرات حکومتی و شعب ملی در گشت‌ها نیز حضور دارند.

وی با اشاره به سایر اقدامات سازمان تعزیرات حکومتی گفت: شعب ملی به موضوع بلیت هواپیما، روغن موتور و ... نیز ورود کرده است.سیاست ما حمایت از اصناف و واحد تولیدی است که منصفانه عمل می کند اما هر واحد تولیدی که دارای تخلف باشد تعزیرات حکومتی با شدت با آن برخورد می کند از جمله یک شرکت بسته بندی مواد غذایی که انواع تخلفات را داشته و صرفا ۱۲ میلیاردتومان برای فروش اجباری جریمه شده است. یکی از شرکت های دولتی به این واحد تولیدی که تخلفات متعدد داشته است بیش از ده هزار تن برنج و ۶ هزار تن شکر در اختیار قرار داده است‌ تا توزیع شود اما این شرکت در اغلب موارد مرتکب تخلف فروش اجباری شده است.

اصانلو گفت: ما در برخورد با تخلفات هیچ مماشاتی با هیچ سازمانی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حوزه روغن نوآوری هم در تولید و هم در نظام توزیع مشکل داریم و یک شرکت تولید روغن موتور به ۱۱۸ میلیارد تومان جریمه شده و رای برای آن صادر شده است البته ما مشکلات را احصا و آسیب شناسی کرده و این موارد را اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه احکام سازمان تعزیرات حکومتی فاقد بازدارندگی بودند، گفت: با پیشنهادی که به سران قوا شد و در قالب یک مصوبه تصویب شد در مسیر رسیدگی به تخلفات و در مسیر اجرای حکم یک شتاب گرفته ایم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: روسای شعب اختیار دارند در ضمن‌صدور رای بدوی دستور پلمب واحد متخلف را بدهند که ۱۲ هزار پلمب صورت گرفته است. همچنین اگر جریمه از سوی واحد صنفی پرداخت نشود روسای اجرای احکام می توانند برای پلمب واحد صنفی به دلیل استنکاف از پرداخت جریمه اقدام کند.

اصانلو تصریح کرد: در سال‌های گذشته میزان وصولی محکومیت‌های قطعی کمتر از یک درصد بوده است اما امروز به بیش از ۳۰ درصد وصول محکومیت‌های قطعی رسیده ایم. امسال براساس قانون بودجه مکلف بودیم ۱۰۰۰ میلیارد از اجرای احکام‌برای بودجه محقق کنیم که از ابتدای سال تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان محقق شده است.


بیشتر بخوانید :احتکار به نابسامانی کمبود روغن در بازار دامن زد


اصانلو درباره قیمت بلیت گفت: باتوجه به منابع و عده ای که داریم شعب ملی بر موضوعاتی که مقتضیات زمان است متمرکز می شوند. در پرونده بلیت هواپیما جلسه ای با همه مدیران شرکت های هواپیمایی و فروش برگزار شد در حوزه پروازهای داخلی جلوی افزایش یا گران فروشی آژانس های هواپیمایی را گرفتیم و در این حوزه دیگر تخلفی نداریم و اگر باشد باز هم برخورد می کنیم. البته آسیب شناسی کردیم و متوجه شدیم برخی شرکت‌های هواپیمایی چارتری کل پرواز را در اختیار آژانس هواپیمایی قرار می دهند و آژانس هواپیمایی این بلیت‌ها را در اختیار برخی دیگر قرار می دهند.دو شرکت هستند که حجم عمده پروازهای چارتری را به خود اختصاص می دهند حال اینکه نحوه گرفتن این پروازها به چه صورتی است در حال بررسی است. مدیران شرکت‌های هواپیمایی تعهد داده اند نرخ بلیت را افزایش ندهند.

وی با اشاره پروازهای خارجی گفت: باتوجه به مقرراتی که از گذشته وجود داشته، سازمان هوایی اعلام کرد بلیت پروازهای خارجی مشمول قیمت گذاری نیست و تابع عرضه و تقاضا است. ما در این خصوص با سازمان حمایت اختلاف داریم. درست است که دولت نمی تواند قیمت گذاری در این خصوص داشته باشد و می تواند نظارت داشته باشد.

اصانلو درباره پروازهای عتبات گفت: در محدوده ایام اربعین قیمت سفرهای هوایی به عتبات ۶ میلیون تومان است و ما بر این موضوع نظارت داریم.

وی ادامه داد: گردش مالی یکی از همین آژانس‌هایی که بلیت چارتری را در اختیار داشت ۱۵ هزار میلیارد از فروش همین بلیت‌های چارتری بوده است.

وی درباره قیمت برنج گفت: مسئول اصلی وزارت جهاد است اما اگر تخلفی به ما گزارش شود بررسی می کنیم برنج مشمول قیمت دستوری نیست و براساس عرضه و تقاضا است و از همین ورود ما به این حوزه با محدودیت همراه است پرونده های ما یا احتکار، گران فروشی و شکایت بوده است و ما نمی توانیم از طریق شعب ملی ورود کنیم.

به گزارش ایلنا، به گفته اصانلو میانگین رسیدگی به پرونده های قاچاق به ۲۲ رسیده است.‌

کد خبر 457367

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • احتکار به نابسامانی کمبود روغن در بازار دامن زد

    جدی:

    احتکار به نابسامانی کمبود روغن در بازار دامن زد

    نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برخی افراد کالاهای اساسی موردنیاز مردم را در انبارها احتکار می‌کنند تا با توجه به نزدیکی به عید نوروز و ماه رمضان گرانتر از ارزش واقعی به فروش رسانند.

  • لبنیات به سفره چینی ها پرکشید

    لبنیات به سفره چینی ها پرکشید

    همزمان با گرانی لبنیات و سیاست های منفعت طلبانه ای که تولیدکنندگان این حوزه در راستای افزایش قیمت ها در پیش گرفته اند بررسی ها از کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف لبنیات خبر می دهند موضوعی که حال صدور مجوز صادرات محصولات لبنی بدون تقاضا به کشور چین این شائبه را ایجاد کرده ایا متولیان حوزه لبنیات برای افزایش درامدهای ارزی خود حتی با وجود کاهش مصرف بازار داخلی برنامه ریزی کرده اند.

  •  پنیر سفید گرانی را روسفید کرد

    پنیر سفید گرانی را روسفید کرد

    میانگین قیمت پرمصرف‌ترین پنیر صبحانه در دو ماه گذشته ۲۰هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته است.

  • نرخ پروازهای یک طرفه به نجف در اربعین مشخص شد

    نرخ پروازهای یک طرفه به نجف در اربعین مشخص شد

    رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: نرخ پروازهای رفت و برگشت به نجف ۶ میلیون تومان است، اما نرخ پروازهای یک طرفه با توجه به یک سر خالی بودن ممکن است متفاوت باشد که در حال برنامه ریزی برای آن هستیم.

  • کاهش قیمت برنج، روغن و کره تا یک ماه آینده

    کاهش قیمت برنج، روغن و کره تا یک ماه آینده

    معاون توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت با بیان اینکه قیمت برنج و روغن و کره بر اساس نوسانات ارزی شکل می‌گیرد گفت: امیدوارم که قیمت این محصولات در یکی دو ماه آینده کاهش یابد.

  • حباب برنج ایرانی ترکید/ کاهش ۱۵ تا ۲۵ هزار تومانی قیمت برنج

    حباب برنج ایرانی ترکید/ کاهش ۱۵ تا ۲۵ هزار تومانی قیمت برنج

    دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: قیمت برنج ایرانی در بازار با کاهش ۱۵ تا ۲۵ هزار تومانی به ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان کاهش یافته و با توجه به ورود به فصل برداشت و افزتیش تولید کاهش قیمت ها ادامه دارد.

  • مسافران عصبانی از تاخیر به هواپیمای قشم‌ایر خسارت میلیونی زدند/برخورد فیزیکی نماینده قشم‌ایر با مسافر

    مسافران عصبانی از تاخیر به هواپیمای قشم‌ایر خسارت میلیونی زدند/برخورد فیزیکی نماینده قشم‌ایر با مسافر

    مدیر روابط عمومی قشم ایر گفت: تعدادی از مسافران پرواز نجف-تهران به دلیل تاخیر در انجام این پرواز اقدام به وارد کردن ضرباتی به هواپیمای قشم‌ایر کرده و به آن خسارت میلیونی وارد کردند.

  • اخطار برای روغن موتورهای بدون شناسه

    اخطار برای روغن موتورهای بدون شناسه

    بر اساس اعلام اتاق اصناف ایران، از ۱۵ مهر ماه دستگاه‌های نظارتی، هرگونه روغن موتور بدون شناسه کالا موجود در واحدهای صنفی توزیعی را قاچاق تلقی کرده و طبق قانون با آن برخورد کنند.

  • قیمت برنج به کمتر از ۸۰ هزار تومان می رسد؟

    قیمت برنج به کمتر از ۸۰ هزار تومان می رسد؟

    نایب رئیس انجمن برنج گفت: با توجه به پیش بینی ۱۰ تا ۲۰ درصدی تولید و رکود بازار برآورد می شود که قیمت برنج در بازار کاهش یابد.

  • قیمت سفر هوایی اربعین اعلام شد

    قیمت سفر هوایی اربعین اعلام شد

    معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: قیمت بلیط برای سفر هوایی اربعین ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

  • فروش کدام بلیت های هواپیما ممنوع شد؟

    فروش کدام بلیت های هواپیما ممنوع شد؟

    رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران از اعمال محدودیت فروش بلیت اربعین خبر داد و گفت: اجازه فروش بلیت هواپیما به اتباع خارجی را نداریم، همچنین فروش بلیت اربعین به چند آژانس محدود شده است.

  • بررسی عملیات بازار باز در هفته پایانی مرداد /جدول

    بررسی عملیات بازار باز در هفته پایانی مرداد /جدول

    در هفته پایانی مرداد ماه روند معاملات در بازار باز ثابت مانده اما نرخ سود مسیری صعودی را به ثبت رسانده است. این شاخص در هفته منتهی به ۲۴ مرداد ماه ۰.۳ واحد درصد افزایش پیدا کرده و به ۲۰.۳ درصد رسیده است. طبق بررسی ها این بیشترین میزان در ۵ هفته گذشته بوده است.

  • برنج در فصل برداشت به چه قیمتی رسید؟

    برنج در فصل برداشت به چه قیمتی رسید؟

    دبیر انجمن برنج ایران گفت: با آغاز فصل برداشت برنج و افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج ایرانی در سال جاری، قیمت‌ این محصول در بازار کاهش محسوسی روبرو است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =