حذف عوارض گمرکی برای صادرات محصولات لبنی/ دولت به وعده خود در تامین نقدینگی دامداران عمل نکرد

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: نهاده به وفور در بازار موجود است اما دامداران برای خرید آن چالش دارند همچنین دولت نتوانستند به قول‌هایی که برای تامین نقدینگی به دامداران داده بود عمل کند و هم اکنون تولیدکنندگان دام و طیور برای تهیه نقدینگی برای خرید نهاده مشکل دارند.

به گزارش صدای بورس؛احمد مقدسی، میزان تولید سالیانه شیر خام در کشور را حدود ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن دانست و افزود: روزانه ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن شیر خام در کشور تولید می‌شود.

به گفته وی؛ از عدد تولید سالیانه شیرخام حدود ۸ میلیون تن آن جذب صنایع لبنی و بقیه آن برای تولید شیرخشک، خودمصرفی دامداران و فروش در لبنیات‌های سنتی مصرف می‌شود.

مقدسی در پاسخ به این پرسش که شواهد بازار حاکی از این است که بعد از افزایش نرخ لبنیات میزان مصرف این محصولات از سوی مردم کاهش پیدا کرد، آیا هم اکنون در بازار با مازاد شیرخام مواجه هستیم؟ گفت: بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای شاهد مازاد شیر خام نبودیم و همه این محصول در بازار جذب شد؛ از سوی دیگر دولت صادرات شیر خشک، کره و خامه را آزاد و عوارض گمرکی بر این محصولات را حذف کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه ۱۰ درصد شیر تولیدی بعد از تبدیل شدن به کره، شیر خشک و خامه صادر می‌شوند، گفت: ۲۹ کشور دنیا خریدار محصولات لبنی ما هستند که عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، امارات، قطر، عمان، آذربایجان، عربستان، کشورهای آفریقایی و برخی از کشورهای اروپایی جزو مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی ما محسوب می‌شوند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که برخی از فعالان این حوزه بر این باورند که بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای و افزایش قیمت تمام شده محصولات در ایران صادرات دیگر توجیه اقتصادی ندارد آیا شما نیز این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: دولت بعد از افزایش نرخ محصولات لبنی، عوارض صادراتی این محصولات را حذف کرد و این موضوع به ادامه روند صادرات کمک کرد و این مسئله باعث شد تولیدکنندگان داخلی رقابت‌پذیری قیمت را از دست ندهند و صادرات مختل نشود.


بیشتر بخوانید :لبنیات به سفره چینی ها پرکشید


وی ارزآوری حاصل از صادرات محصولات لبنی را حدود ۱ میلیارد دلار دانست و افزود: دولت برای رونق صادرات محصولات لبنی مشوق‌هایی را در نظر نمی‌گیرد این در حالیست که امروز کیفیت این فرآورده‌ها در ایران، قابلیت رقابت با تولیدات کشورهای اروپایی را دارد اما دولت در این زمینه همکاری‌های لازم را با تولیدکنندگان نمی‌کند.

به گزارش ایلنا - -رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با اشاره به افزایش ۶ برابری قیمت نهاده‌های دامی، اذعان کرد: نهاده به وفور در بازار موجود است اما دامداران برای خرید آن چالش دارند همچنین دولت نتوانستند به قول‌هایی که برای تامین نقدینگی به دامداران داده بود عمل کند و هم اکنون تولیدکنندگان دام و طیور برای تهیه نقدینگی برای خرید نهاده مشکل دارند.

کد خبر 457668

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • همکاری گروه بهمن با بورس کالا سبب شکست قیمت دلالان در بازار شد 

    همکاری گروه بهمن با بورس کالا سبب شکست قیمت دلالان در بازار شد 

    پس از چند مدت کشمکش و باطل شدن عرضه خودرو در بورس و دخالت نابجا دولت در عرضه خودروهای گروه بهمن که به قیمت منصفانه‌ای در بازار عرضه میشد، امروز چهارشنبه 26 مرداد تعداد 600 دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی در بازار بورس کالا معامله شد. 

  • آخرین جزییات از صادرات دام زنده

    آخرین جزییات از صادرات دام زنده

    رییس هیئت مدیرت انجمن صنفی گاوداران گفت: شیوه نامه صادرات دام زنده نهایی شده و وزیر جهاد کشاورزی به معاون توسعه بازرگانی این وزارت خانه دستور داده تا آن را به گمرکات ابلاغ کند.

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱/کدام صنایع از توافق برجام تاثیر می پذیرند؟

    پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱/کدام صنایع از توافق برجام تاثیر می پذیرند؟

    در شرایطی که آینده برجام مشخص نیست، پیش بینی کردن آینده صنایع حتما با خطا همراه خواهد بود. بر این اساس آنچه به عنوان صنایع برتر در شش ماه دوم سال ذکر می‌شود با دو فرض تحقق برجام و ثبات در قیمت‌های جهانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

  • احتمال افزایش ۲.۵ تا ۳ برابری قیمت شیر خشک نوزاد

    احتمال افزایش ۲.۵ تا ۳ برابری قیمت شیر خشک نوزاد

    رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد خاطر نشان کرد: هزینه ترخیص مواد اولیه نسبت به گذشته حدود ۷ برابر بیشتر شده است و این مسئله ۵۰ درصد در قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد و تولیدکنندگان را زیان‌ده می‌کند.

  • افزایش سهم خدمات از کیک اقتصاد ایران

    افزایش سهم خدمات از کیک اقتصاد ایران

    بررسی ها نشان می دهد سهم بخش خدمات از حجم اقتصاد ایران از حدود ۴۰ درصد در اواخر دهه ۸۰ به بالغ بر ۵۴ درصد در سال گذشته رسیده است.

  • آماری از نقدینگی در ۷ سال اخیر

    آماری از نقدینگی در ۷ سال اخیر

    مدیر کل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد اعلام کرد که در سه ماهه ابتدایی سال جاری روزانه حدود ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی تولید شده است.

  • خطرات و فواید چای سبز برای سلامتی روده!

    خطرات و فواید چای سبز برای سلامتی روده!

    مدت‌هاست که برای چای سبز فواید بالقوه سلامتی ذکر می‌شود و حالا مطالعات جدیدی به بررسی عصاره چای سبز پرداخته نشان می‌دهد چای سبز ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند و التهاب روده را نیز کاهش دهد.

  • شرایط واردات نهاده‌های دامی اعلام شد

    شرایط واردات نهاده‌های دامی اعلام شد

    بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور خاطر نشان کرد: طلب واردکننده‌های نهاده‌های دامی از ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۲۷۰ میلیون یورو است آنها محموله را وارد و فروخته‌اند اما هنوز ارز آن را دریافت نکردند.

  • چقدر احتمال دارد دلار زیر ۲۵ برود؟

    چقدر احتمال دارد دلار زیر ۲۵ برود؟

    شاخص بازدهی هفتگی اسکناس آمریکایی در هفته سوم مرداد ماه به رکورد نیمسال اخیر خود نزدیک شد.

  • لبنیات به سفره چینی ها پرکشید

    لبنیات به سفره چینی ها پرکشید

    همزمان با گرانی لبنیات و سیاست های منفعت طلبانه ای که تولیدکنندگان این حوزه در راستای افزایش قیمت ها در پیش گرفته اند بررسی ها از کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف لبنیات خبر می دهند موضوعی که حال صدور مجوز صادرات محصولات لبنی بدون تقاضا به کشور چین این شائبه را ایجاد کرده ایا متولیان حوزه لبنیات برای افزایش درامدهای ارزی خود حتی با وجود کاهش مصرف بازار داخلی برنامه ریزی کرده اند.

  • یارانه ها به چه صورت ادامه پیدا می‌کند؛ نقدی یا کالابرگ؟

    یارانه ها به چه صورت ادامه پیدا می‌کند؛ نقدی یا کالابرگ؟

    محسن زنگنه با بیان اینکه شیوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، یک شیوه اشتباه و غلط بود تاکید کرد که باید این یارانه به صورت ریالی و در انتهای زنجیره‌ تولید داده شود. همچنین ما باید به خانواده‌ اجازه دهیم خودش مبلغ یارانه را مدیریت کند و در شرایط کنونی کالابرگ موضوعیتی ندارد و نمی‌توان یارانه نقدی را حذف کرد.

  • هدفمندی یارانه؛ به سود صادرکننده به زیان مصرف کننده

    هدفمندی یارانه؛ به سود صادرکننده به زیان مصرف کننده

    عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی خاطر نشان کرد: آمار گمرک حاکی از این مهم است که میزان صادرات محصولات لبنی بر پایه شیر رشد کرده است؛ در واقع کاهش مصرف‌ لبنیات در بازار داخلی، توسعه صادرات را به همراه آورده است.

  • مصرف لبنیات کاهش یافت؛ مهم نیست صادر می کنیم

    مصرف لبنیات کاهش یافت؛ مهم نیست صادر می کنیم

    در حالی سرانه مصرف لبنیات به نصف کاهش پیدا کرده که گفته می‌شود مجوز صادرات محصولات لبنی به چین صادر شده است. در شرایطی که در بازار داخلی قیمت لبنیات از مواد مضری مانند نوشابه پیشی گرفته، آیا تولیدکنندگان به دنبال این هستند که محصولات لبنی بدون تقاضا را صادر کنند؟

  • چرا سرانه مصرف محصولات پروتئینی پایین آمد؟

    چرا سرانه مصرف محصولات پروتئینی پایین آمد؟

    با اصلاح نظام یارانه، سرانه مصرف محصولات پروتئینی کاهش داشته که به گفته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد، این افت تقاضا می‌تواند با تخصیص کالابرگ الکترونیکی جبران شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =