قیمت جدید برنج به‌ زودی اعلام می‌شود

معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت برنج در سال ۱۴۰۰ بسیار منصفانه بود، گفت: قیمت برنج مصوب سال ۱۴۰۱ را به زودی اعلام می‌کنیم.

به گزارش صدای بورس، مجید حسنی مقدم، معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نیاز کشور به برنج گفت: به طور متوسط ماهیانه به حدود ۲۵۰ هزار تن برنج نیاز داریم که نزدیک به دوسوم آن از طریق تولید داخل (حدود ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تن) و یک‌سوم (حدود ۹۰ هزار تن) از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه برنج تولید داخل سال گذشته با نرخ مناسبی قیمت‌گذاری شده بود، افزود: هر چه از فصل برداشت برنج فاصله می‌گیریم، حجم موجودی برنج کاهش می‌یابد و طبیعتا به دلیل آنکه عرضه کاهش می‌یابد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

حسنی مقدم با بیان اینکه برنج مرغوب داخلی جایگزین ندارد، تصریح کرد: برنج داخلی و برنج خارجی دو بازار متفاوت و مکمل هم هستند.

معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از دو هفته قبل که وارد فصل برداشت شدیم قیمت‌ها نزولی است و امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد و قیمت‌ها به نرخ‌های مناسب و متعادلی برسد.


بیشتر بخوانید: جزئیات برنج‌های وارداتی مانده زیر باران


تولید برنج امسال حداقل ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

وی بیان کرد: طبق گزارش معاونت وزارت جهاد کشاورزی امسال حداقل ۲۰ درصد افزایش تولید را خواهیم داشت به عبارتی سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن میزان تولید کشور بوده و امسال با توجه به شرایط مناسب حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید برنج خواهیم داشت.

حسنی‌مقدم تصریح کرد: امسال میزان برنج تولید داخل در وضعیت مطلوب است و شاخص‌های بازار هم این موضوع را نشان می‌دهد که قیمت‌ها نزولی است.

معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته حدود ۴۵ هزار هکتار کشت قراردادی در قالب برنامه‌های تولید بازار محور، برنامه محور، افزایش بهره‌وری اجرا شد.

وی با اشاره به توسعه مکانیزاسیون برداشت برنج با کمباین افزود: در استان گیلان حدود ۷۵ درصد و مازنداران بیش از ۹۰ درصد برداشت با کمباین انجام می‌شود که حداقل ۳ تا ۵ درصد تولید را افزایش می‌دهد.

حسنی‌مقدم با بیان اینکه قیمت برنج در سال ۱۴۰۰ بسیار منصفانه بود، گفت: قیمت برنج مصوب سال ۱۴۰۱ را به زودی اعلام می‌کنیم.

جلیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایرانی گفت: برنج برخلاف بسیاری از تولیدات بخش کشاورزی معمولا در اواخر مرداد و شهریور برداشت برنج از اراضی کشاورزی به پایان می‌رسد و طبیعتا هزینه‌هایی که کشاورز متحمل آن می‌شود از فروردین تا شهریور است.

وی بیان کرد: قیمت برنج مرغوب‌ و باکیفیت در سال ۱۴۰۰ هر کیلو ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان بود و از شهریور ماه به بعد اتفاق خاصی روی نداد که هزینه برنج ایرانی افزایش پیدا کند.

به گزارش تسنیم، علیزاده شایق با اشاره به دلایل افزایش قیمت برنج ایرانی و عدم نظارت و کنترل روی واسطه‌ها تصریح کرد: دلالان برنج‌ها را در زمان برداشت از کشاورزان خریداری می‌کنند و در طول سال با قیمت برنج بازی می‌کنند همچنین برنج فروشی که برنج‌ها را ارزان خریداری کرده و اکنون گران می‌فروشد با خودش می‌گوید من فروشنده برنج و مصرف کننده مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و مابقی مواد غذایی هستم بنابراین نمی‌توانم برنج را با قیمت اول فصل بفروشم و هزینه‌های خود را تأمین کنم.

کد خبر 456454

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =