بررسی عملیات بازار باز در هفته پایانی مرداد /جدول

در هفته پایانی مرداد ماه روند معاملات در بازار باز ثابت مانده اما نرخ سود مسیری صعودی را به ثبت رسانده است. این شاخص در هفته منتهی به ۲۴ مرداد ماه ۰.۳ واحد درصد افزایش پیدا کرده و به ۲۰.۳ درصد رسیده است. طبق بررسی ها این بیشترین میزان در ۵ هفته گذشته بوده است.

به گزارش صدای بورس، روند عملیات بازار باز در هفته اخیر ثابت مانده اما نرخ سود در این بازار صعودی شده است. در این معاملات بانک ها از بانک مرکزی استقراض نقدینگی کرده و این نهاد نیز با توجه به صلاحدید خود در این بانک ها بسط پول می کند.

هر چه نرخ سود در این بده بستان بالاتر باشد هزینه استقراض بانک ها نیز رشد بیشتری خواهد داشت. در همین رابطه بانک مر کزی آمارهای خود را از وضعیت بازار باز منتشر کرده که حاکی از ثبت دو اتفاق مهم بوده است.

ثبت ۷۰ هزار میلیارد تومان تزریق پول در بانک ها

در هفته پایانی مرداد ماه مجموع استقراض پول بانک ها از بانک مرکزی در سطح ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشته است.

این در حالی است که نیاز بانک ها به پول همچنان در سطح بالایی قرار داشته است. بده بستان بانک ها و بانک مرکزی با خرید و فروش اوراق در این بازار همراه است. به این معنا که بانک های نیازمند با فروش اوراق خود به بانک مرکزی از این نهاد، استقراض پول می کنند.

این دادو ستد البته توام با نرخ سود و تاریخ سررسیدی است که بانک ها باید در زمان معلوم شده دوباره هزینه قرض شده را با خرید دوباره اوراق به بانک مرکزی عودت دهند. این نرخ که در هفته های متوالی روندی نزولی را در پیش گرفته بود اکنون دوباره صعودی شده و با ۰.۳ واحد درصد رشد به ۲۰.۳ درصد رسیده که بالاترین سطح را از هفته پایانی تیر تاکنون داشته است. در مقابل اما در بازار شبانه روند تزریق نقدینگی در بازار مسیری فزاینده داشته است.

بازار باز

رشد اعتبارات قاعده مند در پایان مرداد ماه

در بازار شبانه اما دادوستد میان بانک های دارای مازاد و بانک های دارای کسری بوده و تاریخ سررسیدی کوتاه مدت دارد. به نوعی این معاملات در جهت برطرف کردن نیاز فوری نهادهای مالی بوده و نرخ سود بین بانکی در این بده بستان به دست می آید.

بررسی آمارهای هفته پایانی مرداد ماه در بازار بین بانکی اخیر نشان می دهد در این مقطع اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی برابر با ۲۵ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان ثبت شده و تقریبا ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بیشتر از هفته قبل بوده است.

بازار باز

منبع: اقتصاد نیوز

کد خبر 457501

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • آیا بازگشایی سهام عدالت به ضرر سرمایه‌گذاران است؟

    آیا بازگشایی سهام عدالت به ضرر سرمایه‌گذاران است؟

    فروش سهام عدالت، اشتباه بزرگی بوده است اما با وجود این اشتباه، عده‌ای هم اعتقاد دارند که می‌توان خارج از تابلو و خارج از ساعت معاملات و در یک بازه قیمتی توافقی، معاملات سهام عدالت صورت بگیرد که البته برای این پیشنهاد هم مکانیزمی نداریم

  • افزایش نرخ سود بین بانکی بعد از ۳ هفته

    افزایش نرخ سود بین بانکی بعد از ۳ هفته

    درحالی نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۲۶ مرداد ماه افزایشی شده است که طی ۳ هفته گذشته و بعد از سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر کنترل این نرخ، روند نرخ سود بین بانکی نزولی بود.

  • جدیدترین قیمت گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون

    جدیدترین قیمت گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون

    قیمت گوشی شیائومی POCO X۴ Pro ۵G امروز به ۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و قیمت گوشی آیفون ۱۳ به ۳۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان به فروش رسید

  • فساد؛ تنها دلیل قیمت‌گذاری دستوری

    فساد؛ تنها دلیل قیمت‌گذاری دستوری

    دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت : تنها دلیل قیمت‌گذاری دستوری فساد است، ما حتی نتوانستیم از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم چون طبق قانون اگر دولت در امور شرکت‌ها دخالت کند، باید زیانی که ایجاد می‌شود را جبران کند درحالی که این اتفاق اکنون رخ نمی‌دهد.

  • دولت باید نظارت کند حتی اگر قیمت گذاری نکند

    دولت باید نظارت کند حتی اگر قیمت گذاری نکند

    رییس سازمان تعزیرات در نشست خبری خود ماموریت های این سازمان را در دولت سیزدهم تشریح کرد.

  • سرنوشت خودرو درانتظار لوازم خانگی

    سرنوشت خودرو درانتظار لوازم خانگی

    یک کارشناس اقتصادی گفت: برخی تولیدکنندگان با عرضه قطره چکانی کالاها به بازار باعث شدند تا بازار این صنعت هم مانند کاری که خودروسازان با مردم کردند بشود ؛ سیاستی که پول مردم را گرفته و ۶ ماه دیگر کالا را تحویل می‌دهند هم به بازار لوازم خانگی سرایت کرد بنابراین تولیدکنندگان نتوانستند از اعتمادی که زمینه آن به واسطه عدم واردات کالا فراهم شده بود استفاده کنند و بازارسازی مناسب داشته باشند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =