خطرات و فواید چای سبز برای سلامتی روده!

مدت‌هاست که برای چای سبز فواید بالقوه سلامتی ذکر می‌شود و حالا مطالعات جدیدی به بررسی عصاره چای سبز پرداخته نشان می‌دهد چای سبز ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند و التهاب روده را نیز کاهش دهد.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ چای سبز به دلیل فهرست طولانی از فواید بالقوه سلامتی مانند بهبود عملکرد مغز ، محافظت در برابر سرطان و فواید لاغری ، محبوب بسیاری از مردم سراسر جهان است.

چای سبز به عنوان منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها شناخته شده است، موادی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می‌کند. دکتر انجلی مونه، متخصص گوارش در بیمارستان لنوکس هیل، گفت: اکنون ما در حال یادگیری بیشتر در مورد چگونگی تأثیر مثبت چای سبز بر روده هستیم.

در یک مطالعه جدید، محققان به دنبال بررسی اثرات چای سبز بر سلامت روده بودند. نفوذپذیری روده یا «روده نشتی» به باکتری‌ها و سایر سموم اجازه ورود به جریان خون را می‌دهد که منجر به التهاب می‌شود. دکتر ریچارد برونو، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه و پروفسور تغذیه انسانی در دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت که یافته ها نشان می‌دهد که ظرف یک ماه می‌توانیم گلوکز خون را هم در افراد مبتلا به سندرم متابولیک و هم در افراد سالم کاهش دهیم و به نظر می‌رسد کاهش گلوکز خون با کاهش نشتی روده و کاهش التهاب روده بدون در نظر گرفتن سلامتی مرتبط باشد.

این می‌تواند یک مداخله ساده و در عین حال قدرتمند برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به آن هستند، باشد. اولیویا وان، متخصص تغذیه در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌گوید: "این می‌تواند یک درمان باشد اما ما باید شروع کنیم به ترویج تغییرات سبک زندگی سالم."

سندرم متابولیک چیست؟

سندرم متابولیک منبع قابل اعتماد از چندین بیماری ناشی می‌شود که با هم اتفاق می‌افتند، که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. این شرایط شامل افزایش فشار خون، فشار خون بالا، چربی اضافی دور کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید است. از هر سه بزرگسال در ایالات متحده یک نفر مبتلا به سندرم متابولیک است. یکی از عوامل خطر اصلی برای سندرم متابولیک این است که توسط "نشت روده" ایجاد می‌شود.

بیماری نشت روده (LGS) چیست؟

بسیاری از پزشکان و متخصصان، بیماری نشت روده (LGS) را به عنوان یک بیماری قابل‌تشخیص به رسمیت نمی‌شناسند. این بیماری که نام عجیبی هم دارد، به سندروم روده نشتی هم معروف است و بر اساس شواهد علمی، در ایجاد برخی از بیماری‌ها تاثیرگذار است و شناسایی دقیق آن، میتواند مانع از پیشرفت سایر بیماری‌ها شود.

دستگاه گوارش (Gastrointestinal tract) مجموعه‌ای از اندام‌های مرتبط به هم است که از دهان به مقعد منتهی می‌شود. اندام‌های این دستگاه عبارت‌اند از: مری، معده و روده‌های کوچک و بزرگ. آنزیم‌های گوارشی موجود در معده و روده، مواد مغذی موجود در غذا را تجزیه می‌کنند و سپس به مولکول‌های کوچک‌تری تبدیل می‌کنند که بدن از آن‌ها برای انرژی، رشد و ترمیم استفاده می‌کند.

روده‌ها همچنین در محافظت از بدن در برابر باکتری‌ها و سموم مضر نقش اساسی دارند. دهانه‌های محکم دیواره روده باعث می‌شود آب و مواد مغذی در داخل خون جریان پیدا کند و مواد مضر در داخل روده نگه داشته شود. در LGS، این دهانه‌ها گشادتر می‌شوند و امکان عبور ذرات غذا، باکتری‌ها و سموم به جریان خون داده می‌شود. قند خون بالا می‌تواند به سد روده آسیب برساند و در نتیجه باعث نشت روده شود که به نوبه خود می‌تواند به سندرم متابولیک کمک کند.

به طور سنتی، اگر بیمار در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک باشد، اصلاح شیوه زندگی از جمله تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن توصیه می‌شود که به دلایل مختلف می‌تواند چالش برانگیز باشد. دکتر انجلی مونه می گوید: "این نتایج مطالعه امیدوارکننده است و ممکن است ابزار جدیدی برای کمک به مدیریت بیماران در معرض خطر سندرم متابولیک ارائه دهد.

" آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز ممکن است به مبارزه با آسیب سلولی و التهاب برای بهبود روده و سلامت کلی کمک کند. به گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه، چای سبز هزاران سال است که برای اهداف دارویی در چین و ژاپن استفاده می‌شود. مصرف هشت فنجان چای سبز در روز در صورت مصرف به عنوان نوشیدنی و تا شش فنجان در روز برای زنان باردار بی‌خطر است.

خطرات چای سبز برای سلامتی را بشناسید!

نوشیدن بیش از حد چای سبز یا مصرف بیش از حد عصاره چای سبز می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشد. یک فنجان چای سبز ۲۸ میلی گرم کافئین دارد. این عدد در مقایسه با قهوه که دارای ۹۶ میلی گرم کافئین در یک وعده ۸ اونسی است، بسیار کمتر است. اما اگر عصاره چای سبز را مصرف می‌کنید، ممکن است بتوانید سطح بالایی از کافئین را مصرف کنید. یک متخصص تغذیه در این زمینه می‌گوید: «ما می‌دانیم که چای سبز یا ترکیبات آن به عنوان یک نوشیدنی در مقایسه با آنهایی که به شکل دوز جامد مانند [آدامس‌ها] یا قرص‌ها هستند، در بدن متفاوت عمل می‌کند و بنابراین آستانه مسمومیت متفاوتی دارد.

مواردی از آسیب کبدی با دوزهای زیاد، اما با میزان کم، وجود داشته است. من به فردی که بیماری کبدی دارد توصیه می‌کنم در مورد استفاده از چای سبز/عصاره چای سبز با پزشک خود صحبت کند. نفوذپذیری روده یا روده نشتی از نظر فنی یک تشخیص پزشکی شناخته شده نیست و به همین دلیل، اطلاعات بالینی محدودی در مورد این بیماری وجود دارد. درمان سایر شرایط پزشکی مانند بیماری سلیاک، تورم بیماری‌های روده‌ای، سندرم روده تحریک‌پذیر، کولیت اولسراتیو و غیره، به روشن شدن چگونگی درمان روده نشت‌کننده و سندرم متابولیک کمک کرده‌اند.

برای مثال، یک رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است علائم را تسکین دهد، همچنین داروهای ضد التهاب، سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی، آنتی‌بیوتیک‌ها و مکمل‌هایی مانند آهن، کلسیم و ویتامین D. دوری از برخی غذاها مانند غذاهای فرآوری شده، غذاهای پرچرب ، غذاهای پر قند، گلوتن، لبنیات و الکل نیز مفید است. مصرف غذاهایی که حاوی پروبیوتیک ها و پروبیوتیک ها هستند نیز می‌تواند در ترویج باکتری های سالم در روده بسیار مفید باشد. دکتر انجلی مونه گفت: "من بر اهمیت رژیم غذایی کم قند افزوده تاکید می‌کنم، زیرا این می‌تواند به عدم تعادل در میکروبیوم روده و افزایش التهاب مزمن کمک کند.

" من رژیم غذایی غنی از فیبر غذایی از سبزیجات، میوه ها، لوبیاها، آجیل و دانه ها و غلات کامل را توصیه می‌کنم زیرا فیبرهای خاصی می‌توانند رشد و تنوع میکروارگانیسم‌های خوب را در روده ما تقویت کنند. به حداقل رساندن قندهای افزوده شده و مصرف فیبر غذایی کافی نیز برای کنترل قند خون بسیار مفید است.

کد خبر 457456

اخبار مرتبط

  • حذف عوارض گمرکی برای صادرات محصولات لبنی/ دولت به وعده خود در تامین نقدینگی دامداران عمل نکرد

    حذف عوارض گمرکی برای صادرات محصولات لبنی/ دولت به وعده خود در تامین نقدینگی دامداران عمل نکرد

    رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: نهاده به وفور در بازار موجود است اما دامداران برای خرید آن چالش دارند همچنین دولت نتوانستند به قول‌هایی که برای تامین نقدینگی به دامداران داده بود عمل کند و هم اکنون تولیدکنندگان دام و طیور برای تهیه نقدینگی برای خرید نهاده مشکل دارند.

  • ۷ علامت قند خون بالا 

    ۷ علامت قند خون بالا 

     دیابت یک بیماری مزمن است که بر نحوه پردازش و استفاده بدن از گلوکز از غذایی که می‌خورید تأثیر می‌گذارد. در برخی موارد این بیماری رخ می‌دهد که لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نباشد یا زمانی که بدن نتواند به طور موثر از انسولین تولید شده استفاده کند.

  • زنگ خطر برای باغداران به صدا درآمد

    زنگ خطر برای باغداران به صدا درآمد

    رشد شدید قیمت میوه تقاضا برای آن را تا ۵۰ درصد کاهش داده است. تداوم این وضعیت باغداران و کشاورزان را زمین گیر می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =