۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
لبنیات به سفره چینی ها پرکشید

همزمان با گرانی لبنیات و سیاست های منفعت طلبانه ای که تولیدکنندگان این حوزه در راستای افزایش قیمت ها در پیش گرفته اند بررسی ها از کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف لبنیات خبر می دهند موضوعی که حال صدور مجوز صادرات محصولات لبنی بدون تقاضا به کشور چین این شائبه را ایجاد کرده ایا متولیان حوزه لبنیات برای افزایش درامدهای ارزی خود حتی با وجود کاهش مصرف بازار داخلی برنامه ریزی کرده اند.

به گزارش صدای بورس، سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: از گذشته تاکنون محصولات لبنی به چین صادر می‌شد. اما ظاهراً قرار است که همکاری با چین در سطح گسترده‌تری انجام شود.

محمدرضا بنی‌طبا در ادامه افزود: پیش از این حدود ۱۰ درصد محصولات لبنی صادر می‌شد. اما در سال‌های اخیر تولید شیرخشک صنعتی نیز به آن اضافه شد. وی با بیان اینکه حجم صادرات لبنیات بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در این سال‌ها باقی ماند، خاطرنشان کرد: با کاهش سرانه مصرف لبنیات، محصولات به شیر خشک صنعتی، کره و خامه تبدیل شد.

او تاکید کرد: کاهش سرانه مصرف بدین معنا نیست که مازاد محصولات لبنی که در بازار تقاضایی برای آن وجود ندارد، صادر می‌شود.

به گزارش آرمان -در حال حاضر بخش عمده صادرات به شیر خشک صنعتی، کره و خامه اختصاص دارد. بنی‌طبا توضیح داد: در حال حاضر رفع عوارض صادرات محصولات لبنی که قرار بود همزمان با اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها انجام شود، محقق نشده است. نکته حائز اهمیت این است که بعد از واقعی شدن نرخ‌ها، صادرات لبنیات مزیت قیمتی خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد: در گذشته قیمت شیر خام در کشور شش ۶۴۰۰ تومان بود و قیمت جهانی آن به نرخ ایران بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان؛ حال که قیمت شیر خام داخلی به قیمت جهانی نزدیک شد مزیت قیمتی کمتری وجود دارد.

کد خبر 457439

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =