خطر ورشکستگی مرغداران را تهدید می‌کند

قبل از اجرای طرح میزان جوجه ریزی ماهانه در کشور حدود ۱۳۰ میلیون قطعه بود که در تیرماه و پس از گذشت ۲ ماه از اجرای طرح این میزان به کمتر از ۹۲ میلیون قطعه رسیده است و هنوز بازار کشش این میزان را هم ندارد و جوجه‌ها در حال از بین رفتن هستند.

به گزارش صدای بورس عضو اتحادیه مرغ مادر گفت: با کاهش قدرت خرید مردم و ادامه روند کنونی دربازار، صنعت پرورش مرغ و تخم مرغ با خطر ورشکستگی مواجه خواهد شد.

علی حاجی اکبری در نشست کارشناسی با بیان اینکه دولت باید قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی با هماهنگی تولیدکننده‌ها تولید جوجه یکروزه را کاهش می‌داد، افزود: قبل از اجرای طرح میزان جوجه ریزی ماهانه در کشور حدود ۱۳۰ میلیون قطعه بود که در تیرماه و پس از گذشت ۲ ماه از اجرای طرح این میزان به کمتر از ۹۲ میلیون قطعه رسیده است و هنوز بازار کشش این میزان را هم ندارد و جوجه‌ها در حال از بین رفتن هستند.

او دلیل اصلی این کاهش را کاهش قدرت مردم برای خرید مرغ کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده از سوی دولت و مقرون به صرفه نبودن تولید مرغ گوشتی برای مرغداران با افزایش ۵ برابری قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های تولید دانست.

حاج اکبری گفت: دولت نرخ تضمینی هر کیلوگرم مرغ را ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین کرد در حالیکه امروز مرغ گرم در میادین عمده مانند میدان بهمن تهران کمتر از ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود که این نرخ حدود ۱۰ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب است در حالیکه مرغداران معتقدند هر کیلوگرم مرغ حدود ۷۷ هزار تومان باید فروخته شود تا مرغدار بتواند به ادامه تولید خود ادامه دهد. با این قیمت در بازار عملا مرغدار در حال ضرر دادن است و انگیزه‌ای برای ادامه جوجه ریزی در دوره‌های بعدی وجود نخواهد داشت.

او گفت: یارانه حذف شده از نهاده‌ها که باید به جیب مردم می‌رفت دارد در جای دیگری هزینه می‌شود. با افزایش حدود ۵ برابری قیمت نهاده‌ها و کاهش مصرف مرغ و تخم مرغ در جامعه، ریسک در این صنعت هم زیاد شده و مرغدار جرات جوجه ریزی را به دلیل سود پایین و حتی ضرر ندارد.

عضو اتحادیه مرغ مادر گفت: در ۲ ماه گذشته ۲۲۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید شد که هر قطعه باید به قیمت ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان فروخته می‌شد، اما به دلیل استقبال کم مرغداران، به صورت رایگان توزیع شد که چیزی حدود ۲ هزار میلیارد تومان به صنعت مرغداری زیان وارد شد. از سوی دیگر واردات مرغ منجمد از ترکیه و برزیل و ورود ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه خارجی انگیزه را برای جوجه ریزی از مرغداران گوشتی گرفته است.


بیشتر بخوانید :مرغ کیلویی ۵۳ هزارتومان شد


وی راهکار برون رفت از این مشکل را حمایت دولت از مرغداران با خرید تضمینی مرغ به قیمت تمام شده حدود ۷۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم، صدور کالابرگ برای خرید مرغ، تخم مرغ و لبنیات، کاهش سن تولید مرغ از ۶۴ هفته به ۵۰ هفته برای برون رفت از رکود در بازار و اجازه صادرات تخم مرغ نطفه دار و جوجه گوشتی مازاد داخل با مشوق‌های صادراتی دانست.

او گفت: صادرات برای رونق بخشی به بخش تولید ضروری است و حداقل صادرات برای بخش طیور باید اجرا شود. همچنین دولت باید با کنار گذاشتن دولتی‌ها و خصولتی‌ها و سپردن کار به خصوصی‌ها طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، تنها به عنوان ناظر عمل کند و از این بخش میزان مورد نیاز را درخواست و این بخش هم موظف به تامین خواسته دولت شود.

آقای حاج اکبری هشدار داد: در صورت ادامه این روند و کاهش جوجه ریزی در مرغداری ها، در شهریور و مهرماه شاهد کاهش مرغ در بازار خواهیم بود و همان صف‌های طولانی برای خرید مرغ و تخم مرغ دوباره تشکیل خواهد شد.

او با اشاره به کاهش مصرف نهاده‌های دامی به دلیل کاهش جوجه ریزی گفت: هم اکنون نهاده‌های دامی وارد شده مشتری ندارد و در معرض انهدام قرار دارند و وارد کننده‌ها هم در این زمینه متحمل ضرر شده‌اند.

عضو اتحادیه مرغ مادر گفت: استفاده از سامانه بازارگاه شفافیت را در واردات نهاده‌ها و قیمت‌ها مشخص و دست واسطه‌ها و دلالان را کوتاه کرده بود و راه اندازی مجدد آن می‌تواند به کاهش رکود در بازار کمک کند.

کد خبر 456545

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ۹ روش جدید استفاده از لوبیا!

    ۹ روش جدید استفاده از لوبیا!

    از آمریکای لاتین گرفته تا هند و خاورمیانه، و از قرمز تا سیاه، سفید، یا چیتی ، لوبیا یک غذای اصلی در چندین منطقه در سراسر جهان است. در واقع، در کنار نخود، لوبیا یکی از پرمصرف‌ترین حبوبات در سطح جهان است.

  • جزئیات پرداخت کالابرگ

    جزئیات پرداخت کالابرگ

    هنوز زیرساخت‌های کالابرگ آماده نیست. یارانه‌ها همچنان نقدی پرداخت می‌شود. برخی از مردم نسبت به این جایگزینی انتقاد دارند اما آنطور که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت بعد از اینکه امکانات زیرساختی فراهم شد، به افراد اختیار داده می‌شود که هم بتوانند به صورت ریال و هم به صورت کالا این یارانه را دریافت کنند.

  • رییسی کوپن را به یارانه ترجیح داد

    رییسی کوپن را به یارانه ترجیح داد

    وزیر اقتصاد و دارایی گفت: برای ارائه کالابرگ به جهت پرداخت یارانه‌ها منتظر گزارش نهایی تامین زیرساخت‌ها هستیم و تا اوایل شهریور تصمیم‌گیری نهایی را انجام خواهیم داد.

  • عملکرد فروش سپید در تیر ماه خوب بود

    عملکرد فروش سپید در تیر ماه خوب بود

    گزارش تحلیلی از عملکرد فروش و سود عملیاتی سپید را پیش رو دارید.

  • جزئیات قیمت کالاهای اساسی درهفته دوم مرداد/جدول

    جزئیات قیمت کالاهای اساسی درهفته دوم مرداد/جدول

    بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی در هفته دوم مرداد حاکی از ثبات قیمت کالاها نسبت به هفته گذشته دارد با این حال کالاها بسیار گران است .

  • قیمت جدید برنج به‌ زودی اعلام می‌شود

    قیمت جدید برنج به‌ زودی اعلام می‌شود

    معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت برنج در سال ۱۴۰۰ بسیار منصفانه بود، گفت: قیمت برنج مصوب سال ۱۴۰۱ را به زودی اعلام می‌کنیم.

  • ۱۰۰ گرم کره حیوانی ۲۶ هزار تومان

    ۱۰۰ گرم کره حیوانی ۲۶ هزار تومان

    در این خبر به بررسی قیمت انواع کره حیوانی و گیاهی در بازار پرداختیم.

  • پافشاری در توزیع کالابرگ الکترونیک

    پافشاری در توزیع کالابرگ الکترونیک

    مجلس همچنان روی شرط خود در قانون بودجه۱۴۰۱ برای حذف ارز ترجیحی، پافشاری می‌کند و باوجود اینکه دولت لایحه‌ای برای حذف الزام بازگشت قیمت کالاهای اساسی به نرخ شهریور۱۴۰۰ ارائه داده، حاضر به عقب‌نشینی از این شرط نیست.

  •  برای خرید همبرگر در بازار چقدر باید هزینه کرد؟

    برای خرید همبرگر در بازار چقدر باید هزینه کرد؟

    در این خبر به بررسی قیمت انواع همبرگر در بازار پرداختیم.

  • پیش بینی قیمت مرغ در ایام ‌تاسوعا و عاشورا

    پیش بینی قیمت مرغ در ایام ‌تاسوعا و عاشورا

    رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به فراوانی عرضه، قیمت مرغ در ایام‌تاسوعا و عاشورا تغییری ندارد.

  • مرغ کیلویی ۵۳ هزارتومان شد

    مرغ کیلویی ۵۳ هزارتومان شد

    قیمت مرغ گرم بسته‌بندی کیسه‌ای امروز چهارشنبه پنجم مرداد ۱۴۰۱ نسبت به روز گذشته کاهش یافت و در بازه ۵۳,۵۰۰ تومان قرار گرفت.

  • افزایش سرقت مواد غذایی در نتیجه تورم

    افزایش سرقت مواد غذایی در نتیجه تورم

    تورم مواد غذایی در ایران هشداردهنده شده و مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای مواد غذایی در تیر ماه را بالای ۹۰ درصد دانسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =