کاهش قیمت برنج، روغن و کره تا یک ماه آینده

معاون توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت با بیان اینکه قیمت برنج و روغن و کره بر اساس نوسانات ارزی شکل می‌گیرد گفت: امیدوارم که قیمت این محصولات در یکی دو ماه آینده کاهش یابد.

به گزارش صدای بورس، سعید عباسی صارمی معاون دفتر توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت اظهار کرد: در دفتر برنامه‌ریزی تأمین توزیع و تنظیم بازار کالای اساسی کشور و در چند بخش به‌نمایندگی از تنظیم بازار اقداماتی را درخصوص تأمین کالاهای اساسی با اولویت داخلی در دستور کار داریم.

وی افزود: جهاد کشاورزی نسبت به برآورد تولید اقدام می‌کنند و ما بر اساس برنامه‌ریزی کسری‌ها را برای واردات انجام می‌دهیم که نیاز به هماهنگی با بانک مرکزی و سازمان استاندارد و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و سازمان دفع آفات است که انجام شود.

عباسی ادامه داد: امسال برای تأمین ۶۰ میلیون تن کالای اساسی برنامه‌ریزی صورت گرفته است، از این میان ۳۵ تا ۴۰ میلیون از محل کالاهای تولید داخلی تأمین می‌شود و حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون هم باید از طریق واردات تأمین شود.

وی تصریح کرد: به‌رغم همه مشکلات تحریم ۱۵ میلیون واردات قطعی انجام شده و با توجه به موجودی‌ که در بنادر است،‌چیزی که لازم است از طریق واردات انجام می‌شود.

عباسی درباره کمیاب شدن و گرانی‌های گاه و بی‌گاه برخی کالاها نیز تصریح کرد: در برخی کالاها گرانی داریم و  در برخی گران‌فروشی، قیمت گوشت به‌دلیل اینکه قبلاً برای مدتی با ارز ۴۲۰۰ تأمین می‌شد ثابت بود اما بعد از مدتی برای حمایت از تولید داخل و مدیریت ارزی نوع ارز نیمایی شد و این باعث می‌شود قیمت متأثر از نرخ ارز شود، همه کالاهایی که با ارز نیمایی وارد می‌شوند همین‌طور است.

وی اظهار کرد: خیلی از کالاهای‌مان هم تغییر نوع کالایی داشتیم، برنج و روغن و کره تغییر ارزی داشتیم و به ارز نیمایی تبدیل شده و قیمت آن طبیعتاً متأثر از نوسانات ارزی است اما در بخشی هم گران‌فروشی داریم، ستاد تنظیم بازار که شنبه‌ها تشکیل می‌شود، با تصمیمی برای تشدید بازرسی‌ها، کنار سازمان حمایت و صمت استان با همکاری تعزیزات تلاش می‌شود گرانی کم شود.

عباسی صارمی بیان کرد: در اکثر کالاها بحث رقابت بازار را داریم. متأسفانه با افزایش نرخ ارز قیمتها به‌سرعت اضافه می‌شود اما در کاهش نرخ این‌طور نیست و خیلی تدریجی ارزانی رخ می‌دهد. من امیدوارم در یکی دو ماه کاهش شود. قیمت تخم‌مرغ الآن کم شده است و برای اقلامی که قابلیت نگهداری ندارند معمولاً همین اتفاق رخ می‌دهد./تسنیم

کد خبر 420830

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =