کدام کالاها در تیرماه گران شدند؟

داده‌های آماری نشان می‌دهد بخش زیادی از شوک حذف ارز ۴۲۰۰تومانی کالاهای اساسی که در خرداد تورم‌ساز شده بود، در تیرماه و پس از یک ماه تخلیه شده است.

به گزارش صدای بورس،نرخ تورم ماهانه از ۱۲.۲ درصد در خردادماه به ۴.۶ درصد در تیرماه کاهش یافت. به این ترتیب سرعت رشد قیمت کالاها و خدمات پس از یک شوک ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰برخی کالاهای اساسی گرفته شد. با این حال روند صعودی نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه ادامه دارد چنان‌که تورم نقطه به نقطه به رکورد ۵۴درصد و نرخ تورم سالانه هم به ۴۰.۵درصد رسیده است.


انتظار می‌رود در ماه‌های آینده درصورت اتخاذ سیاست‌های ضدتورمی و جلوگیری از رشد پایه پولی و نقدینگی آهنگ رشد قیمت‌ها فروکش کند و به محدوده ۲درصد در ماه آینده برسد اما روند نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه‌های آینده و نرخ تورم سالانه تا پایان سال به‌احتمال زیاد افزایشی خواهد بود.

یک کاهش در برابر ۲ افزایش

مرکز آمار ایران دیروز با انتشار گزارش تورم تیرماه ۱۴۰۱اعلام کرد که نرخ تورم ماهانه در ماه گذشته با ۷.۶واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۴.۶درصد رسید. همچنین میانگین قیمت گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۵.۷درصد و کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۳.۸درصد رشد کرده است.

براساس برآورد این نهاد آماری کشور، نرخ تورم ماهانه در بین خانوارهای شهری ۴.۵درصد برآورد شده که نسبت به ماه قبل آن ۷واحد درصد افت داشته و نرخ تورم ماهانه در بین خانوارهای روستایی هم با ۱۱واحد درصد ریزش نسبت به خردادماه به ۴.۸واحد درصد رسیده است.


بیشتر بخوانید: تخلیه تورم خوراکی بر سفره مردم


این داده‌های آماری نشان می‌دهد بخش زیادی از شوک حذف ارز ۴۲۰۰تومانی کالاهای اساسی که باعث قیام قیمت خوراکی‌ها در خرداد امسال شده بود، در تیرماه و پس از یک ماه تخلیه شده و درصورت استمرار این روند پیش‌بینی می‌شود که اثر حذف ارز ترجیحی بر رشد قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی تضعیف شود و افزون بر اینکه درصورت توافق ۲کشور درگیر جنگ روسیه و اوکراین به‌عنوان قطب‌های اصلی صادرات غلات برای تسهیل فرایند غلات به بازارهای جهانی، این امیدواری وجود دارد که فشار تورم خوراکی‌ها در ماه‌های آینده کمتر از ماه‌های گذشته شود.

این گزارش می‌افزاید: نرخ تورم ماهانه کل از ۱۲.۲درصد در خرداد به ۴.۶درصد در تیرماه رسیده و نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات از ۲۵.۴درصد به ۵.۷درصد و نرخ تورم غیرخوراکی‌ها هم از ۴.۴درصد به ۳.۸درصد کاهش یافته است.

بر خلاف کاهش نرخ تورم ماهانه که می‌توان از آن به‌عنوان اثر گرانی‌های لحظه‌ای کالاها در اوج شوک قیمتی یاد کرد، نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه در تیرماه امسال روندی افزایشی داشته اما نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه پیش نسبت به خرداد کمتر شده است.

به گزارش همشهری، نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد امسال با سرعت ۱۳.۲درصدی به ۵۲.۵درصد رسیده بود و در تیرماه با کاهش سرعت آن به ۱.۵درصد، روی عدد ۵۴درصد ایستاده است و پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم نقطه به نقطه که نشان‌دهنده شاخص تغییر قیمت کالاها و خدمات در هر ماه نسبت به ماه قبل آن باشد، در چند ماه آینده ادامه داشته باشد و پس از آن روند نزولی را تجربه کند. هرچند مقامات دولتی قول داده‌اند که نرخ تورم نقطه به نقطه از مردادماه روندی کاهشی را تجربه می‌کند.

نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات از ۸۱.۶درصد در خرداد امسال با ۴.۴واحد درصد رشد به ۸۶درصد در تیرماه رسیده در حالی که نرخ تورم نقطه‌ای کالاهای غیرخوراکی و خدمات تنها یک دهم درصد رشد کرده و به ۳۶.۹درصد رسیده است.

به‌گفته مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری ایران در تیرماه امسال به ۵۲.۸درصد رسیده یعنی ۱.۴واحد درصد افزایش درحالی‌که ساکنان مناطق روستایی شاهد تورم نقطه به نقطه ۶۰.۷درصد بوده‌اند که نسبت به ماه خرداد ۲.۵واحد درصد رشد را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: نرخ تورم سالانه در کل کشور با ۱.۱واحد درصد رشد نسبت به خرداد به ۴۰.۵درصد در تیرماه رسیده و نرخ تورم سالانه خانوارهای شهری ۴۰درصد و خانوارهای روستایی ۴۳.۲درصد برآورد و اعلام شده است.

راز جهش قیمت خوراکی‌ها

گزارش نهاد رسمی آماری نشان می‌دهد بالاترین رشد قیمت در گروه عمده خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه امسال مربوط به رشد قیمت گوشت قرمز و ماکیان به‌ویژه گوشت مرغ، سوسیس و کالباس و در گروه لبنیات و تخم مرغ ناشی از رشد قیمت دوغ پاستوریزه، خامه و تخم مرغ بوده در عین حال که قیمت برنج ایرانی، کیک و بیسکوییت بازهم بالاتر رفته است.

در ماه گذشته قیمت گوشت قرمز و سفید ۱۱.۶درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۷.۷درصد، روغن ۳درصد، شکر، مربا، عسل و شیرینی ۴.۹درصد و نوشیدنی‌ها شامل چای، قهوه کاکائو، نوشابه و آب میوه ۳.۷درصد گران شده است.

بالاترین رشد قیمت در تیر امسال نسبت به تیر پارسال به جهش ۲۹۳درصدی قیمت روغن، ۱۱۹درصدی شیر، پنیر و تخم مرغ و ۱۰۱ درصدی نان و غلات مشاهده شده است.

مرکز آمار ایران می‌گوید به‌طور میانگین قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی در تیرماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال در کل کشور ۸۷درصد، در مناطق شهری ۸۶.۷درصد و در مناطق روستایی ۸۸.۳درصد رشد کرده است.

سرعت رشد قیمت‌ها کاهش یافت | کدام کالاها در تیرماه گران شدند؟

منبع: همشهری آنلاین

کد خبر 456163

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کاهش تورم در تیرماه

    کاهش تورم در تیرماه

    نرخ تورم ماهانه تیر به ۴.۶ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ۷.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

  • استمرار خرید تضمینی گوشت قرمز و سفید در کشور

    استمرار خرید تضمینی گوشت قرمز و سفید در کشور

    وزیر جهادکشاورزی گفت: امیدواریم از این هفته خرید تضمینی مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز را با سرعت بیشتری استمرار دهیم.

  • جدیدترین قیمت میوه و تره بار اعلام شد

    جدیدترین قیمت میوه و تره بار اعلام شد

    تازه‌ترین قیمت انواع میوه و تره‌بار، امروز شنبه هشتم مردادماه ۱۴۰۱ در بازار تهران اعلام شد.

  • قیمت‌ میوه و تره‌بار در دومین روز هفته را ببینید

    قیمت‌ میوه و تره‌بار در دومین روز هفته را ببینید

    تازه‌ترین قیمت انواع میوه و تره‌بار، امروز یکشنبه نهم مردادماه ۱۴۰۱ در بازار تهران اعلام شد.

  • خبرهای جدید از فروش نان

    خبرهای جدید از فروش نان

    مشاور وزیر اقتصاد گفت: دستورالعمل‌های مرحله دوم هوشمندسازی یارانه نان تهیه شده و پس از نهایی شدن و ابلاغ به نانوایی‌ها در ماه جاری آغاز می‌شود.

  • قیمت مصوب ۵ محصول لبنی گران شد + سند

    قیمت مصوب ۵ محصول لبنی گران شد + سند

    قیمت مصوب ۵ محصول لبنی مورد توافق تولید کنندگان و اصناف قرار گرفت.

  •  هنوز تکلیف واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار معلوم نیست

    هنوز تکلیف واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار معلوم نیست

    در حالی که قرار بود تکلیف تخصیص ارز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار تا ۲۱ تیر مشخص شود، پیگیری‌ها نشان می‌دهد که هنوز خبری از تعیین تکلیف واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار نیست.

  • قیمت گوشت قرمز /جدول

    قیمت گوشت قرمز /جدول

    قیمت گوشت گرم گوسفندی و گوساله امروز یکشنبه نهم مردادماه ۱۴۰۱ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران اعلام شد.

  • برای خرید گوشت چقدر دست به جیب شوید ؟

    برای خرید گوشت چقدر دست به جیب شوید ؟

    قیمت گوشت گرم گوسفندی و گوساله امروز دوشنبه در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران اعلام شد.

  • قیمت جدید برنج به‌ زودی اعلام می‌شود

    قیمت جدید برنج به‌ زودی اعلام می‌شود

    معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت برنج در سال ۱۴۰۰ بسیار منصفانه بود، گفت: قیمت برنج مصوب سال ۱۴۰۱ را به زودی اعلام می‌کنیم.

  •  افزایش «تقلب» در بازار برنج

     افزایش «تقلب» در بازار برنج

    گرانی قیمت برنج و شکستن رکورد کیلویی ۱۸۵‌هزارتومان این روزها بسیاری از سودجویان را بر آن داشته تا با اختلاط محصول ایرانی با خارجی از این کیسه‌های برنج جیبی برای خود بدوزند.

  • مصرف لبنیات کاهش یافت؛ مهم نیست صادر می کنیم

    مصرف لبنیات کاهش یافت؛ مهم نیست صادر می کنیم

    در حالی سرانه مصرف لبنیات به نصف کاهش پیدا کرده که گفته می‌شود مجوز صادرات محصولات لبنی به چین صادر شده است. در شرایطی که در بازار داخلی قیمت لبنیات از مواد مضری مانند نوشابه پیشی گرفته، آیا تولیدکنندگان به دنبال این هستند که محصولات لبنی بدون تقاضا را صادر کنند؟

  • فدرال رزرو بیراهه می‌رود!

    فدرال رزرو بیراهه می‌رود!

     نرخ تورم آمریکا رکورد تازه‌ای ثبت کرده است: ۹.۱ درصد. در این میان، دلایل متعددی برای تعلل فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره مطرح شده است ...

  • مقصر برنج های خیس پیدا شد

    مقصر برنج های خیس پیدا شد

    به دنبال بررسی‌های صورت گرفته و ورود دستگاه‌های نظارتی، برخی اقدامات اولیه برای تعیین‌تکلیف محموله‌های برنج مانده زیر باران در گمرک زاهدان صورت گرفته و پرداخت خسارت بر عهده سازمان انبارهای عمومی به عنوان مرجع تحویل گیرنده گذاشته شده است؛ اما این ماجرا ابعاد دیگری دارد که باید فورا مورد رسیدگی قرار گیرد.

  • قیمت‌ میوه و تره‌بار/ جدول

    قیمت‌ میوه و تره‌بار/ جدول

    تازه‌ترین قیمت انواع میوه و تره‌بار، امروز چهارشنبه پنجم مردادماه ۱۴۰۱ در بازار تهران اعلام شد.

  • دولت باید تصمیمات سختی بگیرد

    دولت باید تصمیمات سختی بگیرد

    هادی حق شناس، اقتصاددان یکی از راهکارهای کنترل و مدیریت نقدینگی در کشور را کنترل مصارف و هزینه ها و حاکم شدن انضباط بودجه‌ای در کشور می‌داند و می‌گوید: رشد نقدینگی زمانی اتفاق می‌افتد که منابع معادل مصارف نباشد. وی معتقد است که دولت باید برای کنترل نقدینگی تصمیمات سختی بگیرد.

  • مرغ کیلویی ۵۳ هزارتومان شد

    مرغ کیلویی ۵۳ هزارتومان شد

    قیمت مرغ گرم بسته‌بندی کیسه‌ای امروز چهارشنبه پنجم مرداد ۱۴۰۱ نسبت به روز گذشته کاهش یافت و در بازه ۵۳,۵۰۰ تومان قرار گرفت.

  •  نان امسال گران نمی‌شود

    نان امسال گران نمی‌شود

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مردم با تمام کارت‌های بانکی امکان خرید نان یارانه‌دار را دارند، از عدم گران شدن نان در سالجاری خبر داد.

  • بازتاب نگاه دستوری در بورس

    بازتاب نگاه دستوری در بورس

    روزهای کم‌رمق بازار سرمایه همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =